Pages

Monday, January 10, 2011

Kedudukan Hadis Talqin Zikir Ahli Sufi (2)

Sanad Talqin Zikir Sebagai Musalsal

Riwayat talqin zikir (لا إله إلا الله) dengan memejam mata ini disebut oleh Ibn ‘Aqilah, Syeikh Muhammad bin Ahmad bin Sa’id al-Makki (w. 1150H) sebagai hadis musalsal dalam kitabnya yang berjudul (الفوائد الجليلة في مسلسلات ابن عقيلة) hlm. 86. Beliau nampaknya membawa sanad yang lain dari sanad Syeikh Yusuf al-Kurani, mahupun sanad Syeikh Mahfuz al-Tarmasi di atas, meskipun bertemu juga pada Imam al-Junaid. Sanadnya ialah;

- محمد بن علي الأحمدي

- عيسى الشناوي

- أحمد بن علي الشناوي

- والده علي الشناوي

- والده عبد القدوس الشناوي

- والده القطب محمد الشناوي

- أحمد البطل الشهير بالأخرس

- والده علي

- عبد الله الأشعث

- عمر الشناوي السطوحي

- السيد أحمد البدوي

- عبد السلام بن مشيش

- أبي مدين المغربي

- أبي يعزى

- نور الدين علي بن حرزهم

- أبي بكر محمد بن عبد الله ابن العربي المعافري

- حجة الإسلام الغزالي

- إمام الحرمين عبد الملك

- والده عبد الله بن يوسف الجويني

- أبي طالب المكي

- أبي بكر الشبلي

- الجنيد

- خاله سَرِيّ السقطي

- معروف الكرخي

- داود الطائي

- حبيب العجمي

- حسن البصري

- علي بن أبي طالب

- رسول الله r

Ibn ‘Aqilah al-Makki mengulas mengenai kedudukan hadis talqin secara umum, kata beliau ;

ولم تزل السادة الصوفية يتلقونه بالقبول في سائر الأعصار والدهور.

Bagaimanapun, beliau tidak terus membawakan matan bagi sanad musalsal talqin di atas, tetapi hanya merujukkannya kepada matan yang dimuatkan oleh Syeikh Muhammad al-Ghawth al-Syatari (w. 970H) dalam kitabnya Jawahir al-Ghawth (hlm. 87), yakni matan yang popular dari Saidina ’Ali di awal tadi.

Beliau turut meriwayat talqin zikir dengan sanad yang lain, tanpa menyebut matannya juga, iaitu bermula dari Rasulullah SAW, yang urutan ringkasnya seperti berikut;

- لقن رسول الله r

- علي بن أبي طالب وهو لقن

- حسين بن علي وهو لقن

- علي زين العابدين وهو لقن

- محمد الباقر وهو لقن

- جعفر الصادق وهو لقن

- أبا يزيد البسطامي وهو لقن

- الخوجة محمد المغربي وهو لقن

- الخوجة يزيد العشقي وهو لقن

- أبا المظفر ترك الطوسي وهو لقن

- أبا الحسن الخرقاني وهو لقن

- خدا قُولي عبد الله الماوراء النهري وهو لقن

- محمد العاشق وهو لقن

- محمد العارف المنبري [أو المنيري] وهو لقن

- عبد الله الشطاري وهو لقن

- قاضي الشطاري وهو لقن

- أبا الفتح هداية الله سرمست وهو لقن

- شيخ الظهور حاجي حضور وهو لقن

- محمد المخاطب بالغوث عبد الله بن حظير الدين وهو لقن

- وجيه الدين علوي وهو لقن

- شاه صوفي الشريف الجهنجاني وهو لقن

- السيد عبد الشكور وهو لقن

- سعد الله بن غلام وهو لقن

- محمد بن أحمد عقيلة

Sanad musalsal talqin zikir juga dirakamkan oleh Syeikh Falih al-Zahiri dalam thabat besarnya berjudul (شيم البارق من ديم المازق) (hlm. 161, petikan al-Fadani), iaitu sepertimana berikut;

- لقن رسول الله r

- علي بن أبي طالب وهو لقن

- الحسن البصري وهو لقن

- حبيب العجمي وهو لقن

- داود الطائي وهو لقن

- معروف الكرخي وهو لقن

- سري السقطي وهو لقن

- الجنيد وهو لقن

- ممشاد وهو لقن

- محمد عمويه وهو لقن

- ابنه وجيه الدين السهروردي وهو لقن

- ابنه أبا النجيب السهروردي وهو لقن

- ابن أخيه عمر السهروردي وهو لقن

- علي بن برعش الشيرازي وهو لقن

- نور الدين عبد الصمد وهو لقن

- بدر الدين الطوسي ونجم الدين الأصفهاني وهما لقنا

- يوسف بن عبد الله الكوراني وهو لقن

- شهاب الدين الدمياطي وهو لقن

- زكرياء الأنصاري وهو لقن

- عبد الوهاب الشعراني وهو لقن

- عبد القدوس الشناوي وهو لقن

- ابنه أحمد الشناوي وهو لقن

- الصفي أحمد القشاشي وهو لقن

- الملا إبراهيم الكوراني وهو لقن

- البديري وهو لقن

- محمد بن سالم الحفني وهو لقن

- أحمد الدردير وهو لقن

- عبد الحفيظ العجيمي وهو لقن

- محمد بن علي السنوسي (ح)

- الملا إبراهيم الكوراني وهو لقن

- محمد الجرجري وهو لقن

- المازوني وهو لقن

- محمد بن علي السنوسي وهو لقن

- فالح الظاهري

Sanad Talqin Zikir Sama Dengan Sanad Khirqah

Al-‘Allamah ‘Abd al-Khaliq bin ‘Ali bin al-Zain al-Mizjaji (w. 1201H) di dalam Nuzhah Riyadh al-Ijazah al-Mustatabah bi-Zikri Manaqib al-Masyayikh Ahl al-Riwayah wa al-Isabah (hlm. 315-317) mengatakan bahawa sanad hadis talqin zikir yang beliau riwayatkan adalah sama dengan sanad khirqah sufiyyah yang masyhur. Sanadnya bertemu dengan sanad Ibn ‘Aqilah yang pertama di atas pada Abu Bakr al-Syibli. Maka sanadnya menurut beliau ialah;

- عبد الخالق المزجاجي

- والده علي بن الزين وعبد الخالق بن أبي بكر المزجاجي (ومحمد السمان وغيرهم)

- الزين بن محمد باقي المزجاجي

- والده محمد باقي المزجاجي

- والده الزين بن الصديق

- خاله علي بن أحمد المزجاجي (وحاتم بن أحمد الأهدل)

- والده أحمد بن علي المزجاجي

- أخيه لأمه إسماعيل بن المشهور المزجاجي (ويحيى النور الأشعري)

- إسماعيل بن الصديق الجبرتي

- محمد بن محمد المزجاجي الملقب بالبحر

- إسماعيل بن إبراهيم الجبرتي

- أبي بكر بن محمد السلامي

- أحمد بن محمد الأسدي

- أبي بكر بن محمد بن نعيم

- محمد بن أحمد بن عبد الله

- والده أحمد بن عبد الله بن يوسف

- والده عبد الله بن يوسف وعبد الله بن قاسم بن زربه

- عبد الله بن علي الأسدي

- القطب عبد القادر الجيلاني

- المبارك بن علي بن الحسين البغدادي

- علي بن أحمد بن يوسف الهكاري

- عبد الواحد بن عبد العزيز التيمي

- والده عبد العزيز بن الحارث

- أبي بكر محمد بن دلف الشبلي بسنده من طريق الجنيد.

Syeikh ‘Abd al-Khaliq al-Mizjaji membawakan matan bagi sanad di atas ini sebagaimana riwayat yang masyhur dari al-Hasan al-Basri dari Saidina ’Ali RA.

Al-Muhaddith Syeikh Falih bin Muhammad al-Zahiri (w. 1328H) menyebut sanad talqin zikir ini berserta pemakaian khirqah dalam kitabnya Husn al-Wafa li-Ikhwan al-Safa (hlm. 14-18) dengan merujukkan matannya kepada kitab Rayhan al-Qulub oleh Syeikh Yusuf al-Kurani. Sanad beliau bertemu dengan sanad Syeikh ‘Abd al-Khaliq al-Mizjaji di atas pada Syeikh ‘Abd al-Qadir al-Jailani, iaitu;

- محمد بن علي السنوسي

- أبي العباس العرائشي [وهو سيدي أحمد بن إدريس]

- أبي القاسم الوزير

- أحمد بن محمد بن عبد الكبير

- يوسف الفاسي

- عبد الرحمن المجذوب

- علي الصنهاجي المعروف بالدوار

- إبراهيم الفحام

- أحمد زروق

- أحمد بن عقبة الحضرمي

- يحيى بن أحمد القادري [أو القاهري]

- علي وفا

- والده محمد وفا

- أبي سليمان الباخلي

- أحمد بن عطاء الله السكندري

- أبي العباس المرسي

- أبي الحسن الشاذلي

- عبد السلام بن مشيش

- عبد الرحمن العطار المدني

- تقي الدين الفقير المدني

- أحمد بن سيدي بونه (صوابه أبي أحمد واسمه جعفر بن عبد الله بن سيدي بونه الخزاعي، قاله الفاداني)

- أبي مدين الغوث

- القطب عبد القادر الجيلاني (وابن حرزهم)

- المبارك بن علي المخرمي البغدادي

- علي بن أحمد بن يوسف الهكاري

- أبي الفرج الطرسوسي

- عبد الواحد بن عبد العزيز التيمي

- أبي بكر محمد بن دلف الشبلي بسنده إلخ.

Bagaimanapun, ada sikit perbezaan antara sanad Syeikh Falih al-Zahiri dengan sanad Syeikh ‘Abd al-Khaliq al-Mizjaji pada anak murid kepada anak murid Abu Bakr al-Syibli. Kemungkinan kerana faktor perbezaan pengambilan.

Al-‘Allamah Muhammad al-Amir al-Kabir al-Maliki (w. 1232H) menyebut dalam Sadd al-Arab min ’Ulum al-Isnad wa al-Adab (hlm. 263-265) beliau menerima sanad talqin zikir dari ramai guru. Bagaimanapun, beliau tidak mebawakan matan bagi sanad tersebut. Sanad beliau ini bertemu dengan sanad Syeikh Falih al-Zahiri di atas pada Imam al-Syazili. Urutan sanadnya ialah;

- الشهاب الجوهري

- مولاي الطيب

- أخيه مولانا التهامي

- والده مولاي عبد الله الشريف

- علي بن أحمد الأنجوري

- عيسى بن الحسن المصباحي

- محمد الطالب

- عبد الله الغزواني

- عبد العزيز التباع

- محمد بن سليمان الجزولي

- محمد امغار

- أبي عثمان سعيد الهرنساني أو الهرتسناني

- عبد الرحمن الرجراجي

- أبي الفتح الهندي

- عنوس البدوي

- القرافي

- أبي عبد الله المغربي

- أبي الحسن الشاذلي

- عبد السلام بن مشيش

- عبد الرحمن العطار المدني

- عبد الله التنايري

- أبي بكر الشبلي بسنده إلخ.

Kemungkinan besar ada kesilapan pada sanad al-Amir al-Kabir di atas ini kerana antara ‘Abd al-Rahman al-‘Attar al-Madani dengan Abu Bakr al-Syibli hanya ada satu orang di tengah-tengah iaitu ‘Abdullah al-Tanayiri (عبد الله التنايري), sedangkan dalam sanad Syeikh Falih al-Zahiri terdapat lapan orang di tengah-tengah antara ‘Abd al-Rahman al-Madani dengan Abu Bakr al-Syibli, iaitu;

1. تقي الدين الفقير المدني

2. أحمد بن بونه

3. أبي مدين الغوث

4. عبد القادر الجيلاني

5. المبارك بن علي المخرمي البغدادي

6. علي بن أحمد بن يوسف الهكاري

7. أبي الفرج الطرسوسي

8. عبد الواحد بن عبد العزيز التيمي

Wallahu a’lam.

Sanad Selain Riwayat al-Junaid

Al-Muhaddith Syeikh ‘Abdullah bin Salim al-Basri, yang digelar Amir al-Mu’minin fi al-Hadith (w. 1134H) dalam kitab (الإمداد بمعرفة علو الإسناد) susunan anaknya Salim bin ‘Abdullah al-Basri, juga memuatkan sanad talqin zikir tanpa membawakan matannya, dan menyatakan bahawa ianya adalah sanad pemakaian khirqah juga (hlm. 84 & 77). Iaitu ;

- عبد الله بن سالم البصري

- سعد الله الهندي

- عيسى المغربي الثعالبي

- سعيد بن إبراهيم الجزائري

- سعيد بن أحمد المقري

- أحمد حجي (ح)

- عبد الله بن سالم البصري

- محمد بن سليمان المغربي (انظر صلة الخلف بموصول السلف، ص 469)

- أبي عثمان الجزائري

- المقري

- أحمد حجي

- أبي سالم التازي

- صالح بن محمد الزواوي

- محمد بن مخلص

- مغلطاي بن قليج

- أبي عبد الله العريان

- والده جماعة الطويل الناصري

- أبي محمد الباجوري

- أبي محمد صالح

- أبي مدين شعيب بن الحسن

- علي بن حرزهم

- أبي بكر ابن العربي

- أبي حامد الغزالي

- إمام الحرمين الجويني

- أبي القاسم القشيري (وأبي طالب المكي: انظر سنده في الإمداد والصلة)

- أبي علي الدقاق

- أبي القاسم النصرآبادي

- الشبلي

- الجنيد (ح)

- أبي مدين شعيب بن الحسن

- أبي يعزى

- أبي شعيب أيوب سارية

- عبد الجليل

- أبي الفضل الجوهري

- والده الحسين بن بشر

- أحمد بن محمد النوري المعروف بابن البغوي

- الجنيد وأحمد بن محمد النوري

- سري السقطي بسنده إلخ.

Syeikh ‘Abdullah bin Salim al-Basri nampaknya membuktikan bahawa al-Junaid tidak bersendirian dalam meriwayatkan sanad tersebut dari Sari al-Saqati. Demikian juga disebut oleh gurunya, al-’Allamah Muhammad bin Sulaiman al-Maghribi al-Rudani (w. 1094H) dalam Silah al-Khalaf bi-Mawsul al-Salaf (hlm. 471 & 475). Syeikh ’Abdullah al-Basri juga meriwayatkan talqin zikir dengan sanad lain, juga tanpa menyatakan matannya, iaitu (hlm. 74 & 84);

- سعد الله الهندي

- عبد الشكور

- شاه مسعود الإسفرائني

- علي الحسيني

- جعفر بن أحمد الحسيني

- إبراهيم الحسيني

- عبد الله الحسيني

- عبد الرزاق

- عبد القادر الجيلاني

- المبارك المخرمي البغدادي

- علي القرشي (لعله علي بن أحمد بن يوسف الهكاري)

- أبي الفرج يوسف الطرسوسي

- عبد العزيز التميمي (أو التيمي)

- أبي القاسم أحمد

- أبي بكر عبد الله الشبلي (لعل الصواب: محمد بن دلف الشبلي)

- جنيد البغدادي

- السري السقطي

- معروف الكرخي

- علي بن موسى الرضا

- موسى الكاظم

- جعفر الصادق

- محمد الباقر

- زين العابدين

- الحسين بن علي

- علي بن أبي طالب

- النبي r

Sanad al-Junaid dalam sanad di atas ini kelihatan berbeza dengan sanad al-Junaid yang masyhur dari al-Hasan al-Basri dari Saidina ‘Ali RA, kerana sanad ini melalui jalur imam-imam Ahlul Bait. Sanad melalui jalur imam-imam Ahlul Bait ini juga diisyaratkan oleh Syeikh ‘Abdullah bin Salim al-Basri dalam merakamkan sanad khirqah (hlm. 78). Ia juga diisyaratkan oleh Syeikh Falih al-Zahiri dalam Husn al-Wafa sebagai sanad musalsal pemakaian khirqah dan talqin zikir sekaligus (hlm. 16). Kita juga telah lihat sebelum ini dalam sanad Syeikh al-Syinwani, Syeikh ‘Abdullah al-Basri meriwayatkan sanad talqin zikir dari Syeikh ‘Ali al-Syabramallisi melalui jalur riwayat Syeikh Yusuf al-Kurani yang masyhur.

Khatimah

Selain kitab-kitab sanad di atas yang telah dipaparkan isinya dengan panjang lebar, lihat juga kitab-kitab sanad lain seperti kitab (السمط المجيد في تلقين الذكر وإعطاء البيعة والإلباس وسلاسل أهل التوحييد) karya Syeikh Ahmad bin Muhammad al-Qusyayi (w. 1071H), kitab (الانتباه في سلاسل أولياء الله وأسانيد وارثي رسول الله) karya Imam Syah Waliyullah al-Dihlawi (w. 1176H), kitab (العقد المكلل بالجوهر الثمين في الذكر وطرق الإلباس والتلقين) oleh al-‘Allamah Muhammad Murtadha al-Zabidi (w. 1205H), dan sebagainya. Dijangkakan kebanyakannya adalah berkisar pada sanad-sanad yang telah dicatatkan di atas kerana jaringan sanad talqin zikir pada lima kurun terakhir hijrah lebih banyak berpusat di Hijjaz, Mesir, Yaman dan India. Wallahu a’lam.

Sanad Syah Waliyullah al-Dihlawi, muhaddith India misalnya, dimaklumi adalah melalui jalur riwayat gurunya, Abu al-Tahir al-Kurani, yang meriwayatkan dari bapanya, al-Mulla Ibrahim al-Kurani, yang meriwayatkan dari gurunya, Syeikh Safiy al-Din Ahmad bin Muhammad al-Qusyayi, muhaddith Hijjaz. Dan sanad Syeikh Ahmad al-Qusyayi telah pun dipaparkan melalui kitab (شيم البارق من ديم المازق) oleh Syeikh Falih al-Zahiri sebelum ini. (Rujuk juga: Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad 17 dan 18 oleh Dr. Azyumardi Azra)

Beberapa Rumusan

1. Kebanyakan kitab-kitab sanad yang merakamkan sanad dan matan talqin zikir ini adalah kitab-kitab sanad dalam kurun ke-10, 11, 12 dan seterusnya. Bagi sesetengah pengkaji, ini mungkin meragukan. Namun, keraguan tersebut bukanlah pula hujah kukuh untuk menolak secara bulat-bulat jalur sanad yang sudah menjalar dan berkembang secara meluas di kalangan ahli sufi ini. Untuk menghukum ianya sebagai palsu dan direka bukan boleh dibuat secara mudah begitu sahaja. Keseluruhan jaringan sanad ini menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya ia mempunyai asal. Ulama-ulama yang merekodkannya pula bukanlah ahli-ahli ilmu ‘bawahan’, tetapi adalah tokoh-tokoh besar hadis dan sanad di zaman masing-masing.

2. Talqin adalah termasuk dalam terminologi amalan bai’ah yang sabit sebagai sunnah. Talqin zikir secara umum adalah sabit melalui riwayat-riwayat hadis yang lain. Antaranya;

1. عن يعلى بن شداد قال: حدثني أبي شداد بن أوس وعبادة بن الصامت حاضر يصدقه قال: كنا عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال: هل فيكم غريب؟ يعني من أهل الكتاب، فقلنا: لا يا رسول الله، فأمر بغلق الباب وقال: ارفعوا أيديكم وقولوا: لا إله إلا الله، فرفعنا أيدينا ساعة ، ثم قال : الحمد لله اللهم إنك بعثتني بهذه الكلمة وأمرتني بها ووعدتني الجنة عليها وإنك لا تخلف الميعاد، ثم قال: أبشروا فإن الله قد غفر لكم. رواه الإمام أحمد في مسنده بإسناد حسن والطبراني وغيرهما قال ابن حجر العسقلاني: رواه أحمد بإسناد حسن والطبراني، وزاد فيه: فرفع رسول الله صلى الله عليه وسلم ورفعنا، وقال فيه: ضعوا أيديكم وأبشروا فقد غفر لكم.

2. عن أبى الدرداء قال له رسول الله صلى الله عليه وسلم: قل سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله فإنهن الباقيات الصالحات وهن يحططن الخطايا كما تحط الشجرة ورقها وهن من كنوز الجنة (رواه الطبرانى ، وابن مردويه). قال الهيثمى (10/90) : رواه ابن ماجه باختصار ، رواه الطبرانى بإسنادين فى أحدهما عمر بن راشد اليمامى ، وقد وثق على ضعفه ، وبقية رجاله رجال الصحيح .

3. عن سفيان بن عبد الله الثقفي، قال: قلت: يا رسول الله حدثني بأمر اعتصم به . فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "قل: الله ربي، ثم استقم"، قلت: يا رسول الله فما أكثر ما تخاف علي؟ قال: فأخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم بلسان نفسه ثم قال: " هذا " . رواه البيهقي في شعب الإيمان (4574).

4. عن أَبي ذَرٍّ - رضي الله عنه - قَالَ : قَالَ رسولُ الله - صلى الله عليه وسلم - : (( ألاَ أُخْبِرُكَ بِأَحَبِّ الكَلاَمِ إِلَى اللهِ ؟ إنَّ أَحَبَّ الكَلاَمِ إِلَى اللهِ : سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ )) . رواه مسلم (4911).

3. Antara yang di luar kebiasaan, sanad hadis ini tidak dirakamkam oleh mana-mana kitab ahli hadis. Berdasarkan pembentangan jaringan sanad di atas, dapat dikatakan bahawa penisbahan hadis tersebut kepada al-Tabarani dan al-Baihaqi adalah amat jauh sekali kerana tidak ada jalur sanad yang menyebut melalui jalan riwayat al-Tabarani atau al-Baihaqi seperti yang dapat dilihat rekodnya dalam kitab-kitab ulama hadis dan sanad di atas. Dalam sanad tersebut ada tokoh-tokoh yang melalui zaman keemasan pembukuan hadis, termasuk zaman al-Tabarani dan al-Baihaqi, iaitu di kurun ke-3 dan ke-4 hijrah. Antara mereka ialah; Ma’ruf al-Karkhi (w. 200H), al-Sari al-Saqati (w. 251H), al-Junaid (w. 298H) dan al-Syibli (w. 394H). Namun, kesemua mereka tidak membukukan hadis dalam sebuah kitab.

4. Kebanyakan jaringan sanad hadis tersebut secara jelas mengisyaratkan kepada hadis kaifiat talqin zikir (لا إله إلا الله) dengan memejamkan mata, dan tidak ada sanad yang mengisyaratkan kepada talqin zikir (الله الله). Maka hadis yang dipertanyakan di awal tadi iaitu;

يا عليّ، أغمض عينيك وألصق شفتيك وأعل لسانك وقل: الله الله.

Dapat dikatakan bahawa ianya tidak ada sumber asalnya. Wallahu a’lam. Kebanyakan sanad talqin zikir yang dicatat tanpa menyebut matannya pula secara zahir adalah merujuk kepada zikir (لا إله إلا الله) kerana ia adalah sebaik-baik zikir menurut kesepakatan ulama, berbeza dengan zikir (الله الله) yang menjadi perselisihan di kalangan mereka. Namun, talqin zikir (الله الله) itu bukanlah sesuatu yang diharamkan berdasarkan dalil-dalil lain. Demikian juga lain-lain talqin zikir yang benar.

5. Perbahasan ini tidak menyentuh tentang riwayat al-Hasan al-Basri dari Saidina ‘Ali RA yang dipertikaikan oleh ahli hadis. Perbincangannya dapat dirujuk kepada kitab (إتحاف الفرقة برفع الخرقة) oleh al-Hafiz al-Suyuti, kitab (البرهان الجلي في تحقيق انتساب الصوفية إلى علي) oleh al-Hafiz Ahmad bin al-Siddiq al-Ghumari, kitab (در السحابة في صحة سماع الحسن البصري من جماعة من الصحابة) oleh Syeikh Ahmad Abu al-Khair al-Ahmadi al-Makki dan sebagainya. Walau sejauh mana pun orang yang menolak berdasarkan dalil-dalil, pasti di sana ada orang yang menyabitkannya berdasarkan dalil-dalil juga.

6. Riwayat al-Junaid dari jalur al-Hasan al-Basri dari Saidina ‘Ali RA seperti yang dipaparkan di atas tidak terbatas pada sanad talqin zikir, tetapi merangkumi sanad suhbah (perdampingan) dan pemakaian khirqah. Ia adalah sandaran kepada banyak tariqat-tariqat sufi berbanding sanad dari Abu Bakar al-Siddiq RA, ’Umar bin al-Khattab RA dan lain-lain yang kurang mendominasi. Riwayat al-Junaid ini secara zahir lebih mendominasi berbanding yang lain, maka itulah antara sebabnya beliau digelar sebagai ‘Syaikh al-Ta’ifah’.

Wallahu a’lam.



P/S: Tidak dibenarkan memetik, menukil, menyalin entri ini kecuali dengan membacakan al-Fatihah dan mengucap tarahhum kepada para ulama dan para salihin yang tersebut.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.