Sunday, May 30, 2010

Mengenang Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim رحمه الله تعالى

Antara perkara yang dapat menyejukkan hati dan menenangkannya ialah melihat wajah orang-orang soleh (kalau tak sejuk dan tenang, itu tanda hati dah karat sangat!). Ada diriwayatkan bahawa dengan melihat orang-orang soleh fikiran kita akan teringat kepada Allah SWT disebabkan akhlak dan perbuatan orang-orang soleh tersebut yang tidak lari dari kaitan berzikir kepada Allah SWT. Ini adalah antara foto kenangan bagi al-Marhum Mawlana al-Imam al-Ra'id al-'Allamah Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim, syeikh Tariqat Syaziliyyah Muhammadiyyah dan pengerusi al-'Asyirah al-Muhammadiyyah Mesir رحمه الله تعالى ورضي عنه. Beliau meninggal dunia sewaktu saya masih di Mesir lagi namun saya tidak berpeluang untuk menziarahi beliau sepanjang tempoh tersebut, cuma majalah 'Muslim' yang diterbitkannya sentiasa menjadi idaman saya pada setiap keluarannya. Beliau adalah antara ulama yang dikategorikan oleh Prof. Dr. Ahmad 'Umar Hashim sebagai muhaddith / ahli hadith di dalam kitabnya 'al-Muhaddithun fi Misr wa al-Azhar'.

Dalam foto di atas menceritakan secebis daripada rutin kehidupan beliau. Jika diperhatikan jam di dinding sudah menunjukkan pukul 9. 20 pagi, dalam musim dingin yang sejuknya menggigit kulit. Kerana itu beliau memakai pakaian tebal bagi musim sejuk. Ia adalah suatu rutin biasa waktu bagi beliau membaca surat khabar, namun disebabkan matanya sudah kabur dan usianya yang lanjut beliau terpaksa menggunakan kanta pembesar bagi memudahkannya membaca. Penglihatan beliau terjejas tentunya disebabkan antara lain oleh kerja-kerja menulis dan menelaah yang banyak dilakukan oleh beliau sejak dari usia muda lagi. Bersebelahan katilnya terletak rak kitab-kitab bagi memudahkan beliau mencapai mana-mana kitab yang ingin ditelaahnya, atau membelek dokumen-dokumen penting. Rak tersebut juga dibuat tinggi sebagai memelihara adab terhadap kitab serta memuliakannya. Dipenjuru katil pula tersangkut di atas kaki katil seutas tasbih yang digunakan oleh beliau untuk berzikir kepada Allah SWT, kerana menjadi rutin kebiasaan beliau berzikir selepas dari solat subuh sehinggalah ke waktu syuruk.

Syeikh Muhammad Zaki adalah antara tokoh ulama tasawuf yang berdiri dengan teguh dalam mempertahankan amalan-amalan kesufian daripada serangan aliran-aliran yang kontra terhadapnya. Beliau juga tidak berdiam diri serta mengkritik secara tegas mana-mana bentuk penyelewengan atau amalan yang terkeluar daripada syarak yang berlaku di kalangan ahli-ahli sufi sendiri. Perjuangan beliau dalam memartabatkan maqam ihsan tidak terhenti setelah kewafatannya semata-mata, malah ia tetap diteruskan dan dikembangkan lagi oleh para pengikut serta murid beliau dan juga para pencinta sehinggalah ke hari ini. Alhamdulillah.

Rujukan:

- Rawd al-Rayyahin.

Saturday, May 22, 2010

Mempertahan Habib 'Ali al-Jufri حفظه الله


Pengaruh Habib 'Ali al-Jufri, tokoh pendakwah internasional, memang ditakuti oleh mereka yang tidak sependapat dengannya. Kebangkitan golongan Haba'ib (habib-habib) di masa mutakhir ini yang turut berdiri di belakang Habib 'Ali juga mengkhuatirkan mereka. Mereka tidak mahu fahaman aliran perdana yang dibawa oleh Habib 'Ali dan juga Habib 'Umar akan menghalang dan membantutkan perkembangan aliran yang dibawa oleh mereka. Alangkah baiknya jika mereka ini bersama-sama mendokong agenda membetulkan IMAN umat Islam, bukannya membawa agenda yang kononnya mahu membetulkan AKIDAH umat Islam. Jika mahu juga membawa agenda AKIDAH, bukankah lebih baik jika segala dana dan usaha yang besar itu ditujukan kepada umat manusia di Amerika, Eropah, Afrika, China, India dan lain-lain yang masih belum berakidah Islam. Adapun masalah umat Islam sekarang ini ialah masalah IMAN... masalah IMAN yang serius.

Inilah isu yang difokuskan oleh pendakwah-pendakwah Islam yang tulus ikhlas seperti Habib 'Ali al-Jufri dan lain-lain. Sudah ramai yang bertaubat di tangan beliau dan tidak kurang juga yang memeluk Islam dengan sebabnya. Namun, mereka yang tidak senang dengan pengaruh Habib 'Ali ini telah melontarkan kepada beliau berbagai tohmahan buruk, seperti penyebar bidaah, pembawa khurafat, malah ada yang percaya beliau layak sebagai ahli neraka... نعوذ بالله. Masya' Allah, inilah sunnah bagi para pendakwah. (Pendakwah-pendakwah Tabligh pun kena dengan dia orang ni dengan dituduh sebagai jemaah bidaah dan khurafat!)

Antara kitab yang mengkritik Habib 'Ali ialah kitab 'Ila Aina Ayyuhal Habib al-Jufri'. Dikatakan Syeikh Mustafa al-Khin telah memuji kitab berkenaan. Bagaimanapun, beliau telah menarik balik kenyataannya itu (lihat sebelah atas teksnya) dan mengakui kesilapannya serta memuji ketokohan Habib 'Ali. Alhamdulillah.

Kitab tersebut telah dijawab oleh Syeikh 'Abdul Hadi al-Kharsah dengan kitabnya 'al-Radd al-'Ilmi al-'Alani' (sila download) secara terperinci. Satu lagi kitab yang mempertahankan Habib 'Ali ialah kitab 'al-Jufri fil Mizan' oleh Syeikh Habib 'Abdur Rahman Salami (sila download) yang menjawab kaset 'Hiwar Hadi' Ma'a al-Syaykh al-Jufri'.

Semoga Allah Ta'ala memelihara Syaykhuna Habib 'Ali al-Jufri dan semua para ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah serta meninggikan darjat mereka di dunia dan akhirat. Amin. Semoga Dia juga menyedarkan orang-orang yang terpedaya dengan ilmunya lalu menyangka diri mereka sahaja yang benar dalam masalah-masalah tertentu, padahal mereka sendiri tidak pasti secara putus (qat'i) apakah itu sebenarnya adalah kehendakNya yang sebenar-benar di sisiNya. Semoga Allah menunjukkan kepada kita kebenaran dan meneguhkan kesatuan umat Islam Ahlus Sunnah wal Jamaah. Amin.

Tuesday, May 18, 2010

Kesan Negatif Fahaman Wahhabi Terhadap Akal

Kesan fahaman Wahhabi yang tidak dicerakin dengan baik mampu menjadikan orang yang menganutinya bersifat melampau, ekstrem dan keras, serta berbahaya terutama kepada akidah umat Islam. Perkara ini sudah sedia dimaklumi oleh ramai orang yang telah mempunyai peristiwa dan pengalaman yang pahit dengan mereka. Petikan entri yang dilampirkan di bawah hanyalah satu contoh sahaja daripada sekian banyak tragedi-tragedi yang mengguris hati...

Sebaik sahaja saya membaca entri tersebut yang saya petik daripada blog Tahu, Faham & Amal, saya tidak dapat menahan diri untuk menyebarkannya dalam blog saya, terutama apabila si malaun tersebut mendoakan Tokoh Pendakwah Islam Internasional yang Tersohor Syeikh kami yang dihormati al-'Allamah al-Habib 'Ali al-Jufri (semoga Allah memelihara dan meninggikan darjatnya) agar masuk ke dalam neraka!! Malah saya berpendapat tuan blog Tahu, Faham & Amal bersetuju jika saya katakan ianya wajib disebarkan seberapa luas yang boleh. Inilah bahaya fahaman WAHHABI! (geram betul aku...)

----------------------------------

Apabila Ulamak Islam DiLaknat Dan Didoakan Masuk Ke Neraka Jahannam
Dipetik daripada blog: Tahu, Faham & Amal.


Assalamu 'alaikum warahmatuLlah.


Apabila sudah diberi nasihat berkali-kali oleh ramai ahli dalam Facebook. Namun malangnya nasihat sudah tidak diendahkan. Malahan dengan sikap sombong dia tetap membuat pelbagai tuduhan sesat ke atas ulamak dan umat Islam yang tidak sependapat dengannya. Maka terpaksalah didedahkan tulisan tuduhan individu ini.

Dan antara pengikut yang pro kepada Wahhabi dan membuat beberapa groupfans di FACEBOOK. Antaranya KIAMAT SUDAH HAMPIR, AHLI SUNNAH dan MENJAWAB SALAH FAHAM TERHADAP WAHABI. Jangan terkejut, walaupun dia mengaku mengikut al Quran dan Sunnah. Namun dia berani melaknat seorang ulamak Islam dan mendoakannya masuk ke neraka.


Bukti dia melaknat seorang ulamak Islam dan mendoakan agar Habib Ali Al-Jufri ditempatkan di dalam neraka Jahannam :


Bahkan juga berani menuduh Profesor Dr. Haron Din sebagai ULAMAK SIHIR ! Buktinya :


Perhatikanlah baik-baik. Di masa ini sudah pun ada manusia sebegini yang berani melaknat ulamak Islam, serta menghukum ulamak sebagai ulamak sihir. Alangkah bahayanya ajaran Wahhabi. Sudah wajarlah ia perlu dibanteras di Malaysia.


* p/s: Sila baca komen di bawah...

Monday, May 17, 2010

Muktamar Imam al-Asy'ari رحمه الله ورضي عنه

Kertas-kertas kerja yang dibentang dalam muktamar (pautan asal) pada minggu lepas (8-11hb. Mei 2010) di Kaherah, Mesir. Alhamdulillah, sebahagiannya dapat di'download'... sila ke pautan asalnya. Jika tak boleh juga, mungkin ada masalah pada taliannya. Atau cuba try sini pulak (nokhbah.net) ;


المتحدث

الدولة

الموضوع

أ.د / رجب محمود خضر

مصر

موقف الإمام الأشعري من المتشابهات .

أ.د / خالد أبو الفضل

مصر

الاتجاهات الفقهية فى عصر الأشعري .

أ.د/ أيمن محمود شحادة

بريطانيا

الإتجاهات العقدية فى عصر الإمام الأشعري .

أ.د / رضوان السيد

لبنان

الإمام الأشعري والنهضة الإسلامية الحديثة: قراءة معاصرة للإمام الأشعري .

أ.د/ بشار عواد معروف

العراق - الأردن

نظرات فى ترجمة الإمام الأشعرى فى المصادر القديمة .

أ.د / حسن محرم الحوينى

مصر

الإمام الأشعري و ابن كُلاب .

د / يوسف حنانا

المغرب

سيرة الإمام الأشعري بين الحقائق و الأوهام .

د / عبد الحكيم أنيس

سوريا

شيوخ الإمام الأشعري وتلاميذه .

أ.د/ أحمد خان

باكستان

الإمام الأشعري فى الدراسات والبحوث بشبه القارة الهندية.

د/العربى بِشْرِي

فرنسا

الإمام الأشعري فى الدراسات والبحوث الفرنسية.

أ.د/سيد باغَجْوَان

تركيا

الإمام الأشعري فى الدراسات والبحوث التركية الحديثة.

أ.د/دِين محمد مِيرَا

سيريلانكا

الإمام الأشعري فى الدراسات والبحوث الإنجليزية.

أ.د/عبد الكبير العَلَوِىّ المدَّغْرِى

المغرب

الإمام الأشعري وواقعنا المعاصر.

أ.د/حسن عبد اللطيف الشافعى

مصر

فكر الإمام الأشعري من خلال كتاب مجرد المقالات لابن فُورَك.

الشيخ/محمد عُزيْر شمس

الهند

تراث الإمام الأشعري بين المطبوع و المخطوط.

أ.د/محمد ربيع الجوهري

مصر

أبو الحسن الأشعري فى كتابه مقالات الإسلاميين.

أ.د/عبد العزيز سيف النصر

مصر

وَسَطِيَّة الإمام الأشعري فى الإنسانيات بين الـجَبْرِ والتَّفْوِيض .

الشيخ /محمد صالح الغرسى

تركيا

عقيدة الإمام الأشعري أين هى من عقائد السلف .

أ/مجد مَكَّي

سوريا

عقيدة الإمام أبى الحسن الأشعري فى الإبانة وموافقتها لما فى اللُّمَع و باقى كُتُبِه .

أ.د/فتحي عبد الرازق

مصر

نظرات في نسبة كتاب الابانة للإمام الأشعري وترتيبه بين مؤلفاته .

أ.د/مصطفي بن حمزة

المغرب

الإمام الأشعري وقراءة النص .

د/الشريف حاتم بن عارف العوني

السعودية

اليقينى والظَّنِّيُّ: سِجالٌ بين العقل والنقل عند

الإمام أبى الحسن الأشعري والمحدثين .

أ.د/احمد عجيبه

مصر

الإمام أبو الحسن الأشعري ومُنْحَنَى تطوُّره العَقَدِي .

أ.د/محمد كمال إمام

مصر

الإمام ابو الحسن الأشعري اصولياً .

أ.د/عمار طالبى

الجزائر

نظرات فى فلسفة الإمام الأشعري .

أ.د/السيد ولد أباه

موريتانيا

الإمام الأشعري فيلسوفاً: قراءةٌ جديدةٌ .

أ.د/إبراهيم محمد زين

السودان

واقعية المنهج الكلامى عند الإمام الأشعري و دورها فى مواجهة التحديات الفلسفية المعاصرة .

أ/سعيد فودة

الأردن

تأملات فى الفكر الفلسفي عند الإمام الأشعري .

أ.د/محمد سعيد رمضان البُوطى

سوريا

اثر الإمام ابى الحسن الأشعري فى منهج التفكير الإسلامى قديما وحديثا .

أ.د/أيمن شبانة

أمريكا

من العادة إلى العرف (الأسس الكلامية لمفهوم العرف فى التراث الإسلامى) .

د/حسان فِلِمْبَان

السعودية

ملامح التجديد الأصولي عند الإمام الأشعري .

أ.د/محمد السليمانى

الجزائر

الإمام الأشعري فى الدراسات العربية الحديثة .

أ.د/أحمد حسن فرحات

سوريا

إمتداد فكر الأشعري لدى المفسرين .

أ.د/أبو لبابة حسين

تونس

إمتداد فكر الأشعري لدى المحدثين .

أ.د/نجاح الغنيمي

مصر

إمتداد فكر الأشعري لدى الصوفية .

أ.د/ابو يَعْرُب المرزوقي

تونس

العلاقة بين الوصف و تأسيس علم الكلام فى تراث الإمام الأشعري .

أ.د/محمد سليم العَوَّا

مصر

أبو الحسن الأشعري إمام الوسطية .

أ.د/عبد الرحمن المراكبى

مصر

التأليف و التوازن الفكرى عند أبى الحسن الأشعري .

أ.د/عبد المجيد الصُّغَيّر

المغرب

الوَسَطِية كمشروعِ لتدبيرِ الاختلافِ عند الأشعري. (الـمُبَرّرَات والمظاهِر والنّتائج) .

أ.د/عبد المجيد النجار

تونس

فقه السياسة الشرعية عند الإمام الأشعري .

أ.د/عبد الله بن بَيَّه

موريتانيا

نظرات فى منهج الإمام الأشعري

أ.د/عمر عبد الله كامل

السعودية

الإمام الأشعري بين الحنابلة و المعتزلة .

أ.د/محمد طاهر الميساوى

تونس

جهود الإمام الأشعري فى تأسيس الحوار مع الآخر وتأصيل مناهج النَّقْد و التقويم .

أ.د/محمد الرَّاونْدِي

المغرب

حضور الإمام الأشعري فى تراث الغرب الإسلامى .

أ.د/عبد الرزاق قَسُّوم

الجزائر

الجانبُ الفلسفى فى مقالات ابى الحسن الاشعري .

أ.د/محمد عبد الستار نصَّار

مصر

بين العقل والنقل في منهج الإمام الأشعري .

د/عارف نايض

لبييا

الإمام الأشعري فى الفكر الأوربى .

أ/أنْدرِيَا تَرنْتِينى

إيطاليا

الإمام الأشعري فى المصادر الأوربية حتى القرن التاسع عشر .

Thursday, May 13, 2010

Ashaari Muhammad Meninggal Dunia

Laporan Malaysiakini


Mei 13, 10 - 5:16pm


Bekas pemimpin Al-Arqam, Ashaari Muhammad meninggal dunia di Hospital Ipoh Specialist Center pada jam 2.10 petang kerana jangkitan paru-paru.

Menurut Utusan Malaysia Online, jenazah beliau akan dibawa ke Rembau, Negeri Sembilan selepas solat jenazah di Ipoh.

Ashaari yang juga Pengerusi Syarikat Global Ikhwan Sdn Bhd berada di Ipoh dalam siri lawatan ke rangkaian perniagaan syarikat berkenaan.

Sementara itu, Bernama memetik seorang kakitangan syarikat berkenaan, Marzuki Hussein bahawa jenazah Ashaari yang dipanggil Abuya oleh para pengikutnya telah dibawa ke kampung asalnya di Kampung Pilin, Rembau, untuk dikebumikan.

Katanya, Ashaari berada di Ipoh selepas melawat Thailand dan Kedah dan dikejarkan ke hospital Isnin lalu selepas mengadu sakit dada.

Jurucakap hospital berkenaan sementara itu berkata Ashaari meninggal dunia pada 2.10 petang tadi.

"Ini siri lawatan biasanya ke rangkaian perniagaan Global Ikhwan," kata Marzuki kepada Bernama selepas jenazah Ashaari disembahyangkan di sebuah banglo milik syarikat itu di Ipoh.

Marzuki berkata rumah berkenaan adalah rumah tamu syarikat berkenaan.

Rombongan yang membawa jenazah Ashaari ke Rembau berlepas dari rumah berkenaan pada kira-kira 5.30 petang tadi.

Kira-kira 200 pengikut Ashaari turut berada di rumah berkenaan.

Kumpulan Al Arqam diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada Ogos 1994.

Apabila ajaran Al-Arqam diharamkan, Ashaari ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dari 2 hingga 24 Sept 2004 sebelum ditahan mengikut Akta Kediaman Terhad di Rawang dan Wilayah Persekutuan Labuan selama 10 tahun.

Al-Arqam diasaskan oleh Ashaari juga dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan aktivitinya berada di kemuncak sekitar lewat 80-an dan 90-an dan dilaporkan mempunyai kira-kira 10,000 pengikut.

Kumpulan itu dilaporkan menyebarkan kegiatan dakwah Islam melalui bidang pendidikan, penerangan, penerbitan, perusahaan,perniagaan, perubatan, dan pertanian.

Ashaari menimbulkan kontroversi kerana pernah mendakwa beliau berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW secara sedar dan meramalkan dirinya akan menjadi perdana menteri Malaysia selepas Tun Dr Mahathir Mohamad.

--------------------------------

Ulasan:

Ashaari di kaca mata pengikutnya memang hebat hingga isterinya, Khadijah Aam telah menulis buku berjudul: ABUYA ASHAARI MUHAMMAD Pemimpin Paling Ajaib di Zamannya (THE MOST MIRACULOUS LEADER OF HIS TIME). Namun, kesemua buku-buku al-Arqam @ Rufaqa @ Ikhwan yang diterbitkan telah diharamkan oleh JAKIM. Setelah beliau pergi meninggalkan pengikut-pengikutnya, apa pula agaknya agenda mereka bagi meneruskan perjuangan 'Putera Bani Tamim' ini?? (Lihat sini)


Harap jangan pula ada pengikut Ashaari yang mendakwa dia hanya pergi sementara dan akan kembali semula sebagai Pemuda Bani Tamim atau Imam Mahdi. Atau ada yang mendakwa tugas dan pangkat tersebut telah berpindah milik untuk dipikul olehnya pula...

Saturday, May 8, 2010

Dr. Abdul Rashid Ahmad Kembali ke Rahmatullah

Takziah:

Petang tadi saya menerima mesej yang mengkhabarkan bahawa Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Ahmad telah kembali ke rahmatullah. Saya agak tak percaya dan meminta kepastian daripada sahabat saya, Dr. Faisal Ahmad Shah, rakan sekerjanya dan beliau mengatakan benar Dr. Rashid telah meninggal dunia pada jam 4 petang tadi. Beliau dimaklumi menghidap beberapa penyakit yang kronik. Dr. Rashid adalah pensyarah Jabatan Al-Quran dan al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, dan saya pernah menjadi pelajar beliau sewaktu kelas master dahulu sekitar tahun 2003. Saya hanya mengucap istirja’ dan terkenang masa-masa kelas pengajian beliau suatu masa dahulu.


Ada di antara pandangannya yang kami tidak setuju. Setelah mengetahui bahawa beliau berkelulusan daripada Arab Saudi, maka kami pun faham. Namun, sebagai guru kami tetap menghormatinya. Perbezaan pendapat dalam masalah yang menjadi khilaf di antara ulama ini memang perlu dihadapi dengan bijak, di samping memelihara adab-adabnya. Semasa buku beliau ‘Surah Luqman: Mendidik Anak Cemerlang’ (2003, Utusan Publications) terbit, saya masih meminta beliau agar menandatangan pada buku tersebut. Meskipun di dalamnya beliau menghuraikan tauhid menurut mazhab Taymiyyin. Apa yang perlu dilakukan sekarang hanyalah berdoa semoga rohnya dilimpahi rahmat oleh Allah SWT dan ditempatkan bersama dengan orang-orang soleh.


Dr. Rashid adalah anak kelahiran Sik, Kedah pada tahun 1953, dan berkelulusan BA. (Hons), Universiti Imam Muhammad Ibn Saud, Riyadh, Arab Saudi (1983), MA., Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), (1990) dan Ph.D., Universiti Malaya (UM) dengan tesisnya ‘Tafsir al-Nasafi dan Tafsir al-Jalalayn; Suatu Kajian Perbandingan’ (2003). Selain penulisan artikel, beliau turut pernah menterjemahkan kitab al-Sirah al-Nabawiyyah karya Dr. Mustafa Al-Siba’i dan diberi judul ‘Perjalanan Hidup Nabi Muhammad SAW: Kajian dan Pengajaran’ (2001) dan kitab Manhaj al-Firqah al-Najiyah oleh Syeikh Jamil Zeno (1996). Karya beliau yang lain ialah Falsafah dan Asas-asas Pendidikan Islam (1996), selain siri tafsir al-Quran yang diterbitkan dalam akhbar secara tetap.


رحمه الله تعالى رحمة واسعة


Pautan lain:

- CURRICULUM VITAE
- Bicara Tentang Isra'iliyyat.

Kedudukan Ibu Bapa Rasulullah SAW (2)


Alhamdulillah ... saya menganggap fatwa/pandangan terkini ustaz berkenaan yang dikeluarkan pada hari ini dalam Utusan Malaysia sebagai qawl jadid yang memansukhkan qawl qadim. Atau beliau menyebut kedua-dua pandangan ; yakni pandangan yang mensabitkan pada minggu lalu, dan pandangan yang menafikan pada minggu ini. Secara umumnya, beliau seperti memilih pandangan al-Hafiz al-Sakhawi rahimahullah iaitu tawaqquf.


Petikan:

Huraian ibu bapa nabi dalam syurga


SOALAN:

Saya membaca dengan teliti jawapan tentang status ibu bapa Nabi dalam jawapan minggu lalu. Cuma, ada pendapat yang mengatakan ibu bapa Nabi berada dalam syurga. Boleh ustaz huraikan?


JAWAPAN:

PENDAPAT ulama yang mengatakan ibu bapa nabi SAW di dalam syurga. Kebanyakan ulama tidak suka berbincang topik ini termasuklah saya atas dua alasan. Yang pertama apa kepentingan tajuk ini, dan keduanya apa manfaat yang diperolehi sesudah kita bincangkan suatu yang menjadi hak Allah SWT.

Namun, minggu lepas soalan ini dijawab. Sebenarnya, soalan sebegini dikhuatiri akan menyinggung Rasulullah SAW....... baca selanjutnya.


Wednesday, May 5, 2010

Kedudukan Ibu Bapa Rasulullah SAW





Soalan:


Assalamu'alaikum ustaz, baru-baru ini ada seorang ustaz menulis bahawa Ibu dan Ayah RasuluLlah SAW tempatnya adalah di dalam neraka. Mungkin ustaz dapat mengulas mengenainya.

Jawapan:

اللهمّ هداية للصواب
1. Sebenarnya, ramai yang telah meminta saya mengulas fatwa/pandangan tersebut. Pertamanya, perlu diketahui bahawa masalah ini bukan termasuk masalah pokok akidah. Sekiranya ada orang yang mati tanpa mengetahui sama ada ibu bapa Nabi SAW di dalam syurga atau neraka tidak menjejaskan akidahnya. Masalah ini juga bukan termasuk masalah ijmak yang disepakati oleh para alim ulama. Bagaimanapun, perlu diingat bahawa apa yang dibincangkan ini adalah berkaitan peribadi Rasulullah SAW, maka seharusnya kita berhati-hati dan tidak bersikap biadap tanpa kita sendiri sedari.

2. Masalah ini semacam sudah menjadi satu trend pada masa kini dalam polimik antara aliran perdana (bermazhab) dan aliran wahhabiyyah (tidak bermazhab), di mana kebanyakan aliran perdana kini menyetujui pandangan al-Suyuti bahawa ibu bapa Nabi SAW selamat daripada api neraka. Manakala aliran wahhabiyyah pula mengatakan ibu bapa Nabi SAW mati dalam keadaan syirik dan akan masuk neraka. Bahkan ada yang menyusun kitab khusus secara panjang berjela menolak pandangan al-Suyuti tersebut dan mengisbatkan ibu bapa Nabi SAW mati secara kafir. Masalah ini juga menjadi semakin runcing apabila berlaku sesat-menyesat dan bidaah-membidaahkan antara dua aliran berkenaan. Ia merupakan antara masalah yang sudah menjadi panjang berjela perbincangannya, dan saya akan cuba meringkaskannya seupaya mungkin di sini kerana kesibukan dengan tugasan-tugasan lain pada masa kini.

3. Masalah ini adalah satu daripada beberapa masalah berhubung zat Nabi SAW yang dipolimikkan antara dua aliran di atas tadi, selain berhubung masalah mawlid Nabi SAW, ziarah kubur Nabi SAW, bertawassul dengan Nabi SAW, memuja-muji Nabi SAW dalam syair/qasidah, menggubah selawat ke atas Nabi SAW, bertabarruk (mengambil berkat) dengan kesan-kesan Nabi SAW dan soal menyebut ‘sayyiduna’ Nabi SAW.

4. Dalam soal ini, ada 3 pandangan ulama berkaitan dengannya, iaitu:
i – Pertama; ibu bapa Nabi SAW akan selamat daripada api neraka kerana mereka ahli fatrah (tidak sampai seruan agama), sebagaimana pandangan al-Suyuti. Sebahagian mereka secara pasti menyebut mereka mati dalam keadaan beriman.
Ii – Kedua; ibu bapa Nabi SAW akan masuk ke dalam api neraka kerana syirik, sepertimana pandangan Mulla ‘Ali al-Qari. Sebahagian mereka secara pasti menyebut mereka mati dalam keadaan kufur.
Iii – Ketiga; berhenti (tawaqquf) dalam memberikan keputusan kerana tidak pasti dengan kesudahan kedua-duanya, sepertimana pandangan al-Sakhawi.

5. Antara faktor-faktor pendorong pandangan pertama ialah; banyak dalil al-Quran dan hadith yang mengisyaratkan kepada keselamatan ahli fatrah dan kesucian nasab keturunan Nabi SAW. Pandangan ini juga sesuai dengan keistimewaan (khususiyyat) Nabi SAW, selain bersikap penuh adab dan takzim terhadap junjungan Nabi SAW, dan tidak melakukan perkara yang dapat menyakiti hati/perasaan baginda SAW.

6. Antara faktor-faktor pendorong pandangan kedua ialah; ayat-ayat al-Quran tentang kesudahan buruk bagi para penyembah berhala, hadith Nabi SAW mengatakan bapanya dalam neraka dan larangan ke atas baginda SAW dari beristighfar untuk ibunya. Pandangan ini menegaskan bahawa dalam soal iman dan kufur tidak ada kompromi dalam hubungan kekeluargaan atau kaum kerabat dan ini yang diajarkan oleh Rasulullah SAW dan ia tiada kaitan dengan soal biadap kepada baginda.

7. Antara faktor pendorong pandangan ketiga ialah; dalil-dalil yang bertentangan antara satu sama lain dan dilihat sama kuat kedudukannya. Maka jalan yang selamat ialah tawaqquf kerana keputusan yang sebenarnya hanya di tangan Allah SWT, bukan di tangan kita.

8. Saya lebih cenderung kepada pandangan yang pertama di atas dan hujah-hujah yang dikemukakan oleh mereka cukup memuaskan, termasuk jawapan bagi dalil-dalil yang diguna-pakai oleh pandangan kedua. Ini kerana kemungkinan berlaku nasakh (pemansukhan maklumat) dan juga pentakwilan maksud yang lebih logik dan realistik. Tambahan pula, tidak jelas dan tidak sabit bahawa ibu bapa Nabi SAW adalah para penyembah berhala dan mati dalam keadaan syirik. Kebanyakan penulis-penulis sirah Nabi SAW tidak pun menyentuh masalah ini dan hanya menyebut dengan adab ibu bapa baginda SAW meninggal dunia sebelum baginda dibangkitkan menjadi rasul.

9. Namun, pada hakikatnya saya amat berharap isu ruwet/rumit ini asalnya tidak menjadi perbincangan yang dipertonton/diwar-warkan kepada orang-orang awam yang tidak tahu tentang pokok pangkal perselisihan di kalangan ulama dan selok belok pendalilan mereka. Dikhuatiri orang awam akan terjebak kepada perkara yang dibenci oleh Rasulullah SAW. Kalaulah ustaz tersebut menjawab dengan pandangan ketiga di atas bagi saya tentu ianya lebih baik.

10. Karya-karya ulama yang disusun mengenai hal ini (sebahagiannya dapat didownload daripada internet, dan ada yang saya telah ’link’kannya di sini);

1. الحافظ جلال الدين السيوطي (ت 911) له ست رسائل وهي
« مسالك الحنفاء في والدي المصطفى» -
«الدرج المنيفة في الآباء الشريفة» -
«المقامة السندسية في النسبة المصطفوية» -
«نشر العلمين المنيفين في إحياء الأبوين الشريفين» -
«السبل الجلية في الآباء العلية» -
2. العلامة زيني جلبي الفناري قاضي حلب (ت926)، له رسالة في أبوي النبي صلى الله عليه وسلم.
3. الإمام مرتضي الزبيدي (ت 1205) له : - 1. «الانتصار لوالدي النبي المختار» . 2- «حديقة الصفا في والدي المصطفى»،
4. العلامة ابن طولون الدمشقي الحنفي (ت 953)، له : «منهاج السنة في كون أبوي النبي في الجنة».
5. العلامة أحمد بن سليمان ابن كمال باشا (ت 940)، له : «رسالة في أبوي النبي»
6. العلامة محمد بن قاسم بن يعقوب الأماسي (ت940)، له : «انباء الاصطفاء في حق آباء المصطفى»
7. الإمام ابن الجزار المصري (كان حياً سنة 984)، له : «تحقيق آمال الداجين في أن والدي المصطفى بفضل الله في الدارين من الناجين»
8. الشيخ عبد القادر بن محمد الطبري المكي (ت1033)، له : «رسالة في أبوي النبي»
9. صالح بن محمد تمرتاشي الغزي (ت 1055)، له : «الجوهرة المضية في حق أبوي خير البرية»،
10. الشيخ عبد الأحد بن مصطفى السيواسي (ت 1061)، له : «تأديب المتمردين في حق الأبوين».
11. الشيخ محمد بن أحمد المعروف بابن الملا شمس الدين الحصكفي الأصل الحلبي الشافعي (ت 1010)، ( ورسالة حسنة في إسلام أبوي رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم).
12. الشيخ حسن بن علي بن يحيى العجيمي المكي (ت 1113)، له :
1- «تحقيق النصرة للقول بإيمان أهل الفترة»
2- «منحة البارئ في إصلاح زلة القارئ»
13. الشيخ وحدي الرومي (ت 1126ه)، له مرشد الهدى في نجاة أبوي المصطفى.
14. الشيخ محمد بن أبي بكر المرعشي ساجقلي (ت 1150)، له : «السرور والفرج في حياة إيمان والدي الرسول».
15. الشيخ أحمد بن عمر الديربي الغنيمي الأزهري الشافعي (ت 1151)، له : «تحفة الصفا فيما يتعلق بأبوي المصطفى».
16. الشيخ علي ضضطلي، له : «رسالة في نجاة أبوي النبي وكونهما من أهل الفترة».
17. الشيخ حسين بن أحمد بن أبي بكر المعروف بالداديخي (ت 1171)، له : « قرة العين في إحياء الوالدين»
18. الشيخ أحمد بن علي بن عمر بن صالح المنيني الدمشقي (ت 1172)، له : «مطلع النيرين في إثبات النجاة والدرجات لوالدي سيد الكونين»
19. الشيخ حسن بن عبد الله بن محمد البخشي الحلبي (ت 1190)، له : « الرد على من اقتحم القدح في الأبوين المكرمين»
20. الشيخ محمد بن يوسف بن يعقوب الإسبري الحلبي (ت 1194)، له : «رسالة في نجاة الوالدين المكرمين لسيد البشر»،
21. الشيخ أبو الحسن بن عمر بن علي القلعي (ت 1199)، له : «رسالة في إيمان أبوي النبي».
22. الشيخ علي بن صادق بن محمد الداغستاني ثم الدمشقي (ت 1199)، له : «رسالة في نجاة أبوي الرسول»
23. الشيخ سليمان بن عبد الرحمن مستقيم زاده الحنفي(ت 1202)، له : «رسالة موجزة في حق أبوي النبي»
24. الشيخ محمد غوث بن ناصر الدين المدراسي (ت 1238)، له : «بسط اليدين لإكرام الأبوين».
25. الشيخ محمد بن عبد الرحمن الأهدل الحسيني (ت 1258)، له : «القول المسدد في نجاة والدي محمد».
26. الشيخ محمد بن عمر بالي المدني (ت بعد 1285). له : «سبل السلام في حكم آباء سيد الأنام».
27. الشيخ محمد يحيى بن محمد المختار بن الطالب الشنقيطي الولاتي (ت 1330)، له : «خلاصة الوفاء في طهارة أصول المصطفى من الشرك والجفاء»
28. الشيخ أحمد فايز بن محمود البرزنجي( ت 1337). له : « السيف المسلول في القطع بنجاة أصول الرسول»
29. الشيخ محمد بن عبد الرسول البرزنجي الحسيني المدني (ت 1103)، له : «سداد الدين وسداد الدين في إثبات النجاة والدرجات للوالدين»
30. الشيخ محمد علي بن حسين المالكي المكي (ت 1367)، له : «سعادة الدارين بنجاة الوالدين».
31. العلامة السيد إسحاق عزوز الحسني المكي رحمه الله تعالى (ت 1415هـ)، له الحججُ الواضحات في نجاة الأبوين والأجداد والأمهات.
32. الشيخ أحمد بن منصـور بن اسماعيل قرطـام الفلســطيني المالكي الأشعري، له إظهار الحق بوجوب الدفاع عن سيد الخلق.
33. الدكتور : محمود الزين، له منهاج الوفا في نجاة والدي المصطفى


Tambahan :

1. Fatwa al-‘Allamah Syeikh ‘Ali Jum’ah, Mufti Mesir (terjemahan Melayu dari blog Jom Faham): siri satu dan siri dua.
2. Artikel al-Fadhil Syeikh Ustaz Muhammad Fuad al-Maliki.
3. Ulasan Ustaz Mujahid Abdul Wahab.
4. موقع الصوفية
5. Panel Penyelidikan Yayasan Sofa.
6. Ulasan Syeikh Mustafa al-Hamami.
7. Catatan Abdullah 'Akur.