Soalan:
Apakah warid bacaan (رب اغفر لي)
selepas selesai membaca al-Fatihah di dalam solat? Ada orang yang mengatakan amalan tersebut
tidak warid.
Jawapan:
Memang saya ada mendengar seorang ustaz menafikan perkara
tersebut di kaca tv. Jika beliau mengatakan tidak tahu, itu lebih baik.
Sebagai dalilnya, diriwayatkan oleh al-Tabarani dalam al-Mu‘jam
al-Kabir (107) dan al-Bayhaqi dalam al-Sunan al-Kubra (2551) dari
Wa’il bin Hujr RA bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW ketika membaca:
(غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
وَلاَ الضَّالِّينَ)
baginda menyebut
selepasnya: (ربِّ اغفرْ لي، آمين).
Menurut
al-Haythami dalam Majma‘ al-Zawa’id (2/ 113): “Terdapat pada sanadnya
Ahmad bin ‘Abd al-Jabbar al-‘Utaridi, dan beliau dithiqahkan oleh al-Daraqutni,
serta dipuji oleh Abu Kuraib, manakala sekumpulan ulama lain mendaifkannya. Kata Ibn
‘Adi: Aku tidak melihat satu hadis munkar pun baginya”.
Imam Ibn al-Jazari (w. 833H) telah mencatatkannya dalam
kitab al-Hisn al-Hasin sebagai amalan sunnah. Dalam mensyarahkan amalan
tersebut di dalam Tuhfah al-Zakirin, al-Syawkani (w. 1250H) turut
mengiyakannya sahaja.
Al-‘Allamah Ibn Hajar al-Haytami (w. 974H) dalam Tuhfah
al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj mengisyaratkan hadis ini sebagai hasan.
Diikuti oleh Al-‘Allamah al-Ramli (w. 1004H) dalam Nihayah al-Muhtaj, dan
beliau menambah:
وَيَنْبَغِي
أَنَّهُ لَوْ زَادَ عَلَى ذَلِكَ "وَلِوَالِدَيَّ وَلِجَمِيعِ
الْمُسْلِمِينَ" لَمْ يَضُرَّ أَيْضًا
Terjemahan:
“Dan
sewajarnya jika ia menambah ke atas lafaz tadi (وَلِوَالِدَيَّ
وَلِجَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ) tidak memberi mudarat juga”.
Tambahan tersebut barangkali di atas alasan bahawa
terdapat banyak dalil kita dituntut memohon doa kepada orang lain juga,
terutama ibu bapa.
Amalan ini telah diakui oleh ramai fuqaha’ Syafi‘iyyah
sesudah itu, seperti Al-‘Allamah ‘Ali al-Syabramallisi (w. 1087H), Al-‘Allamah Sulaiman
al-Jamal (w. 1204H) dalam Hasyiah ‘ala Syarh Manhaj al-Tullab, Al-‘Allamah
Sulaiman al-Bujairimi (w. 1221H) dalam Hasyiah ‘ala al-Minhaj, Al-‘Allamah
‘Abd al-Hamid al-Syirwani dalam Hasyiah ‘ala Tuhfah al-Muhtaj, Al-‘Allamah
Sa‘id Ba-‘isyn (w. 1270H) dalam Syarah al-Muqaddimah al-Hadhramiyyah, Al-‘Allamah
Abu Bakr Syata al-Dimyati dalam I‘anah al-Talibin, dan lain-lain.
Demikian penjelasan mengenainya. Sebagaimana yang
dilihat, kesemua mereka yang tersebut di atas adalah alim ulama besar. Jika ada
yang mengatakan hadis tersebut daif sekalipun, maka pendapatnya itu tidak
sepatutnya menjadi ‘tunggangan’ untuk membidaahkan orang lain kerana dalam
masalah doa ini pintunya agak luas. Hadis berkenaan adalah hujah bagi mereka
yang menyabitkannya.
Wallahu a‘lam.
No comments:
Post a Comment