Monday, February 21, 2011

Mempertahan Syeikh 'Ali Jum'ah حفظه الله


Syeikh 'Ali Jum'ah Adalah Imam Walau Si-Pembenci Benci Sampai Mati Sekalipun..

Syeikh 'Ali Jum'ah adalah manusia biasa yang tidak maksum, namun beliau adalah seorang alim yang jarang ada tolok bandingnya pada masa kini. Mungkin beliau tersilap menjangka dalam dua-tiga perkara, namun ini tidak mengharuskan untuk kita menafikan semua nilai dan sumbangan besar yang dilakukannya dalam medan ilmu, dakwah dan survival ummah.

Kedudukan sebagai mufti adalah satu kedudukan yang amat besar risikonya yang akan dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT di akhirat kelak. Tentunya fatwa atau kenyataan yang akan dikeluarkan mengambilkira pertanyaan Allah SWT di akhirat nanti. Apatah lagi dalam hal-hal yang melibatkan darah.

Jangan cepat mengecam ulama dan membuat perbandingan dengan ulama lain yang sangat berbeza status dan kedudukan. Ada baiknya dalam perkara-perkara yang kita tidak pasti letak-duduk atau hakikat sebenarnya kita diamkan sahaja, walaupun dalil-dalil yang kelam-samar begitu banyak kecuali jika dalil-dalil tersebut menjadi jelas-terang tanpa berselindung lagi. Lebih baik diam dari mengucap kata-kata yang belum tentu betulnya..

Oleh kerana masa terluang amat sedikit, tak dapat saya nak menghurai lebih lanjut. Maka saya bawakan saja di sini tiga entri berkaitan yang dipetik dari blog sahabat-sahabat dengan sedikit editting.

----------------------------------------
1. Dr. Asmadi Mohamed Naim (entri asal)

Sebelum kejatuhan Hosni Mubarak, Mufti Saudi mengkritik dan mengharamkan revolusi di Mesir. Demikian juga, al-Azhar juga mengkritik revolusi tersebut. Sesetengah pihak mungkin menyalahkan Mufti Mesir, Shaykh Ali Jumaah atau ulama-ulama lain yang berpandangan sedemikian atas alasan mereka mendokong Hosni Mubarak. Adakah benar mereka 'mendokong' Hosni Mubarak? Atau mereka melihat suasana yang tidak pasti sekiranya rejim itu jatuh, ditakuti suasana menjadi lebih buruk.

Sesetengah orang beriya mengkritik Shaykh Ali Jumaah sehingga terkeluar dari adab ilmu dan melihat kebiadapan dirinya, tapi 'senyap-sunyi' dari mengulas pandangan Mufti Saudi sebab ada kepentingan yang tidak membolehkan mereka mengkritik pandangan Mufti Arab Saudi ini.

Sememangnya, ulama-ulama ini memberi pandangan dalam skop yang mereka mampu memberi pandangan. Dalam ertikata yang lain, 'diam' mereka bukan bererti mereka bersetuju. Mereka cuba bergerak dalam situasi yang membenarkan mereka bergerak. Orang-orang politik pula yang akan meneruskan peranan secara lebih khusus.

Secara peribadi, saya dapat merasai penderitaan penduduk Mesir dan semoga revolusi tersebut berjaya menjadikan hidup mereka lebih baik di dunia mahupun akhirat.

Wallahu a'lam.

------------------------------
2. Ustaz As-Syazuli (entri asal - maaf ya, nama individu terlibat saya samarkan bagi terbitan blog ini)


Dr *** hati-hatilah ketika mengkritik Ulama'


Dr *** tidak setanding Dr Ali Jum'ah

Saya rasa tersentak apabila ulama' idola pelajar-pelajar Al-Azhar Mufti Mesir dikritik kasar oleh Dr *** di laman beliau. Dr *** sepatutnya menilai terlebih dulu ilmu yang beliau miliki dan mengkaji punca seseorang ulama' mengeluarkan fatwa sebelum melemparkan fitnah dan tuduhan kepada ulama' mujtahid yang kini dilantik menjadi mufti Mesir. Dr *** juga sebelum ini dengan mudah memperlekeh Syeikh Ramadan Al-Buti dengan mengatakan "Al-Buti ulama' kerajaan". Saya nasihatkan Dr *** perlu berhenti "kurang ajar dengan ulama"

Seandainya anda sampai ke Masjid Al-Azhar, boleh dikatakan majoriti-majoriti syeikh-syeikh yang mengajar di sana murid kepada Dr Ali Juma'h. Keilmuan beliau jelas lebih tinggi daripada Dr ***. Saya rasa Dr *** perlu mengetepikan fahaman tauhid yang di pegang oleh beliau dan tidak menjadikan ianya dasar umtuk menghentam ulama'2 yang tak sehaluan dengan beliau.

Sebab Dr Ali Jum'ah suruh rakyat Mesir pulang ke rumah

Pada awal demonstrasi Dr Ali Jum'ah telah diminta untuk mengeluarkan fatwa tentang demonstrasi yang dilakukan oleh rakyat Mesir tetapi beliau enggan menunjukkan sokongan beliau kepada revolusi yang cuba dilakukan oleh rakyat Mesir.

Selepas Husni Mobarak mengumumkan beliau tetap akan mengekalkan jawatannya timbul satu kumpulan demonstrasi pro Husni Mubarak. Kumpulan ini telah bertindak ganas dengan menyerang kumpulan yang menentang Mubarak. Kesannya wujud pertempuran antara kedua-dua kumpulan lantas menyebabkan kematian dan kecederaan. Layari sini.

Ketika itulah Dr. Ali Jum'ah mengeluarkan fatwa supaya peserta-peserta demonstrasi pulang ke rumah bagi mengelakkan pertumpahan darah terus terjadi sesama muslim kerana tidak mahu mereka tergolong dalam golongan ahli neraka sepertimana sabda Nabi SAW: " Pembunuh dan orang yang dibunuh akan masuk ke neraka."

Tuduhan Dr *** amat tidak berasas, beliau tidak melihat situasi di Mesir ketika itu. Tuduhan beliau yang mengatakan Dr Ali Jum'ah hanya berfatwa perkara-perkara furu' dalam feqh dan ilmu kalam perlu dikaji, kerana *** bukanlah anak murid Dr Ali Jum'ah, jauh lagi kalau nak digolongkan orang yang sentiasa berada di samping Mufti Mesir.

Insaflah..

Saya amat berharap Dr *** bertaubat, insaf terhadap kelancangan beliau dan meminta maaf kepada semua ulama' yang telah diperlekeh oleh beliau. Dr Al-Qaradawi yang menjadi tokoh pujaan Dr *** amat beradab ketika bercakap dihadapan Dr Ali Jum'ah dan Dr Ramadan Al-Buti. Saya rasa Dr *** perlu lebih beradab...

5:29 09-02-11
Iskandariah Mesir.

------------------------------------------
3. Ustaz Muhammad Husni Ginting (entri asal)

Menjelaskan sikap Syeikh Azhar dan Mufti Mesir terhadap Demontarsi di Mesir

Banyak dikalangan kita yang tidak menjaga lidah dan hatinya terhadap ulama-ulama Islam yang telah berjuang untuk meninggikan Islam, terlebih lagi pada saat ini, setelah terjadinya revolusi rakyat Mesir yang mengakibatkan Presiden Mesir Muhammad Husni Mubarok meletakkan jabatannya kepada Majlis Petinggi Tentera.

Sebahagian orang menuduh Syeikh Azhar Ahmad Toyyib dan Doktor Ali Jum`ah tidak pro terhadap demontrasi yang dilakukan oleh kumpulan pemuda-pemuda Mesir, mereka menganggap Syeih Ahmad Toyyib dan Syeikh Ali Jum`ah adalah ulama yang jahat dan penjilat pemerintah, mereka tidak mampu untuk bersangka baik terhadap ulama-ulama Islam.

Mereka menganggap bahwa Syeikh Azhar berdiri bersama pemimpin yang zolim, mereka juga bertanya kenapa Azhar tidak berfatwa seperti Syeikh Yusuf Qardhawi tentang bolehnya revolusi, sebelumnya saya akan sebutkan sikap dan fatwa Syeikh Ahmad Toyyib ketika terjadinya demontrasi rakyat Mesir.

1 - Syeikh Ahmad Toyyib memperbolehkan demontrasi dengan syarat aman, dan jauh dari kekerasan, sebab jika ada kekerasan maka akan dapat menimbulkan fitnah kepada umat Islam sendiri.

2 - Ketika terjadi demontrasi dengan kekerasan (tanggal 28 - 1 - 2011) sehingga gedung-gedung pemerintahan di bakar, mobil-mobil polisi di bakar, sehingga jatuh korban dari pihak pendemontrasi dan pihak kepolisian, kedai, toko-toko dan pusat perbelanjaan di rampas, di jarah dan di hancurkan maka turunlah seruan Syeikh Azhar agar para pendemontrasi tidak menggunakan kekerasan, membakar, dan menjarah barang-barang dagangan.

3 - Ketika terjadi bentrokkan diantara Pro Husni Mubarok dan Pro Demontrsi sehingga merenggut jiwa dari kedua belah pihak, maka Syeikh Azhar menghimbau agar pemuda-pemuda datang ke Masyaikhatul Azhar membicarakan jalan keluar yang terbaik untuk ummat sehingga tidak menelan korba jiwa dari kalangan umat Islam, keresahan Azhar sangat terlihat ketika kondisi Mesir menjadi kacau dan tidak aman, jadi menurut Syeikh Azhar jalan yang terbaik adalah duduk bersama berunding mencari jalan penyelesaian.

4 - Ketika banyaknya pendemo yang jatuh menjadi korban maka Syeikh Azhar mengeluarkan pernyatan bahwa orang yang meninggal ketika waktu berdemontrasi adalah gugur secara syahid, sebagaimana yang di jelaskan oleh duta besar Azhar dan juru bicaranya Rifa`ah Thahthawi di surat kabar mingguan Sautul Azhar 15 Rabi`ul Awwal 1432 H.

5 - Syeikh Azhar juga mengutus Doktor Hasan Syafi`i ke Medan Tahrir untuk menyampaikan seluruh perasaan hati Syeikh Azhar, tetapi disebabkan ramainya para pengunjuk rasa sehingga Doktor Hasan Syafi`i tidak mampu masuk ke Medan Tahrir, sehingga beliau turun bergabung dengan para pendemontrasi di kawasan jalan Masbiru (berhampiran dengan pusat televisi dan medan Tahrir -red).

6- Syeikh Azhar juga menegaskan bahwa Azhar berdiri bersama rakyat Mesir dan perubahan.

Di sini juga saya ingin menegaskan bahwa antara Syeikh Qardhawi dan Syeikh Ahmad Toyyib memiliki pandangan yang berbeda didalam menyelesaikan permasalahan yang berlaku di Mesir, dan ini suatu kewajaran bagi ulama Islam yang memiliki keilmuan dan kekuatan untuk berijtihad, kedua-duanya menginginkan maslahah yang baik bagi umat Islam, tetapi jalan pemikiran dan dasar-dasar dalil mereka memiliki perbedaan.

Perbedaan pendapat Syeikh Ahmad Toyyib dengan Syeikh Qardhawi bukan berdasarkan kecintaan terhadap dunia, tetapi berdasarkan mana yang paling terbaik dari antara yang baik dan menjauhkan kemudratan yang lebih besar dari umat Islam khususnya rakyat Mesir.

Di tegaskan oleh jugu bicara Azhar Rifa`ah Thahthawi bahwa Syeikh Azhar telah mengundang Syeikh Yusuf Qardhawi untuk mengadakan berbagai macam kegiatan di Mesir, yang selama ini (sebelum diangkatnya Syeikh Ahmad toyyib menjadi Syeikh Azhar -red) Syeikh Yusuf Qardhawi tidak boleh datang dan mengisi program ilmiyah di Mesir dan Azhar, tetapi Syeikh Ahmad Toyyib membuat perubahan dengan menerima Syeikh Qardhawi menjadi anggota Dewan Pusat Penelitian Islam (Majma` Buhuts Islami - red) dan mengundangnya untuk menghadiri dan menyampaikan kajian ilmiyah di muktamar Ikatan Graduan Azhar, pada tanggal 25 Januari 2011 Syeikh Qardhawi juga hadir dalam jemputan Syeikh Azhar, tetapi pihak keamanan dan kepolisian Mesir ingin menangkap Syeikh Yusuf Qardhawi, dengan lantang Syeikh Ahmad Toyyib berkata kepada kepolisian; " Bila kamu tangkap Syeikh Yusuf Qardhawi maka saya akan melatakkan jawatan dari Syekh al-Azhar".

Beginilah sikap Syeikh al-Azhar terhadap Syeikh Yusuf Qardhawi, beliau sangat menghormati Syeikh Qardhawi.

Ada juga di kalangan ulama yang berpendapat bahwa perubahan itu di tuntut, berunjuk rasa itu perlu tetapi tidak dengan kekerasan, dan tidak boleh memberontak dan keluar dari pemimpin dan menuntutnya turun, tetapi bersabar sebagimana yang telah berlaku dengan ulama salafus solihin. alasan mereka sebagai berikut :

1 - Didalam agama Islam tidak ada ketentuan berapa tahun khalifah dan pemimpin menjabat kedudukkan, tidak di sebutkan didalam al-Qur`an dan al-Hadis tentang masa jabatan, sebab itulah Abu Bakar, Umar, Usman, Ali dan Mu`awiyyah menjabat kedudukkan khalifah sampai hayat mereka, dan hal ini telah berjalan terus sampai masa ke khalifahan Usmaniyah, bagaimana jika kita membuat kembali kekhalifahan Islam, apakah khalifah sepanjang umur atau di tentukan waktunya, cobalah cari dalil qur`an dan sunnah tentang penetapan batas waktu jabatan pemimpin.

Lagi pula Mubarok telah menegaskan bahwa dia tidak akan mengikuti pemilhan umam lagi, dan masa jabatannya akan berakhir pada bulan september tahun 2011 ini, dengan begitu perlu bersabar sampai bulan september sehingga tidak menelan korban jiwa yang banyak.

2 - Kezoliman Mubarok bukan berarti membolehkan kita untuk keluar dari kekuasaannya, sebab Rasul telah melarang hal yang demikian.

عن النبي صلى الله عليه وسلم ، قال : " من كره من أميره شيئا فليصبر ، فإنه من خرج من السلطان شبرا مات ميتة جاهلية
Artinya : "Barang siapa yang benci terhadap pemimpinnya maka hendaklah bersabar, maka sesungguhnya orang yang keluar dari pemimpinnya walaupun satu jengkal maka dia mati seperti orang jahilyyah". HR Bukhari. 6665.

3 - Hadis Rasulullah s.a.w :

عن الزبير بن عدي ، قال : أتينا أنس بن مالك
فشكونا إليه ما نلقى من الحجاج ، فقال : " اصبروا ، فإنه لا يأتي عليكم زمان إلا الذي بعده شر منه ، حتى تلقوا ربكم " سمعته من نبيكم صلى الله عليه وسلم

Artinya : Berkata Zubair : Kami mendatangi Anas bin Malik, maka kami mengadu kepadanya dari kezoliman Hajaj yang menimpa kami. Maka berkata Anas : Sabarlah kamu semuanya, karena tidak akan datang masa kepada kamu kecuali yang setelahnya itu lebih buruk lagi darinya, sehingga kamu berjumpa tuhanmu. Aku telah mendengar hal ini dari Nabi kamu s.a.w. HR. Bukhari no: 6675.

4 - Hadis Rasulullah s.a.w.:

سأل سلمة بن يزيد الجعفي رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : يا نبي الله أريت إن قامت علينا أمراء يسألونا حقهم ويمنعون حقنا فما تأمرنا ؟ فأعرض عنه، ثم سأله فأعرض عنه، ثم سأله ثانية أو ثالثة، فجذبه الأشعث بن قيس ، وقال " اسمعوا وأطعوا فإنما عليهم ما حملوا وعليكم ما حملتم


Artinya : Salamah bin Yazid bertanya kepda Rasulullah s.a.w. beliau berkata : Wahai Nabi Allah ! Bagaimana pendapatmu jika yang memimpin kami meminta hak mereka kepada kami (keta`atan ), dan tidak memberikan kepada kami hak-hak kami. Apa yang kamu suruh untuk kami perbuat? Maka Rasul berpaling darinya, kemudian dia (Salamah-red) bertanya pula, Rasulpun berpaling darinya, kemudian dia bertanya pula kali yang kedua atau yang ketiga, maka al-Asy`ats bin Qais menariknya, bersabda Rasulullah : Dengarkan dan ta`atkan kamulah (pemimpin-pemimpin kamu-red) Sesungguhnya atas mereka tanggung jawab yang mereka bawa, dan diatas pundak kamu tanggung jawab yang kamu pikul. (HR Muslim no 1846).

Cukup tiga hadis ini saja, sebab banyak lagi hadis-hadis yang lain yang melarang untuk keluar dari pemerintah, bahkan di perintahkan untuk bersabar.

Berkata Imam al-Hafizh Abu Ja`far Ahmad bin Muhammad at-Thohawi (w. 321 hijriyah) :

ولا نرى الخروج على أئمتنا وولاة أمورنا إن جاروا
Artinya : Kami tidak berpendapat untuk keluar dari keta`atan terhadap pemimpin-pemimpin kami dan yang memegang perkara kami walaupun mereka itu jahat. (Aqidah Tohawi)

Dari hadis seperti ini lah para shabat dan tabi`in bersabar dari kezoliman Hajaj as-Saqafi yang telah banyak membunuh dari para sahabat Rasul dan Tabi`in.

