Alhamdulillah, majlis daurah
kitab Sunan al-Tirmizi pimpinan Syeikh Muhammad ‘Awadh al-Manqusy - hafizahullah
- pada hari ini, hari keempat, berakhir sampai hadis yang ke-1,719,
iaitu di akhir kitab al-jihad. Jika ikut kitab cetakan lain, mungkin lain pula nombor hadisnya.
Beberapa orang ustaz dilantik untuk membacanya secara bergilir-gilir, di
mana syeikh hanya mendengar dan sekali-sekala memberi ulasan dan syarah (tiada
terjemahan Melayu). Kaedah yang digunakan ialah membaca secara laju sebagaimana
tradisi yang biasa diamalkan oleh ramai ulama terdahulu. Yang menjadi
‘juara’nya ialah Ustaz Adlan Abdul Aziz kerana tiada siapa yang dapat
menandingi kecepatan dan kelajuan beliau membaca. Memang ‘terangkat’... J
Kitab yang saya guna adalah kitab cetakan Mesir, siap dengan hukum Syeikh
al-Albani pada setiap hadisnya dengan warna merah. Ada yang tidak gemar dengan
cetakan sebegitu. Namun, bagi saya ia bagus untuk membuat perbandingan.
Banyak hadis yang disahih atau dihasankan oleh al-Tirmizi, didaifkan oleh
al-Albani. Dan begitu juga sebaliknya, ada hadis yang dilemahkan oleh
al-Tirmizi, tetapi disahih atau dihasankan oleh al-Albani. Bagaimanapun,
ternampak jelaslah perbezaan yang sangat ketara antara Imam al-Tirmizi dengan
Syeikh al-Albani, ibarat umpama bumi dengan langit.
Menurut pandangan saya, banyak hukum al-Albani yang didapati tidak tepat
dan tersasar daripada maksud Imam al-Tirmizi. Misalnya, al-Albani mendaifkan
sesuatu hadis, sedangkan Imam al-Tirmizi telah merekodkan bersama hadis
tersebut isyarat kepada jalan-jalan riwayatnya yang lain yang berfungsi sebagai
penyokong kepadanya dengan kata beliau: “Wa fil-bab...”. Darjat hadis
tersebut kemungkinan dapat meningkat kepada darjat hasan atau sahih dan tidak
dapat ditolak begitu saja. Apatah lagi jika al-Tirmizi menambah; itulah yang
diamalkan oleh kebanyakan ahli ilmu, dan makna ‘ahli ilmu’ menurut al-Tirmizi
ialah para imam salaf yang mujtahid. Ini dapat menguatkan lagi kedudukan hadis
berkenaan.
Hal yang seumpama ini banyak saya temukan sepanjang pembacaan di dalam
daurah.
Sebagaimana maklum, al-Albani telah memecahkan kitab Sunan al-Tirmizi
kepada dua bahagian; Sahih Sunan al-Tirmizi dan Da‘if Sunan al-Tirmizi. Bagaimana
sekiranya orang hanya berpegang dengan penilaian al-Albani dalam kitab Sahih
Sunan al-Tirmizi, lalu mendakwa semua hadis di dalam kitab Da‘if Sunan
al-Tirmizi perlu ditolak dan tidak boleh diamalkan? Hal sebegini, tentunya akan
menimbulkan musibah...
Semoga Allah SWT memberi kekuatan dan kelapangan kepada semua untuk meneruskan
daurah sehingga khatam. Amin...
P/S: Mari bersama-sama mengambil
keberkatan dan memeriahkan majlis khatam Sunan al-Tirmizi nanti...
No comments:
Post a Comment