Pages

Sunday, May 24, 2009

Ustaz Tersungkur di Kaki Wanita?


Sebenarnya saya tidak begitu minat dengan 'dunia' artis. Namun saya agak sensitif dengan apa saja yang berkaitan dengan agama, termasuklah insan yang bergelar 'ustaz'. Mulanya saya tak percaya kepada apa saja yang disiarkan dalam media tentang seorang penceramah, pendakwah, penasyid, selebriti dan pengacara terkenal. Di antara lagu-lagu nasyid berunsur cinta dengan lagu-lagu nasyid kanak-kanak, lagu-lagu nasyidnya adakalanya menjadi alternatif kerana unsur ketuhanan, kesedaran dan kerohanian yang kuat.

Namun,perhatian saya ditarik oleh satu slot di TV9 tentang gosip ustaz kita ini. Di mana ianya bukan lagi gosip kerana yang datang membuat pengakuan ialah isteri beliau sendiri. Katanya, sudah 3 bulan dia 'digantung' tanpa sebarang respons dan khabar berita. Dia mengaku rela untuk bermadu, namun yang peliknya tidak ada juga jawapan darinya. Dia juga telah memberi kata dua untuk menyelesaikan masalah rumahtangga mereka sebelum dia tampil ke depan mendedahkannya kepada media. Namun, tidak ada juga jawapan.. ? Saya terbayangkan seorang isteri dengan 6 anak yang ditinggalkan suami beberapa bulan kerana sukakan seorang perempuan lain..

Saya agak tersentuh bila isterinya menangis. Saya hairan. Kalau artis biasa mungkin saya tak peduli langsung. Itupun tak banyak isteri artis biasa buat pendedahan media macam itu. Saya agak terkilan kerana beliau adalah 'ustaz'. Di akhir rancangan tersebut, dialunkan lagunya dan kalaulah beliau menghayatinya;

Aku bukan seperti engkau sangkakan..
pura-pura di dalam berjuang..
Aku tidak pandai menyulam rahsia..
juga tak pandai bermadah pujangga..

Jika ada benci di hati..
oh, katakanlah padaku..
Relaku terima walau kutukan..
asalkan akidah terjaga..
Kerana tidak sanggup lagi..
mempermainkan dustur Ilahi..
Hakikat hati tak terluka..
walau zahirnya ada yang ketawa..
Tuhan mohon keampunan..
keterlanjuran yang berulang kali..

No comments: