Pages

Wednesday, September 21, 2011

Syeikh Burhanuddin Rabbani رحمه الله تعالى


Syeikh Burhanuddin Rabbani akhirnya terbunuh dalam usaha membangunkan negaranya yang terus bergolak tanpa sebarang tanda kesudahan. Beliau dapat dianggap sebagai seorang alim yang berjiwa pemimpin. Namun, sikap diplomasinya tidak disenangi oleh banyak pihak dari kalangan pemimpin-pemimpin radikal yang berpengaruh.

Beliau dilahirkan tahun 1940 di bandar Faydabad, wilayah Badakhsyan dari kalangan keluarga sunni Tajiki. Beliau telah bersekolah di Madrasah Abi Hanifah, Kabul. Setelah selesai beliau melanjutkan pelajaran pula ke Jami’ah Kabul dalam Fakulti Syariah pada tahun 1960, dan tamat daripadanya pada tahun 1963. Beliau kemudian dilantik sebagai tenaga pengajar di situ. Pada tahun 1966, beliau pergi ke Universiti al-Azhar, Mesir dan berhasil memperolehi ijazah master dalam bidang falsafah Islam. Kemudian beliau kembali ke Jami’ah Kabul mengajar ilmu syariat Islam. Beliau telah dipilih menjadi presiden Jamiat Islami pada tahun 1972. Jihadnya menentang penjajahan Soviet Union di Afghanistan akan terus segar dalam lipatan sejarah.

Pada Oktober tahun 2010 lalu, beliau telah dilantik oleh Karzai sebagai pengerusi Majlis Keamanan Afghanistan bagi menjalankan sesi perundingan bersama Taliban. Jawatan inilah yang akhirnya membawa kepada pembunuhannya kerana penolakan Taliban terhadap sebarang sesi perundingan selagi tuntutan pengunduran tentera asing tidak ditunaikan. Beliau dikecam oleh Taliban sebagai 'tali barut' Karzai dan Amerika. Hanya Allah Taala saja yang maha mengetahui kedudukan sebenarnya.


Laporan Harakahdaily:


Takziah atas pemergian Burhanuddin Rabbani

KUALA LUMPUR, 21 Sept: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengucapkan takziah di atas pemergian ke rahmatullah bekas Presiden Afghanistan, Burhanuddin Rabbani semalam.

Allahyarham Burhanuddin terbunuh dalam serangan di rumahnya di Kabul semalam.

"Mewakili Parti Islam Se-Malaysia (PAS), saya mengucapkan takziah.

"Secara kebetulan, saya baru sahaja bertemu dengan beliau di Tehran dua hari lalu dalam Persidangan Antarabangsa Kebangkitan Islam yang berjalan selama dua hari di sana. Kami sempat bertanya khabar kesihatan masing masing, bertukar pandangan isu semasa mengenai kebangkitan Islam, di mana almarhum dan saya bersama-sama dengan pimpinan gerakan Islam yang lain telah menyampaikan ucap utama dalam persidangan itu," katanya.

Menurutnya, jasa Burhanuddin memimpin salah sebuah kumpulan mujahidin Afghanistan, Jamiat Islami menentang penjajahan Soviet Union di Afghanistan sekitar tahun 80-an dan 90-an tidak dapat dilupakan.

Malah Allahyarham juga pernah mengetuai kerajaan sementara mujahidin di hujung tahun 80-an dan menjadi Presiden Afghanistan pada tahun 1992 setelah berjaya menghalau Soviet Union sepenuhnya dari bumi Afghanistan.

"Kita mendoakan semoga Allah mengampunkan almarhum dan menempatkan beliau bersama orang-orang yang soleh," ujarnya.

-----------------------------

* Sila rujuk juga tulisan menarik Ustaz Abdul Halim Abdullah.

No comments: