Syeikhul-Islam Dalam Dinasti ‘Uthmaniyyah
Oleh: Mohd. Khafidz Soroni
Kerajaan ‘Uthmaniyah yang ditubuhkan oleh ‘Uthman putera Ertuğrul al-Ghazi
(1299 -1324) telah berkuasa selama lebih dari enam abad mulai dari tahun 1299 sehingga
tahun 1922 (699 - 1340H) dengan dipimpin oleh seramai 37 orang pemerintah. Dalam
sejarahnya, Kerajaan ‘Uthmaniyyah telah mencapai banyak kejayaan besar seperti
kejayaan Muhammad II bin Murad II (1451 - 1481) yang digelar ‘al-Fatih’ menakluki
Kota Constantinople.
Namun, Empayar ‘Uthmaniyyah mula merosot terutama dengan kemunculan Gerakan
Turki Muda atau Gerakan Sekular pada masa pemerintahan Sultan Abdul Hamid II
(1876 - 1909). Mereka dipimpin oleh Mustafa Kamal Ataturk yang berjaya
pada akhir 1922 menghapuskan sistem kesultanan dan mengisytiharkan penubuhan
Republik Turki. Pada tahun 1924, sistem khalifah dihapuskan sepenuhnya dan secara
rasmi tamatlah pemerintahan Empayar ‘Uthmaniyyah.
Oleh kerana sudut ketenteraan dalam
Empayar ‘Uthmaniyyah ini lebih menonjol, maka ada sesetengah orang yang
menyangkakan dari sudut intelektual hampir tidak ada ilmuwan terkemuka yang
muncul dari dinasti ini. Sebenarnya, sangkaan ini adalah prasangka yang tidak
tepat sama sekali kerana Dinasti ‘Uthmaniyyah hakikatnya tidak kurang juga
hebatnya dari sudut keintelektualan.
Syeikh Ahmad bin Mustafa bin
Khalil (w. 968H) yang masyhur dengan panggilan ‘Tasykubri Zadeh’ telah
menghimpunkan sejumlah besar alim ulama dinasti ini di dalam kitabnya (الشقائق النعمانية في علماء الدولة العثمانية). Senarai tersebut kemudian ditambah lagi
oleh Syeikh ‘Ali bin Bali bin Muhammad Awzan (w.
992H) di dalam kitab beliau (العقد المنظوم في ذكر أفاضل
الروم). Antara rujukan lain untuk
mengenali alim ulama ‘Uthmaniyyah juga ialah kitab (عثمانلي
مؤلفلري أو تراجم المؤلفين العثمانيين)
oleh Syeikh Muhammad Tahir Bek Brusliy, kitab (التحرير
الوجيز فيما يبتغيه المستجيز)
oleh Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari, kitab (خلاصة
الأثر في أعيان القرن الحادي عشر)
oleh al-‘Allamah al-Muhibbi, kitab (سلك الدرر في أعيان
القرن الثاني عشر) oleh
al-‘Allamah al-Muradi dan lain-lain.
Tulisan ini akan membuktikan kesilapan
sangkaan berkenaan dengan memberi tumpuan secara khusus kepada institusi
syeikhul-Islam di dalam Kerajaan ‘Uthmaniyyah.
Jawatan dan Peranan Syeikhul-Islam
Jika Universiti al-Azhar Mesir
terkenal dengan syeikhul Azhar-syeikhul Azharnya (شيوخ
الأزهر), Kerajaan ‘Uthmaniyyah
terkenal dengan syeikhul Islam-syeikhul Islamnya (شيوخ الإسلام).
Kesemua alim ulama tersebut berjalan tetap di atas landasan Ahlus Sunnah wal
Jamaah. Cuma bezanya, kebanyakan syeikhul Islam-syeikhul Islam Kerajaan ‘Uthmaniyyah
adalah berfahaman Maturidiyyah, mengamalkan fiqh Hanafi dan bertariqat
tasawwuf. Manakala syeikhul Azhar-syeikhul Azhar Mesir pula bebas berfahaman Asy‘ariyyah
atau Maturidiyyah, mengamalkan mazhab fiqh empat yang berbeza-beza, serta bebas
sama ada bertariqat tasawwuf ataupun tidak.
Syeikhul-Islam dalam Kerajaan
‘Uthmaniyyah dapat dianggap sebagai satu institusi agama tertinggi yang
mempunyai kedudukan yang begitu istimewa di sisi khalifah/sultan. Secara rasmi,
jumlah syeikhul-Islam yang pernah dilantik antara tahun
1424 sehingga tahun
1922 ialah kira-kira 131
orang syeikhul-Islam. Menurut al-‘Allamah al-Kawthari, seramai 127 orang. Kajian
mengenai mereka dapat dirujuk dalam buku
Osmanlı Șeyhülislâmları oleh
Dr. Abdül Kadir Altunsu dalam bahasa Turki.
Jawatan mirip syeikhul-Islam atau
asalnya mufti dalam Kerajaan ‘Uthmaniyyah bermula di zaman Sultan Murad II bin Muhammad
I (1421 - 1444). Jawatan tersebut pertama kali dipegang oleh
Mulla Şyamsüddin al-Fanari (
1424 -
1430), seorang alim sufi
yang begitu dihormati oleh Sultan Bayezid I (1389 - 1402). Kemudian konsep
jawatan syeikhul-Islam telah diperkenalkan di zaman Sultan Muhammad al-Fatih
(1451 - 1481). Jawatan ini akhirnya diiktiraf secara rasmi pada zaman Sultan
Salim I bin Bayazid II (1512 – 1520). Dan syeikhul-Islam pertama secara rasmi
ialah Syeikh
Zenbilli ‘Ali Efendi (
1503 -
1526).
Syeikhul-Islam mestilah dilantik
dari kalangan alim ulama yang paling alim, cerdik dan warak serta mampu
membimbing khalifah dan rakyat ke arah kebaikan dan kesalehan. Antara syaratnya
juga, ia mestilah orang yang pernah mempelajari ilmu agama dalam tempoh yang
lama dan menerima berbagai ijazah dari alim ulama terkemuka. Ia juga mestilah
orang yang berpengalaman dalam bidang pentadbiran berkaitan hal ehwal agama,
serta mampu mengeluarkan fatwa dalam masalah-masalah agama dan maslahat umum.
Syeikhul-Islam dalam Kerajaan ‘Uthmaniyyah turut dirujuk dalam semua perkara
yang berkaitan dengan politik. Beliau juga boleh mencalonkan kepada
sultan/khalifah calon-calon yang sesuai untuk menduduki jawatan-jawatan di
dalam bidang kehakiman. Dalam kurun ke-19, syeikhul-Islam telah menjadi satu
institusi besar yang mempunyai organisasinya yang tersendiri yang mengendalikan
kesemua urusan berkaitan dengan agama kecuali pengurusan harta wakaf.
Kedudukannya adalah sama taraf dengan kedudukan seorang menteri dan istimewanya
ia dilantik oleh sultan/khalifah sendiri.
Dalam sesetengah rujukan berhubung
biografi para syeikhul-Islam, pangkat sebagai ‘syeikhul-Islam’ tidak direkodkan,
tetapi hanya disebut sebagai (مفتي الديار الرومية) iaitu ‘mufti Negara Rom’ yang sebenarnya
merujuk kepada Kerajaan ‘Uthmaniyyah.
Dengan gabungan antara ulama’ dan
umara’ ini, negara Islam dapat ditadbir dengan penuh adil, amanah dan toleransi.
Misalnya, Sultan Salim I bin Bayazid II (1512 – 1520) pernah berhasrat untuk
mengusir minoriti bukan Islam (Yahudi dan Kristian) dari Kerajaan ‘Uthmaniyyah,
namun Syeikhul-Islam ‘Ali az-Zanbilli [
Zenbilli ‘Ali Efendi] (w.
932H) telah melarang baginda dari berbuat demikian. Ini kerana mereka juga
membayar jizyah sebagaimana orang Islam membayar zakat.
Adakalanya syeikhul-Islam juga
keluar berjihad bersama-sama dengan sultan/khalifah memberi semangat kepada para
mujahidin. Pernah ketika berlaku Peperangan Hungary, Sultan Muhammad III (1595
- 1603) hampir putus asa untuk mengalahkan tentera musuh yang amat ramai
bilangannya, namun Syeikhul-Islam Muhammad Sa‘duddin at-Tibrizi al-Husaini (w.
1008H) [Hoca Sadettin Efendi (1598 - 1599)] telah memberi semangat kepada
sultan dan tentera Islam dengan katanya: “Sesungguhnya kita hidup adalah
untuk hari seperti ini… Kita mati dan tidak akan melihat kehinaan Islam!..”.
Kata-kata ini telah membangkitkan semangat sultan dan tentera Islam, lalu
mereka pun berjuang bermati-matian hinggalah akhirnya mereka berjaya memperoleh
kemenangan.
Syeikhul-Islam Muhammad Sa‘duddin
adalah keturunan Imam Baha’uddin Syah Naqsyaband al-Husaini, pembangun Tariqat
Naqsyabandi yang terkenal. Malah ada 6 orang keturunan beliau yang pernah
menjawat jawatan syeikhul-Islam ini. (Maqalat al-Kawthari, hlm. 578)
Bagaimanapun, setelah kebangkitan
gerakan sekular Turki, jawatan syeikhul-Islam ini telah dihapuskan bersama hapusnya
sistem kesultanan/khalifah di tangan Mustafa Kamal Ataturk pada akhir tahun
1922. Ketika itu jawatan syeikhul-Islam dipegang oleh
Madani Muhammad Nuri Efendi [Syeikh
Muhammad Nuri al-Madani] (
1920 -
1922) sebagai syeikhul-Islam yang terakhir dalam Dinasti
‘Uthmaniyyah.
Gerakan sekular ini sebelumnya, banyak
menerima tentangan dari ramai alim-ulama Turki seperti Syeikh Badi‘uz Zaman Sa‘id
Nursî (1878 – 1960), termasuk syeikhul Islam-syeikhul Islam Kerajaan
‘Uthmaniyyah seperti
Syeikh ‘Abdullah Dürri zade (m.
1923) dan Syeikh Mustafa
Sabri (1869-1954). Syeikhul-Islam Mustafa Sabri misalnya, merupakan tokoh ulama
terkenal yang banyak menghabiskan hidupnya berjuang menentang gerakan sekular
Turki sehingga akhirnya beliau sendiri terpaksa melarikan diri dari Turki ke
Mesir kerana ancaman jahat mereka. Dalam keadaan bersusah payah, beliau turut
menerima kecaman hebat sewaktu di Mesir daripada mereka yang terpengaruh dengan
pembaharuan moden Mustafa Kamal Ataturk. (lihat:
Mustafa Sabri al-Mufakkir
al-Islami wal ‘Alim al-‘Alami wa Syaykh al-Islam oleh Dr. Mufarrih Sulaiman
al-Qawsi)
Jawatan syeikhul-Islam ini pernah
memberi pengaruh yang begitu luas hinggakan sampai jauh ke sebelah timur, khususnya
ke Tanah Melayu. Misalnya, Raja Ali Kelana dari Riau (m. 1927) pernah dilantik
menjadi Syeikhul-Islam Johor, Tengku Mahmud Zuhdi bin Abdur Rahman al-Fathani
(m. 1956) sebagai Syeikhul-Islam Selangor, Syeikh Muhammad Saleh al-Minankabawi
(m. 1933) sebagai Syeikhul-Islam Perak dan sebagainya.
Sumbangan Intelektual
Seramai kira-kira 131 orang syeikhul-Islam sepanjang pemerintahan Empayar ‘Uthmaniyyah
bukanlah satu jumlah bilangan yang sedikit. Setiap seorang mempunyai tugas dan peranan
masing-masing yang bersesuaian menurut zaman dan juga tempatnya. Sudah tentu
untuk menghuraikannya secara terperinci memerlukan kepada lembaran kertas yang begitu
panjang berjela. Jika digabungkan pula dengan tokoh-tokoh alim ulama lain yang
muncul dalam sepanjang era Empayar ‘Uthmaniyyah, maka sumbangan intelektual
yang telah diberikan oleh mereka bukanlah satu perkara yang boleh dipandang
remeh.
Keterangan berikut hanyalah sebahagian kecil daripada contoh-contoh tentang
sumbangan intelektual yang telah diberikan oleh mereka.
-
Syeikhul-Islam Syamsuddin Ahmad Ibnu Kamal Basya (w. 940H) [Kemal paşa zade Ahmed Şemsettin Efendi] (1526 - 1534) adalah antara
ulama Empayar ‘Uthmaniyyah yang terkenal. Beliau merupakan seorang tokoh ulama
prolifik yang telah mengarang lebih dari 350 karya dalam pelbagai bidang
seperti tafsir, hadis, fiqh, usul, akidah, lughah, sejarah, falsafah, mantiq
dan sebagainya. Antaranya seperti (تفسير القرآن),
(شرح صحيح البخاري), (طبقات الفقهاء), (طبقات المجتهدين), (إيضاح الاصلاح), (حواش على الكشاف), (الاصلاح والايضاح), (
تجريد التجريد),
dan lain-lain.
-
Syeikhul-Islam Ebus Suud
Efendi (1545 - 1574) atau nama penuhnya
Abu al-Su‘ud Muhammad bin Muhammad bin Mustafa al-‘Imadi (w. 982H) merupakan
tokoh tafsir yang terkenal dengan kitab tafsirnya (إرشاد
العقل السليم إلى مرايا الكتاب الكريم)
atau Tafsir Abi al-Su‘ud. Antara karya beliau yang lain ialah (تحفة الطلاب),
(رسالة في المسح على الخفين), (تسجيل الاوقاف) dan lain-lain. Beliau amat disegani dan dihormati oleh sultan.
Makamnya terletak berhampiran dengan makam Abu Ayyub al-Ansari RA di Turki.
-
Syeikhul-Islam Syamsuddin Ahmad
bin Mahmud al-Adranawi (w. 988H) yang masyhur dengan panggilan ‘Qadhi Zadeh’ [Kadı zade
Ahmed Şemseddin Efendi (1577 - 1580)] telah mengarang
sejumlah kitab berharga, antaranya (نتائج الافكار في
تكملة فتح القدير لابن الهمام),
(حاشية على شرح المفتاح), (حاشية على شرح
الوقاية لصدر الشريعة) dan
lain-lain.
-
Syeikhul-Islam Yahya bin ‘Umar
al-Minqari (w. 1088H) [Minkari zade Yahya Efendi (1662 - 1674)] pernah menjadi
qadhi di Mesir, Makkah dan juga Istanbul
sebelum diangkat menjadi syeikhul-Islam. Antara hasil karya karangannya ialah (حاشية على تفسير البيضاوي), (رسالة الاتباع في مسألة الاستماع), (الرسالة
المنيرة لاهل البصيرة), (الفتاوي), (تحريرات التقريرات في آداب البحث), dan sebagainya.
-
Syeikhul-Islam Ahmad ‘Arif Hikmet
Efendi (1846 - 1854) merupakan tokoh ulama ‘Uthmaniyyah yang berketurunan
Saidina Husain bin ‘Ali RA, selain 6 orang tokoh syeikhul-Islam dari keturunan
Imam Baha’uddin Syah Naqsyaband al-Husaini. Antara karyanya (الاحكام المرعية في الاراضي الاميرية), (مجموعة تراجم لعلماء القرن الثالث
عشر) dan sebuah diwan
syair di dalam bahasa Arab, Turki dan Parsi. Beliau telah mendirikan sebuah
perpustakaan besar di Madinah yang masyhur dengan nama ‘Maktabah ‘Arif Hikmat’.
Perpustakaan ini begitu terkenal hingga ke hari ini kerana nilai khazanahnya
yang tinggi. Beliau telah mengumpulkan dan mewakafkan lebih dari 5,000 buah
kitab di dalamnya. Riwayat hidup beliau telah dirakam oleh Syeikh Mahmud
al-Alusi di dalam kitabnya (شهي النغم في ترجمة عارف
الحكم).
-
Syeikh Mustafa Sabri (m. 1954)
bukan sahaja masyhur sebagai tokoh ulama pejuang dalam bidang politik. Beliau juga terkenal dalam bidang akidah, pemikiran
dan falsafah Islam. Antara karya agungnya (masterpiece) ialah (موقف العقل والعلم والعالم من رب العالمين وعباده المرسلين) setebal 4 jilid yang telah diterjemahkan
kepada beberapa bahasa lain. Karya beliau yang lain adalah seperti (النكير على منكري النعمة), (موقف البشر تحت سلطان القدر), (مسألة ترجمة
القرآن) dan lain-lain.
Manakala sumbangan tokoh-tokoh
yang bukan syeikhul-Islam, antaranya ialah:
-
Guru Sultan Muhammad al-Fatih,
iaitu Syeikh Ahmad bin Isma‘il al-Kurani (w. 893H) yang pernah digelar oleh Sultan
Muhammad al-Fatih sebagai ‘Abu Hanifah Zamannya’ kerana keilmuan beliau yang
tinggi. Antara karya utama yang dihasilkannya ialah (غاية
الاماني في تفسير السبع المثاني),
(الدرر اللوامع في شرح جمع الجوامع للسبكي), (الكوثر الجاري شرح
صحيح البخاري) dan lain-lain.
-
Antara guru Sultan Muhammad
al-Fatih juga ialah Syeikh Mustafa bin Yusuf al-Brusawi yang masyhur dengan
nama ‘Khawajah Zadeh’ (w. 893H). Kerana kemahirannya dalam bidang falsafah, Sultan
Muhammad al-Fatih telah meminta beliau membuat komparatif antara kitab Tahafut
al-Falasifah oleh al-Ghazali dan kitab Tahafut al-Hukama’ oleh Ibn
Rusyd. Lalu beliau menghasilkan kitab (التهافت في
المحاكمة بين تهافت الفلاسفة للغزالي وتهافت الحكماء لأبي الوليد ابن رشد).
-
Seorang lagi guru Sultan Muhammad
al-Fatih yang dikagumi beliau dan menjadi pendorong utama kepadanya membuka
Kota Konstantinopel ialah Syeikh Aq Syamsuddin Muhammad bin Hamzah al-Dimasyqi
(w. 863H). Beliau bukan sahaja guru kerohanian yang masyhur, malah seorang
tabib dan herbalis yang handal. Beliau telah mengarang dua buah kitab di dalam
bahasa Turki mengenainya iaitu (مادة الحياة) dan (كتاب الطب). Karyanya di dalam bahasa Arab diketahui
ada tujuh buah iaitu (حل المشكلات), (الرسالة النورية), (رسالة في ذكر
الله), (مقالات الأولياء), (تلخيص المتائن),
(دفع المتائن)
dan (رسالة في شرح حاجي بايْرَام ولي).
-
Syeikh Mustafa bin ‘Abdullah al-Hanafi
(w. 1067H) yang masyhur dengan nama Haji Khalifah terkenal dengan kitabnya (كشف الظنون عن أسامي الكتب والفنون) yang merekodkan sebahagian besar maklumat berkaitan khazanah
kitab-kitab Islam. Beliau telah merekodkan kira-kira 15,000 buah karya ulama
yang dihimpunkan dalam tempoh lebih kurang 20 tahun. Tentunya ia bukanlah satu
usaha yang mudah. Kitab ini telah menjadi rujukan penting bagi para pengkaji
ilmu sehingga ke hari ini.
-
Syeikh ‘Abdullah bin Muhammad bin
Yusuf yang masyhur dengan nama ‘Yusuf Efendi Zadeh’ (w. 1167H) merupakan
seorang alim yang mahir dalam bidang tafsir dan hadis. Antara kitabnya ialah (الائتلاف في وجوه الاختلاف في القراآت العشر), (زبدة العرفان
في وجوه القرآن), (حاشية على أنوار التنزيل للبيضاوي), (حاشية على العقائد النسفية), (عناية الملك
المنعم في شرح صحيح مسلم), (نجاح القاري في شرح صحيح البخاري) yang terdiri daripada 20 jilid dan sebagainya.
-
Syeikh Isma‘il bin Mustafa
al-Kalanbawi (w. 1205H), seorang alim yang mahir dalam bidang kejuruteraan, matematik,
algebra, geometri, mantiq, paleontologi dan sebagainya. Antara karya beliau seperti (حاشية على شرح العضدية للدواني),
(حاشية على تهذيب المنطق), (رسالة الإمكان), (العمل بالربع المجيب) dan lain-lain.
-
Syeikh Ahmad Dhiya’uddin
al-Kumusykhanawi al-Naqsyabandi (w. 1311H) merupakan seorang alim hadis yang
jarang ditemukan galang gantinya. Beliau mempunyai sebuah syarikat percetakan
yang mencetak kitab-kitab hadis dan agama, malah mengedarkannya secara percuma kepada
ulama dan ahli ilmu yang miskin. Beliau juga telah membina 3 buah perpustakaan
yang dibuka secara umum kepada masyarakat. Beliau telah mengarang lebih kurang
50 buah karya, antaranya seperti (العابر في الانصاري والمهاجر), (لوامع العقول شرح جامع الاصول) dalam 5 jilid, (راموز
الاحاديث) yang pernah
dikhatamkan sebanyak 70 kali dan sebagainya.
Terlalu ramai sekali untuk
disebutkan tokoh-tokoh yang muncul dalam era Empayar ‘Uthmaniyyah ini seperti Syeikh
Muhammad Jamal al-Khalwati yang terkenal dengan panggilan ‘Celebi Sultan’
[Qutub Rabbani] (w. 899H) guru kerohanian yang masyhur, Syeikh Isma‘il Haqqi
al-Jalwati al-Hanafi (w. 1137H) pengarang kitab Ruh al-Bayan fi Tafsir al-Quran
dan telah mengarang lebih dari 100 karya, Syeikh Ahmad Syakir bin Khalil al-Husaini
(w. 1315H) yang telah melahirkan 500 orang ulama di bawah asuhannya, Syeikh
Muhammad Zahid al-Kawthari (w. 1371H) yang terkenal kepakarannya dalam bidang
akidah dan seni hadis, Syeikh Badi‘uz Zaman Sa‘id Nursî (m. 1960) yang terkenal
dengan ‘Rasa’il al-Nur’nya dan ramai lagi.
Pada tahun 1876 (1293H), Kerajaan
‘Uthmaniyyah telah menerbitkan akta undang-undang syariah Islam yang telah
digubal selama 7 tahun dengan judul: Majallah al-Ahkam al-'Adliyyah
(sebagai Hukum Sivil Kerajaan ‘Uthmaniyyah) di bawah seliaan Syeikh Ahmad Judah
Basya. Ia mengandung 16 buah kitab dan dianggap sebagai akta undang-undang
syariah Islam pertama yang digubal sedemikian rupa, meskipun kebanyakannya
merujuk kepada fiqh Mazhab Hanafi.
Justeru berdasarkan penjelasan di
atas, dapat kita ketahui bahawa dakwaan yang menyangkakan hampir tidak ada
ilmuwan terkemuka yang muncul daripada dinasti ini atau tiada sumbangan
intelektual penting yang diberikan kepada dunia Islam daripada dinasti ini adalah
satu dakwaan yang tiada asas serta tidak benar sama sekali.
Senarai Syeikhul-Islam:
Berikut adalah senarai perlantikan
syeikhul-Islam dalam Kerajaan ‘Uthmaniyyah menurut kronologi. Penulis hanya dapat
menemukannya di dalam bahasa Turki dan telah membuat sedikit suntingan.
Nota:
* Efendi
(أفندي) dalam bahasa
Turki merupakan gelaran yang diberi kepada orang yang mempunyai ikhtisas dalam
bidang ilmu agama.
* Zade
(زاده) dalam bahasa
Turki bermaksud ‘anak’. Maka perlu diketahui, nama Zekeriya zade Yahya
Efendi misalnya, adalah bermaksud Syeikh Yahya ibn Zakariyya,
bukannya Zakariyya bin Yahya Efendi.
[Osmanlı şeyhülislamları listesi]
- Mulla Şemsüddin-i Fenari (1424 - 1430)
- Mulla Fahreddin Acemi (1430 - 1460)
- Mulla Hüsrev (1460 - 1480)
- Mulla Gürâni (1480 - 1488)
- Mulla ‘Abdül kerim (1488 - 1495)
- ‘Alaeddin Çelebi (1495 - 1496)
- Efdal zade Hamideddin (1496 - 1503)
- Zenbilli ‘Ali Efendi (1503 - 1526)
- Kemal paşa
zade Ahmed Şemseddin Efendi (1526 - 1534)
- Sadullah Sadi Efendi (1534 - 1539)
- Çivi zade Muhiddin Muhammad
Efendi (1539 - 1542)
- Hamidi ‘Abdül
kadir Efendi (1542 - 1543)
- Feneri zade
Muhiddin Efendi (1543 - 1545)
- Ebus suud
Efendi (1545 - 1574)
- Hamid Mahmud Efendi (1574 - 1577)
- Kadı zade
Ahmed Şemseddin Efendi (1577 - 1580)
- Malul zade
Muhammad Efendi (1580 - 1582)
- Çivi zade
Hacı Muhammad Efendi (1582 - 1587)
- Müeyyed zade ‘Abdül kadir Efendi (1587 - 1589)
- Bostan zade Muhammad Efendi (1589 - 1592)
- Bayram zade
Hacı Zekeriya Efendi (1592 - 1593)
- Bostan zade Muhammad Efendi (1593 - 1598) (2. kali)
- Hoca Sadeddin Efendi (1598 - 1599)
- Hacı Mustafa Sunullah Efendi (1599 - 1601)
- Hoca sadeddin
zade Muhammad Çelebi Efendi (1601 - 1603)
- Hacı Mustafa Sunullah Efendi (1603)
- Ebül meyamin Mustafa Efendi (1603 - 1604)
- Hacı Mustafa Sunullah Efendi (1604 - 1606)
- Ebül meyamin
Mustafa Efendi (1606) (2. kali)
- Hacı
Mustafa Sunullah Efendi (1606 - 1608) (4. kali)
- Hoca sadeddin zade Muhammad Çelebi Efendi (1608 - 1615) (2. kali)
- Hoca sadeddin zade Muhammad Esat Efendi (1615 - 1622)
- Zekeriya zade
Yahya Efendi (1622 - 1623)
- Hoca sadeddin zade Muhammad Esat Efendi (1623 - 1625) (2. kali)
- Zekeriya zade Yahya Efendi (1625 - 1632)
- Ahi zade
Hüseyin Efendi (1632 - 1634)
- Zekeriya zade Yahya Efendi (1634 - 1644)
(3. kali)
- Esat paşa zade Ebu Sait Muhammad Efendi (1644 - 1646)
- Muid Ahmed Efendi (1646 - 1647)
- Hacı ‘Abdür
rahim Efendi (1647 - 1649)
- Bahai Muhammad Efendi (1649 - 1651)
- Karaçelebi zade ‘Abdül aziz Efendi (1651)
- Esat efendi
zade Ebu Sait Muhammad Efendi (1651 - 1652)
- Bahai Muhammad Efendi (1652 - 1654) (2. kali)
- Esat efendi zade Ebu Sait Muhammad Efendi (1654 - 1655) (2. kali)
- Hüsam zade
Abdur rahman Efendi (1655 - 1656)
- Memik zade
Mustafa Efendi (1656)
- Hoca zade Mesut
Efendi (1656)
- Hanefi Muhammad Efendi (1656)
- Bali zade
Mustafa Efendi (1656 - 1657)
- Bolevi Mustafa Efendi (1657 - 1659)
- Esiri Muhammad Efendi (1659 - 1662)
- Suni zade Seyit Muhammad Emin Efendi (1662)
- Minkari zade
Yahya Efendi (1662 - 1674)
- Çatalcalı ‘Ali Efendi (1674 - 1686)
- Ankaravi
Muhammad Emin Efendi (1686 - 1687)
- Debbağ zade
Muhammad Efendi (1687 - 1688)
- Hacı Feyzullah Efendi (1688)
- Debbağ zade
Muhammad Efendi (1688 - 1690)
(2. kali)
- Ebu sait
zade Feyzullah Feyzi Efendi (1690 - 1692)
- Çatalcalı ‘Ali Efendi (1692)
(2. kali)
- Ebu sait
zade Feyzullah Feyzi Efendi (1692 - 1694)
(2. kali)
- Sadık Muhammad Efendi (1694 - 1695)
- İmam Muhammad Efendi (1695)
- Hacı Feyzullah Efendi (1695 - 1703)
(2. kali)
- Paşmakçı zade Seyit ‘Ali Efendi (1703)
- Yekçeşm
Hüseyin Efendi (1703)
- İmam Muhammad Efendi (1703 - 1704)
(2. kali)
- Paşmakçı zade Seyit ‘Ali Efendi (1704 - 1707)
- Sadık Muhammad Efendi (1707 - 1708)
(2. kali)
- Ebe zade
‘Abdullah Efendi (1708 - 1710)
- Paşmakçı zade Seyit ‘Ali Efendi (1710 - 1712) (3. kali)
- Ebe zade ‘Abdullah Efendi (1712 - 1713) (2. kali)
- Muhammad
‘Ataullah Efendi (1713)
- İmam Mahmud Efendi (1713 - 1714)
- Mirza Mustafa Efendi (1714 - 1715)
- Menteş zade ‘Abdür rahman Efendi (1715 - 1716)
- Ebu İshak İsmail Naim Efendi (1716 - 1718)
- Yenişehirli
‘Abdullah Efendi (1718 - 1730)
- Mirza zade Şeyh Muhammad Efendi (1730 - 1731)
- Paşmakçı zade ‘Abdullah Efendi (1731 - 1732)
- Damat zade Ebul hayr Ahmed Efendi (1732 - 1733)
- Ebu ishak
zade İshak Efendi (1733 - 1734)
- Dürri Muhammad Efendi (1734 - 1736)
- Seyit Mustafa Efendi (1736 - 1745)
- Piri zade Muhammad Sahip Efendi (1745 - 1746)
- Hayati zade Muhammad Emin Efendi (1746)
- Seyit Muhammad Zeynel abidin Efendi (1746 - 1748)
- Ebu ishak
zade Muhammad As‘ad Efendi (1748 - 1749)
- Muhammad Sait Efendi (1749 - 1750)
- Seyit Murtaza Efendi (1750 - 1755)
- ‘Abdullah Vassaf Efendi (1755)
- Damat zade
Feyzullah Efendi (1755 - 1756)
- Dürri zade
Mustafa Efendi (1756 - 1757)
- Damat zade
Feyzullah Efendi (1757 - 1758)
(2. kali)
- Muhammad Salih Efendi (1758 - 1759)
- Çelebi zade İsmail Asım Efendi (1759 - 1760)
- Hacı
Veliyeddin Efendi (1760 - 1761)
- Tirevi Ahmed Efendi (1761 - 1762)