Cuba baca terbalik. Subhanallah.. Allahu Akbar!!
Pages
Friday, July 31, 2009
Dari Mukjizat al-Quran
Cuba baca terbalik. Subhanallah.. Allahu Akbar!!
Thursday, July 30, 2009
Tembok Zul Qarnain & Ya'juj dan Ma'juj
Menurut Ibn Hajar, Ya'juj dan Ma'juj adalah dua kabilah dari keturunan Yafith bin Nuh AS, yakni mereka adalah keturunan manusia. Pada zaman Zul Qarnain, mereka amat banyak membuat kerosakan dan pembunuhan sehingga Zul Qarnain terpaksa membina tembok bersaiz mega bagi menghalang Ya'juj dan Ma'juj membuat onar dan kebinasaan.
Tembok ini sangat besar dan kukuh serta dapat tahan sehinggalah ke hari ini, cuma tempatnya tidaklah dapat diketahui secara pasti. Imam al-Bukhari ada menyebut hadith secara mu'allaq (tanpa sanad) di dalam Sahihnya bahawa seorang sahabat Nabi SAW telah berkata kepada baginda: "Aku telah melihat tembok tersebut yang rupanya umpama sebidang kain yang diukir/bercorak (tentunya bersaiz giga)". Balas baginda SAW: "Kamu telah melihatnya". Dalam keterangan Ibn Hajar, riwayat hadith tersebut juga ada menyebut ; umpama sebidang kain yang diukir/bercorak dengan jalur merah dan jalur hitam, yang menunjukkan ianya campuran dari tembaga dan besi.
Di akhir zaman nanti, tembok yang teguh tersebut akan runtuh dan akan keluarlah Ya'juj dan Ma'juj membuat kerosakan sekali lagi sebagai tanda hampirnya hari kiamat. Namun usaha-usaha tetap dilakukan oleh mereka untuk keluar sehinggalah pada masa sekarang. Buktinya pada masa Nabi SAW, ia telah terbuka sebesar lubang kecil sehingga baginda SAW merasa agak terkejut dan mengucap; (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَيْلٌ لِلْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدْ اقْتَرَبَ), "Tiada tuhan melainkan Allah. Binasalah bagi bangsa Arab dari keburukan yang semakin hampir!" (al-Bukhari dan Muslim)
Kedudukan Tembok Zul Qarnain menurut Prof. Abul Kalam Azad.
------------------------------------------------------------
Di bawah menunjukkan kawasan pergunungan di sempadan tiga buah negara; Armenia, Azerbaijan dan Georgia yang didakwa kawasan tembok berkenaan.
Wednesday, July 29, 2009
Pesta Buku.. Beli Buku.. Baca Buku..
Raja Abdullah Menziarah Maqam Nabi SAW
Tuesday, July 28, 2009
Mempertahan Tasawuf yang Dizalimi (2)
Orang yang cerdik tidak membuat keputusan berdasarkan zahir semata-mata tanpa membuat penelitian yang mendalam. Orang yang hendak membuat penelitian mendalam pula perlulah mempelajarinya daripada orang yang arif tentangnya. Ini kerana setiap ilmu itu perlu dirujukkan kepada ahlinya. Maka tidak memadai jika penelitian dibuat berdasarkan kajian dan akal sendiri, kerana orang yang mencari ilmu dengan akalnya sendiri semata-mata seolah-olah membiarkan syaitan menjadi guru dan pemimpinnya. Lantas disangka dia telah membuat suatu kebaikan, padahal dia telah membantu syaitan dalam mencetuskan perpecahan dan perbalahan.
Orang yang mengingkari tasawuf ini kerana jahilnya, kadangkala mencampur adukkan perkara-perkara yang sepatutnya diasing-asingkan. Lalu diborong kesemuanya masuk dalam perbahasan akidah, sedangkan ia hanya berupa masalah khilafiyyah. Disangka ianya perbincangan usul, sedangkan ianya persoalan furu'. Dicanang bahawa ianya adalah pokok agama, sedangkan ianya adalah isu fiqh (kefahaman).
من يرد الله به خيراً يفقهه في الدين
"Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah dengan dirinya kebaikan, Dia akan memberi kefahaman (fiqh) kepadanya dalam agama".
Monday, July 27, 2009
Khurasan.. Daerah yang Dilupakan
سُنَنُ التِّرْمِذِيِّ ، أَبْوَابُ الْفِتَنِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، باب ، رقم الحديث: 2293 -
الْمُسْتَدْرَكُ عَلَى الصَّحِيحَيْنِ لِلْحَاكِمِ ، كِتَابُ الْفِتَنِ وَالْمَلَاحِمِ ، رقم الحديث: 8671 -
سُنَنُ التِّرْمِذِيِّ ، أَبْوَابُ الْفِتَنِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، بَابُ مَا جَاءَ مِنْ أَيْنَ يَخْرُجُ الدَّجَّالُ ، رقم الحديث: 2261 -
Nampaknya, daerah Khurasan dalam hadith-hadith tersebut lebih dikaitkan dengan peristiwa akhir zaman.
Saturday, July 25, 2009
Islam di Amerika Sebelum Columbus
Percayakah anda bahawa orang yang pertama kali menemukan Benua Amerika bukanlah Christopher Columbus (1451 – 1506)? Dikesan di benua itu, sekitar abad ke–5 M, tepatnya semenjak 700 tahun sebelum Columbus datang, ia telah dihuni oleh orang-orang Indian dari suku Cherokee yang menganut sistem pemerintahan Islam.
Bermula dari negara Sepanyol, atas perintah Raja Ferdennand, Columbus mengadakan perjalanan mengharungi luasnya lautan dengan bertujuan mencari daerah baru. Mereka berangkat terus menuju ke barat dan terlantar ke berbagai pulau hingga mendarat di ‘Pulau Baru’, yang kini disebut Amerika. Sekitar abad ke–5, jauh sebelum Columbus mendarat di benua baru tersebut, orang-orang Islam telah menginjakkan kaki di benua itu, mereka disambut dengan hangat oleh penduduk setempat yang merupakan keturunan dari benua Afrika. Orang Islam yang datang dengan kedamaian, membuatnya mudah diterima, bahkan senang diterap kepada penduduk secara cepat. Mereka juga berjaya menyebarkan agama Islam bersama ilmu pengetahuannya. Di benua ini, Islam telah lama diamal hingga mencipta peradaban penduduk yang tinggi. Itulah mengapa sebabnya di Amerika ketika Columbus datang, sudah banyak berdiri bangunan dan masjid-masjid yang berciri Arab.
Beberapa fakta yang membuktikan bahwa Columbus bukan orang pertama menemukan benua Amerika adalah kajian ahli sejarah, Abu Bakar Ibnu Umar Al-Guttuya. Beliau telah menemukan fakta sejarah bahawa pada masa Khilafah Islam di Sepanyol yang dipimpin oleh Khalifah Hisyam II, berkuasa pada tahun 976-1009 M, seorang pelayar muslim bernama Ibnu Farrukh telah belayar ke arah barat Sepanyol. Ibnu Farrukh berangkat dari pelabuhan Chadiz pada bulan Februari 999 M, dan belayar ke arah barat menuju lautan Atlantik. Dalam perjalanannya beliau singgah di pulau Canary dan sempat bertemu dengan Raja Guanariga. Ia juga menemukan dua pulau yang belum bernama dan berpenghuni, kemudian ia memberikannya nama Pulau Capraria dan Pulau Pluitana. Juga tercatat, bahawa Ibnu Farrukh pernah singgah di pulau Indian (Amerika). Pada waktu itu, armada Islam dan armada China adalah yang paling maju daripada mana-mana armada laut lain, terutama dalam bidang pelayaran. Dalam ‘Dokumen Sung’, memuat informasi tentang pelayaran orang-orang muslim. Menurut catatan 'Dokumen Sung', pelaut muslim diakui sebagai pelaut yang sangat hebat, kerana telah berhasil mengharungi berbagai macam samudera. Dalam dokumen ini juga, dikatakan bahawa pelaut muslim telah berlayar hingga ke 'Pulau Baru' atau Amerika, yang oleh orang China dinamakan 'Mu Lan Pi'.
Menurut catatan sejarah, China telah mengenal agama Islam pada abad ke-14 M. Pada masa itu, laksamana laut yang sangat terkenal dari China yang bernama Cheng Ho sudah memeluk agama Islam memimpin armada China hingga sampai ke Asia Selatan dan Barat, antara lain sampai ke Annam, Kemboja, Thailand, India, Ceylon, dan Indonesia (Nusantara). Cheng Ho telah datang ke Indonesia dan mendarat di Semarang serta mendirikan rumah peribadatan Cheng Ho sebagai kenang-kenangan yang sekarang bangunan tersebut dijadikan Cagar Budaya Nasional.
Pada tahun 1492, setelah Chistopher Columbus menginjakkan kakinya di ‘pulau baru’ tersebut, ia menyangka bahawa pulau tersebut masih baru ditemui dan belum berpenghuni sama sekali. Mereka bercadang menjadikan pulau tersebut sebagai jajahan wilayah Sepanyol. Tetapi setelah meneroka masuk, Columbus terkejut menemukan bangunan yang sama pernah ia lihat sebelumnya ketika mendarat di Afrika. Bangunan megah itu adalah masjid yang dipakai oleh orang-orang Islam untuk beribadah. Columbus disambut dengan ramah oleh suku Indian. Tetapi setelah diketahui niat buruknya datang ke pulau itu, Colombus banyak mendapat tentangan dari penduduk setempat. Beberapa armada kapal milik rombongan Colombus ditenggelamkan oleh suku Indian disebabkan mereka merasa terganggu dan terancam oleh kedatangannya.
Buku karya Wisnu Arya Wardhana ini, merupakan salah satu kejutan untuk para sejarahwan yang percaya bahwa Christopher Columbus adalah orang yang pertama kali menemukan Benua Amerika. Penulis menghuraikan bagaimana sejarah yang selama ini berlaku adalah keliru. Beliau membetulkannya semula dengan bukti dan fakta dari berbagai sumber yang sangat konkrit dan jelas serta dapat dipertanggungjawabkan.
* Pengulas adalah pustakawan Pesantren Al-Mukarromah, PATI.
p/s: Isu ini juga pernah dibentangkan oleh Dr. 'Ali al-Muntasir al-Kattani (rahimahullah), seorang pakar sejarah, dalam salah satu kuliahnya pada tahun 2000. (Lihat sini)
Friday, July 24, 2009
Selawat Sayidina 'Ali RA
مُصَنَّفُ ابْنِ أَبِي شَيْبَةَ ، كِتَابُ الدُّعَاءِ ، مَا جَاءَ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ مِمَّا دَعَا مِمَّا بَقِيَ ، رقم 28940
روى ابن أبي شيبة في مصنفه - ج 6 / ص 66
اللَّهُمَّ يَا دَاحِيَ الْمَدْحُوَّاتِ ، وَيَا بَانِيَ الْمَبْنِيَّاتِ ، وَيَا مُرْسِيَ الْمُرَسِّيَاتِ ، وَيَا جَبَّارَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا ، شَقِيِّهَا وَسَعِيدِهَا ، وَيَا بَاسِطَ الرَّحْمَةِ لِلْمُتَّقِينَ ، اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ ، وَنَوَامِي بَرَكَاتِكَ ، وَرَأْفَاتِ تَحِيَّتِكَ ، وَعَوَاطِفَ زَوَاكِي رَحْمَتِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ ، الْفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ ، وَالْخَاتَمِ لِمَا سَبَقَ ، وَفَاتِحِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ ، وَدَامِغِ جِيشَاتِ الْأَبَاطِيلِ كَمَا حَمَّلْتَهُ ، فَاضْطَلَعَ بِأَمْرِكَ مُسْتَنْصِرًا فِي رِضْوَانِكَ ، غَيْرَ نَاكِلٍ عَنْ قَدَمٍ ، وَلَا مُئِنٍّ عَنْ عَزْمٍ ، حَافِظٍ لِعَهْدِكَ ، مَاضٍ لِنَفَاذِ أَمْرِكَ ، حَتَّى أَرَى أَنْ أَرَى فِيمَنْ أُفْضِي إِلَيْكَ تَنْصُرُ بِأَمْرِكَ ، وَأَسْبَابِ هُدَاةِ الْقُلُوبِ ، بَعْدَ وَاضِحَاتِ الْأَعْلَامِ إِلَى خَوْضَاتِ الْفِتَنِ ، إِلَى نَائِرَاتِ الْأَحْكَامِ ، فَهُوَ أَمِينُكَ الْمَأْمُونُ ، وَشَاهِدُكَ يَوْمَ الدِّينِ ، وَبَعِيثُكَ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ ، اللَّهُمَّ فَسِّحْ لَهُ مُفْسَحًا عِنْدَكَ ، وَأَعْطِهِ بَعْدَ رِضَاهُ الرِّضَى مِنْ فَوْزِ ثَوَابِكَ الْمَحْلُولِ ، وَعَظِيمِ جَزَائِكَ الْمَعْلُولِ ، اللَّهُمَّ أَتْمِمْ لَهُ مَوْعِدَكَ بِابْتِعَاثِكَ إِيَّاهُ مَقْبُولَ الشَّفَاعَةِ ، عَدْلَ الشَّهَادَةِ ، مَرَضِيَّ الْمَقَالَةِ ، ذَا مَنْطِقٍ عَدْلٍ ، وَخَطِيبٍ فَصْلٍ ، وَحُجَّةٍ وَبُرْهَانٍ عَظِيمٍ ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا سَامِعِينَ مُطِيعِينَ ، وَأَوْلِيَاءَ مُخْلِصِينَ ، وَرُفَقَاءَ مُصَاحِبِينَ ، اللَّهُمَّ بَلِّغْهُ مِنَّا السَّلَامَ ، وَارْدُدْ عَلَيْنَا مِنْهُ السَّلَامَ
10 Masa Rahmat Allah SWT Begitu Hampir
Wednesday, July 22, 2009
Ensiklopedia Tawassul
Saya tidak punya banyak kesempatan untuk menulis tentang masalah ini secara panjang lebar. Dengan makluman bahawa dalam perkara-perkara khilafiyyah (perselisihan pandangan) seperti ini selagi masih bersandarkan kepada dalil, yang kata A tetap kata A, dan yang kata B tetap kata B. Namun bagi menghimpun dan merekod maklumat ttg tawassul pro & kontra yang banyak tersebar di internet, saya catatkan entri ini.
-----------------------
----------------------
مناظرة مع كبار هيئة علماء السعودية في التوسل
حكومة دبـــي مع الحق في مسألة التوسل والاستغاثة
ما هو الفرق بين التوسل والتبرك والدعاء ؟
خواطر حول مسألة التوسل -1 - 2
رابط لكتاب التأمل في حقيقة التوسل
التوسل بكتب الحديث الشريف - قصيدة للسيد محمد بن علوي
حمل: درر المقول في التوسل بأسماء الرسول
جواز التوسل بابن عثيمين واقرار ابن عثيمين به
حمل: كتاب ردود وشبهات في أربع رسائل مهمة
التوسل و التبرك في القرآن الكريم
التوسل عند ابن عقيل الحنبلي
التوسل بسيدنا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
الإسعاد في جواز التوسل والاستمداد للشيخ الخرسة
مراد الأصحاب في التوسل عند الشيخ بن سعدي
جمع ادلة التوسل والتبرك
مقالان عن : التوسل والاستغاثة
تعريف الأنام فى التوسل بالنبى وزيارته عليه الصلاة والسلام
دليل صحة حديث التوسل
التوسل للدكتور محمود احمد الزين باحث في اوقاف دبي
التوسل بسيدنا رسول الله فعل مشروع
شعر التوسل عند القاضي عياض، دراسة لغوية
كلام ( ابن الحاج ) في التوسل بسيد المرسلين
قصيدة مباركة في التوسل باسماء الله الحسنى
التوسل و الاستغاثة وموضوع متكامل يستحق منكم التأمل
محق التقوّل في مسألة التوسل للإمام العلامة الكوثري - هنا أيضا
الأدلة في جواز التوسل برسول الله صلى الله عليه وسلم
من ينفي التوسل هو المطالب بالبينة على دعواه
ماذا يقول علماء أهل السنة في التوسل بالنبي
التوسل بجاه الرسول الأعظم صلى الله عليه وسلم
التوسل: فتوى للشيخ صالح النعمان أمين فتوى حماه
عالم موريتاني بارز يرد على الشيخ الددو في قضية التوسل
مشروعية جواز التوسل
هل هذا الحديث الصحيح يقطع حجج مجيزي التوسل ؟
رفع المنارة لاحاديث التوسل و الزيارة
هل أحاديث التوسل ضعيفة واهية
التوسل بالنبي الأعظم محمد صلى الله عليه وسلم
التوسل بالأنبياء والصالحين
الاستدلال من كلام الوهابية انفسهم في جواز الاستغاثة
العلامة البوطي والتوسل
هل يجوز التوسل والتبرك بالصالحين ؟
ما صحة قصة عثمان بن حنيف مع الرجل الذي علمه التوسل؟
التوسل والوسيلة للجمل النقشبندى
التوسل والاستغاثة - روابط
أدب التوسل والإبتهال إلي الله سبحانه وتعالي
ما الفرق بين التوسل والإستغاثة - روابط
أدلة جواز التوسل والتبرك مجموعة في قصيدة واحدة - روابط
من أجمل ما قيل في حقيقة التوسل
الحشوية يتهكمون حتى بالتوسل بالعمل الصالح
مناقشة حول التوسل بين عامي والأستاذ الوهابي
رسائل العلامة الدجوي في التوسل
فتوى الشيخ عجيل النشمي حفظه الله في التوسل
ابن قدامة المقدسي يرى جواز التوسل
التوسل بالنبي صلى الله عليه وآله وسلم عند الإمام أحمد
أغيثوني يا عباد الله..هل التوسل شرك
رأي الإمام أحمد في التبرك والتوسل
كلام العلامة محمد بن علي الشوكاني في مشروعية التوسل
رد الى منكري التوسل بالمصطفى عليه الصلاة والسلام
جواز التوسل بالنبي
ابن الجوزي يجيز التوسل
ماهي أدلة جواز التوسل إلى الله بجاه النبي
Tuesday, July 21, 2009
Mempertahan Tasawuf yang Dizalimi
"Suatu hadis yang tidak asing lagi dalam menolak hujah mereka yang mengatakan zikir berjemaah adalah sunnah adalah hadis yang diriwayatkan oleh ad-Darimi dalam musnadnya menunjukkan bahawa zikir secara berjemaah adalah bertentangan dengan sunnah Nabi s.a.w. dan sunnah sahabat r.a.
Daripada ‘Amr bin Salamah (seorang tabi’i) katanya: “Satu ketika kami duduk di pintu ‘Abd Allah bin Mas‘ud sebelum solat subuh. Apabila dia keluar, kami akan berjalan bersamanya ke masjid. Tiba-tiba datang kepada kami Abu Musa al-Asy‘ari, lalu bertanya: “Apakah Abu ‘Abd al-Rahman (gelaran kepada ‘Abd Allah bin Mas’ud) telah keluar kepada kamu?” Kami jawab: “Tidak!”. Maka dia duduk bersama kami sehingga ‘Abd Allah bin Mas‘ud keluar. Apabila dia keluar, kami semua bangun kepadanya. Lalu Abu Musa al-Asy‘ari berkata kepadanya: “Wahai Abu ‘Abd al-Rahman, aku telah melihat di masjid tadi satu perkara yang aku tidak bersetuju, tetapi aku tidak lihat – alhamdulilah – melainkan ianya baik”. Dia bertanya: “Apakah ia?”. Kata Abu Musa: “Jika umur kamu panjang engkau akan melihatnya. Aku melihat satu puak, mereka duduk dalam lingkungan (halaqah) menunggu solat. Bagi setiap lingkungan (halaqah) ada seorang lelaki (ketua kumpulan), sementara di tangan mereka yang lain ada anak-anak batu. Apabila lelaki itu berkata : Takbir seratus kali, mereka pun bertakbir seratus kali. Apabila dia berkata: Tahlil seratus kali, mereka pun bertahlil seratus kali. Apabila dia berkata: Tasbih seratus kali, mereka pun bertasbih seratus kali.” Tanya ‘Abd Allah bin Mas‘ud: “Apa yang telah kau katakan kepada mereka?”. Jawabnya: “Aku tidak kata kepada mereka apa-apa kerana menanti pandangan dan perintahmu”. Berkata ‘Abd Allah bin Mas‘ud: “Mengapa engkau tidak menyuruh mereka mengira dosa mereka dan engkau jaminkan bahawa pahala mereka tidak akan hilang sedikit pun”. Lalu dia berjalan, kami pun berjalan bersamanya. Sehinggalah dia tiba kepada salah satu daripada lingkungan berkenaan. Dia berdiri lantas berkata: “Apa yang aku lihat kamu sedang lakukan ini?” Jawab mereka: “Wahai Abu ‘Abd al-Rahman! Batu yang dengannya kami menghitung takbir, tahlil dan tasbih”. Jawabnya: “Hitunglah dosa-dosa kamu, aku jamin pahala-pahala kamu tidak hilang sedikit pun. Celaka kamu wahai umat Muhammad! Alangkah cepat kemusnahan kamu. Para sahabat Nabi masih lagi ramai, baju baginda belum lagi buruk dan bekas makanan dan minuman baginda pun belum lagi pecah. Demi yang jiwaku berada di tangan-Nya, apakah kamu berada di atas agama yang lebih mendapat petunjuk daripada agama Muhammad, atau sebenarnya kamu semua pembuka pintu kesesatan?” Jawab mereka : “Demi Allah wahai Abu ‘Abd al-Rahman, kami hanya bertujuan baik.” Jawabnya : “Betapa ramai yang bertujuan baik, tetapi tidak menepatinya.” Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah menceritakan kepada kami satu kaum yang membaca al-Quran namun tidak lebih dari kerongkong mereka (ini merupakan salah satu sifat khawarij seperti diterangkan dalam hadis-hadis). Demi Allah aku tidak tahu, barangkali kebanyakan mereka dari kalangan kamu.” Kemudian beliau pergi. Berkata ‘Amr bin Salamah: “Kami melihat kebanyakan puak tersebut bersama Khawarij memerangi kami pada hari Nahrawan.” (Hadis riwayat ad-Darimi di dalam Musnadnya dengan sanad yang dinilai sahih oleh al-Albani di dalam Silsilah al-Ahadis as-Sahihah jilid 5, ms 11)" (Rujuk sini)
Kritikan :
Mereka yang menolak tasawuf ini begitu teruja dan seronok membantai ahli-ahli sufi dengan athar Ibn Mas'ud di atas. Namun dakwaan mereka itu dapat ditolak dengan beberapa perkara berikut;
1. Athar Ibnu Mas'ud di atas adalah khabar mawquf, dan ianya perlu ditafsir apabila berhadapan dengan hadith-hadith Nabi SAW yang zahirnya bertentangan dengan athar Ibn Mas'ud tersebut. Menurut Dr. Mahmud al-Tahhan, khabar mawquf pada asalnya tidak dapat bertindak sebagai hujah, iaitu bukan sepertimana hadith-hadith Nabi SAW. (Lihat sini)
2. Meskipun ianya dihukumkan sahih sanadnya oleh 'geng' mereka, namun ianya tidak lari daripada pertikaian kerana sanadnya dihukumkan oleh ulama lain pula sebagai da'if. Maka ia tidak dapat dijadikan hujah langsung bagi mereka yang melihat ianya adalah athar da'if. (Lihat sini, sini, sini atau sini)
3. Dalam athar tersebut, jika ianya benar, Abu Musa al-Asy'ari RA tidak melihat perbuatan yang dilakukan itu sebagai suatu bidaah yang buruk. Namun, beliau meminta juga pandangan Ibn Mas'ud sebagai pakar rujuk ketika itu. Kemudian Ibn Mas'ud RA menempelak mereka dan menyuruh mereka mengira dan menghitung dosa-dosa mereka sendiri. Di sini timbul persoalan, kenapa Ibn Mas'ud tidak menyebut hadith sebagai petunjuk dari Rasulullah SAW yang sepatutnya dilakukan oleh mereka? Bagaimanakah cara/kaifiat untuk menghitung dosa-dosa seperti yang disarankan oleh Ibn Mas'ud itu? Ini kerana ianya bersifat nisbi dan dapat dilakukan beberapa minit sahaja sekurang-kurangnya berbanding zikir yang dapat dilakukan sehingga beberapa jam. Bukankah dengan berzikir dapat menggilap kekaratan hati dan turut dapat menghapuskan dosa-dosa?
4. Kemungkinan tidak sampai kepada Ibn Mas'ud RA hadith-hadith yang menunjukkan mengenai berzikir secara berjemaah, dan juga berzikir dengan bilangan tertentu. Atau kemungkinan Ibn Mas'ud RA sudah mempunyai firasat tentang hal keadaan sebenar mereka, sebab itu beliau menyuruh agar mereka menghitung dosa-dosa mereka sendiri. Perawi juga menyebut bahawa kebanyakan orang-orang tersebut adalah bersama dengan puak Khawarij. Maka benarlah firasat Ibn Mas'ud tersebut dan sebagai suatu karamah bagi beliau. Justeru, athar tersebut adalah khusus bagi situasi sebenar yang berlaku pada masa itu. Andaian-andaian ini berdasarkan pendapat yang mengatakan athar tersebut adalah sahih, bagaimanapun kami lebih cenderung kepada pendapat yang mengatakannya da'if.
Wallahu a'lam.
Friday, July 17, 2009
Lagu Rasmi KUIS
Terutama rangkap ketiga.. Tapi masa dilagukan saya dapati ada sedikit tambahan, iaitu imbuhan 'kan' pada kalimah-kalimah berikut ; Berpaksikan iman yang kental.. Berbekalkan jiwa perkasa..
Thursday, July 16, 2009
Keajaiban Isra' dan Mi'raj
- Menyegar semula keyakinan terhadap perkara-perkara ghaib
- Memperingatkan tanggungjawab sebagai muslim sejati
- Galakan meneroka alam kosmos dan mendalami astronomi.
- Berusaha meningkatkan kemajuan teknologi .
- Mengenang Masjid al-Aqsa yang dirampas Yahudi.
- Menginsafi diri sebagai makhluk kerdil yang lemah.
- Motivasi bagi mempertingkatkan tahap kerohanian ummah.
Batu tempat Mi'raj naik ke langit.
Selawat Ibrahimiyyah .. Yang Paling Afdhal
اللهم صل على محمد وعلى أهل بيته وعلى أزواجه وذريته كما صليت على آل إبراهيم إنك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى أهل بيته وعلى أزواجه وذريته ، كما باركت على آل إبراهيم إنك حميد مجيد . رواه الإمام أحمد . ورواه البخاري ومسلم دون ذكر : أهل بيته .
--------------------
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد . رواه البخاري ومسلم .
-------------------
اللهم صل على محمد النبي الأمي وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم ، وبارك على محمد النبي الأمي كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد . رواه مسلم .
------------------
اللهم صل على محمد عبدك ورسولك كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد عبدك ورسولك وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم .
-----------------
اللهم صل على محمد وأزواجه وذريته كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وأزواجه وذريته كما باركت على آل إبراهيم إنك حميد مجيد .
-----------------
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وآل إبراهيم إنك حميد مجيد . رواه النسائي .
-----------------
اللهم صل على محمد عبدك ورسولك كما صليت على إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وآل إبراهيم . رواه البخاري .
Selain dalam solat, Selawat Ibrahimiyyah juga boleh diamalkan sebagai amalan selawat harian, terutama malam dan hari Jumaat yang sabit fadhilat membanyakkan selawat padanya.
Jubah Siti Fatimah (عليها السلام)
Namun, sikap kebanyakan orang-orang yang alim dan soleh yang banyak ditulis tidak begitu. Mereka adalah orang-orang yang berhati lembut dan sentimental terhadap apa sahaja yang berkaitan dengan peninggalan orang-orang soleh dan solehah. Maka timbullah apa yang diistilahkan sebagai 'tabarruk' (mengambil barakah). Perkara ini sudah banyak dibincangkan oleh para ulama. Mereka yang memandangnya sebagai satu perbuatan bidaah dan tidak harus dilakukan, tidaklah perlu menghentam pandangan mereka yang mengharuskannya. Dalil-dalil sangat banyak di dalam lembaran sejarah para sahabat, tabiin dan salafus soleh R.A.
Ini adalah jubah peninggalan Siti Fatimah AS binti Rasulillah SAW. yang tersimpan di Muzium Topkapi, Istanbul, Turki. Pakaian yang asalnya tersimpan dalam kotak ini telah dipamer dan ditunjukkan kepada orang ramai yang menziarahi muzium berkenaan.
Mereka yang sudah membaca kisah Siti Fatimah AS sudah tentu bertambah tersentuh apabila melihat pakaian yang sudah lusuh tersebut. Ini kerana beliau tidak dimanjakan oleh bapanya (Penghulu Jin dan Manusia SAW) dengan harta mewah, intan berlian dan emas permata, tetapi dengan susah-payah, kelaparan dan pengorbanan. Kepada para muslimat yang belum membacanya, silalah cari dan baca kisahnya. Di kala hidup anda mewah dengan kesenangan dan emas berlian di badan, cubalah renung kehidupan Penghulu Seluruh Kaum Hawa ini. رضي الله تعالى عنها (Tetapi awas.. jangan baca yang versi Syiah punya, kerana riwayat mereka tidak diiktiraf oleh Ahlus Sunnah.. banyak tokok tambah)
p/s: Imam al-Bukhari apabila menulis nama Fatimah AS di dalam Sahihnya akan menyebut (عليها السلام). Maka tiada kaitan dengan pengaruh Syiah di sini.
Tuesday, July 14, 2009
Tahniah .. Nasihat .. Buat Pelajar-pelajar Saya
IS14 - Diploma in Islamic Studies (Al-Quran & As-Sunnah)
FAIZAH BINTI ABDUL HAMID, NURDINI BINTI RIDZMAN, ASMIRAN BIN SARAMAN, MUHD. FAKHRULHIKMI BIN ABDUL HAMID, SITI MAISARAH BINTE MOHD ISMAIL, NAZHATUL SHIMA BINTI AHMAD ZAKE, NADZIRAH BINTI ABD. RAHMAN, ABD. RA'UF BIN ABD. RAHMAN, IRA FAZLIANA BINTI SADELI, AMAL BINTI JAMALI, MOHAMAD FARIS BIN AB. MALEK, NURUL HANIS BINTI ROSLI, NUR FAIZAH BINTI SHARIR, NOOR AIN BTE RAZALI, NUR SYAHADA BINTE MISAWAL, NURUL YANI BTE ABDUL MALIK, NURULHUDA BINTI ISMAIL, MASHITA BINTI BAHARIN, SOLEHAH BINTI MUHAMAD SHUKRI, NURUL HAFIZAH BINTI HAJI MUHAMAD, MOHD. AZHAR BIN SALIM, SURAIDA AE-THONG, FADZIRUL AKMAL BIN MOHD SHARIF, NOOR SALWA BINTI SHOMUM, NORIZAH BINTI MHD. NAWAWI, UMMU HABIBAH BINTI ABDUL AZIZ, NUR AKMAL BINTI YAAKUB, NURHAYATI BINTI MANSHOR, NOR AIN BINTI ABDULLAH, MOHD. FAHMI BIN SIRUN, NADIAH BTE RAHMAT, SITI AISHAH BINTI KAMARUDDIN, dan NOR ADILA BINTI ABD. MUTALIB.
Semoga segala ilmu yang dicurahkan kepada kalian dan ditimba oleh kalian sepanjang di KUIS ini diamalkan dan dimanfaatkan. Beristiqamahlah kerana perjalanan hidup ini masih panjang..
Monday, July 13, 2009
Syeikh Ibn Jibrin Meninggal Dunia
Meskipun beliau telah meninggal dunia, fatwa-fatwa dan pemikiran-pemikirannya masih tinggal di dalam karya-karya yang diterbitkan. Saya menyeru kepada para pengkritik, jika kritikan-kritikan ditujukan kepada beliau bukanlah ditujukan kepada sahsiahnya, tetapi adalah kepada pemikirannya. Ini kerana kritikan yang berbaur kutukan, cacian, makian dan seumpamanya terhadap sahsiah seseorang akan dipertanggungjawabkan oleh Allah Taala di akhirat kelak. Apa yang diharuskan oleh para ulama Islam dalam sesuatu perselisihan pandangan ialah kritikan terhadap pemikiran lawan semata-mata. Inilah yang dilakukan oleh para ulama kita. Demikian juga pendirian kami terhadap tokoh-tokoh 'kontroversi' seperti Ibn Taymiyyah misalnya.
Antara karya-karya Syeikh Ibn Jibrin ialah;
- البحث المقدم لنيل درجة الماجستير في عام 1390هـ (أخبار الآحاد في الحديث النبوي) وقد حصل على درجة الامتياز
- التدخين مادته وحكمه في الإسلام
- الجواب الفائق في الرد على مبدل الحقائق
- الشهادتان معناهما وما تستلزمه كل منهما، وطبع في عام 1410هـ في مطابع دار طيبة في 90صفحة من القطع الصغير
- التعليقات على متن اللمعة - متن لمعة الاعتقاد لابن قدامة
- ،تحقيق شرح الزركشي على مختصر الخرقي، وهو أشهر شروحه التي تبلغ الثلاثمائة بعد المغني لابن قدامة واقتصر في الرسالة على أول الشرح إلى النكاح دراسة وتحقيقا ، ثم كمل تحقيق الكتاب وطبع في مطابع شركة العبيكان للنشر والتوزيع في سبعة مجلدات كبار
- الإسلام بين الإفراط والتفريط
- طلب العلم وفضل العلماء
- الإجابات البهية في المسائل الرمضانية، نشر دار العاصمة مطابع الجمعة الإلكترونية عام 1413هـ 103 صفحة .
- شرح البيقونية
p/s: Boleh sedekah al-Fatihah atau bacaan al-Quran kepada beliau kerana dalam fatwa beliau mengharuskannya. (klik sini)
Sunday, July 12, 2009
Pohon Tempat Rasulullah SAW Berteduh?
Saya pernah dengar yang pokok zaitun mampu hidup hingga ribuan tahun, malah ada yang sudah berusia 2000 tahun masih mengeluarkan buah, dan minyak zaitun dari pokok tersebut dikatakan minyak zaitun yang paling mahal sekali harganya hingga mencecah ratusan, malah ribuan ringgit sebotol! Dikatakan di Greece ada pokok zaitun yang sudah berusia 3500 tahun! Ini merupakan salah satu keajaiban makhluk Tuhan daripada spesis tumbuh-tumbuhan, dan juga rahsia kenapa ianya disebut dalam al-Quran. Tentu ada hikmah yang perlu kita renung-renungkan.. سبحان الله
Sepohon pokok zaitun yang dikatakan berusia 2000 tahun.
Saturday, July 11, 2009
Sedekah Pahala Untuk si-Mati (2)
Friday, July 10, 2009
Sedekah Pahala Untuk si-Mati (Polemik Klasik)
Thursday, July 9, 2009
Tahniah Syeikh 'Isam al-Zaftawi...
Bagi yang ingin tahu isi kandungan disertasi tersebut, saya nukilkannya di sini dalam bahasa asal Arab;
فقد قسمنا البحثَ إلى تمهيدٍ وقسمين وخاتمةٍ :
أما القسمُ الأولُ (التنظير) فقد أتى فى بابين كالتالى:
أما القسمُ الثانى (التطبيقُ) فأتى فى مدخلٍ وثلاثةِ أبوابِ، على النحوِ التالى: مدخلٌ: مناهجُ تصنيفٍ عامةٍ.
أما الخاتمةُ: فذكرنا فيها أهمَ نتائجِ البحثِ.
Untuk keterangan lanjut secara panjang lebar dan mendapatkan disertasi tersebut, anda boleh klik di sini. Semoga Allah membalas keikhlasan Syeikh 'Isam dengan balasan yang setimpal. Bukan senang orang nak bagi hasil kajiannya secara free..
p/s: Atas permintaan Syeikh 'Isam melalui emelnya kepada al-faqir, maka saya berikan di sini pautan terus bagi sesiapa yang ingin memuat turun disertasi beliau;