Thursday, December 31, 2009

Gus Dur Kembali...


JAKARTA 30 Dis. – Bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid, (gambar) 69, meninggal dunia pada pukul 6.45 petang ini (waktu Indonesia Barat) ketika dirawat di Hospital Cipto Mangunkusumo di sini.

Adik kandung Abdurrahman, Sholahudin Wahid mengesahkan kematian Abdurrahman yang lebih dikenali sebagai Gus Dur dan merupakan Presiden Indonesia keempat itu.

“Saya mendapat khabar beliau meninggal. Khabar yang saya terima beliau meninggal pada pukul 6.45 petang,” kata Gus Sholah kepada pemberita.

- Petikan Utusan Online, selanjutnya...

Juga di sini.

*******************************

Ulasan:

Gus Dur sudah kembali ke rahmatullah semalam. Maka tiada apa yang layak untuknya sekarang melainkan doa daripada kita. Hanya tinggal pemikirannya untuk kita tatap dan timbang. Walaupun sebahagian pandangan beliau menimbulkan kontroversi, beliau tetap menjadi tokoh kebanggaan Nahdhatul Ulama, Indonesia.

رحمه الله تعالى


Pautan lain:

Jombang-Kairo, Jombang-Chicago


Kepentingan Sanad Periwayatan


Berhubung entri lepas, sila rujuk artikel menarik oleh Ustaz Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Azhari berjudul "Kepentingan Sanad dalam Sistem Pembelajaran Islami dan Periwayatan Warisan Islam (Turath Islami)" dalam laman web beliau (sila klik pada judul).

Juga dimuatkan dalam blog 'jomfaham' secara bersiri:

Rujuk juga :

1. Perbincangan tentang sanad dan ijazah oleh Syeikh Usamah al-Sayyid Mahmud al-Azhari di mukadimah kitab beliau (معجم الشيوخ). (Klik judul - format PDF)

2. Muqaddimah fi 'Ilm al-Isnad oleh Syeikh Ahmad Mansur Qardham al-Maliki (klik sini).


Wednesday, December 30, 2009

'Bahtera Perubahan' Dalam Seminar Takhrij Hadith Nusantara (?)

- Alhamdulillah hari ini saya berkesempatan menyertai Seminar Takhrij Hadith Nusantara di UM (blog seminar). Hari ini saya sebagai pendengar saja. Sebagaimana biasa seminar-seminar di IPT, rata-rata pembentang adalah berkelulusan master atau Ph.D di dalam bidang kepakaran yang berkenaan. Adakalanya ada juga pelajar master yang membentang. Para pembentang juga biasanya dari kalangan pensyarah-pensyarah di IPT. Dari sudut ini, dapat dilihat semacam ada dinding antara mereka dengan tok-tok guru, syeikh-syeikh, ustaz-ustaz serta lain-lain ahli ilmu di luar IPT. Dalam pengalaman saya, jarang ada jemputan khas dari kalangan mereka. Apa yang baik, di kalangan ahli-ahli akademik walaupun berbeza kecenderungan masing-masing, mereka dididik agar bersifat terbuka dalam pelbagai masalah dan isu, asalkan ia berpaksi kepada hujah dan dalil. Tiada ketaksuban kecuali dalam mengikut nas dan dalil. Namun adakalanya sifat keterbukaan itu hanya meniti di mulut kemudian dilemparkan ke tepi sahaja.

- Dalam bidang hadith di IPT, kebanyakan mereka yang takhassus adalah orang-orang yang saya kenali atau biasa namanya disebut-sebut. Tidak ramai yang di peringkat veteran, namun bilangannya di peringkat syabab (orang muda) semakin bertambah dari tahun ke tahun. Namun, tidak ramai yang daripada lulusan al-Azhar (Mesir), dan banyak yang daripada lulusan tempatan, Jordan dan Saudi. Fenomena ini turut menjadi perhatian saya kerana berdasarkan pengalaman, pelajar lulusan al-Azhar biasanya punya cara berfikir yang sedikit berbeza dengan pelajar lulusan tempat lain. Antara sebabnya mungkin kerana mereka hidup dalam masyarakat Arab Mesir yang mengamalkan berbagai-bagai mazhab fiqh dan juga tariqat-tariqat sufi yang subur, selain turath ulama yang tidak terkira banyaknya. Kesan fenomena ini ialah hingga ada yang berkata kepada saya: "Semua 'orang hadith' sekarang nampaknya cenderung kepada 'wahabi'...". (????....) Satu tamparan ringan sebenarnya buat saya.

- Dalam pembentangan utama seminar sebelah pagi ada dua orang yang tidak asing namanya disebut dalam bidang hadith, iaitu Dr. Muhammad Abu al-Laith, UIA dan Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin, USM. Dr. Abu al-Laith walaupun cenderung kepada salafi, pada hemat saya beliau agak bersifat terbuka yang memang layak sebagai seorang ahli akademik. Antara katanya (bermaksud): Asya'irah dan Maturidiyyah juga adalah salafiyyun...

- Hingga tiba pembentangan Dr. Asri bertajuk "Salah Faham Terhadap Tujuan Isnad". Saya mengharapkan hari ini beliau tidak akan bercakap perkara yang dapat membuat 'kepanasan' orang lain. Saya harap biarlah beliau bercakap dengan benar-benar ilmiah. Jika beliau hendak mengkritik orang lain sekalipun, biar dibawakan hujah pro dan kontra, dalil kawan dan lawan, kemudian masing-masing dinilai dan seterusnya baru mentarjih. Saya mengharap itu. Namun saya sedikit kecewa apabila kertas kerja beliau tidak ada disertakan agar dapat disemak dan dibaca. Maka para hadirin hanya mendengar ucapan beliau serta melihat slaid power-point yang disediakannya. Bagaimanapun, apa yang saya harapkan di awal tadi tidak berlaku hari ini. Setelah selesai ucapan beliau, baru saya benar-benar sedar bahawa tajuk beliau tersebut rupa-rupanya bertujuan untuk 'menyerang' orang-orang yang mengadakan pengajian-pengajian bersanad pada masa sekarang ini.

- Saya sebenarnya tidak mahu menulis tentang hal ini kerana saya sangat khuatir kalau apa yang saya sebut bersifat peribadi tanpa saya sedar. Saya tidak mahu dilihat begitu semampunya. Apa yang ingin saya sentuh ialah pemikiran, cara berfikir, metode dan pendekatannya sahaja. Justeru atas rasa perlu menjelaskan pendirian yang saya lihat lebih benar dan tepat, maka saya sebut juga di sini.

- Menurut Dr. Asri , tujuan sebenar sanad ialah untuk melihat kesahihan hadith dan ia bukan untuk berbangga-bangga. Namun kini ia telah disalahfaham, hinggakan ada yang mendakwa belajar tanpa sanad adalah tidak sah! Ini adalah jawapan bagi persoalan yang ditimbulkan oleh beliau; apakah sanad masih diperlukan sehingga zaman mutakhir ini? Jika tujuan sanad ialah untuk memastikan kesahihan hadith, mengapa perlu sanad hadith, Sahih al-Bukhari contohnya, untuk sampai kepada kita? Beliau berpendapat (memperlekeh sebenarnya?), 'kempen' periwayatan sanad yang dibuat oleh 'pusat-pusat' pengajian bersanad ketika ini adalah tidak releven. Malah katanya (secara sindiran), kalau nama kita masuk dalam sanad, nescaya jadi daif hadith tersebut, bahkan jadi mawdhu' (palsu)!... (???...!!!!...***)

- Sesudah menunjukkan ijazah sanad hadith yang beliau perolehi daripada beberapa orang syeikh hadith India (walaupun katanya bukan untuk menunjuk), beliau turut mempersoalkan; adakah sanad hanya untuk tabarruk (ambil keberkatan)? Kalau ada orang yang daif atau majhul dalam sanad tersebut, apa perlunya tabarruk? Justeru beliau berkesimpulan sanad hanyalah untuk zikra (kenangan) sahaja. Katanya, Dr. Abu al-Laith pun bersetuju.

- Demikian adalah rumusan daripada pembentangan beliau tersebut. Saya melihat ianya tidak ilmiah kerana ia dibuat hanya untuk 'menyerang' pihak tertentu. Tidak dibawakan perbahasan tentang ilmu sanad merangkum ilmu rijal yang sangat luas skopnya, dan hanya memfokus tujuan kewujudan sanad dalam kurun-kurun hijrah yang awal. Mengapa tidak disebut keprihatinan ulama-ulama Islam sepanjang kurun melewati zaman Ibn Hajar, dan al-Suyuti sehingga ke zaman al-Fadani, dan zaman mutakhir ini, keprihatinan mereka dalam memelihara sanad dan menghimpunkannya? Sejauhmana kita layak menyebut (روينا) atau (أخرج فلان) sahaja? Apakah ratusan, atau ribuan kitab-kitab sanad (bernama thabat, mu'jam, fihris dll.) itu semua hanya untuk zikra? Juga tidak diterangkan tentang kepelbagaian seni sanad yang dipelihara oleh para ulama terdahulu, di mana semua kitab-kitab yang dikarang diriwayatkan hingga kepada penyusunnya di dalam berbagai bidang ilmu. Apakah ianya semata-mata untuk zikra? Juga tidak disebut, apa yang membezakan kita dengan golongan Yahudi dan Kristian dan wajar untuk dibangga-banggakan ialah keistimewaan isnad yang dipelihara sehingga ke hari ini. Kewujudan sanad sehingga ke hari ini, bukan sekadar untuk tabarruk dan zikra semata-mata. La' ya syeikh, ... Ia adalah anugerah, fadhilat, toma'ninah, khauf wa raja' (takut dan harap), adab, syiar dan sakinah (ketenangan)!!!

Wallahu a'lam.

Tuesday, December 29, 2009

Peringatan Buat Syiah Malaysia

25 maut, 60 cedera ketika hari Asyura

Penyerang bunuh diri letup bom di Pakistan

KARACHI: Sekurang-kurangnya 25 orang terbunuh dan lebih 60 cedera, apabila seorang penyerang bunuh diri meletupkan bom, ketika penduduk Islam Syiah memulakan upacara memperingati hari Asyura di bandar raya terbesar di Pakistan ini semalam.

Menteri Dalam Negeri, Rehman Malik, berkata serangan dilakukan penyerang bunuh diri yang meletupkan bom pada permulaan upacara itu.

- Petikan Berita Harian, selanjutnya...

-------------------------------

Ulasan:

Boleh dikatakan berita seperti ini sering juga kedengaran apabila tibanya hari-hari keramaian puak Syiah. Pertentangan antara fahaman Sunni dan Syiah di Iraq, Pakistan dan Kashmir nampaknya lebih tegang berbanding pertentangan antara Sunni dan Syiah di tempat-tempat lain seperti Iran, Lubnan, Mesir, Yaman dan termasuk Malaysia. Ini kerana berbagai faktor yang dapat dilihat terutama mungkin kerana kebebasan bersuara dan ketiadaan sekatan serius daripada pihak berwajib.

Puak Syiah pada masa ini barangkali sudah tidak perlu lagi kepada taqiyyah, kerana limpahan kitab-kitab ulama mereka serta kewujudan ratusan (mungkin ribuan) laman web Syiah yang dapat dibaca oleh sesiapa sahaja. Fahaman mereka sudah tidak jadi satu misteri lagi kepada golongan Ahlus Sunnah. Namun dalam cara mengembangkan ajaran tersebut, puak Syiah ini masih lagi menggunakan taqiyyah terutama ketika berhujah secara berdepan, atau ketika menarik hati 'mangsa' untuk mengikut fahaman mereka.

Saya merasakan dapat menyelami rasa kemarahan golongan Sunni yang membuat serangan nekad ke atas puak Syiah ini. Siapa muslim sensitif yang tidak naik darah jika ada orang yang menghina dan memaki Saidina Abu Bakar dan Saidina 'Umar (رضي الله عنهما) di hadapan kita?? Mungkin di tempat-tempat yang kurang tegang permusuhannya, puak Syiah pandai menyembunyikan perkara yang dapat menimbulkan kemarahan puak Sunni, atau orang awam Syiah ini memang tidak diajarkan 'titik-titik panas' tersebut. Namun, di tempat-tempat seperti Pakistan, sebahagian puak Syiahnya terang-terangan membuat perkara-perkara yang menjadi kemarahan golongan Sunni seperti ; mencaci dan mencerca Saidina Abu Bakar al-Siddiq dan Saidina 'Umar secara terang-terang, bukan sahaja di kitab-kitab, bahkan di minbar-minbar, menuduh Saidatina 'A'isyah sebagai sundal, pesta nikah muta'ah secara beramai-ramai, perayaan berdarah 'Asyura, mengkafirkan ramai para sahabat Nabi SAW, menganggap puak Sunni sebagai munafik, mendakwa surah al-Quran tambahan dan sebagainya, selain masalah-masalah fiqh yang pelik . Amat banyak bukti dan cerita yang sukar untuk dinafikan. Tentunya faktor-faktor ini mendorong sebilangan orang Sunni yang sensitif yang mendapati jelas kesesatan mereka melakukan serangan-serangan nekad yang dianggap jihad fi sabilillah seumpama ini.

Diharapkan puak Syiah dan pro-Syiah (yang terutama sekali kerana masih ada harapan) di Malaysia ini memikirkan semula pegangan-pegangan mazhab mereka.

Kepala Saidina Husain عليه السلام


Dalam membuat entri lepas, secara tak langsung mengingatkan saya semula kepada nasib yang menimpa Saidina Husain RA di atas dunia yang fana ini, di mana jasad beliau berada bersemadi di Karbala', Iraq, manakala kepalanya berada jauh di Kaherah, Mesir sehingga kini. Jasad dan kepala yang terpisah jauh sehingga hari kiamat. Ketika di Mesir sempat beberapa kali saya menziarahi makam kepala Saidina Husain di Masjid Husain, bersebelahan Universiti al-Azhar. Ianya adalah fakta sejarah yang diyakini oleh ramai ulama dan ahli sejarah Mesir.

Kebenaran perkara ini sebenarnya pernah menjadi pertikaian di kalangan ulama dahulu. Ada yang menyetujui dan ada yang tidak bersetuju bahawa kepala Saidina Husain itu berada di Mesir. Antara ulama yang menolak dengan keras kebenaran ini ialah Syeikh Ibn Taymiyyah (رحمه الله), malah sehingga kini fatwanya itu masih diyakini oleh mereka yang taksub kepadanya, sambil memperlekeh dan mempersendakan orang-orang yang datang berziarah ke situ kerana menziarahi makam palsu.

Namun, saya melihat pendapat yang dipilih ialah pendapat ulama yang mengatakan memang ianya benar berada di Kaherah, Mesir. Perkara ini telah dijelaskan oleh al-Marhum Syeikh Muhammad Zakiy Ibrahim (رحمه الله) di dalam kitabnya Maraqid Ahli al Bait fi al-Qaherah”. Petikan kitab tersebut juga dapat dirujuk pada kitab MENJEJAKI MAQAM AHLI KELUARGA RASULULLAH SAW DI MESIR oleh Ustaz Ahmad Lutfi bin Abdul Wahab al Linggi. Tak perlu rasanya saya memperinci lebih lanjut kerana anda boleh merujuk topik ini yang terdapat dalam buku tersebut di sini.

Meskipun ia merupakan tragedi yang tidak dapat dilupakan, namun dengan kehendak Allah SWT, Dia telah memelihara zuriat Saidina Husain RA yang kekal sehingga ke hari ini. Di antara jalur keturunan Saidina Husain RA yang paling besar dan berpengaruh saat ini ialah jalur keturunan Ba-'Alawi yang bercabang hingga lebih dari seratus buah keluarga besar seperti al-Haddad, al-Saqqaf, al-Kaf, al-Habsyi, al-'Attas, al-Bar, al-'Idrus, al-Yahya, al-Masyhur, Ben Syihab, Ben Sumait, Ben Salim, Ben Hafiz, al-Mahdhar, al-Junaid, al-Haddar dan sebagainya. Yang paling penting di sini, mereka bukanlah dari golongan penganut ajaran Syiah, sama ada Imamiyyah mahupun Rafidhah, kerana mereka adalah pejuang-pejuang sejati Ahlus Sunnah wal Jama'ah.

رحمهم الله تعالى جميعاً ورضي عنهم

Monday, December 28, 2009

Maaf Tuan, Anda Menyeru Kepada Bidaah!


Teguran Buat Pro-Syiah

Tidak ada siapa dari kalangan Ahlus Sunnah yang menafikan perlunya kita mencintai keluarga Nabi SAW (ahlul-bait) terutama mereka yang disebut sebagai ahlul-kisa’, Sayidina ’Ali, Fatimah, Hasan dan Husain (عليهم السلام). Bahkan semua sahabat-sahabat Nabi SAW, terutama sahabat-sahabat besar baginda SAW. Mereka semua adalah teladan dan qudwah kita. Namun, bagi golongan Syiah, kebanyakan para sahabat Nabi SAW tidak layak menerima kecintaan tersebut daripada mereka. Hanya ahlul-bait dan siapa yang menyokong mereka. Lantaran itu kita tidak akan sekali-kali dapat lihat mereka menyanjung para sahabat Nabi SAW secara umum. Bahkan cara mudah kita nak mengenal antara kitab Syiah dan kitab Sunni antara lain ialah; kitab Syiah dalam selawat ke atas Nabi SAW di bahagian mukadimah tidak disertakan kepada para sahabat Nabi SAW, manakala kitab Sunni dalam selawat ke atas Nabi SAW di bahagian mukadimah mesti disertakan kepada para sahabat Nabi SAW, dengan kalimah (وصحبه), (وصحابته) dan sebagainya.

Sejak lebih 10 tahun saya mengkaji dan memerhati golongan Syiah. Semasa di Mesir, saya pernah menulis tentang penyelewengan Syiah terhadap kitab al-Quran dan disiarkan di dalam salah sebuah Suara Kampus. Saya menelaah kitab-kitab mereka, dan membuat kesimpulan standard yang biasa disebut oleh sesiapa yang mengkaji Syiah; iaitu Sunni dan Syiah adalah bagaikan dua anak sungai yang sama kemudian berpisah dan tidak akan bertemu antara satu sama lain. Kita masih boleh mengharapkan kesatuan dan perpaduan dengan golongan Salafiyyah-Wahhabiyyah kerana sumber rujukan yang sama. Namun apa yang boleh kita harapkan dengan golongan Syiah yang tidakpun menggunakan sumber kitab-kitab Sunni (spt. al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, al-Tirmizi, al-Nasa’i, Ibn Majah, Abu Hanifah, Malik, al-Syafi’i, Ahmad dan lain-lain) kecuali apa yang bersesuaian dengan fahaman mereka sahaja. Dan kita pun tidak menggunakan kitab-kitab sumber rujukan utama mereka seperti (الكافي), (من لا يحضره الفقيه), (تهذيب الأحكام) dan (الاستبصار) kerana penyimpangan yang jauh tersasar. Atas sebab inilah Mawlana Sayyid Abu al-Hasan ’Ali al-Nadwi menulis kitabnya yang terkenal (صورتان متضادتان عند أهل السنة والشيعة الإمامية) (klik sini).

Justeru itu saya amat khuatir dengan gerakan Syiah, dan juga pro-Syiah di Malaysia yang jika tidak dibendung, mampu mengheret ramai orang yang jahil memeluk fahaman mereka secara akidah, fiqh dan suluknya sekali!! Dalam beberapa entri sebuah blog salah seorang yang punya nama tersohor, yang saya lihat pro-Syiah dan punya followers yang tidak sedikit (1593 orang) cuba mengajak pembaca kepada satu natijah yang dapat menakutkan para pencinta al-Quran dan sunnah. Meskipun beliau barangkali tidak menduga natijah seperti itu. Namun atas dasar (الدين النصيحة) saya menulis teguran ini. Anggaplah ia teguran dari sahabat yang sangat cemburu demi agama Allah.

* Nota: Tulisan beliau saya letak dalam warna biru, manakala ulasan saya pula di dalam huruf tebal. Link asal dapat dirujuk dengan mengklik pada judul-judul entri di bawah.

---------------------------------

1. Tarikh dan Judul Entri:

22 DECEMBER 2009

Mengenang Tragedi Karbala

Ada orang bertanya saya, mengapa harus membuka-buka dan membesar-besarkan perihal Saidina Husin cucunda Rasulullah saw dibunuh Yazid dan tenteranya. Yang sudah-sudahlah kata mereka.

Alangkah jahil manusia itu.

Ulasan: Tidak. Beliau tidak jahil. Ini kerana sikap seperti itu diterajui oleh puak Syiah. Adapun Ahlus Sunnah walaupun berduka dengan peristiwa menyayat hati itu lebih mengutamakan perpaduan antara umat Islam. Kenapa tidak membesarkan juga perihal Saidina Hasan yang turut mati dibunuh dan mengenang kematiannya? Kenapa mesti Saidina Husain seorang, padahal keduanya adalah permata hati Rasulullah SAW?

Apa yang ada dalam al-Quran antaranya ialah sejarah; sejarah para nabi, sejarah umat terdahulu. Jika ia adalah yang sudah-sudah dan tidak harus dibangkitkan lagi, maka mengapa al-Quran menyatakan semua hal yang sudah-sudah itu?

Ulasan: Kisah al-Quran bertujuan untuk kita ambil iktibar dan pengajaran daripadanya. Adapun membangkitkan kisah pembunuhan Saidina Husain pada masa kini, hanya menerbitkan sentimen dan simpati terhadap ajaran Syiah. Menerangkan kisah hidup Saidina Husain serta ajaran dan fahamannya lebih berfaedah dan bermanfaat besar dalam konteks dakwah, berbanding kita memfokuskan kepada peristiwa pembunuhannya semata-mata. Meneruskan perjuangan beliau ialah dengan meneruskan perjuangan Rasulullah SAW.

- Peristiwa pembunuhan cucu Nabi Muhammad wajib direnung kembali. Kerana jika saudara inginkan syafaat Nabi Muhammad di akhirat kelak, tiada jalan yang munasabah melainkan menerusi cinta kepada keluarganya (dalam konteks ini cucu baginda Saidina Husin).

Ulasan: Syafaat Nabi SAW diperolehi bukan sekadar mencintai keluarganya semata-mata tanpa beramal sepertimana amalan mereka. Jika ajaran ini diserapkan kepada orang jahil pasti mereka seronok tanpa perlu beramal apa-apa di samping melakukan berbagai maksiat. Dalam masalah syafaat, selain daripada Nabi SAW, para syuhada, ulama dan orang soleh juga dapat memberi syafaat kepada kita di akhirat kelak. Jalan utama yang paling munasabah untuk mendapatkan syafaat Nabi SAW ialah mengikut jejak langkah baginda SAW dan para sahabatnya, termasuk para ahlul-bait.

- 4. Bagaimana cara kita mengenang kesyahidan Saidina Husin?

Dalam Sahih Tirmidzi hadis bernombor 3860:

Abu Said al-Asyajj menceritakan kepada kami, Abu Khalid al-Ahmar memberitahukan kepada kami, Razin memberitahukan kepada kami, dia berkata Salam menceritakan kepada kami, dia berkata: Aku masuk menghadap Ummu Salamah sedangkan dia tengah menangis lalu aku berkata: Apa yang membuat kamu menangis? Dia berkata: Aku bermimpi melihat Rasulullah saw, sedangkan di atas kepala dan janggut beliau terdapat debu. Lalu aku bertanya: Apa yang terjadi pada engkau Wahai Rasulullah. Beliau bersabda: “Aku baru saja menyaksikan pembunuhan Al-Husin.”

Hadis ini dan yang semakna juga terdapat dalam Mustadrak Al-Hakim, jilid 4 halaman 19 dan Tahdzib At-Tahdzib, jilid 2 halaman 356, hadis ke 615. Juga dalam Dzakhair Al-Uqba, halaman 148.

Nabi Yaakub a.s menangisi kehilangan Nabi Yusuf sampai matanya buta, Allah pun tidak melarang. Mengapa anda ingin menghalang saya mengenang pemenggalan dan pembunuhan cucu Nabi Muhammad saw dengan kesedihan?

Ulasan: Hadith di atas bukan menerangkan kaifiat untuk mengenang pembunuhan Saidina Husain. Ia adalah lumrah untuk kita menangis pada masa sesuatu tragedi berlaku. Adapun untuk kita menetapkan hari sesuatu tragedi tersebut sebagai suatu hari untuk kita menangis dan tidak pada hari-hari lainnya sepanjang tahun, atau pada bila-bila masa bila terkenang. Maka ini adalah suatu bidaah. Apatah lagi ianya adalah jelas amalan Syiah. Bahkan ada yang menangis meronta-ronta, meraung dan mengoyak-ngoyak pakaian yang jelas sekali dilarang oleh Rasulullah SAW. Lebih mengerikan tangisan itu dicampur dengan pesta mandi darah!! Kita tidak menghalang anda menangis untuk mengenang pembunuhan Saidina Husain, bahkan sesiapapun yang lembut hati pasti menangis apabila membaca tragedi berkenaan. Namun, kita menghalang anda untuk menimbulkan simpati kepada ajaran Syiah.

- Dan adalah jelas, Nabi Muhammad saw dalam keadaan duka oleh kesyahidan cucunya yang dianiaya sedemikian rupa.

Mengapa saudara tidak mahu mengikut Nabi Muhammad? Mengapa saudara mahu mengikut ustaz saudara yang belum tentu dapat menjamin saudara ke syurga? Tidakkah itu perbuatan bodoh dengan menjadi seperti kaum Yahudi dan Nasrani yang membuta tuli mengikut dan membuntut tanpa tahu kebenaran.

Ulasan: Tidak ada ustaz yang benci kepada Saidina Husain di Malaysia. Tidak ada ustaz yang seronok dengan pembunuhan Saidina Husain di Malaysia. Alhamdulillah. Jika ada sila buktikan. Apa yang mereka benci ialah penyebaran ajaran Syiah.

-----------------------------

2. Tarikh dan Judul Entri:

23 DECEMBER 2009

Pembunuh Saidina Husin

- Ada orang mengatakan pembunuh Saidina Husin adalah orang syiah yakni penghuni kota Kufah. Kerana itu sampai hari ini syiah meratap menangisi kekesalan perbuatan mereka. Entah dari mana sumber pandangan bodoh ini.

Ulasan: Ia bukan pandangan bodoh. Semua orang tahu siapa pembunuh Saidina Husain. Maksud 'ahli Kufah sebagai pembunuh Saidina Husain' ialah mereka telah menjemputnya, namun mereka mengabaikannya dan tidak memberikan apa-apa bantuan kepada Saidina Husain, padahal mereka sudah sampai di Karbala, sedangkan tentera Yazid datang dari jauh di Damsyik. Mereka hanya berpeluk tubuh kerana takut untuk berjuang dan berkorban bermati-matian. Inilah yang dimarahkan oleh Ibnu ’Abbas apabila orang Kufah bertanya kepadanya tentang hukum darah nyamuk, lalu beliau berkata: Kamu sibuk bertanya tentang darah nyamuk, sedangkan kamu telah membunuh Saidina Husain (dan kamu tidakpun menanyakan hukumnya)!

- Marilah kita berlindung dari syaitan yang direjam, termasuk agamawan yang tubuhnya bersalut ilmu tetapi isi di dalamnya adalah setan. Hari ini mungkin anda mempersendakan kematian cucu Rasulullah saw dengan membela pembunuh-pembunuhnya, hari esok anda pasti akan menerima balasan kemurkaan Rasulullah saw, kemurkaan Saidatina Fatimah Zahra berhujung dengan kemurkaan Allah swt.

Ulasan: Saya masih tertanya-tanya, ustaz mana yang suka mempersendakan kematian cucu Rasulullah SAW dengan membela pembunuh-pembunuhnya? Siapakah yang jelas membawa fahaman Nawasib di Malaysia ini? Atau apakah ia sekadar laungan untuk mengikut gaya puak Syiah??

-----------------------------

3. Tarikh dan Judul Entri:

24 DECEMBER 2009

Mengapa Membunuh Cucunda Nabi Muhammad SAW?

- Bahkan mereka yang mengkaji dan memanjangkan tragedi berdarah ini, saya yakini akan beroleh manfaat di akhirat kelak. Masakan Saidina Ali dan Saidatina Fatimah tidak memandang mereka yang membela peristiwa genosid dan cleansing terhadap ahlul bait Nabi ini?

Ulasan: Apa yang lebih memberi manfaat di akhirat kelak ialah beramal seperti amalan mereka, bukan sekadar bersedih dan membesarkan tragedi berkenaan. Jika demikian, ahli maksiat pun mampu berbuat demikian, malah sesiapa sahaja yang malas beramal.

- Menurut L.F Brakel, Hikayat Muhammad Hanafiyyah yang memuatkan pembunuhan ngeri dan sadis cucunda Rasulullah saw adalah 'sebuah teks yang popular dan terkenal' (tentu, kenyataan Brakel ini sebelum munculnya gejala gerakan salafi yang sering merujuk secara intelektual kepada Ibnu Taimiyyah yang amat memusuhi Saidina Ali dan ahlul bait Rasulullah saw).

Ulasan: Walaupun ada suara yang bukan Syiah mengatakan, "Ibnu Taimiyyah amat memusuhi Saidina Ali dan ahlul bait Rasulullah saw”, namun suara seperti itu pada masa ini tidak wajar dicanang demi menjaga perpaduan ummah. Ia adalah suatu fakta yang tidak pasti, bolehjadi bersifat benar dan bolehjadi salah pada hakikat sebenarnya. Setelah kita tahu kedudukan istimewa Ibn Taimiyyah di dalam hati golongan Salafiyyah-Wahhabiyyah, saya berpendapat hal tersebut perlu dipendamkan. Malah saya percaya peminat-peminatnya masih mampu menangkis dakwaan tersebut. Secara umum berdasarkan tulisan-tulisannya, beliau masih menghormati Saidina ’Ali dan ahlul-bait (عليهم السلام).

- Mempertahankan penjenayah perang Karbala adalah seperti mempertahankan George Bush, atau Ariel Sharon.

Ulasan: Saya tahu ada setengah orang yang mempertahankan Yazid bin Mu’awiyah. Namun, cara mereka mempertahankannya tidaklah sama seperti orang yang mempertahankan George Bush, atau Ariel Sharon. Sekurang-kurangnya Yazid bin Mu’awiyah masih muslim, manakala George Bush dan Ariel Sharon adalah kafir laknatullah dan tidak ada muslim berakal yang mempertahankan mereka kecuali zindiq sahaja. Justeru, tidak bersetuju dengan pendapat orang yang mempertahankan Yazid bin Mu’awiyah masih dapat dilakukan dalam batas-batas ilmiah.

- Mengapa ada orang Islam berani dan datang hati membunuh cucu Nabi Muhammad saw setelah kewafatan baginda? Dan mereka masih tidak segan silu mahukan syafaat baginda Rasul di hari masyhar kelak. Lebih menjengkelkan, mengapa ada agamawan sanggup berhempas pulas menutup sejarah dan mempertahankan pembunuh-pembunuh Saidina Husein dan keluarganya di medan Karbala? Tidakkah mereka tahu malu mengucapkan selawat buat Rasulullah saw dan keluarganya ketika dalam solat?

Ulasan: Saya masih lagi tertanya-tanya, ustaz mana yang suka dengan kematian cucu Rasulullah SAW dan membela pembunuh-pembunuhnya? Siapakah di Malaysia yang sedang berhempas pulas untuk menutup sejarah dan mempertahankan pembunuh-pembunuh Saidina Husein dan keluarganya di medan Karbala?? Jika ada, mari kita nasihatkan.

-----------------------------

4. Tarikh dan Judul Entri:

25 DECEMBER 2009

Tangisan Karbala (Zaynab al Kubra) Adalah Senjata Politik Yang Paling Ampuh!

-1. Mengapa mereka menangis? Setiap kali Muharram mereka menangis.

Ulasan: Menentukan hari atau bulan tersebut untuk menangis, meronta-ronta, meraung dan seumpamanya adalah suatu bidaah yang wajib diperangi. Apa yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW pada hari 'Asyura' ialah berpuasa dan memperluaskan belanja ke atas tanggungan sebagai tanda bersyukur dan gembira, sebagaimana yang sabit di dalam hadith-hadith. Jelas ia adalah hari untuk bersyukur dan bergembira, bukan untuk menangis dan berduka ... Justeru, mereka telah membelakangi petunjuk Rasulullah SAW.

- Dan, mengapa menyalahkan semua pencinta cucu Rasulullah saw, Saidina Husin, jika mereka ingin menangis? Tidakkah meluluhkan hati memikirkan penghulu syurga dibantai sedemikian rupa? Jika kita ingin masuk syurga tidakkah kita wajar menangisi kesyahidannya yang amat tragis itu?

Ulasan: Jika kita ingin masuk syurga, hendaklah kita beramal sepertimana amalan Saidina Husain. Itu lebih jelas manfaatnya.

- Kalau mereka yakni penyanjung Saidina Husin ingin menangis, mengapa menyalahkan mereka? Itu terdorong berlaku kerana rasa kasih mereka, rasa derita mereka, rasa yang bergumulan lalu merembes menjadi tangisan yang diciptakan Allah.

Ulasan: Kita menyalahkan mereka yang berfahaman Syiah dan banyak melakukan bidaah. Walau air mata darah sekalipun orang Yahudi menangis di Tembok Menangis, adakah itu dapat memberi manfaat kepada mereka di akhirat nanti??

- Saya difahamkan oleh mereka, saat Muharram mereka menangis bukan sahaja kerana derita dan amat sedih oleh kejadian jahat ke atas Saidina Husin dan keluarganya, tetapi mereka juga menangis kerana rindu ingin berjumpa.

Apakah ubat tangisan seperti ini melainkan balasan kerinduan mereka itu kelak akan ditunaikan oleh penghulu syurga itu sendiri! Wah bahagialah jika begitu. Hari ini, saya ingin jadi seperti mereka. Saya menangis kerana rindu ingin berjumpa penghulu syurga - Saidina Husin cucunda Nabi Muhammad yang kita cinta.

Ulasan: Saya rasa terkaku nak mengulas ayat-ayat tersebut kerana ’bau’ Syiah yang sangat kuat. Maafkan saya jika ia menyinggung. Saya tertanya apakah ada hadith atau khabar (riwayat Ahlus Sunnah) yang menyatakan bahawa ubat tangisan kerana rindu ingin berjumpa Saidina Husain ialah balasan kerinduan itu kelak akan ditunaikan oleh penghulu syurga itu sendiri - Saidina Husain. Lalu di atas hadith (?) berkenaan menjadi dalil disyariatkan untuk kita menangisi ke atas pembunuhannya di Karbala pada hari ’Asyura? Saya masih tertanya, jika begitu apakah mereka turut mengkhususkan satu hari untuk menangis kerana rindu ingin berjumpa dengan Rasulullah SAW, penghulu seluruh makhluk??

- 12. Lama saya cuba memahami mengapa pengikut syiah menangisi kesyahidan Saidina Husin yang mereka cintai. Tangisan derita, tangisan rindu, tangisan yang merupakan tujuan sosial. Tangisan yang merupakan tujuan politik. Saya berhenti menyalahkan mereka kerana menangis setelah saya membaca sebuah buku karangan pemimpin ulung mereka iaitu al marhum Imam Khomeini. Buku itu judulnya The Ashura Uprising merupakan koleksi ucapan dan ceramah agama almarhum sekitar asyura. Dan dalam salah satu petikan, Imam Khomeini mengatakan: 'Jangan sangka yang kami menangis dan meratap untuk penghulu syuhada (Saidina Husin). Tidak, baginda tidak memerlukan tangisan kami. Isunya bukan tangisan sama sekali. Ia adalah sesuatu yang bersifat politik untuk Imam (Saidina Husin) kerana dengan tangisan ini dapat menggerakkan ummah dan menyatukan umat Islam lalu memperkasakan mereka untuk berdepan dengan kezaliman tanpa perlu rasa lemah lagi' (halaman 60).

Hari ini saya tidak lagi menuduh mereka melulu.

Hari ini saya memilih untuk memberitahu dunia, 'Jika saya dituduh seisi dunia sebagai sesat kerana menangisi kesyahidan penghulu syurga, Saidina Husin, iya, tidak mengapa, tohmahilah saya sesat. Saya akur. Bukan saudara yang dapat menolong saya di akhirat nanti. Yang akan memberi syafaat kepada saya ialah Nabi Muhammad saw dan tentu, kekasih hati baginda iaitu Saidina Husin, ibunya Saidatina Fatimah dan ayahnya Saidina Ali.

Mengapa anda tidak menangis? Sungguh keras hati anda? Seperti syaitan yang memilih untuk angkuh dan ego.


Menangislah untuk Husin! Ayuh menangislah!

Ulasan: Saya sedikit khuatir penulis memberi gelaran ’al marhum’ kepada pemimpin ulung Syiah, Imam Khomeini, kerana akidahnya yang jelas bertentangan dengan akidah Ahlus Sunnah sudah diketahui umum, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Syeikh Sa’id Hawwa, Mawlana Abu al-Hasan ’Ali al-Nadwi, Ihsan Ilahi Zahir dan lain-lain lagi. Keberaniannya menentang kuasa Barat, memang amat dikagumi oleh ramai umat Islam sehingga ramai antara mereka yang terpengaruh bukan sahaja dengan revolusinya, bahkan dengan pegangan akidahnya sekali. Namun, apakah kerana itu kita wajar menutup sebelah mata dan mendiamkan diri terhadap bidaah-bidaah mazhabnya (كل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار )? Jika demikian, di mana kita nak letakkan hadith (من رأى منكم منكرا ) dan lain-lain hadith seumpamanya?

Penulis juga menutup kata-katanya: ”Bukan saudara yang dapat menolong saya di akhirat nanti. Yang akan memberi syafaat kepada saya ialah Nabi Muhammad saw dan tentu, kekasih hati baginda iaitu Saidina Husin, ibunya Saidatina Fatimah dan ayahnya Saidina Ali”. Di mana Saidina Hasan?? Apakah sumbangannya yang sangat besar dalam menyatukan umat Islam perlu dilupakan? Atau kerana golongan Syiah ini merasa jengkel terhadap beliau lantaran tindakannya menyerahkan kuasa khalifah dan berdamai dengan Saidina Mu’awiyah??

Tidak saya temukan dalam entri-entri yang dimuatkan oleh penulis, beliau mengecam amalan-amalan bidaah puak Syiah, terutama pada hari ’Asyura ini. Malah entri-entri tersebut banyak dimuatkan pula dengan gambar-gambar amalan ritual Syiah. Komen-komen yang menyokong dari puak Syiah terhadap entri-entri berkenaan juga menggerunkan. Saya amat bimbang, kerana sebuah nama yang tersohor mampu meraih banyak simpati dan mempengaruh ramai orang.

Maaf tuan, anda menyeru kepada bidaah...

Ibn ‘Arabi vs Ibn Taimiyyah (Penutup)


Pandangan Syeikh Ibn Taimiyyah dalam menyesatkan Ibn ‘Arabi sentiasa dirujuk oleh mereka yang mengkafirkan Ibn ‘Arabi, malah mengkafirkan sesiapa yang menyetujui fahamannya. Dengan bersandarkan kepada pandangannya, mereka merasa selesa untuk menggelar Syeikh Ibn ‘Arabi (رحمه الله) dengan apa saja gelaran yang paling keji dan busuk semahu hati mereka. لا حول ولا قوة إلا بالله

Namun, saya berpendapat sekiranya Ibn Taimiyyah (رحمه الله) pernah mengkafirkan Ibn ’Arabi sekalipun beliau di akhir hayatnya telah pun menarik balik pandangannya itu. Atau mungkin dapat kita tafsirkan, apa yang dikafirkan oleh Ibn Taimiyyah ialah pandangan Ibn ’Arabi semata-mata, bukan zat dirinya. Jika demikian, beliau sebagai seorang faqih memang berhak mengkritik, meskipun kritikannya itu juga terbuka untuk dikritik. Ini kerana tidak ada siapa yang maksum kecuali Rasulullah SAW. Kata-kata setiap orang itu dapat diterima dan juga ditolak kecuali kata-kata baginda SAW.

Pendapat saya ini disandarkan kepada riwayat al-Hafiz al-Zahabi katanya : ... Syeikh kami Ibn Taimiyyah di akhir hidupnya berkata:

أنا لا أكفر أحداً من الأمة

”Saya tidak mengkafirkan seorangpun dari kalangan ummah ini”. Kata beliau lagi: ”Sabda Nabi SAW: Tidak memelihara wuduk itu kecuali orang mukmin. Maka sesiapa yang melazimi solat dengan wuduk, maka dia adalah muslim”. (Siyar A’lam al-Nubala’, 15/88)

Berdasarkan riwayat ini, tentunya Ibn ’Arabi turut termasuk dalam pengakuan beliau berkenaan. Ini kerana semasa hayatnya, Ibn Taimiyyah banyak mengkritik pihak yang dilihatnya bercanggah dengan syariat termasuklah Ibn ’Arabi. Justeru bagi menjelaskan bahawa beliau hanya mengkritik pandangan mereka dan bukan mengkafirkan individu yang terlibat, beliau lantaran itu mengucapkan wasiat tersebut. Sudah tentu Ibn ’Arabi adalah muslim mukmin berdasarkan penyaksian tokoh-tokoh besar Islam sebagaimana yang telah saya nyatakan pandangan mereka sebelum ini, bahkan wali daripada wali-wali Allah SWT. Maka saya menyeru agar mereka yang mengkafirkan Ibn ’Arabi membuat revisi semula demi kesatuan dan perpaduan ummah.

Semoga Allah Taala merahmati mereka berdua. Amin.

Wallahu a’lam.

Thursday, December 24, 2009

Mubahalah Ibn Hajar Mengenai Kedudukan Ibn 'Arabi

Antara hujah yang barangkali kuat menurut perkiraan pengkafir Ibn 'Arabi ini ialah peristiwa mubahalah antara al-Hafiz Ibn Hajar dengan seorang peminat Ibn 'Arabi. Saya petik di bawah kisahnya dari tulisan setengah pendakwa "tajdid". Katanya:

"Al-Imam al-Sakhawi (meninggal 902H) dalam bukunya al-Qaul al-Munbi ‘An Tarjamati Ibn ‘Arabi menceritakan bagaimana gurunya al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) bermubahalah dengan seorang pengikut Ibn ‘Arabi. Ibn ‘Arabi (bukan al-Imam Ibn al-‘Arabi) ada tokoh sufi sesat yang membawa fahaman wahdatul wujud iaitu penyatuan tuhan dengan manusia. Alirannya itu diikuti oleh banyak para pengikut tarekat sehingga ke hari ini.

Di Malaysia, antara pencintanya adalah juru kempen ajaran martabat tujuh. Pada zaman Ibn Hajar al-‘Asqalani, terdapat para pencinta Ibn ‘Arabi ini. Apabila al-Hafiz Ibn Hajar mempertikaikan Ibn ‘Arabi, mereka cuba mendapatkan campur tangan sultan ketika itu dan menuduh al-Hafiz Ibn Hajar menghina orang soleh. Sehingga akhirnya Ibn Hajar bermubahalah dengan syeikh mereka. Kata Ibn Hajar: Sebutlah “Ya Allah, jika Ibn ‘Arabi di atas kesesatan, maka laknatilah aku”. Lalu dia menyahutnya.

Al-Hafiz Ibn Hajar pula menyebut: “Ya Allah, jika Ibn ‘Arabi berada atas petunjuk, maka laknatilah aku”. Lalu mereka bersurai. Mubahalah itu dalam bulan Ramadan. Pada bulan Zulqaedah, pengikut Ibn ‘Arabi itu menjadi buta lalu ditimpa kematian."

Ulasan

1- Peristiwa mubahalah Ibn Hajar (m. 852H) ini diriwayatkan oleh sahabat-sahabat dan anak-anak murid beliau. Selain dalam (القول المنبي عن ترجمة ابن عربي), al-Sakhawi (m. 902H) juga merakamkannya di dalam kitab (الجواهر والدرر في ترجمة شيخ الإسلام الحافظ ابن حجر). Taqiyuddin al-Fasi (m. 832H) menyebutnya di dalam kitab (عقيدة ابن عربي وحياته). Dan Burhanuddin al-Biqa’i (m. 850H) memasukkannya di dalam kitab beliau (مصرع التصوف), dan lihat juga (تنبيه الغبي على تكفير ابن عربي). Walaupun ada yang cuba menyanggah bahawa kisah mubahalah ini sengaja direka orang yang tidak bertanggungjawab, namun kewujudannya di dalam kitab-kitab ulama berkenaan yang meriwayatkannya daripada Ibn Hajar sendiri memang sukar untuk dikatakan ianya sengaja direka-reka.

2- Berdasarkan riwayat mereka, kisah tersebut berlaku ketika Ibn Hajar berusia 24 tahun, iaitu suatu peringkat usia yang muda dan penuh dengan semangat. Namun kemudiannya, sesudah melalui pelbagai tempoh hidup dan melaksanakan berbagai kajian ilmiah, kami yakini pandangan beliau terhadap Ibn ‘Arabi berubah kepada lebih neutral sebagaimana pandangan al-Zahabi (m. 748H) di dalam kitabnya Mizan al-I’tidal yang dikemaskinikan oleh Ibn Hajar sendiri dalam kitab Lisan al-Mizan (download - dan semak vol. 5). Antara kata-kata al-Zahabi setelah mengemukakan perselisihan ulama tentang Ibn ‘Arabi ialah (3/660):

وقولي أنا فيه: أنه يجوز أن يكون من أولياء الله الذين اجتذبهم الحق إلى جنابه عند الموت وختم له بالحسنى

”Dan pendapat saya mengenai beliau ialah; harus beliau itu dari kalangan wali-wali Allah yang ditarik oleh al-Haq dekat ke sisi-Nya sewaktu mati dan disudahi baginya dengan kebaikan”.

3- Peminat taksub Ibn ’Arabi yang bermubahalah dengan Ibn Hajar itu hanya dikenali dengan nama Ibn al-Amin, seorang individu yang tidak diketahui biografinya secara lengkap kerana tidak disebut dalam mana-mana rujukan, yang menunjukkan beliau bukanlah seorang ulama. Mubahalah berkenaan dilakukan oleh Ibn Hajar kerana beliau diancam oleh Ibn al-Amin untuk mengadukan hal pendiriannya terhadap Ibn ’Arabi kepada Syeikh Safa, yang mampu memanjangkannya kepada Sultan al-Zahir Barquq. Baginda seorang yang amat menghormati Syeikh Safa dan sentiasa mendengar nasihatnya, yang menyebabkan Ibn Hajar khuatir dirinya kelak akan menerima akibatnya. Hal ini menunjukkan bahawa pendirian Ibn Hajar pada mulanya adalah pendirian minoriti ulama pada masa itu. Manakala majoriti mereka secara zahir tidak menyesat atau mengkafirkan Ibn ’Arabi.

4-Harus juga kita katakan bahawa Ibn al-Amin itu adalah antara orang yang sesat kerana tersalah faham terhadap tulisan-tulisan Ibn ’Arabi, lalu berfahaman dengan fahaman hulul dan wahdatul-wujud. Memang tidak sedikit orang yang telah terseleweng dari jalan yang benar kerana keliru dan salah faham terhadap ajaran yang dibawa oleh orang seperti Ibn ’Arabi ini disebabkan kejahilan mereka. Padahal perkara ini sentiasa diperingatkan oleh syeikh-syeikh tasawuf. Maka kemungkinan akibat mubahalah yang diterimanya itu bukan kerana bukti kesesatan Ibn ’Arabi, tetapi kerana kebenaran Ibn Hajar dalam menentang kesesatan Ibn al-Amin. Walaupun mubahalah ini tidak pernah dilakukan oleh mana-mana ulama sebelum itu berkaitan masalah agama, lebih-lebih lagi ianya berbentuk zanni, bukan qat’ie (sudah tentu tidak qat’ie kerana Ibn Hajar tidak pernah berjumpa dengan Ibn ’Arabi untuk membahaskan akidahnya).

5- Tidak ada ketetapan yang menunjukkan bahawa ulama mengiktiraf mubahalah sebagai satu sumber qat'ie dan ukuran yang diyakini bagi menentukan hukum sesuatu masalah. Justeru mubahalah bukan suatu hujah yang kuat atas kebenaran atau kesalahan seseorang. Ianya sebagaimana masalah kasyaf yang tidak dapat dijadikan hujah dalam menentukan hukum bagi sesuatu masalah. Ini kerana Allah SWT maha berkuasa untuk menurunkan sesuatu bala atau tidak menurunkannya. Bolehjadi orang yang benar akan menerima akibatnya, manakala orang yang salah dapat duduk bersenang-lenang setelah bermubahalah.

6- Menurut Syeikh al-Kawthari dalam Maqalatnya (h. 308), pada kurun ke-9 Hijrah berlaku perselisihan sengit antara ulama di Mesir mengenai kedudukan Ibn al-Faridh dan Ibn ‘Arabi. Perselisihan ini dihangatkan lagi oleh Burhanuddin al-Biqa’i (m. 850H) yang menulis sebuah kitab mengkafirkan Ibn ‘Arabi. Dan kitab tersebut kemudian disanggah oleh al-Suyuti (m. 911H). Pandangan al-Sakhawi (m. 902H) dalam perselisihan yang berlaku tentang Ibn al-Faridh dan Ibn ’Arabi sebenarnya tidaklah sehingga mengkafirkannya. Mengenai Ibn al-Faridh beliau berkata: ”Syair yang dinisbahkan kepada beliau tidak sampai riwayatnya dengan sanad yang sahih, dan kami tidak mengkafirkan seseorang dengan suatu perkara yang berkemungkinan, terutama tidak ada faedah dalam mengkafirkannya, akan tetapi yang berfaedah ialah dalam menjauhkan orang daripada tulisan berkenaan”. Mengenai Ibn ’Arabi pula, al-Sakhawi telah menyusun kitab (القول المنبي عن ترجمة ابن عربي) yang menghuraikan kebenaran dan kesalahan Ibn ‘Arabi. Kemudian diringkaskan dalam kitab (الكفاية في طريق الهداية). Beliau juga ada menyusun kitab lain berjudul (تجريد أسماء الآخذين عن ابن عربي). Pandangannya terhadap Ibn ’Arabi lebih kurang juga sepertimana pandangannya terhadap Ibn al-Faridh. Dalam masalah ini, Syeikh al-Kawthari menyatakan bahawa pandangan al-Sakhawi inilah sebagai kata pemutus, atau pandangan yang dipilih (yakni tawaqquf di samping mengecam mana-mana orang atau kitab yang benar-benar terseleweng).

Wallahu a’lam.

Wednesday, December 23, 2009

Apa Pasal Banyak Entri Tentang Ibn 'Arabi?

Proses tajdid tanpa dinafikan, memang perlu dilaksanakan pada masa kini, terutama tajdid yang benar, bukan tajdid yang palsu. Dengan munculnya setengah pendakwa "tajdid" yang kagum dengan Ibn Taymiyyah, mereka tidak setakat membawa pemikiran-pemikiran Ibn Taymiyyah yang bernas dan membina sahaja, tetapi memunggah kesemua pemikirannya, baik yang bernas mahupun tidak, termasuk yang tidak rajih dan tertolak. Mereka menyeru orang lain supaya bersikap terbuka dan tidak taksub, namun dalam masa yang sama mereka lokek untuk diri sendiri bersikap terbuka. Tanpa mereka sedar mereka juga bertaklid (menjadi muqallid) kepada Ibn Taymiyyah (رحمه الله تعالى).

Di antara pandangan Ibn Taymiyyah yang diborong oleh pendakwa "tajdid" ini ialah mengkafirkan al-Syaikh al-Akbar Muhyiddin Ibn 'Arabi al-Hatimi (رحمه الله تعالى), selain dari masalah-masalah khilafiyyah lainnya. Mereka mengatakan Ibn 'Arabi sesat kerana berfahaman hulul dan wahdatul-wujud (manusia bersatu dengan tuhan), sedangkan hakikatnya Ibn 'Arabi sendiri menafikan tuduhan tersebut katanya;

ما قال بالاتحاد إلا أهل الإلحاد
كما أن القائل بالحلول من أهل الجهل والفضول

Terjemahan:
"Tidaklah berkata dengan ittihad itu melainkan ahli ilhad, sepertimana orang yang berkata dengan hulul itu adalah ahli jahil dan bahlul". (Dala'il al-Tawhid oleh al-'Allamah Muhammad Jamaluddin al-Qasimi, h. 82, yang dipetik daripada kitab al-Yawaqit oleh Imam al-Sya'rani)

Saya ingin meminjam gaya bahasa pendakwa "tajdid" tersebut mengenai isu kafir-mengkafir ini , cuma saya ubah sedikit agar bersesuaian dengan topik kita. Ubahan tersebut saya letak dalam huruf tebal (rasanya tak perlu saya linkkan kepada teks asal kerana anda boleh mencarinya sendiri).

"... Namun saya sama sekali tidak dapat menerima tabiat suka mengkafir dan menyesatkan tokoh ilmuwan seperti yang berlaku sekarang ini. Jika saya tidak bermazhab Maliki, saya tetap membantah mereka yang menghina al-Imam Malik bin Anas, kerana seorang muslim wajib membela muslim lain yang dizalimi, apatah lagi tokoh ilmuwan.

Sekalipun saya bukan pengikut Ibn 'Arabi, saya tetap tidak akan mengizinkan beliau dicerca, dikafirkan dan dihina. Apatah lagi, kesannya besar. Mereka yang membangkitkan isu kafir dan sesat Ibn 'Arabi ini akan mengheret kebanyakan ulama tariqat secara khusus dan majoriti ahli tasawuf lain sebagai sesat dan mungkin kafir. Mereka ini ada agenda yang tersendiri, yang berpusat di ........... dan ada agen-agennya sudah sampai ke negara ini. Rancangan menghidupkan kafir mengkafir sesama umat..."

--------------------

Pautan lain:

Tuesday, December 22, 2009

Ibn ‘Arabi dan Ilmu Hadith

Kali ini saya ingin menyentuh ketokohan Ibn ‘Arabi dari sudut ilmu hadith pula, bagi membuktikan bahawa beliau bukan sahaja mahir dalam bidang tasawuf dan falsafah Islam, bahkan juga mempunyai penguasaan dalam bidang hadith. Meskipun, penguasaan beliau dalam bidang tersebut tidak sehebat tokoh-tokoh dalam disiplin berkenaan. Ini kerana beliau agak kurang melibatkan ilmu pengkritikan sanad hadith atau ilmu al-jarh wat-ta’dil. Penggunaan beliau terhadap kaedah kasyaf dalam kritik hadith juga turut menjadi perselisihan di kalangan ulama. Bagaimanapun, beliau masih menguasai disiplin sanad dan periwayatan hadith sepertimana yang akan kita lihat di bawah ini;


Tulisan Syeikh ‘Abdul Hayy al-Kattani dalam kitab Fihris al-Faharis wa al-Athbat

- Dalam juzuk 1, hlm. 316-319 kitab Fihris al-Faharis wa al-Athbat, Syeikh ‘Abdul Hayy bin ‘Abdul Kabir al-Kattani telah memuatkan biografi Ibn al-’Arabi (560-638H). Menurutnya, ramai para ulama yang telah menulis biografinya di dalam kitab-kitab mereka, seperti Ibn Musaddi, al-Munziri, Ibn Khatimah dalam (مرآة المرية), al-Ghabrini dalam (عنوان الدراية), dan menggambarkannya sebagai ("الشيخ الفقيه الجليل الحافظ المتصوف المحقق"), dan al-Hafiz Ibn al-Najjar dalam Mu’jamnya. Antara ulama yang memujinya ialah Imam al-Nawawi, Majduddin al-Fairuzabadi pengarang ”al-Qamus” serta lain-lain tokoh. Syeikhul-Jama’ah di Maghribi al-Hafiz Abu ’Abdillah al-Quri pernah ditanya tentangnya, jawab beliau: ”Beliau lebih alim dengan semua ilmu daripada ahli setiap ilmu itu sendiri”. Menurut Syeikh Zarruq di dalam salah sebuah syarahnya ke atas kitab al-Hikam: ”Aku bertanya kepada guru kami, Syeikh Abu al-’Abbas al-Hadhrami mengenai orang-orang yang mengingkari Ibn al-’Arabi al-Hatimi. Maka jawabnya: Demi Allah, beliau memang berhak diingkar, akan tetapi mesti dari orang yang lebih tinggi daripadanya, bukan dari orang yang hanya di tahap rendah!”

- Beliau mempunyai sebuah ijazah besar yang ditulisnya untuk Raja al-Muzaffar Baha’uddin Ghazi, anak Raja al-’Adil Abu Bakar ibn ’Ayyub, serta anak-anaknya. Beliau turut mengumumkan ijazah untuk sesiapa yang hidup semasa hayatnya. Kata al-Ghabrini: Beliau meriwayatkan dengan ijazah umum daripada Abu Tahir al-Sillafi, serta meriwayat juga dari orang lain selain beliau. Beliau memberi ijazah kepada semua orang di zamannya dan juga kepada sesiapa yang ingin meriwayat daripadanya. Beliau menyebut di dalam ijazah berkenaan guru yang memberi ijazah kepadanya secara umum, iaitu;

1. al-Qadhi Abu Muhammad ’Abdullah al-Bayadi al-Fasi.

2. al-Qadhi Abu Bakar Muhammad bin Ahmad bin Hamzah.

3. al-Qadhi Muhammad bin Sa’id bin Zarqun al-Ansari.

4. al-Muhaddith al-’Arif ’Abdul Haq al-Azdi al-Isybili.

5. Abu Syuja’ Zahir bin Rustum al-Asbahani, imam maqam di Mekah.

6. Abu ‘Abdillah Muhammad bin ‘Ulwan.

7. Abu Wa’il ibn al-’Arabi, anak saudara al-Qadhi Abu Bakar Ibn al-’Arabi.

8. Abu al-Thana Mahmud bin al-Muzaffar al-Labbad.

9. Muhammad bin Muhammad al-Bakri.

10. Dhiya’uddin ’Abdul Wahhab bin ’Ali bin Sakinah, syaikh al-syuyukh Baghdad. Ibn ’Arabi meriwayatkan daripadanya kitab Jami’ al-Tirmizi.

11. Abu al-Khair Ahmad bin Isma’il bin Yusuf al-Taliqani.

12. Abu Tahir al-Sillafi al-Asbahani.

13. Muhammad bin Misbar al-Baihaqi.

14. Jabir bin Ayyub al-Hadhrami.

15. Muhammad bin As’ad al-Qazwini.

16. al-Hafiz Abu al-Qasim ibn ’Asakir, pengarang Tarikh Dimasyq.

17. Abu al-Qasim Khalaf bin Basykuwal.

18. al-Hafiz Abu al-Faraj ibn al-Jawzi.

19. Ibn ’Abdil Karim al-Tamimi al-Fasi, dan lain-lain.


- Ibn ’Arabi turut menyebut banyak sanad-sanad beliau kepada kitab-kitab sunnah, tarikh, ansab (nasab keturunan) dan juga adab di awal kitabnya ("المسامرات"). Beliau juga membawa riwayat hidup guru-gurunya di dalam kitab (الدرة الفاخرة فيمن انتفعت به في طريق الآخرة) yang terdiri daripada dua jilid. Dan juga menyenaraikan ramai guru-gurunya sama ada lelaki dan perempuan di dalam risalahnya ("روح القدس").

- Ibn ’Arabi turut menghasilkan banyak karya-karya dalam bidang hadith dan rijal. Antaranya;

1. المصباح في الجمع بين الصحاح

2. اختصار صحيح البخاري

3. واختصار صحيح مسلم

4. اختصار جامع الترمذي

5. اختصار المحلى لابن حزم

6. الاحتفال بما كان عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم من سني الأحوال

7. الأربعون المتقابلة في الحديث والأربعون الطوال

8. الأربعون القدسية خرجها باسناده

9. البغية في اختصار الحلية لأبي نعيم

10. ترتيب الرحلة: ذكر فيه رحلته إلى بلاد المشرق ومشايخه الذين اجتمع بهم وما سمع منهم

11. الرياض الفردوسية في الأحاديث القدسية

12. مشكاة الأنوار فيما روي عن الله من الأخبار (101 حديثا مسندا)

13. شمائل النبي صلى الله عليه وسلم

14. كنـز الأبرار فيما روي عن النبي صلى الله عليه وسلم من الأدعية والأذكار

15. مختصر السيرة النبوية

16. المحجة البيضاء في الحديث

17. مفتاح السعادة في الجمع بين الصحيحين وقسم من الترمذي

18. الكوكب الدري في مناقب ذي النون المصري

- Kata Syeikh ‘Abdul Hayy bin ‘Abdul Kabir al-Kattani: Saya meriwayatkan semua sanad Syeikh Muhyiddin (Ibn ’Arabi) sama ada hadith mahupun kitab, dari jalan riwayat al-Hafiz al-Suyuti, daripada Muhammad bin Muqbil, daripada Abu Talhah al-Harawi al-Zahid, daripada al-Hafiz Syarafuddin ’Abdul Mu’min bin Khalaf al-Dimyati, daripada Sa’duddin bin al-Syaikh al-Akbar, daripada bapanya (Ibn ’Arabi). Al-Suyuti juga meriwayatkannya daripada Khadijah binti al-Zain al-Armawi, daripada ’A’isyah binti Muhammad bin ’Abdul Hadi, daripada al-Hajjar, daripada al-Hafiz Muhibbuddin ibn al-Najjar, daripada beliau.

- Kata Syeikh ‘Abdul Hayy bin ‘Abdul Kabir al-Kattani lagi: Saya turut meriwayatkannya daripada al-’Arif billah Muhammad bin ’Ali al-Habsyi di Iskandariyah secara lisan, daripada Muhammad bin Ibrahim al-Salawi di Fas, daripada Syeikh Muhammad Salih al-Ridhawi al-Bukhari, daripada Rafi’uddin al-Qandahari, daripada Muhammad bin ’Abdullah al-Maghribi, daripada ’Abdullah bin Salim al-Basri, daripada al-Burhan al-Kurani, daripada al-’Arif al-Qusyasyi, daripada al-Syihab al-Syinawi, daripada al-Syams al-Ramli, daripada al-Qadhi Zakariyya, daripada Abu al-Fath al-Maraghi, daripada al-Hafiz Baha’uddin al-’Uthmani al-Makki, daripada al-Hafiz Abu Nasr Muhammad bin Muhammad al-Syirazi, daripada Ibn ’Arabi al-Hatimi (قدس سره).

- Tidak kosong satu fihris pun (kitab sanad) daripada fihris-fihris ulama terdahulu dan terkemudian sama ada fuqaha’ dan muhaddithin dari menyebut sanad karya-karya Ibn ’Arabi dan juga kitab Futuhatnya. Yang terakhir sekali ialah al-Syawkani dan ulama peringkatnya. Sekiranya anda ingin tahu kadar kedudukan Ibn ’Arabi dan hujah ulama yang mempertahankannya, maka rujuklah kitab ("الرد المتين على منتقص العارف محيي الدين") oleh Syeikh ’Abdul Ghani al-Nabulusi al-Dimasyqi.


Al-Muhaddith Subhi al-Samarra’i Meriwayatkan Sunan al-Tirmizi Melalui Jalur Riwayat Ibn ’Arabi

Kata beliau: ”Saya telah baca sebahagiannya (Sunan al-Tirmizi) dan mengijazahkan kepada saya keseluruhannya oleh ;

  1. al-’Allamah al-Sayyid Muhammad al-Hafiz al-Tijani, katanya: Saya telah baca Sunan al-Tirmizi pada
  2. al-’Allamah al-Muhaddith al-Sayyid Badruddin al-Hasani, daripada
  3. Syeikh Ibrahim al-Saqa, daripada
  4. Syeikh al-Amir al-Saghir, daripada
  5. Syeikh al-Amir al-Kabir, daripada
  6. Syeikh al-Sa’idi, daripada
  7. Syeikh ’Aqilah al-Makki, daripada
  8. Syeikh Hasan al-’Ujaimi, daripada
  9. Syeikh Ahmad al-Qusyasyi, daripada
  10. Syeikh Ahmad bin ’Ali al-Syafawi, daripada
  11. Syeikh ’Ali bin ’Abdul Quddus al-Syinawi, daripada
  12. Syeikh ’Abdul Wahhab al-Sya’rani, daripada
  13. Syeikh Zakariyya Muhammad bin Muhammad al-Faqih, daripada
  14. Zainuddin al-Maraghi al-’Uthmani, daripada
  15. Syarafuddin Isma’il bin Ibrahim al-Jabarti, daripada
  16. al-Musnid Abu al-Hasan ’Ali bin ’Umar al-Wani, daripada
  17. Muhyiddin Ibn ’Arabi al-Hatimi al-Ta’i, daripada
  18. Syeikh ’Abdul Wahhab bin ’Ali bin Sakinah al-Baghdadi, daripada
  19. Abu al-Fath ’Abdul Malik bin ’Abdullah al-Karukhi, daripada
  20. al-Hafiz Abu Isma’il ’Abdullah bin Muhammad al-Ansari al-Harawi, daripada
  21. ’Abdul Jabbar al-Jarrahi, daripada
  22. Abu al-’Abbas Muhammad bin Ahmad bin Mahbub al-Mahbubi, daripada
  23. Imam al-Tirmizi”. (mukadimah Fadha’il al-Kitab al-Jami’, h. 19)

Sanad ini menjelaskan bahawa jalur riwayat hadith Ibn ’Arabi masih diriwayatkan orang sehingga sekarang ini.

والله أعلم