Demikian juga Imam Ahmad bin Hanbal dan para ulama-ulama besar yang di siksa (didalam permasalahan al-Qur`an itu makhluk atau qadim), mereka bersabar dengan pendapat mereka, tetapi mereka tidak mengajak umat untuk membrontak kekhalifahan Abbasiyyah dan tidak mengajak umat menjatuhkan khalifah.

Ini adalah sikap ulama-ulama salaf, kita tidak boleh kata mereka bodoh kerena tidak berusaha untuk mengobah keadaanm tetapi mereka sudah menasehati, jadi tindakkan terakhir bersabar atas kezoliman.

Sebenarnya masih banyak lagi alasan ulama-ulama yang tidak membenarkan menjatuhkan pemimpin tanpa keputusan undang-undang tetapi kami padakan saja dalil mereka.

Kesimpulannya :

1 - Janganlah kita mudah berburuk sangka dan menghina apa yang telah di sampaikan oleh ulama-ulama kita, cobalah mengambil segi baiknya, sebab mereka berpendapat seperti itu karena memiliki alasan yang tertentu dan berdalilkan syari`at.

2 - Perjuangan rakyat Mesir belum habis, memerlukan kegigihan dan kesabaran untuk mencapai tujuan, membersihkan Mesir dari raswah, korupsi , dan kejahatan, lihat Tunis sampai sekarang msih dalam keadaan tidak aman, kita juga perlu lihat Indonesia yang pernah berhasil menjatuhkan Suharto karena beliau suka korupsi dan zolim, tetapi setelah revolusi terjadi, Suharto jatuh dari kursinya, korupsi juga masih berjalan, roswah juga masih berlaku, kejahatan juga tidak pernah reda.

3 - Mesir bukan hanya memerlukan revolusi Presiden tetapi juga sangat memerlukan revolusi akhlak, yang mana akhlak pemudanya sekarang benar-benar rusak, ganja, obat-obat terlarang sudah menjadi teman bagi sebahagian pemuda, pencurian, penodongan dan pembunuhan juga banyak berlaku, membuang sampah di jalanan, kencing di sembarang tempat, tidak menjalankan tugas dengan benar dan ssterusnya, jika kita telah berhasil merubah presiden tetapi tak mampu merubah akhlak rakyat maka jangan heran jika akan datang presiden berikutnya yang suka roswah dan korupsi, jangan heran jika kita ingin melaksanakan segala penyiapan surat menyurat mendapat kata-kata: " Bukrah " ( Besok - red ).

Sunday, February 20, 2011

Israel Kecut Dengan Khutbah al-Qaradawi





Israel mula bimbang apabila Syeikh al-Qaradawi buat pertama kalinya menyampaikan khutbah Jumaat di Medan Tahrir setelah 30 tahun beliau diusir oleh Rejim Mubarak dari Mesir. Kali terakhir beliau menyampaikan khutbahnya di Mesir ialah pada tahun 1981 di mana beliau telah dihalang setelah itu kerana pendirian politiknya dan peranannya dalam jemaah Ikhwan Muslimin.

Dalam khutbah Jumaat yang dihadiri oleh 2 juta orang bagi meraikan kejayaan revolusi itu, Syeikh al-Qaradawi menyeru agar pihak tentera Mesir membuka ruang sempadan Rafah bagi mengangkat sekatan terhadap Genting Gaza di Palestin. Pastinya Israel sangat bimbang dengan pengaruh Syeikh al-Qaradawi yang amat besar di dunia Islam..

Allahu Akbar!

القرضاوى خلال خطبة الجمعة بميدان التحرير


Wednesday, February 16, 2011

Sanad Maulid Barzanji (Serta Ijazah)

Oleh: Ustaz Muhammad Husni Ginting al-Langkati


Maulid Barzanji merupakan kitab yang memuji dan menceritakan kehidupan Rasulullah s.a.w, selalu dibaca dan dilantunkan orang ketika datangnya bulan Rabi`ul awwal di berbagai daerah dan negara seperti Indonesia, Malaysia, Brunai, Singapura dan Thailand. Maulid Barzanji sangat terkenal dan populer di Asia Tenggara, bahkan di sebahagian tempat Maulid Barzanji dibaca ketika acara perkawinan, acara khitanan, dan acara-acara lainnya.

Kitab Maulid Barzanji diserang dan diperangi oleh sebahagian orang yang menganggap acara Maulid Nabi Muhammad s.a.w. adalah salah satu perbuatan bid`ah, tetapi permasalahan ini adalah masalah khilafiyah yang kebanyakkan umat Islam berpegang teguh dengan bolehnya mengadakan maulid Rasul selama cara tersebut tidak berunsur hal-hal yang haram dan dilarang oleh Allah dan Nabi-Nya.

Maulid Barzanji adalah karangan dari seorang ulama besar terkemuka di masa beliau, telah berhasil memberikan jasa dan peninggalan yang berharga bagi umat Islam.


Nama Lengkap Pengarang Barzanji

Sayyid Ja`far bin Sayyid Hasan bin Sayyid Abdul Karim bin Sayyid Muhammad bin Abdur Rasul al-Barzanji al-Madani as-Syafi`i.

Beliau dilahirkan di kota Madinah, asal usul beliau dari golongan ulama-ulama besar yang memiliki keilmuan yang tinggi, dan dari keturunan Rasulullah s.a.w. Beliau memiliki sifat yang soleh dan penyantun, suka menolong orang lain, rajin beribadah dan beramal soleh.

Syeikh Muhammad Khalil al-Muradi pengarang kitab Silku ad-Durar memuji beliau dengan ungkapan : Beliau seorang Syeikh yang mulia lagi alim, satu-satunya orang yang hebat di dalam segala bidang ilmu, Mufti mazhab Syafi`iyyah di kota suci Madinah.

Selanjutnya Syeikh Muhammad Khalil al-Muradi memuji lagi : Beliau hebat di dalam berpidato dan membuat karangan, sehingga beliau menjadi seorang imam dan khatib Masjid Nabawi, dan beliau juga seorang tenaga pengajar di Masjid Nabawi. Menulis berbagai macam kitab yang bermanfa`at dan karangan yang indah.

Beliau meninggal dunia pada tahun 1177 hijriyyah sebagaimana yang telah disebutkan didalam kitab Silku ad-Durar.


Sanad Kami Kepada Imam Ja`far al-Barzanji

Berkata seorang hamba yang faqir lagi hina Muhammad Husni Ginting bin Muhammad Hayat Ginting al-Langkati :

Saya meriwayatkan kitab Maulid Barzanji dari Syeikh Saya al-Alim as-Syeikh Ahmad Damanhuri bin Arman al-Banteni wafat tahun 1426 hijriyah, beliau meriwayatkan dari gurunya al-Allamah al-Muhaddis as-Syeikh Umar Hamdan al-Mahrisi at-Tunisi al-Madani wafat tahun 1368 hijriyyah, beliau meriwayatkan dari al-Allamah Syeikh Sayyid Ahmad bin Ismail al-Barzanji Mufti mazhab Syafi`i di Madinah, beliau meriwayatkan dari ayahandanya Sayyid Ismail bin Sayyid Zainal Abidin al-Barzanji, beliau meriwayatkan dari ayahnya al-Allamah Sayyid Zainal Abidin bin Sayyid Muhammad Abdul Hadi al-Barzanji, beliau meriwayatkan dari ayahandanya al-Allamah Sayyid Muhammad Abdul Hadi al-Barzanji, beliau meriwayatkan dari pamannya al-Allamah al-Faqih Syeikh Sayyid Ja`far bin Sayyid Hasan bin Sayyid Abdul Karim al-Barzanji, pengarang kitab " Maulid al-Barzanji ".

Saya al-Faqir al-Langkati mengijazahkan sanad khusus ini bagi siapa saja yang ingin menerimanya, semoga berkat dan kita termasuk orang yang menyampaikan ilmu dan amanat kepada umat Islam.

- Zaqaziq , Syarqia, Mesir,

12 Rabi`ul Awwal 1432 hijriyyah.

Rujukan :

1 - Silku ad-Durar Fi A`yani al-Qarni as-Tsani Asyar : 13 / 2 ,karangan Syeikh Muhammad Khalil al-Muradi al-Hanafi, terbitan Dar Sodir Bairut, cetakkan pertama tahun 1422/2001.

2 - Maulid al-Barzanji (download).

----------------------

p/s: Rakaman audio nadir bacaan Maulid al-Barzanji lengkap oleh al-Imam al-'Allamah al-Kabir al-Mufassir al-Muhaddith Syeikh 'Abdullah Sirajuddin al-Halabi al-Husaini رحمه الله pada tahun 1406H (Sila klik).

Tahniah Ustazuna Dr. Abdul Hayei

Dr. Abdul Hayei Abdul Sukor: Penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul 1432H

Sumber: Bernama
(dengan ringkasan)

Bekas Profesor Madya di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Dr. Abdul Hayei Abdul Sukor hari ini diumumkan sebagai penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul peringkat kebangsaan 1432H/2011. Abdul Hayei, 64, menerima anugerah itu daripada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada majlis sambutan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini.

Beliau menerima hadiah wang tunai RM50,000, plak, sijil penghargaan dan terjemahan kitab al-Quran. Anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan itu yang juga Anggota Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, memberikan sumbangan yang sangat besar dalam penulisan karya-karya ilmiah.

Antaranya, beliau menghasilkan sebuah kitab tafsir al-Quran versi Melayu yang diberi judul Tafsir Pedoman Muttaqin yang diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Sementara itu, enam lagi menerima anugerah sempena majlis itu.

Mereka ialah Wee Soon Yen, pelajar tingkatan 4 Sekolah Menengah Kebangsaan Bachok, Kelantan; bekas Timbalan Ketua Pengarah (Jabatan Pendidikan Islam dan Moral) Kementerian Pelajaran, Datuk Dangiran Mustapha.

Profesor di Kuliyyah Senibina dan Rekabentuk Alam Sekitar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Ismawi Zen; Ketua Pegawai Eksekutif Institut Jantung Negara (IJN) Tan Sri Dr Robaayah Zambahari; bekas Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Tan Sri Hasmah Abdullah dan bekas Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Ibrahim Engku Ngah.

Ketika ditemui pemberita selepas majlis itu, Abdul Hayei melahirkan rasa syukur kerana menerima anugerah yang sangat tinggi nilainya kepada beliau dan umat Islam. Beliau berkata dengan penerimaan anugerah tersebut, ia membuktikan bahawa perkara-perkara kebaikan masih wujud di negara ini.

Katanya dengan ilmu yang ada, beliau akan terus menjalankan kewajipan untuk memberikan sumbangan kepada agama dan negara. "Memang satu kewajipan bagi umat manusia yang mempunyai amanah untuk meneruskan tanggungjawabnya sebagai khalifah Allah di muka bumi ini," katanya.


p/s: Tulisan-tulisan beliau dapat dirujuk di: http://www.drhayei.com/

Monday, February 14, 2011

Insan Terulung


اللهم صلّ وسلّم وبارك عليه وعلى آله














------------------------


Friday, February 11, 2011

Krisis Mesir: Akhirnya..., Tetapi...


Akhirnya atas tekanan yang sangat banyak datang dari pelbagai pihak, termasuk Amerika yang dok menyibuk, Hosni Mubarak meletakkan jawatan secara rasmi sebagai Presiden Mesir...Pentadbiran negara diambil alih sementara oleh tentera Mesir. Inilah kehebatan kuasa rakyat sekiranya bersatu padu. Semua penunjuk perasaan bersorak gembira setelah mendengar pengumuman tersebut. Malah ada yang pengsan kerana hampir tidak percaya..

Inilah hasil setelah berminggu-minggu, siang dan malam, mereka berkorban dan bersusah payah membuat protes dan demo menuntut perubahan. Tidak sedikit nyawa yang melayang dan anggota badan yang patah riuk..

Luar biasa..., luar biasa..., memang luar biasa semangat rakyat Mesir...

Namun, masih banyak persoalan yang tinggal. Apakah kerajaan yang ada benar-benar akan dibubarkan sepenuhnya bagi menjalankan pilihanraya umum semula? Apakah era pasca-Mubarak nanti berbeza dengan era Mubarak yang sudah berakar umbi selama 30 tahun? Atau sama sahaja tidak ada beza? Kerana tempoh 2 minggu lebih adalah cukup lama untuk pihak Mubarak dan mana-mana pihak terbabit mengatur strategi dan menyusun perancangan yang rapi dan licik bagi menjamin survival masing-masing.

Apakah Omar Suleiman sekutu Israel akan kekal di arena politik Mesir? Siapakah el-Baradei yang berani menawar diri mentadbir kerajaan sementara? Bagaimana kedudukan Ikhwan Muslimin yang amat ditakuti oleh anjing-anjing sekularis dan musuh-musuh Islam Israel dan Amerika? Apakah mereka diberi hak yang sewajarnya? Apakah 'Ikhwanofobia' juga ada dalam kalangan rakyat Mesir?

Bagaimana nasib rakyat yang menjadi penggerak dalam isu demonstrasi? Apakah pihak tentera Mesir akan 'bersandiwara'? Apakah polis yang melakukan keganasan dan kekejaman akan dibicarakan?... Dan bermacam lagi persoalan.

اللهم كن لنا ولإخواننا المصريين

Antara foto-foto menarik sepanjang protes rakyat:

Local doctors and nurses chant anti-government slogans during mass demonstrations inside Tahrir Square in Cairo February 10, 2011. An Egyptian opposition party pulled out of talks on reform with the government on Thursday, saying President Hosni Mubarak's administration had not responded "to the minimum level of popular demands". Demonstrators have dismissed the dialogue as irrelevant to their demands for Mubarak to end his 30 years in power now as a first step toward deep political reform. REUTER/Dylan Martinez.
Ramai pegawai kerajaan, termasuk para doktor, menyertai tunjuk perasaan.

Egyptian Muslim clerics file through the crowd in Tahrir Square, in Cairo, Egypt, Tuesday, Feb. 8, 2011. Protesters appear to have settled in for a long standoff, turning Tahrir Square into a makeshift village with tens of thousands coming every day, with some sleeping in tents made of blankets and plastic sheeting.
'Kopiah merah' (ulama al-Azhar) turut membangkitkan semangat rakyat.

Egyptian Coptic Christians and Muslims raise a Cross and a Koran, Islam's holy book, at Cairo's Tahrir Square on February 6, 2011 on the 13th day of protests calling for ouster of President Hosni Mubarak.
Rupanya bukan orang Islam saja, penganut Kristian pun rasa tertekan selama ni..

Egyptian lawyers in black robes stream into Cairo's Tahrir Square, Thursday, Feb. 10, 2011. Labor unrest across the country gave powerful momentum to Egypt's wave of anti-government protests. With its efforts to manage the crisis failing, the government threatened the army could crack down by imposing martial law. Arabic poster read "  before you leave we want the 70 billion dollars".
'Sindiran sinis' sebuah sepanduk: "Sebelum berambus, kami mahukan 70 billion dollar itu!"

Egyptian anti-government demonstrators wave their shoes as a sign of anger to the speech of Egyptian President Hosni Mubarak, who failed to announce his immediate resignation, as tens of thousands gathered in Cairo's Tahrir Square on February 10, 2011. Embattled Mubarak delegated power to his deputy and former intelligence chief Omar Suleiman and proposed constitutional reforms but said the transition to end his 30-year-reign would last until September.
Ucapan terakhir Mubarak merayu rakyat balik ke rumah dibalas dengan mengangkat kasut..

Anti-government protesters make traditional Muslim Friday prayers at the continuing demonstration in Tahrir Square in downtown Cairo, Egypt Friday, Feb. 11, 2011.
Jumaat demo terakhir di Medan Tahrir.

Egyptian anti-government protesters carry a huge banner with names and pictures of victims killed during protests at Cairo's Tahrir Square on February 11, 2011. President Hosni Mubarak flew out of Cairo to his Red Sea retreat as more than a million furious Egyptians marched in cities around the country to demand he step down.
Banner besar mengandung senarai mereka yang mati syahid..

Thursday, February 10, 2011

Dr. Fadhl Hasan 'Abbas رحمه الله

Lagi Ulama Besar Meninggal Dunia


Seorang lagi ulama besar meninggal dunia malam tadi (9 Februari 2011). Beliau adalah al-'Allamah al-Mufassir Dr. Fadhl Hasan 'Abbas, merupakan ulama terulung dalam bidang 'Ulum al-Tafsir serta 'Ulum al-Lughah dan al-Balaghah.

Beliau meninggal dunia pada umur mencecah 81 tahun. Dilahirkan pada tahun 1932 di Palestin, menghafaz al-Qur'an ketika berumur 10 tahun dan matan-matan turath seperti al-Rahabiyyah dalam ilmu Fara'id, al-Ghayat wa al-Taqrib dalam Mazhab Syafi'i, Jauharat al-Tauhid dalam ilmu aqidah dan Alfiyah Ibn Malik.

Mendapat pendidikan tinggi di Universiti al-Azhar dalam Kuliah Usuluddin pada tahun 1952. Mendapat darjah kedoktoran daripada al-Azhar pada tahun 1972 dengan tesis bertajuk "Ittijahat al-Tafsir fi Misr wa al-Syam".

Ketika di Jordan, penulis sempat dibawa oleh rakan al-Fadhil Us. Norazamuddin berijtima' dengan beliau ketika beliau menyampaikan talaqqi tafsir di rumahnya di Syimisani, Amman. Sehingga kini kitab-kitab beliau sentiasa penulis manfaatkan termasuk kitabnya "Khumasiyyat Mukhtarah fi Tahzib al-Nafs al-Ammarah" sebagai silibus tazkirah Jumaat di Masjid Petaling Jaya suatu ketika dahulu. Begitu juga kitab beliau berjudul "Nafahat min al-Isra' wa al-Mi'raj". Beliau memiliki kupasan yang sangat menarik dan semasa tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj.

Semoga Allah SWT merahmati beliau dan menempatkannya di sisi para Anbiya', Syuhada' dan Solihin. Amiiin…


------------------------
Tambahan:

Dr. Fadhl sering mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul pada setiap tahun di rumahnya. Dengan kehendak Allah jua beliau diwafatkan dalam bulan maulid yang penuh barakah ini. Berikut adalah sedikit rakaman beliau dalam salah satu sambutan maulid berkenaan.


Monday, February 7, 2011

Dr. Muhammad Rajb al-Bayyumi رحمه الله


Hari Ahad, 3 Rabi' al-Awwal 1432H, bersamaan 6 Februari 2011, dalam masa krisis rakyat Mesir menuntut Presiden Hosni Mubarak meletak jawatan, telah kembali ke rahmatullah Syeikh Dr. Muhammad Rajb al-Bayyumi, seorang tokoh ulama al-Azhar yang tidak asing lagi dalam bidang kesusasteraan Arab dan pemikiran Islam. Beliau meninggal dunia dalam usia sekitar 90 tahun. Dilahirkan dalam bulan Oktober tahun 1923 di kampung el-Kafr el-Gadid, daerah el-Daqahliyyah, Mesir.

Antara karya terkenal yang ditulisnya ialah (النهضة الإسلامية في سير أعلامها المعاصرين) (download link: jld. 1, jld. 2) dalam 6 juzuk. Berikut adalah senarai buku-buku karangan beliau;

– من التأليف الخاص بالدراسات الأدبية والعلمية:

1 – البيان القرآني، أصدره مجمع البحوث الإسلامية بالأزهر.

2 – خطوات التفسير البياني، أصدره مجمع البحوث الإسلامية بالأزهر.

3 – البيان النبوي، أصدرته دار الوفاء للنشر.

4 – أدب السيرة النبوية عند الرواد المعاصرين، أصدرته اللجنة العليا للدفاع عن الإسلام بالأزهر.

5 – الأدب الأندلسي بين التأثر والتأثير، أصدره المجلس العلمي لجامعة الإمام محمد بن مسعود بالرياض.

6 – النقد الأدبي للشعر الجاهلي، أصدره المجلس العلمي لجامعة الإمام محمد بن سعود بالرياض.

7 – أحمد حسن الزيات بين البلاغة والنقد، أصدرته دار الأصالة، بالرياض.

8 – دراسات أدبية، أصدرته دار السعادة، بمصر.

9 – نظرات أدبية (4 أجزاء)، أصدرته دار زهران، بمصر.

10 – حديث القلم، أصدره النادي الأدبي، بجدة.

11 – قطرات المداد، أصدره النادي الأدبي، بجدة.

12 – التفسير القرآني، أصدرته المؤسسة العربية الحديثة.


– من الإبداع الأدبي:

1 – ديوان صدى الأيام (شعر) مطبعة السعادة.

2 – ديوان حنين الليالي (شعر) مطبعة السعادة.

3 – حصاد الدمع (شعر) دار الأصالة، بالرياض.

4 – من نبع القرآن (شعر) دار الأصالة، بالرياض.

5 – فاتنة الخورنق (قصة أدبية) دار الأصالة، بالرياض.

6 – مسرحية (انتصار).

7 – مسرحية (فوق الأبوة) (في كتاب واحد، مطبعة السعادة).

8 – ملك غسان (مسرحية شعرية) مكتب الجامعات للنشر.

9 – في قصور الأمويين (مشاهدة تاريخية) مطبعة السعادة.


- من الكتب التاريخية:

1 – الأزهر بين السياسة وحرية الفكر، دار الهلال.

2 – مواقف خالدة لعلماء الإسلام، دار الهلال.

3 – النهضة الإسلامية في سير أعلامها المعاصرين (5 أجزاء)، دار القلم في دمشق، والدار الشامية في بيروت.

4 – ابن حنبل، عن مجمع البحوث بالأزهر.

5 – مع الأبطال، دار القلم، بيروت.

6 – صفحات هادفة من التاريخ الإسلامي، المؤسسة العربية الحديثة.

7 – من القصص الإسلامي (جزءان)، المؤسسة العربية الحديثة.


– من سلسلة إسلاميات:

1 – في ميزان الإسلام (جزءان).

2 – من منطلق إسلامي (جزءان).

3 – مجالس العلم في حرم المسجد.

4 – المثل الإسلامية.

5 – في ظلال السيرة.

6 – من شرفات التاريخ.

7 – قضايا إسلامية (جزءان)، دار الوفاء، بالمنصورة.


– مجموعة قصص الأطفال، في أجزاء متوالية:

أصدرتها دار الأصالة، ودار القاسم بالرياض:

1 – المغامر الشجاع

2 – المهمة العالية

3 – مؤامرة فاشلة

4 – الفارس الوفي

5 – يوم المجد

6 – دجال القرية

7 – الحبل الأسود

8 – الفتاة المثالية

9 – إلى الأندلس

10 – رحلة الخير

11 – الله معي

12 – بطل شيبان

13 – إلى الإسلام

14 – لست وحدي

15 – حكمة الله

16 – الأصل الطيب... (وغيرها).


– مجلات أدبية وعلمية يكتب فيها من نصف قرن:

1 – الرسالة

2 – الثقافة

3 – الكتاب

4 – الهلال

5 - الأديب

6 – الفيصل

7 – الأزهر

8 – المجلة العربية

9 – الأقلام

10 – منار الإسلام

11 – الحج

12 – الضياء

13 – المنهل

14 – رابطة العالم الإسلامي

15 – علامات

16 – الأدب الإسلامي... وغيرها


رحمه الله تعالى رحمة واسعة ، وأسكنه فسيح جناته، وعوض الأمة عن مصابها بعلمائها خيرا .

Rujukan:


----------------------------------

* Sebuah entri blog Ustaz Muhammad Husni Ginting al-Langkati ketika menziarahi Dr. Ragab el-Bayyumi di akhir-akhir hayatnya pada bulan Mei 2010 yang lalu.

Berziarah ke Rumah Dr. Muhammad Rajab Bayumi



Al-Hamdulillah kali ini pertualangan kami melacak seorang ulama sasterawan yang ulung dan handal, memiliki sya`ir - sya`ir pujangga yang indah, beliau adalah Doktor Rajab Bayumi. Sebenarnya nama Doktor ini tidak asing lagi di telinga saya, tetapi tidak pernah bertemu dan bersua, setiap bulannya membeli majalah al-Azhar, saya melihat makalah tulisan Doktor Rajab di halaman pertama, makalah-makalah beliau banyak dimuat di majalah al-Azhar, tetapi sayang seorang ulama besar seperti beliau tidak ada yang ambil perhatian dengannya, banyak yang tidak kenal dengan beliau, betapa sayangnya jika kita tidak dapat mengambil manfaat dari beliau.

Beliau dilahirkan pada tahun 1923 M, di Propinsi Daqahlia, Mesir. Masa kecilnya telah dihabiskan dengan belajar ilmu agama sehingga masa remaja, beliau menduduki bangku sekolah di Madrasah al-Azhar dari mulai sekolah dasar ( sekolah rendah ) sampai jenjang 'aliyah, kemudian beliau melanjutkan studinya ke Kuliah Bahasa Arab. Di kuliah ini seolah-olah semua bakatnya yang terpendam timbul dan berkembang, kemampuannya dalam menguasai bahasa Arab, sya`ir, dan sastera dapat menyaingi kawan-kawannya, sebab itulah beliau mampu meraih gelar Doktor dengan Predikat Istimewa Tingkat Pertama. Kemudian beliau diangkat menjadi tenaga pendidik di Kuliah Bahasa Arab, setelah itu diangkat pula menjadi Dekan Kuliah Bahasa Arab.

Hidupnya penuh dengan berbagai macam kegiatan, berapa banyak penghargaan al-Azhar dan pemerintah Mesir yang beliau sandang, berapa banyak negara yang telah beliau kunjungi, kehebatannya di dalam sastera bahasa Arab tidak dapat diragukan, sebab itulah makalah yang beliau tulis selalu terdapat di majalah al-Azhar.

Beliau pernah berguru dengan Syeikh Zahid al-Kautsari, dan beliau juga sempat membaca sebahagian kitab kepadanya, di antara teman-teman beliau adalah Syeikh 'Abdul Fatah Abu Ghuddah.

Di antara pesanan beliau adalah membaca dan meneliti keindahan Qasidah Burdah karangan Imam al-Bushiri.

Thursday, February 3, 2011

Presiden-Presiden Mesir

Muhammad Naguib
Muhammad Naguib

Tempoh Jawatan
18 Jun 195314 November 1954

Didahului Fuad II (Raja Farouk, Raja Mesir Terakhir)
DigantiGamal Abdel Nasser

Lahir20 Februari 1901
Khartoum, Sudan
Meninggal29 Ogos 1984
(umur 83) Cairo, Mesir


Parti Militer/Liberation Rally
Memerintah selama setahun lebih je.. Beliau disingkir kerana dakwaan berpakat dengan jemaah Ikhwan Muslimin Mesir.

Gamal Abdel Nasser
جمال عبد الناصر
Gamal Abdel Nasser

Tempoh Jawatan
23 Jun 195628 September 1970

DidahuluiMuhammad Naguib
Diganti Anwar Sadat

Tempoh Jawatan
18 April 1954 – 29 September 1962

DidahuluiMuhammad Naguib
DigantiAnwar Sadat

Lahir15 Januari 1918
Beni Mur, Daerah Asyut.
Meninggal28 September 1970
Kaherah (umur 52) (mati kerana sakit jantung)
Parti Persatuan Arab Sosialis

PasanganTahia Kazem

Memerintah selama 14 tahun. Boleh tahan juga..

Muhammad Anwar al Sadat
محمد أنور السادات
Anwar Sadat

Tempoh Jawatan
15 October 1970 – 6 October 1981

Didahului Gamal Abdel Nasser
DigantiHosni Mubarak

Lahir25 Disember 1918
Mit Abu al-Kum, Egypt
Meninggal6 Oktober 1981
Cairo, Egypt (umur 62) (mati kerana dibunuh)

Parti politikArab Socialist Union
(hingga 1977)
National Democratic Party
(dari 1977)
Pasangan1. Ehsan Madi
2. Jehan Sadat

Memerintah selama 11 tahun. Okay le..

Hosni Mubarak
حسنى مبارك
Hosni Mubarak

Tempoh Jawatan
14 Oktober, 1981 – Kini

Perdana MenteriAhmad Fuad Mohieddin, Kamal Hassan Ali, Ali Mahmoud Lutfi, Atef Muhammad Naguib Sedki, Kamal Ganzouri, Atef Ebeid dan Ahmed Nazif
Didahului Anwar Sadat

Tempoh Jawatan
7 Oktober, 19812 Januari, 1982

Didahului Anwar Sadat
Diganti Ahmad Fuad Mohieddin

Lahir04 Mei 1928
(umur kini 82) Kafr el Meselha, el Monufiyah, Mesir
Parti Parti Demokratik Nasional Mesir
PasanganSuzanne Mubarak

Sudah memerintah dekat 30 tahun!! Wah.. Dikatakan memiliki aset kekayaan lebih RM122.4 bilion (kira-kira US$40 billion, bahkan dianggar mencecah US$70 billion!! Memang kaya betul orang tua ni..
(Sumber: Guardian dan sini versi Arab)


Rujukan: Wikipedia.