Pages

Friday, December 18, 2009

Hijrah, Tajdid dan Mujaddid

Matan hadith:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا.

Terjemahan:

Daripada Abu Hurairah, daripada Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah akan membangkitkan kepada umat ini pada awal setiap seratus tahun orang yang akan memperbaharui (mengislah/mentajdid) baginya agamanya." (Hadith riwayat Abu Dawud: 3740, Al-Hakim dalam Al-Mustadrak ‘Ala Sahihain: no. 8592. Al-Baihaqi, Al-Bazzar, At-Tabarani, Abu Nu’aim dan lain-lain).

Huraian hadith:

Proses memperbaharui (islah atau tajdid) dalam hadith berkenaan adalah bertujuan bagi mengembalikan umat Islam kepada pegangan Islam yang sebenar sebagaimana yang disampaikan oleh Rasulullah SAW, dan mengeluarkan mereka dari kepincangan dan kekotoran yang menyelaputi agama mereka. Maka sejak berzaman kita saksikan, setiap kali umat Islam mengalami kemunduran, maka Allah s.w.t. akan melahirkan individu atau golongan dalam umat Islam yang mewakafkan hidup mereka demi membaikpulih umat Islam, memulihara dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka.

Definisi yang sebenar kepada perkataan tajdid sebagaimana yang dibawa oleh sunnah dan diperkatakan oleh ulama' Islam dan para fuqaha' ialah: ”Menghidupkan batu tanda agama setelah ia tertimbus, menyambung apa yang terburai, menerangkan sunnah daripada bidaah, dan menghidupkan amalan yang dipelajari daripada al-Quran dan sunnah”.


Berkata Syeikh al-Ghazali dalam menerangkan makna sebenar istilah ini:
"Tajdid ialah mempertahankan usul daripada apa yang merobeknya, menggilapnya daripada kesamaran yang menyelubung, menjernihkannya daripada kekeruhan. Ia seperti membasuh pakaian sehingga hilang segala kotoran atau menyapu debu yang melitupi gambar yang terbiar lama tanpa penjagaan."


Tajdid dalam Islam ialah kembali kepada asal yang unggul yang menjadi sumber kemuliaan manusia iaitu al-Quran dan sunnah. Ia tidak mungkin difahami kecuali dengan mendekatkan diri dengan tokoh-tokoh ikutan yang membebaskan diri hanya untuk kebenaran, serta menjulang panji-panji ini. Mereka adalah pelopor kebaikan dan sebagai rahmat kepada manusia. Mereka adalah ukuran keadilan dan neraca kemuliaan kepada umat manusia. (Rujukan: protajdid.blogspot.com )


Penentuan Mujaddid

Hadith di atas ini menyatakan kepada kita bahawa Allah akan membangkitkan kepada umat ini di awal setiap seratus tahun orang yang akan memperbaharui (mengislah atau mentajdidkan) baginya agamanya. Apabila para ulama di zaman tabi’in mengangkat Khalifah ’Umar bin ’Abdul ’Aziz yang lahir pada tahun 60H dan wafat pada tahun 101H sebagai mujaddid tanpa ada pertikaian mengenainya, maka dapat kita fahami bahwa kefahaman ulama salaf terhadap hadith ini ialah seorang mujaddid itu mestilah hidup di akhir suatu kurun sehingga ia meninggal dunia di awal kurun yang berikutnya.

Bagaimanapun sebahagian ulama yang terkemudian meluaskan lagi kefahaman dalam menentukan siapa mujaddid ini sehingga ulama yang meninggal dunia di pertengahan kurun berikutnya pun masih dianggap mujaddid, bukan sekadar di awal kurun. Misalnya Syeikh Badruddin al-Hasani (w. 1354H) di Syam disebut oleh ramai ulama Syam sebagai tokoh mujaddid dalam kurun ke-14H. Jika demikian, antara 1 – 60 tahun pertama dalam suatu kurun itu adalah tempoh kemunculan mujaddid. Tempoh yang lama ini nampaknya memberi peluang kepada ramai tokoh untuk dapat diangkat sebagai mujaddid!

Kefahaman yang luas demikian mungkin dapat dipertikaikan, kerana tokoh-tokoh yang cemerlang sentiasa muncul dalam setiap masa dan sepanjang zaman yang mungkin dapat diangkat sebagai mujaddid, sama ada di awal kurun, pertengahan separuh pertama, pertengahan kurun, pertengahan separuh kedua dan juga akhir kurun. Ini bersesuaian dengan hadith:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ. [رواه البخاري (6767) عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، ومسلم (3544) عَنْ ثَوْبَانَ، واللفظ له]

Terjemahan: “Sentiasa ada satu kumpulan di kalangan umatku yang zahir di atas kebenaran, tidak memudaratkan mereka orang yang meninggalkan mereka, sehinggalah datang perintah Allah (hari kiamat) sedang mereka tetap berkeadaan demikian”.

Justeru, kefahaman ulama salaf terhadap hadith tersebut perlu diambil kira. Berdasarkan kepada penelitian umum, kebanyakan ulama mengangkat seseorang tokoh itu sebagai mujaddid di antara 1 – 30 tahun pertama sahaja atau lebih sedikit dalam sesuatu kurun itu. Ketika penulis menulis huraian ini (1hb. Muharram 1431H), kita sudahpun melangkaui 30 tahun pertama kurun ke-15H ini. Ia bermakna, tokoh-tokoh mujaddid ummah ini sudahpun muncul serta telah meninggal dunia dan bakinya mungkin masih hidup pada masa ini. Antara tokoh yang masih hidup yang dikatakan sebagai mujaddid ialah Dr. Yusuf al-Qaradawi.

Kebanyakan ulama juga berpendapat bahawa mujaddid itu tidak semestinya satu orang sahaja. Bolehjadi mujaddid itu ramai bilangannya. Bolehjadi juga ia mewakili berbagai bidang keilmuan seperti bidang fiqh, hadith, tafsir, akidah, usul, tasawuf dan sebagainya. Bolehjadi juga ia mewakili sudut politik, ekonomi, sosial, sains dan lain-lainnya. Bolehjadi juga ia mewakili sesuatu tempat atau suatu negeri. Dan bolehjadi juga ia mewakili suatu mazhab atau suatu kelompok. Pendapat ini adalah lebih tepat, kerana ketokohan individu seperti Khalifah ’Umar bin ’Abdul Aziz yang memiliki kesemua kriteria mujaddid dari segi politik, sosial, ilmu, kerohanian dan pembangunan ummah adalah sukar dicari tolok bandingnya sehingga sekarang.

Seperkara yang selalu juga bermain difikiran saya ialah jika Imam al-Mahdi yang akan muncul diakhir zaman itu juga adalah mujaddid, maka berkemungkinan masanya untuk muncul pada awal kurun ke-15 ini sudah berlalu (Allah lebih Maha Mengetahui). Walaupun setengah golongan yang tersesat sudahpun menentukan Imam al-Mahdi mereka sendiri seperti golongan Syiah dan al-Arqam di Malaysia. Jika benar demikian, bermakna Imam al-Mahdi mungkin akan muncul di akhir kurun ini dan terus lanjut hingga awal kurun berikutnya, iaitu kurun ke-16H (yakni sekitar tahun 1500H). Lintasan minda ini hanya sekiranya kita mengambil kira pendapat Imam al-Suyuti - berdasarkan riwayat-riwayat hadith - bahawa tempoh umur umat Islam ini ialah sekitar lebih kurang 1500 tahun atau lebih sedikit sahaja!!! والله أعلم

Ya Allah, ampuni kami...ampuni kami... tetapkan kami di atas jalan-Mu.

No comments: