Pages

Friday, April 3, 2020

Covid-19: Perlu Ada Ilmu Tentang Mimpi




1. Ada dua kisah mimpi bertemu Nabi SAW berkaitan isu Covid-19. Pertama, cerita Mufti Taqi ‘Uthmani drpd seorang ahli Jemaah Tabligh (dikatakan beliau ialah Maulana Ibrahim Dehla) tentang kelebihan bacaan tertentu. Kedua, cerita Sheikh Eşref Efendi drpd seorang wanita solehah kerabat jauhnya di Shirnak, Turki ttg khasiat sumac (sejenis beri). Namun, tulisan saya ini bukan brtujuan utk mengesahkan kedua-duanya, ttp utk kita meneliti dan menyemak semula posisi sikap kita terhadap mimpi.
  
2. Mimpi merupakan suatu entiti yg selalunya bersifat ilusi (الحُلم) dan imaginasi (حديث النفس), dan adakalanya bersifat simbolik, relatif dan juga realistik (الرؤيا الصالحة أو الرؤيا الصادقة). Ini turut bergantung kpd tahap takwa dan kerohanian setiap pemimpi krn ianya tidak sama dan berbeza2. Sabda Nabi SAW mengenai jenis2 mimpi:
الرُّؤْيَا ثلاث، فَالرُؤْيَا الصَّالِحَةِ بُشْرَى من الله وَرُؤْيَا تَحْزِينٌ من الشَّيْطَانِ وَرُؤْيَا مما يُحَدِّثُ الْمَرْءُ نَفْسَهُ، فَإِنْ رَأَى أَحَدُكُمْ ما يَكْرَهُ فَلْيَقُمْ فَلْيُصَلِّ ولا يُحَدِّثْ بها النَّاسَ. (أخرجه مسلم وأبو داود والترمذي وقال: حسن صحيح، وغيرهم) وفي رواية: فَإِذا رَأَى أَحَدُكُمْ رُؤْيَا تُعْجِبُهُ فَلْيَقُصَّها إِنْ شَاءَ، وَإِنْ رَأَى شَيْئًا يَكْرَهُهُ، فَلَا يَقُصَّهُ عَلَى أَحَدٍ، وَلْيَقُمْ يُصَلِّي. (أخرجه أحمد وابن ماجه بسند قوي)  
Terjemahan: “Mimpi ada tiga; [i] mimpi yg soleh merupakan khabar baik (بشرى) drp Allah, [ii] mimpi yg menggusarkan drp syaitan dan [iii] mimpi yg seseorg membisikkan kpd dirinya sendiri. Maka, jika seseorg kamu melihat sesuatu yg dibenci, maka hendaklah ia bangkit dan menunaikan solat serta tidak menceritakannya kepada org lain” (HR Muslim, dll). Dalam tambahan riwayat lain: Maka, jika seseorg kamu melihat mimpi yang disukainya, maka dia boleh menceritakannya jika dia mahu, dan jika dia melihat sesuatu yg dibenci pula, maka janganlah dia menceritakannya kepada sesiapa, dan hendaklah dia bangkit serta menunaikan solat”. (HR Ahmad dan Ibn Majah dgn sanad yg kuat)

3. Nabi SAW mengkhabarkan bhw mimpi yg soleh ini ada nilainya tersendiri dan bukannya sekadar mainan tidur atau ilham drp syaitan. Daripada Abu Sa‘id al-Khudri RA drp Nabi SAW sabdanya:
رُؤْيَا الْمُؤْمِنِ جُزْءٌ مِنْ سِتَّةٍ وَأَرْبَعِين جُزْءًا مِنَ النُّبُوَّةِ. (أخرجه البخاري ومسلم)
Terjemahan: “Mimpi seorg mukmin itu adalah satu juzuk drp 46 juzuk kenabian”. (HR al-Bukhari dan Muslim). Mimpi yg soleh ini ada pelbagai bentuk, antaranya; ilham yg dicampakkan oleh Allah SWT ke dlm hati seseorg semasa tidur, satu simbolik yg dibawakan kepadanya oleh malaikat yg diwakilkan dgn mimpi, pertemuan roh si pemimpi dengan roh org yg telah meninggal dunia dari kalangan ahli keluarganya, kaum kerabatnya, para sahabatnya dan selain mereka, dan sebagainya. (lihat al-Ruh oleh Ibn al-Qayyim)  

4. Oleh krn mimpi sesuatu yg agak subjektif, maka sesetengah orang mudah menggunakannya utk kepentingan tertentu. Di satu pihak lain pula mudah menolak apa saja yg datang drpd mimpi tanpa mengambil kira jenis dan sifatnya. Ada juga yg memakai kaedah; asal semua cerita adalah bohong sehingga ia dpt dipastikan sahih. Sedangkan kaedah yg lebih seimbang ialah asal semua cerita itu boleh jadi betul atau bohong, sehingga dpt dipastikan sama ada ianya sahih atau palsu.

4. Tanpa garis panduan yg jelas kita akan mudah diperdaya dengan dakwaan-dakwaan si pemimpi, atau sebaliknya mendustakan apa jua yg berunsurkan mimpi. Sedangkan kedua2nya bukan drpd petunjuk syarak yg betul. Cara yg tepat ialah kita perlu melihat diri siapa yang bermimpi. Ini sama seperti bab penerimaan riwayat hadis juga, di mana kita perlu melihat siapa yang meriwayatkannya. Jika seorang yg tidak adil, rosak akidah atau fasiq, bagaimana boleh diterima riwayatnya? Atau cerita mimpi yg tidak diketahui sumbernya, maka kenapa perlu diterima?

5. Justeru, jika ada orang yg tidak diketahui, apatah lagi org yg tidak adil, rosak akidah atau fasiq mendakwa bermimpi jumpa Nabi SAW, maka tidak perlu untuk kita percaya krn kemungkinan ianya penipuan, tipu daya syaitan atau halusinasi adalah lebih kuat. Adapun jika mimpi dari orang yg soleh, alim, thiqah dan amanah, maka sepatutnya tiada halangan untuk kita ambil sebagai pedoman. Sabda Nabi SAW: (وَأَصْدَقُكُمْ رُؤْيَا أَصْدَقُكُمْ حديثاً) “Org yg paling benar mimpinya adalah org yg paling benar bicaranya” (HR Muslim, dll). Mimpi yg soleh merupakan mubasyyirat (khabar-khabar gembira) sptmn sabda Nabi SAW:   
«لَمْ يَبْقَ مِنَ النُّبُوَّةِ إِلَّا المُبَشِّرَاتُ» قَالُوا: وَمَا المُبَشِّرَاتُ؟ قَالَ: «الرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ». (رواه البخاري) وفي رواية لمسلم وغيره: «إِنَّهُ لَمْ يَبْقَ مِنْ مُبَشِّرَاتِ النُّبُوَّةِ إِلَّا الرُّؤْيَا يَرَاهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ أَوْ تُرَى لَهُ».
Terjemahan: “Tiada lagi yg tinggal drpd kenabian itu melainkan hanyalah khabar-khabar gembira (المبشرات)”. Para sahabat bertanya: Apakah khabar-khabar gembira (المبشرات) itu? Jawab baginda: “Mimpi yg soleh” (HR al-Bukhari). Dlm satu riwayat Muslim, dll: “Sesungguhnya tiada lagi yg tinggal drpd khabar-khabar gembira kenabian itu melainkan hanya mimpi yang dilihat oleh seorg hamba yg soleh atau diperlihatkan kepadanya”.   

6. Walaupun tak semua mimpi perlu diceritakan, namun mimpi itu adalah amanah bagi orang yang menceritakannya krn orang lain tiada alat utk mentahkik dan memastikan kebenarannya. Justeru itu, kredibiliti pencerita amat mustahak diteliti dan dinilai. Kemudian dilihat adakah mimpinya selari dengan syarak ataupun tidak, perlu ditakwil ataupun tidak. Namun, walau bagaimanapun tahap mimpi seorg muslim itu, ia tetap mimpi yg tidak dapat menjadi dalil dan hujah syarak kecuali mimpi para nabi dan rasul AS.

7. Jelasnya, mimpi boleh berfungsi sbg satu medium fantasi ataupun medium rabbani. Malah, adakalanya bersifat misteri dan di luar jangkauan akal kita, spt misalnya org non-muslim yg memeluk Islam krn mimpi yg dilihatnya, atau org kafir yg menerima petanda tertentu melalui mimpinya sbelum ia benar-benar terjadi. Kisah-kisah mimpi yg diceritakan dalam Surah Yusuf sangat wajar dan patut untuk dijadikan iktibar.  

8. Ringkasnya, kita perlu ada ilmu tentang mimpi supaya tidak mudah mempercayai apa saja yg didakwa orang lain, atau menolak secara membabi buta apa saja yg disandarkan kepada mimpi. Maka, bersikap rasionallah. Apabila kita membaca hadis ini: (لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَظْهَرَ الْفِتَنُ وَيَكْثُرَ الْكَذِبُ) “Kiamat tidak akan bangkit sehingga tersebarnya fitnah dan berleluasanya pendustaan.” (HR Ahmad dgn sanad sahih), maka janganlah lupa utk kita membaca juga hadis ini: (إِذَا اقْتَرَبَ الزَّمَان لَمْ تَكَدْ تَكْذِبُ رُؤْيَا الْمُؤْمِنِ) “Apabila zaman makin dekat (kpd Kiamat), hampir mimpi org mukmin itu tidak berbohong.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

9. Mempelajari sifat-sifat baginda Nabi SAW, spt yg disusun oleh Imam al-Tirmizi di dalam kitab al-Syama’il al-Muhammadiyyah adalah suatu perkara yg cukup penting agar kita dapat menjadikannya sbg asas pengukur kpd mana-mana dakwaan pendakwa. Kerana mimpi bertemu dgn Nabi SAW itu memang boleh berlaku, sptmn sabda baginda SAW:
«مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ بِي» (رواه البخاري ومسلم).
Terjemahan: “Sesiapa yang melihatku di dalam mimpi, maka sememangnya dia melihatku, kerana sesungguhnya syaitan tidak dapat menyerupai rupaku” (HR al-Bukhari dan Muslim). Bagaimanapun, saya menegaskan sekali lagi bhw tulisan ini bukan brtujuan utk mengesahkan kedua-dua mimpi yg disebutkan ataupun menjadikannya sbg hujah atau dalil, ttp supaya kita sentiasa mengambil sikap berhati-hati dlm membuat penelitian dan penilaian agar tidak cepat mendustakan org yg benar ataupun membenarkan org yg dusta.

Wallahu a‘lam.

No comments: