Pages

Saturday, May 30, 2009

Antara amalan mujarrab mencegah wabak


Bait syair ini saya pernah dengar di radio IKIM dialunkan dengan merdu. Mulanya saya ingat ia adalah bait-bait syair daripada kitab Syiah. Sehinggalah saya melihatnya di blog Ustaz Abu Muhammad yang menyebutkan sumbernya, iaitu dari kitab al-Qadhi Syeikh Yusuf bin Isma`il an-Nabhani (m. 1350H - rahimahullah) berjudul "Sa`adatud Darain" (halaman 627). Beliau menyatakan bahawa amalan tersebut antara yang mujarrab untuk mencegah sebarang wabak (seperti selsema babi atau H1N1 sekarang ini).

لِي خَمْسَةٌ أُطْفِي بِهِمْ حَرَّ الوَباَ وَالحَاطِمَهْ

المُصْطَفَى وَالمُرْتَضَى وَابْنَاهُمَا وَفَاطِمَهْ

Maksudnya: Kujadikan lima orang sebagai wasilah kepada Yang Maha Kuasa, untuk kupadamkan dengan keberkatan mereka, akan kepanasan wabak dan kebinasaannya. Iaitu Junjungan Nabi al-Musthafa, Sayidina 'Ali al-Murtadha, dua anak mereka; Hasan dan Husain dan bonda mereka Sayidatuna Fatimah juga.

http://bahrusshofa.blogspot.com/

Setelah saya merujuk kepada kitab berkenaan rupanya ada banyak lagi amalan-amalan untuk menghindari wabak penyakit. Antaranya ialah ayat akhir surah al-Tawbah berikut, dibaca selepas setiap solat fardhu sebanyak 7 kali.


Syeikh Yusuf an-Nabhani sebenarnya menukilkan amalan-amalan tersebut daripada risalah Sayyid Ahmad Syata al-Makki, dan beliau mengambilnya pula daripada ayahnya, Imam Sayyid Abu Bakar Syata al-Makki, ulama besar mazhab Syafie di Makkah dan juga Imam Sayyid Husain al-Habsyi al-'Alawi, mufti mazhab Syafie di Makkah (rahimahumullah).

1 comment:

Unknown said...

Assalam.. tajuk syair tu ape ye??