Pages

Friday, May 29, 2009

Kisah Kunci Kaabah

Sekadar berkongsi pengetahuan, saya ingin rakamkan berkenaan kisah kunci Kaabah. Kunci Kaabah ini sepanjang 35cm, tertulis di atasnya ayat ( إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها ) . Kunci ini di bawah hak jagaan Bani Syaybah daripada zaman Jahiliyyah sehinggalah ke hari ini. Bahkan sehingga ke hari kiamat.

Ketika Nabi s.a.w. memasuki Kaabah pada masa Fath Makkah, baginda menyerahkan hak penjagaan tersebut dipegang terus oleh Bani Syaybah. Sabdanya: "Ambillah wahai Bani Talhah (Syaybah), ia kekal selama-lama buat kamu sekalian. Tidak akan ada orang yang merebutnya daripada kamu kecuali orang zalim".

Kunci ini telah ditukar beberapa kali pada zaman Kerajaan Uthmaniyyah. Bermakna kunci yang asal telah disimpan. Tentang kunci tersebut ada peristiwa yang diceritakan oleh Imam 'Abdur Rahim bin Imam 'Abdul Karim al-Qusyayri (m. 514H) seperti berikut; Aku pernah sakit kuat di Makkah, hingga aku rasakan tidak ada peluang lagi untuk hidup. Tiba-tiba datang kepadaku seorang tua yang tidak aku kenali, dan tidak juga aku panggil. Di tangannya ada kunci Kaabah. Aku tahu dia dari Bani Syaybah penjaga Baitullah. Katanya padaku: Bukalah mulut. Lalu akupun membuka mulutku. Dia pun memasukkan kunci tadi ke dalam mulutku dan memusing-musingkannya. Kemudian dia menyapu seluruh anggota badanku dengan kunci tadi secara lembut. Tiba-tiba akupun sembuh daripada sakit tadi, seolah-olah aku tidak merasa sakit apa-apa pun, dengan berkat kunci tadi. Allah telah menyembuhkanku pada masa itu juga". (Tabyin Kadhib al-Muftari, 309)

Kunci tersebut telah dilelong pada tahun 2008 dengan harga RM57 juta!!

No comments: