Thursday, September 3, 2009

Tak Perlu Mazhab-mazhab Fiqh? (3)


Masalah-masalah Praktis :

Berikut adalah sambungan sebahagian masalah-masalah yang diperselisihkan antara mazhab-mazhab fiqh yang empat yang disusun menurut bab-bab terpilih;

Bab Najasah:

1. Kedudukan anjing.
i- Abu Hanifah : Najis.
ii- al-Syafi'i : -sda-
iii- Ahmad : -sda-
iv. Malik : Suci. Dan wajib membasuh jilatannya 7 kali adalah ta'abbudi (mengikut nas).

2. Membasuh kesan anjing.
i- Abu Hanifah : Wajib membasuhnya sekali, jika dapat terus dihilangkan 'ainnya.
ii- Malik : Hanya jilatan sahaja yang perlu dibasuh (kerana ta'abbudi).
iii- al-Syafi'i : Wajib membasuhnya 7 kali.
iv. Ahmad : -sda-

3. Babi, dan cara membasuh kesannya.
i- Abu Hanifah : Najis, dan wajib membasuhnya sekali sekurang-kurangnya.
ii- Malik : Suci (seperti anjing).
iii- al-Syafi'i : Najis, dan wajib membasuhnya 7 kali.

4. Kulit anjing dan babi.
i- Abu Hanifah : Semua kulit binatang menjadi suci dengan disamak kecuali kulit babi.
ii- Al-Syafi’i : Semua kulit binatang menjadi suci dengan disamak kecuali kulit babi dan anjing serta keturunannya.

5. Mayat manusia.
i- Abu Hanifah: Najis, dan dapat suci dengan dimandikan.
ii- Malik : Suci.
iii- Al-Syafi’i : Suci.
iv- Ahmad : Suci.

6. Air mani.
i- Abu Hanifah: Najis.
ii- Malik : Najis.
iii- Al-Syafi’i : Suci.
iv- Ahmad : Suci.

Bab Hadath

1. Menyentuh kemaluan dengan tapak tangan.
i- Abu Hanifah: Tidak batal wuduk.
ii- Malik : Tidak batal wuduk kecuali dengan syahwat.
iii- Al-Syafi’i : Batal wuduk.
iv- Ahmad : Batal wuduk.

2. Menyentuh perempuan tanpa lapik.
i- Abu Hanifah: Tidak batal wuduk kecuali jika terangsang.
ii- Malik : Tidak batal wuduk kecuali dengan syahwat.
iii- Ahmad : -sda-
iv- Al-Syafi’i : Batal wuduk, selama bukan mahram.

2 comments:

Rumah Perlindungan Wanita said...

Assamualikum.

pembinaan fiqh bersifat mahalli dan waqie.Mazhab-mazhab yang empat telah meninggalkan khazanah perbendaraan hukum yang tidak ternilai.

Hukum-hukum,fatwa-fatwa lampau mungkin tidak lagi relevan dengan perubahan tempat, nasa dan zaman .
namun kaedah dan prinsip fiqh tetap utuh untuk dijadikan sandaran pembinaan hukum fiqh semasa.

yang penting tidak taasub dengan mazhab tertentu,lantas mengatakan oerang lain tidak betul, atau langsung tidak mahu bermazhab,pun sehingga meninbulkan kekeliruan pada ummah.
bak kata DrYusuf Al Qardhawi, jauhi ifrat wa tafrit.

Anonymous said...

SALAM USTAZ. , NAK MINTAK TOLONG. HE HE SUSUAHKAN USTAZ LAGI. ADA SATU HADITH:
Dari ka`b bin malik bahawa ada seorang perempuan yahudi menghadiahkan seekor kambing bakar kepada Nabi SAW di Khaibar.Baginda pun bertanya "apakah ini ?" ..Wanita itu menjawab "hadiah".Wanita itu berhati-hati jangan sampai menyatakannya sedekah,sehingga baginda tidak mahu memakannya sama sekali.Tidak lama kemudian,Nabi SAW makan dan para sahabat pun makan.Tiba-tiba baginda bersabda "hentikan",kemudian baginda bertanya kepada wanita itu.."apakah kamu telah meracuni kambing ini ? wanita itu menjawab "ya"..baginda bertanya "mengapa ?" wanita itu menjawab "aku ingin sekiranya kamu pendusta,orang-orang akan segera boleh berehat dari kedustaan kamu,tetapi jika kamu seorang Nabi,maka itu tidak akan berbahaya bagi kamu.Maka Nabi SAW pun berbekam pada kawasan tengkuk dengan 3 bekaman serta memerintahkan para sahabat supaya berbekam.Maka mereka pun berbekam..

SAYA PERNAH DENGAR TAPI TANG BERBEKAM TU TAK PENAH LAK DENGAR.