Pages

Friday, October 7, 2011

al-Habib Muhammad Sa’d bin ‘Alawi al-‘Aydarus رحمه الله


Al-‘Allamah al-Habib Muhammad Sa’d bin ‘Alawi al-‘Aydarus

إنّا لله وإنّا إليه راجعون

Beliau telah kembali ke rahmatullah pada waktu zohor hari Khamis 6 Oktober 2011 bersamaan 9 Zulqaedah 1432H di Tarim, Hadramaut. Beliau telah memberi khidmat selama hampir 40 tahun dalam bidang pengajaran, penulisan dan penghafazan al-Quran. Ribuan pelajar yang telah menjadi hafiz di tangan beliau.

Beliau dilahirkan di Tarim tahun 1351H. Pada zaman awalnya, beliau menimba ilmu dengan alim ulama Tarim. Kemudian beliau pernah ke ’Adn untuk bekerja, namun beliau telah ditangkap dan dipenjarakan oleh pemerintah Komunis pada masa itu tanpa sebarang apa-apa kesalahan. Di situlah beliau berjaya menghafaz al-Quran. Setelah hampir 4 tahun, beliau keluar dari penjara dan kembali ke Tarim pada tahun 1395H. Beliau kemudian bertugas sebagai imam di Masjid Imam al-Saqqaf dan juga mengajar al-Quran.

Pada tahun 2009, beliau pernah menerima anugerah penghargaan dari Markaz Ibn ‘Ubaydillah al-Saqqaf kerana sumbangannya dalam bidang penghafazan al-Quran. Beliau juga giat membaca, menelaah dan menulis. Beliau telah menghasilkan hampir 100 buah karya. Antaranya:

1. (الآيات المتشابهات والمتماثلات والتقاربات)

2. (النيات)

3. (مختارات من كلام الإمام الحداد)

4. (خواص أسماء الله الحسنى)

5. (فضائل لا إله إلا الله)

6. (علاج النسيان)

7. (كيف تكون غنياً)

8. (السنن المهجورة)

9. (نتف الزمان في أخبار ما قد كان)

10. (ثناء الغربيين)

11. (فوائد من الإعجاز القرآني)

12. (السواك)

13. (حكم الإمام علي رضي الله عنه)

14. (خلاصة أخلاق السلف الصالح)

15. (ليلة القدر)

16. (خمسمائة سنة من سنن الصلاة) Kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh sahabat saya, Ustaz Mohammed Fauzi al-Yamani dan akan diterbitkan, insya Allah..

Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Habib Sa’ad ini telah kembali kerahmatuLlah pada usia 81 tahun. Beliau meninggal dunia ketika sedang membaca kitab Ihya ‘Ulumiddin tengahari semalam, dan tiba-tiba rebah sementara kitab masih berada di tangan beliau. Allahu, Allah.

Semoga roh beliau dilimpahi rahmat oleh Allah SWT dan ditempatkan bersama-sama para nabi dan para solihin. Amin...


Rujukan:

- alhabibali.com

- alhabibomar.com

- blog al-fanshuri

- biografi al-habib

- hadramouttoday.net

- alwatanye.net


No comments: