Pages

Sunday, February 16, 2020

Status Hadis Ibadah Haji di Akhir Zaman


Aslmkum Dr...
Mohon tahu status hadis ini. Syukran.

Jawapan:

Waalaikumussalam wrt.
                                            
Hadis:

"يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ، يَحُجُّ أَغْنِيَاءُ أُمَّتِي لِلنُّزْهَةِ، وَأَوْسَاطُهُمْ لِلتِّجَارَةِ، وَقُرَّاؤُهُمْ لِلرِّيَاءِ وَالسُّمْعَةِ، وَفُقَرَاؤُهُمْ لِلْمَسْأَلَةِ".

Diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dlm Tarikhnya dan al-Dailami dlm Musnad al-Firdaus dgn sanad yg daif. Ibn al-Jawzi dlm kitabnya al-‘Ilal al-Mutanahiyah menyebut statusnya: “Hadis ini tidak sahih drp Rasulullah SAW dan kebanyakan perawinya majhul tidak diketahui (sbg ahli riwayat)”.

Bagaimanapun, di dlm kitabnya Muthir al-Gharam al-Sakin ila Asyraf al-Amakin, Ibn al-Jawzi menjadikan hadis ini sbg sandaran kepada katanya:
وينبغي أَنْ يُصَحِّحَ قَصْدَهُ لِلْحَجِّ، وَإِنْ أَرَادَ التِّجَارَةَ، فلتكن ضِمْنًا وَتَبَعًا، وَلا تَكُونُ هِيَ الْمَقْصُودَ الْأَكْبَرَ.
Maksudnya: “Dan sewajarnya dia memperbetulkan niatnya untuk menunaikan haji, dan sekiranya dia ingin berniaga, maka jadikanlah ia sebagai iringan dan ikutan saja, dan janganlah pula ia menjadi maksud utamanya”.

Nukilan-nukilan drpd al-Hafiz Ibn al-Jawzi ini menunjukkan beberapa perkara;

1.    Hadis daif menurut beliau masih mempunyai peranan dan tidak ditolak secara total, khususnya dlm bab fadha’il amal atau targhib dan tarhib.  
2.     al-Hafiz Ibn al-Jawzi meskipun agak keras di dlm kitab al-Maudhu‘at, namun beliau masih mengikut kaedah jumhur ulama dlm masalah penggunaan hadis daif.  
3.  Ungkapan hadis ini 'tidak sahih’ (لا يَصِحُّ)  di dlm kitab al-‘Ilal al-Mutanahiyah tidak semestinya menunjukkan hadis itu palsu. Berbeza dlm kitab al-Maudhu‘at, krn ungkapan tersebut di sisi beliau adalah bermaksud hadis palsu.    


Wallahu a‘lam.


No comments: