Pages

Wednesday, March 31, 2010

Kecemerlangan, Kegigihan dan Kekuatan Jiwa Ulama

Dalam entri kali ini, ingin saya menyentuh sedikit gambaran tentang keasyikan terhadap ilmu di kalangan para ilmuwan Islam. Mudah-mudahan dapat kita renungkan bersama dan juga untuk dijadikan ukuran pada diri kita. Sebagaimana mereka telah berjaya membina kecemerlangan mereka, maka demikian jugalah sepatutnya kita menurut jejak mereka bagi membina kecemerlangan kita sendiri.

Imam ‘Abdul Hayy al-Laknawi (m. 1304H) dalam kitabnya yang sangat menarik berjudul: Iqamah al-Hujjah ‘ala Anna al-Ikthar fi al-Ta’abbud Laysa Bibid’ah (h. 115-118) menyebut: “… Kemampuan manusia itu berbagai-bagai. Berapa ramai orang yang menyanggupi sesuatu sedangkan ia tidak disanggupi oleh orang lain? Berapa ramai orang yang bosan dengan sesuatu sedangkan orang lain tidak bosan dengannya? Berapa ramai orang yang diberi kepantasan dalam membaca sedangkan orang lain tidak dapat mencapainya?

Tidakkah anda pernah mendengar al-Sayyid Abu Bakr bin Ahmad bin Abu Bakr - meninggal dunia tahun 1053 H - pernah membaca kitab al-Ihya’ – oleh Imam al-Ghazali - dalam tempoh 10 hari, dan barangkali beliau hanya menelaah satu jilid kitab besar kesemuanya dalam masa sehari semalam sahaja.

Majduddin al-Syirazi – al-Fairuzabadi, pengarang kitab al-Qamus dan Sifr al-Sa’adah - pernah membaca kitab Sahih Muslim dalam tempoh 3 hari sahaja. Al-Qastallani pula pernah membaca Sahih al-Bukhari dalam 5 buah majlis serta sebahagian dari satu majlis lain. Manakala al-Hafiz Abu Bakar al-Khatib pernah membaca Sahih al-Bukhari dalam 3 buah majlis sahaja.

Al-Hafiz Ibn Hajar pernah membaca kitab Sunan Ibn Majah dalam 4 buah majlis, demikian juga kitab Sahih Muslim, manakala kitab Sunan al-Nasa’i al-Kabir dalam 10 buah majlis dan setiap satu majlis kira-kira 4 jam. Manakala kitab Mu’jam al-Tabarani al-Saghir pula dalam sebuah majlis sahaja antara zohor dan asar. Demikian yang diceritakan oleh Muhammad bin Fadhlullah al-Muhibbi dalam kitab Khulasah al-Athar fi A’yan al-Qarn al-Hadi ‘Asyar.

‘Abdul Wahhab al-Sya’rani pernah menceritakan dalam kitab al-Yawaqit wa al-Jawahir tentang dirinya sendiri bahawa beliau pernah menelaah kitab al-Futuhat – oleh Ibn al-‘Arabi al-Hatimi, yang terdiri daripada 10 jilid besar – setiap hari sebanyak 2 kali. Al-Yafi’i pernah memberitakan mengenai seorang abid bahawa beliau telah membaca keseluruhan al-Quran dalam kadar sebuah khutbah seorang khatib pada hari Jumaat.

Hal-hal sebegini dan seumpamanya adalah tidak samar lagi bagi orang yang menelaah kitab-kitab mengenai hal ehwal tokoh-tokoh besar ini, yang mana tidak disanggupi oleh kebanyakan manusia lain.

Asal bagi semuanya ini ialah; Allah Taala telah menciptakan jiwa insan itu bersifat menikmati dan menyukai, yang mempunyai kesamaan dengan jiwa-jiwa kemalaikatan yang tidak terputus seketika pun daripada ibadah. Maka sesiapa yang memperolehi bagi dirinya rasa nikmat dengan sesuatu – walau apa pun ia – ia tidak akan merasai jemu langsung dalam memperbanyakkannya. Dan sesiapa yang tidak merasai nikmat dengan sesuatu pula, ia akan merasai jemu di dalam memperbanyakkannya.

Para ulama ummah Muhammadiyyah, pengarang kitab-kitab yang masyhur seperti al-Zahabi, Ibn Hajar, al-Suyuti dan selain mereka, tidak mensia-siakan satu ketikapun daripada masa usia mereka, dan tidak meluangkannya melainkan untuk menelaah atau menulis. Mereka tidak pun merasa jemu berbuat demikian. Al-Yafi’i pernah menceritakan bahawa beliau pernah berjaga pada suatu malam bagi menelaah kitab-kitab sehingga subuh, dan beliau tidak merasa jemu pun.

Hamba yang daif, penghimpun lembaran-lembaran ini – yakni Imam al-Laknawi sendiri - juga pernah merasai kenikmatan dengan menelaah dan menulis. Lalu saya pun menelaah jilid-jilid kitab yang besar dalam masa berjam-jam lamanya. Saya juga duduk pada suatu malam menulis daripada waktu maghrib sehinggalah ke waktu tengah malam tanpa berhenti – kecuali solat isyak – dan saya tidak merasai jemu pun. Bagi Allahlah segala pujian atas yang demikian.

Secara umum, jiwa-jiwa manusia itu adalah berbeza dari segi kemampuan. Maka sesiapa yang mampu memperbanyakkan ibadah, membaca, qiamullail, dan seumpamanya tanpa merasai rasa jemu, haruslah baginya yang sedemikian itu…”. – tamat nukilan.

Monday, March 29, 2010

Syeikh-Syeikh al-Azhar Hingga Kini

ثبت أسماء شيوخ الأزهر:
1- الشيخ محمد عبد الله الخرشي المالكي المتوفى سنة 1101هـ / 1690م
2- الشيخ إبراهيم بن محمد بن شهاب الدين البرماوي الشافعي (1101 هـ - 1106 هـ/ 1690م - 1694م)
3- الشيخ محمد النشرتي المالكي (1106 هـ - 1120 هـ / 1694 م - 1708م)
4- الشيخ عبد الباقي القليني المالكي (1120 هـ- ؟ / 1708م-؟)
5- الشيخ محمد شنن المالكي (1133 هـ / 1721 م)
6- الشيخ إبراهيم موسى الفيومي المالكي (1133هـ - 1137 هـ / 1721م - 1725م)
7- الشيخ عبد الله الشبراوي الشافعي (1137 هـ - 1171 هـ / 1725م - 1757م)
8- الشيخ محمد سالم الحفني الشافعي (1171 هـ - 1181 هـ / 1757م - 1767م)
9- الشيخ عبد الرؤوف السجيني الشافعي (1181 هـ - 1182 هـ / 1767م - 1768م)
10 الشيخ أحمد الدمنهوري الشافعي (1182 هـ -1190 هـ / 1767م - 1776م)
(عطلت المشيخة مدةً بسبب نزاعات وشغب بين الحنفية والشافعية)
11- الشيخ أحمد بن موسى بن داود أبو الصلاح العروسى من أسرة العروسي الشافعي 1192 هـ - 1208 هـ / 1778م - 1793م
12- الشيخ عبد الله الشرقاوي الشافعي 1208هـ - 1227 هـ / 1793م - 1812م
13- الشيخ محمد الشنواني الشافعي 1227 هـ - 1233 هـ / 1812م - 1818م
14- الشيخ محمد بن أحمد العروسي أسرة العروسي الشافعي 1233 هـ - 1245 هـ / 1818م - 1829م
15- الشيخ أحمد بن علي الدمهوجي الشافعي (1245 هـ - 1246 هـ / 1829م - 1830م)
16- الشيخ حسن بن محمد العطار (1246 هـ - 1250 هـ / 1830م - 1834م)
17- الشيخ حسن القويسني الشافعي (1250 هـ - 1254 هـ / 1834م - 1838م)
18- الشيخ أحمد عبد الجواد الشافعي (1254 هـ -1263 هـ / 1838م - 1847م)
19- الشيخ إبراهيم الباجوري الشافعي (1263 هـ - 1277 هـ / 1847 - 1860م)
(حدثت اضطرابات في الأزهر، فظل بلا شيخ، وتم تعيين أربعة وكلاء نيابة عن الشيخ الباجوري للقيام بشئون الجامع، ولما توفي سنة 1277 هـ (1860م) استمروا في القيام بشئون الأزهر حتى عين الشيخ العروسي.)
20- الشيخ مصطفى العروسي أسرة العروسي (1281 هـ - 1287 هـ / 1864م - 1870م)
21- الشيخ محمد المهدي العباسي الحنفي (1287 هـ - 1299 هـ / 1870م - 1882م)
22- الشيخ شمس الدين الإنبابي الشافعي (1299 هـ - 1313 هـ / 1882م - 1896م)
23- الشيخ حسونة النواوي الحنفي (1313 هـ - 1317 هـ / 1896م - 1900م)
24- الشيخ عبد الرحمن القطب الحنفي النواوي (1317 هـ /1900م)
25- الشيخ سليم البشري المالكي (1317 هـ - 1320 هـ / 1900م - 1904م)
26- السيد علي بن محمد الببلاوي، استقال في شهر محرم عام 1323 هـ / 1905م
27- الشيخ عبد الرحمن الشربيني، استقال سنة 1327 هـ/ 1909م
28- الشيخ حسونة بن عبد الله النواوي، استقال في العام نفسه (1327 هـ - 1909م)
29- الشيخ سليم البشري إلى سنة 1335 هـ/ 1916م
30- الشيخ محمد أبو الفضل الجيزاوي (14 ذي الحجة 1325 هـ - 1348 هـ / 1907م-1928م)
31- الشيخ محمد مصطفى المراغي الحنفي: من 1928م إلى أن استقال سنة 1930م
32- الشيخ محمد الأحمدي الظواهري (1930م - 1935م)
33- الشيخ محمد مصطفى المراغي "للمرة الثانية" (1935م - 1945م)
34- الشيخ مصطفى عبد الرازق (1945م - 1947م)
35- الشيخ محمد مأمون الشناوي (1948م - 1950م)
36- الشيخ عبد المجيد سليم البشري (1950م - 1951م)
37- الشيخ إبراهيم حمروش (1951م - 1952م)
38- الشيخ عبد المجيد سليم البشري "للمرة الثانية" (1952م - 1952م)
39- الشيخ محمد الخضر حسين (1952م - 1954م)
40- الشيخ عبد الرحمن تاج (1954م - 1958م)
41- الشيخ محمود شلتوت (1958م - 1963م)
42- الشيخ حسن مأمون (1963م - 1969م)
43- الدكتور محمد الفحام (1969م - 1973م)
44- الدكتور عبد الحليم محمود (1973م - 1978م)
45- الدكتور محمد عبد الرحمن بيصار (1979م - 1982م)
46- الشيخ جاد الحق علي جاد الحق (1982م - 1996 م)
47- الدكتور محمد سيد طنطاوي (1996 م- 10 مارس 2010م - 24 ربيع الأول 1431 هـ)
48- الدكتور أحمد محمد الطيب (2010- إلى ما شاء الله

Saturday, March 20, 2010

Syeikhul-Azhar Baru: Syeikh Ahmad al-Tayyib


Presiden Mesir Hosni Mubarak telah mengeluarkan dekrit yang mengumumkan Dr. Ahmad Muhammad Ahmad Al-Tayyib sebagai Syeikh Al-Azhar yang baru menggantikan Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi, yang telah meninggal dunia. Wakil berita mengatakan bahwa Presiden Mesir, "19/3/2010 - Jumaat lalu, mengeluarkan keputusan presiden no. 62, tahun 2010 perihal pengisytiharan Dr. Ahmad Muhammad Ahmad Al-Tayyib sebagai Syeikh Al-Azhar."

Syeikh Tayyib merupakan Rektor Universiti Al-Azhar sejak tahun 2003, dan sebelumnya pernah menjadi Mufti Negara Mesir. Beliau adalah antara nama-nama yang disebut sebagai calon Syeikh al-Azhar selain Syeikh 'Ali Jum'ah dan Dr. Zaqzuq. Seorang sahabat memberi mesej kepada saya bahawa beliau ialah khalifah Tariqat Khalwatiyyah, Mesir.

Antara karya-karya beliau ialah:
  1. "مباحث العلة والمعلول من كتاب المواقف" 1407 هجرية / 1982م
  2. ،" أصول نظرية العلم عند الأشعرى - 1407 هجرية/ 1982 م
  3. ،" مفهوم الحركة بين الفلسفة الإسلامية والفلسفة الماركسية" 1982م،
  4. " مباحث الوجود والماهية من كتاب المواقف" 1402 هجرية 1982 م
  5. ،" مدخل لدراسة المنطق القديم" 1407 هجرية /1987 م
  6. ،" بحوث فى الثقافة الإسلامية بالاشتراك مع آخرين "جامعة قطر الدوحة 1414 هجرية -1993 م،
  7. "تعليق على قسم الإلهيات من كتاب تهذيب الكلام للتفتازانى" 1997 م
  8. ،" الجانب النقدى فى فلسفة أبى البركات البغدادى" دار الشروق-القاهرة 1425 هجرية -2004 م.

Rujukan:

- Rayaheen.net

- Masrawy.com

- voa-islam.com



Friday, March 12, 2010

Bersama Prof. Dr. H. Teungku Muhibbuddin Waly


Bersempena lawatan Dr. Muhibbuddin Waly ke Malaysia, sahabat saya telah berkesempatan menjemput beliau untuk singgah barang seketika dua di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS), Bangi, bagi menyampaikan sedikit ceramah. Alhamdulillah, atas persetujuan program tersebut akan dijadualkan sepertimana berikut:

Tajuk: "Manhaj Sufi dalam Penyucian Jiwa"

Hari: Isnin
Tarikh: 15hb. Mac 2010
Masa: 10-12 tgh. hari

Semua dijemput hadir...

_______________________

Bagi yang tidak mengenali beliau, saya kutipkan biografi beliau dari sebuah blog seperti di bawah tanpa mengubah ayat Indonesianya:

BIOGRAFY ABU MUHIBBUDDIN WALY AL KHALIDY

Nama Penuh : Prof. Dr. H. Teungku Muhibbuddin Waly

Nama Pendek

: Muhibbuddin

Asal

: Tanjunga, Sumatera Barat

Nama Ayah

: Teungku Syeikh H. Muhammad Waly Al-Khalidy Al-Syafi’i


Darussalam, Labuhanhaji, Aceh Selatan

Gelaran Tradisi

: Teungku dan Abuya

Gelaran Profesional

: Doktor (Ph.D) Penghantar Ilmu Fiqh Islam

Tarikh Lahir

: 17hb Disember 1936, (Rabu)

Tempat Lahir

: Simpangharu Padang Kota, Sumatera Barat

Agama

: Islam (Sunni)

Status

: Kahwin, mempunyai seorang isteri dan tujuh orang Putera


( Taufiq, Hidayat, Wahyu, Rahmat, Amal, Habibie dan Maulana )


Pendidikan

:


  • 1944 – 1953 SD s/d SLA di Darussalam Labuhanhaji Tapaktuan, Aceh Selatan

  • 1954 – 1959 Perguruan Tinggi Islam Bustanul Muhaqqiqin Darussalam Labuhanhaji Aceh Selatan

  • 1964 Persamaan Ijazah Perguruan Tinggi Islam Bustanul Muhaqqiqin Darussalam Labuhanhaji Aceh Selatan dengan Magister Syari’at Islam, Spesialisasi Ushul Fiqh Al-Islami (The Roots Theorical Bases of Islamic Law Section), al-Azhar University, Faculty of Islamic Statute & Law, Cairo, Egypt.




  • 1970 Dokter (Ph.D) Syariah Islam, Bidang Ushul Fiqh Al-Islami (Spesialisasi The Roots-The Orical-of Islamic Law Section), Al-Azhar University.

  • 1978/1979 Lemhannas (Lembaga Pertahanan Indonesia) KRA XI, Jakarta.

  • 1979 Penataran Pemuka Agama seluruh Indonesia Angkatan ke-II, Jakarta.

  • 1980 Penataran Calon Penatar P4 (Manggala P4 Nasional ) Istana Bogor.

  • 1984 Penataran Kewaspadaan Nasional (Khusus Manggala P4 Nasional), Jakarta.

Kegiatan kademik

:

  • 1963-1964

  • Dosen (status Guru Besar) Perguruan Tinggi Islam Bustanul Muhaqqiqin Perguruan Tinggi Islam Darussalam Labunhanhaji Aceh Selatan.


  • 1970-1976

  • Dosen IAIN Falkutas Syariah Syarif Hidayatu ‘lLah, Jakarta.

  • 1971-1974

  • Dosen Perguruan Tinggi Ilmu Al-Quran (PTIQ), Jakarta.

  • 1988-1993

  • Professor Ilmu Hukum Islam, Institut al-Quran (IIQ) Jakarta.

Pengalaman Kerja

:

  • 1963-1964

  • Direktur Perguruan Tinggi Islam Bustanul Muhaqqiqin Darussalam Labuhanhaji Aceh Selatan.

  • 1973-1975

  • Wakil Dekan Bidang Akedamis, Fakultas Syari’ah IAIN Syarif Hidayatu’lLah, Jakarta.

  • 1979-1982

  • Pimpinan Majlis Dakwah Islamiyah (MDI) Indonesia, Jakarta

  • 1982-1993

  • Ketua Umum Rabithahatul Ulamail Muslimin al-Sunniyyin (Ikatan Ulama Islam Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah) Indonesia, Jakarta.


  • 1983-1988

  • Anggota Dewan Pertimbangan Agong Republik Indonesia (DPA RI)

  • 1992

  • Pensyarah, Universiti Islam Antarabangsa, Kuala Lumpur, Malaysia

Karya Ilmiah

:


  1. Al-Ijtihad fi al-Fiqh al-Islami (Ijtihad dalam Hukum Islam), tahun 1970. Thesis Ph.D. dari Falkutas Syari’ah dan Qanun, Universitas al-Azhar.

  2. Hakikat Hikmah Tauhid dan Tasawwuf (4 jilid), 1972-83.

  3. Ulama Menurut Islam (Mahiyat al-Ulama fi al-Islam – Naskah Seminar PB N. U. 1976).

  4. Asuransi dalam Pandangan Syari’at Islam (Al-Ta’min fi al-Syari’ati al-Islamiyah-Naskah Seminar PB N. U. 1975).

  5. Taraweh dan Witir serta Ibadat-ibadat yang Bertalian dengannya menurut Sunnah Rasul Dan Sunnah Sahabat, dan Pengalaman Para Ulama Islam Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah (1985)

  6. Dari Manakah Datangnya Istilah Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah (1985).


Undangan seminar dan lain-lain seperti ke Malaysia (Seminar Guru-guru Asean) tahun 1977, ke Brunei Darussalam (Seminar Da’wah Islamiah) tahun 1985 dan lain-lain.


Rujukan;
-
Biografi Dr. Muhibbuddin
-
alwaaliyyah.com
-
Ulama Minang

Wednesday, March 10, 2010

Belasungkawa: Syeikh Tantawi


Hari ini, Rabu 10hb. Mac 2010, telah kembali ke rahmatullah Syeikhul Azhar Syeikh Dr. Muhammad Sayyid Tantawi dalam usia 81 tahun disebabkan oleh serangan jantung. Beliau meninggal dunia di Riyadh, Saudi ketika lawatannya menyertai Majlis Penyampaian Anugerah al-Malik Faisal Antarabangsa bagi bidang perkembangan Bahasa Arab.


Beliau adalah anak kelahiran Wilayah Suhag, Sa'id, Mesir pada tahun 1928. Memperolehi ijazah kedoktoran dalam bidang hadith dan tafsir pada tahun 1966 dengan keputusan mumtaz. Beliau pernah bertugas sebagai pensyarah di Fakulti Usuluddin, al-Azhar, pensyarah di Libya selama 4 tahun, Dekan Fakulti Pengajian Islam Tinggi di Universiti Islam al-Madinah al-Munawwarah dan sebagai mufti Negara Mesir pada tahun 1986. Beliau kemudian memegang jawatan Syeikhul Azhar semenjak tahun 1996.


Meskipun beberapa pandangan beliau banyak mengundang kontroversi, namun sumbangannya terhadap Islam, dakwah, pendidikan dan ilmu pengetahuan tidak sewajarnya dipandang remeh. Beliau telah meninggalkan beberapa karangan ilmiah, antaranya:

1. Banu Isra'il fi al-Quran wa al-Sunnah, 1969.
2. al-Tafsir al-Wasit, 1972.
3. al-Qissah fi al-Quran, 1990
4. Mu'amalat al-Bunuk wa Ahkamuha al-Syar'iyyah, 1991.

رحمه الله تعالى رحمة واسعة


* Siapa agaknya pengganti beliau sebagai Syeikhul Azhar nanti..? Kita tunggu dan lihat.


ٌRujukan: