Tuesday, April 12, 2011

Renungkan Sejenak Kekerdilan Kita

Tinggalkan sebentar dulu memikir tentang dunia akhir zaman yang penuh huru-hara ini... tentang kemelut politik yang menjengkelkan...

tentang peperangan dan pembunuhan yang tak berkesudahan... tentang ketamakan dan kerakusan nafsu manusia...

tentang kebejatan akhlak dan moral manusia... tentang cuaca dunia dan bencana alam yang tidak menentu...

tentang pencemaran alam dan kemusnahan ozon... tentang ideologi dan teologi batil yang mendukacitakan... dan pelbagai lagi.

Fikirkanlah dulu sejenak tentang siapa kita dan apa nilai diri kita di alam fana ini. Apa tujuan hidup kita dan sejauhmana kedudukan kita di sisi Tuhan Semesta Alam ini...

Lihatlah betapa kecil dan kerdilnya kita...


Note: 1 light year is equal to exactly 9,460,730,472,580.8 km (about 9.5 trillion km) or 5,878,625,373,183.608 miles (about 6 trillion miles). 1 light second = 186,000 miles.

Perhatikan hadith Nabi SAW: 'Tidaklah langit yang tujuh dibandingkan dengan Kursi melainkan seperti sebentuk cincin yang tercampak di atas tanah padang yang luas. Dan kelebihan 'Arasy ke atas Kursi pula adalah seperti kelebihan padang yang luas ke atas sebentuk cincin'. (Sahih Ibn Hibban)


Allahu Akbar...

Para saintis Barat hanya percaya kejadian-kejadian Tuhan yang bersaiz gadang dan berskala mega ini setelah mengkaji dan menemuinya melalui kecanggihan teknologi sains pada masa kini.

Namun umat Islam sejak lebih 1400 tahun dahulu hanya percaya dengan semata-mata perkhabaran Nabi SAW sahaja serta membenarkannya dengan penuh keimanan. Mereka yakin dengan kekuasaan Allah Taala dan tiada apa yang mustahil bagi-Nya.

Misalnya dikhabarkan, penghuni syurga yang paling rendah tingkatannya, sekaligus yang terakhir sekali memasuki syurga (setelah diazab) adalah semisal raja yang paling hebat dari raja-raja di dunia, bahkan diberikan kepadanya syurga yang sebesar 10 kali ganda dunia ini. (Hadith Riwayat Muslim). Tentunya 10 kali ganda bumi itu adalah teramat kecil jika dibandingkan dengan simulasi alam semesta yang dipaparkan di atas.

Juga diceritakan tentang saiz malaikat Jibril AS yang memiliki 600 sayap dan setiap sayapnya pula adalah seluas antara Timur dan Barat. (Hadith Riwayat Ahmad). Malaikat juga mempunyai tahap kelajuan cahaya yang luar biasa. Tiada manusia yang diberi keistimewaan tersebut kecuali Nabi Muhammad SAW sehingga membolehkan baginda SAW merentasi 7 petala langit dalam masa sebahagian malam sahaja.

Demikian juga kepantasan Buraq, haiwan yang ditunggang oleh Nabi SAW dalam peristiwa Isra' amat cukup menakjubkan kerana ianya memiliki kelajuan sejauh mata memandang atau kelajuan supersonik.

Masih banyak lagi ukuran-ukuran yang berskala super ini sama ada dari segi saiz atau jarak yang dirakam dalam al-Quran dan juga hadith-hadith, seperti sepohon pokok di syurga yang jaraknya umpama seorang penunggang kuda yang gagah dan pantas cuba untuk merentasinya selama 100 tahun, namun masih tidak dapat sampai ke penghujungnya. (al-Bukhari dan Muslim)


Allahu Akbar...

Jelas bahawa kita hanyalah makhluk kerdil yang selalu ingkar dan angkuh, dan sering lupa.

Kembali dan insaflah...

---------------------

* Bacaan tambahan:

No comments: