Pages

Tuesday, May 26, 2009

Sesudah Lebih 10 Tahun..

Diam tak diam sudah lebih 10 tahun saya meninggalkan Tanta, Mesir. Pada masa itu saya tak ada kamera jadi tak dapat rakam banyak gambar. Bagaimanapun melalui Google Earth dapat juga saya mengimbau semula tempat-tempat yang biasa saya lalu dahulu selama 5 tahun.


Sebuah pasar yang sibuk (Makcik-makcik jual gibnah - keju)


Masjid al-Badawi, mercu tanda bandar Tanta. Di situ ada maqam Sayyidi Ahmad al-Badawi (rahimahullah), seorang wali besar yang masyhur.


Inilah Universiti al-Azhar cawangan Tanta. Dekat kawasan kampung.


Pemandangan jalanraya yang sibuk, Syari' al-Bahr. Pemandangan dari masjid al-Muhafazah yang merupakan tempat bersemadinya Sayyidi Syeikh Muhammad Khalil al-Khatib (rahimahullah) yang saya telah sebut sebelum ini.


Keretapi yang kadang-kadang saya naiki, selain bas, teksi atau van, untuk pergi ke Kaherah atau tempat lain.

No comments: