1- Enam Peristiwa Penting Sebelum Kiamat
عن عَوْف بْن مَالِكٍ قَالَ: أَتَيْتُ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - فِى
غَزْوَةِ تَبُوكَ، وَهْوَ فِى قُبَّةٍ مِنْ أَدَمٍ فَقَالَ: «اعْدُدْ سِتًّا
بَيْنَ يَدَىِ السَّاعَةِ، مَوْتِي، ثُمَّ فَتْحُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ، ثُمَّ
مُوتَانٌ يَأْخُذُ فِيكُمْ كَقُعَاصِ الْغَنَمِ، ثُمَّ اسْتِفَاضَةُ الْمَالِ
حَتَّى يُعْطَى الرَّجُلُ مِائَةَ دِينَارٍ فَيَظَلُّ سَاخِطًا، ثُمَّ فِتْنَةٌ
لاَ يَبْقَى بَيْتٌ مِنَ الْعَرَبِ إِلاَّ دَخَلَتْهُ، ثُمَّ هُدْنَةٌ تَكُونُ
بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ بَنِى الأَصْفَرِ فَيَغْدِرُونَ، فَيَأْتُونَكُمْ تَحْتَ
ثَمَانِينَ غَايَةً، تَحْتَ كُلِّ غَايَةٍ اثْنَا عَشَرَ أَلْفًا». وفي رواية:
عمران بيت المقدس، وفي رواية: وفِتنةٌ تكُونُ بَيْنكُم لاَ يبقَى بَيْتُ مُسلِمٍ
إلاَّ دَخَلَتْهُ. أخرجه البخاري (3/1159، رقم 3005)، وابن ماجه (2/1341، رقم
4042)، وأحمد (6/22، رقم 24017)، وابن أبى شيبة (7/480، رقم 37382) والطبراني
(18/42، رقم 72)، والحاكم (4/465، رقم 8295) وصححه، وغيرهم.
Terjemahan:
Dari 'Auf bin
Malik RA berkata: "Aku pernah menemui Nabi SAW ketika terjadi perang Tabuk
dan baginda sedang berada di dalam sebuah khemah yang terbuat dari kulit. Lalu
baginda bersabda: "Hitunglah enam perkara yang akan terjadi menjelang hari
Kiamat; iaitu kematianku, kemudian pembebasan Baitul Maqdis (dalam riwayat
lain: pemakmuran Baitul Maqdis), kemudian kematian yang menyerang kamu sekalian
bagaikan penyakit yang menyerang kambing sehingga mati tiba-tiba, kemudian
melimpahnya harta benda sehingga ada lelaki yang diberi seratus dinar namun ia masih
marah (merasa kurang), kemudian timbulnya fitnah sehingga tidak ada satupun rumah
orang Arab (dalam riwayat lain: rumah orang Islam) melainkan ia akan memasukinya,
kemudian perjanjian yang akan berlaku antara kamu sekalian dan bangsa kulit
kuning (Bani al-Asfar iaitu Rom), lalu mereka akan mengkhianati perjanjian tersebut
dan mereka akan datang menghadapi kalian di bawah lapan puluh (80) panji-panji
perang, di bawah setiap panji pula terdiri dari dua belas ribu (12,000) tentera". (HR al-Bukhari 2940, Ibn Majah, Ahmad, Ibn Abi
Syaybah, al-Tabarani, al-Hakim dan lain-lain)
Berdasarkan fakta sejarah, tentera Islam berjaya menakluk Baitul Maqdis
pada tahun 638M (16H) semasa zaman Khalifah ‘Umar bin al-Khattab RA.[1]
Namun pada tahun 1099M, tentera Salib berjaya merampas Baitul Maqdis dari
tangan umat Islam sehinggalah muncul Salahuddin al-Ayyubi yang berjaya menewaskan
mereka dan menawan semula Baitul Maqdis pada tahun 1187M (583H).[2] Berdasarkan
realiti semasa pula, Baitul Maqdis kini tidak lagi dikuasai umat Islam dan
berada di bawah kekuasaan tentera Israel. Mereka mengawalnya secara ketat dan
umat Islam tidak mempunyai kebebasan mutlak terhadapnya. Maka, hadis di atas
dan hadis sebelumnya membuktikan pembebasan atau pemakmuran Baitul Maqdis itu
akan berlaku apabila menjelang hampirnya hari Kiamat.
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-
« عُمْرَانُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ خَرَابُ يَثْرِبَ، وَخَرَابُ يَثْرِبَ خُرُوجُ
الْمَلْحَمَةِ، وَخُرُوجُ الْمَلْحَمَةِ فَتْحُ قُسْطَنْطِينِيَّةَ، وَفَتْحُ
الْقُسْطَنْطِينِيَّةِ خُرُوجُ الدَّجَّالِ ». أخرجه أبو داود (4/110، رقم
4294)، وابن أبي شيبة (7/491، رقم 37477)، وأحمد (5/245، رقم 22174)، والطبراني
(20/108، رقم 214).
Terjemahan:
Dari Muaz ibn Jabal r.a: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Pemakmuran Baitul Maqdis merupakan tanda kehancuran Yathrib, kehancuran
Yathrib merupakan tanda permulaan al-malhamah, permulaan al-malhamah merupakan
tanda pembebasan Kostantinopel, pembebasan Kostantinopel merupakan tanda
kemunculan Dajjal". (HR. Abu Dawud dan lain-lain). Yathrib ialah
al-Madinah al-Munawwarah.
2- Ghutah Kubu Kuat Islam
عَنْ
أَبِي الدَّرْدَاءِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: إِنَّ فُسْطَاطَ الْمُسْلِمِينَ يَوْمَ الْمَلْحَمَةِ بِالْغُوطَةِ
إِلَى جَانِبِ مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا دِمَشْقُ مِنْ خَيْرِ مَدَائِنِ الشَّامِ.
وفي رواية: خير منازل المسلمين يومئذ. أخرجه أبو داود (4/111، رقم 4298) وأحمد (5/197، رقم 21773) والطبرانى فى الأوسط (3/296، رقم 3205)، والحاكم (4/532، رقم 8496) وقال: صحيح
الإسناد.
Terjemahan:
Dari
Abu Darda’ ia berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya pangkalan (kubu)
kaum muslimin saat terjadinya peperangan besar berada di Ghutah, suatu tempat berdekatan
sebuah kota yang dipanggil dengan nama Dimasyq, antara
kota terbaik di
daerah Syam." Dalam riwayat
lain: “…sebaik-baik tempat tinggal kaum
muslimin pada masa itu”. (HR Abu Daud, Ahmad, at-Tabarani dan al-Hakim)
روي عَنْ
جُبَيْرِ بْنِ نُفَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: سَتُفْتَحُ عَلَيْكُمْ الشَّامُ، فَإِذَا خُيِّرْتُمْ
الْمَنَازِلَ فِيهَا فَعَلَيْكُمْ بِمَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا دِمَشْقُ، فَإِنَّهَا
مَعْقِلُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ الْمَلَاحِمِ، وَفُسْطَاطُهَا مِنْهَا بِأَرْضٍ
يُقَالُ لَهَا الْغُوطَةُ. أخرجه أحمد (4/160، رقم 17505) قال الهيثمى
(7/289): فيه أبو بكر بن أبى مريم، وهو ضعيف، ويقويه حديث أبي الدرداء.
Terjemahan:
Dari Jubair bin Nufair ia
berkata, "Telah menceritakan kepada kami seorang lelaki daripada sahabat
Nabi Muhammad SAW, bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Syam akan dibukakan
untuk kalian, maka jika kalian diberi kebebasan untuk memilih tempat tinggal di
dalamnya, maka pilihlah sebuah kota
yang bernama Dimasyq. Sesungguhnya ia adalah benteng kaum muslimin dari peperangan-peperangan
yang dahsyat, dan pangkalannya terletak di suatu tempat bernama al-Ghutah."
(Musnad Ahmad 16825)
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-:
«إِذَا وَقَعَتِ الْمَلاَحِمُ بَعَثَ اللَّهُ بَعْثًا مِنَ الْمَوَالِى، هُمْ
أَكْرَمُ الْعَرَبِ فَرَسًا، وَأَجْوَدُهُ سِلاَحًا، يُؤَيِّدُ اللَّهُ بِهِمُ
الدِّينَ». وفي رواية: المَوَالي مِن دمشقَ. أخرجه ابن ماجه (2/1369،
رقم 4090)، ونعيم بن حماد فى الفتن (2/474، رقم 1334)، والحاكم (4/591، رقم 8646)
وقال: صحيح على شرط البخاري.
Terjemahan:
Dari Abu
Hurairah katanya, "Rasulullah SAW bersabda: "Jika terjadi peperangan-peperangan
yang besar, maka Allah akan mengutus satu kumpulan daripada para al-mawali
(golongan yang berjanji taat setia, dari Dimasyq), mereka adalah orang Arab
yang paling mulia kudanya dan yang paling bagus senjatanya. Dengan merekalah
Allah menguatkan agama ini." (HR Ibnu Majah 4080, Nu‘aym bin Hammad dan
al-Hakim)
3- Perjanjian Damai Antara Islam dan Kristian
عَنْ جُبَيْرِ بْنِ
نُفَيْرٍ قَالَ: انْطَلِقْ بِنَا إِلَى ذِي مِخْبَرٍ - رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِىِّ
-صلى الله عليه وسلم - فَأَتَيْنَاهُ فَسَأَلَهُ جُبَيْرٌ عَنِ الْهُدْنَةِ
فَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ: «
سَتُصَالِحُونَ الرُّومَ صُلْحًا آمِنًا، فَتَغْزُونَ أَنْتُمْ وَهُمْ عَدُوًّا
مِنْ وَرَائِكُمْ، فَتُنْصَرُونَ وَتَغْنَمُونَ وَتَسْلَمُونَ، ثُمَّ تَرْجِعُونَ
حَتَّى تَنْزِلُوا بِمَرْجٍ ذِى تُلُولٍ، فَيَرْفَعُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ
النَّصْرَانِيَّةِ الصَّلِيبَ، فَيَقُولُ: غَلَبَ الصَّلِيبُ! فَيَغْضَبُ رَجُلٌ
مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَيَدُقُّهُ، فَعِنْدَ ذَلِكَ تَغْدِرُ الرُّومُ وَتَجْمَعُ
لِلْمَلْحَمَةِ ». وفي رواية: فَيَقُومُ
إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَيَقْتُلُهُ، فَعِنْدَ ذَلِكَ تَغْدِرُ
الرُّومُ وَتَكُونُ الْمَلَاحِمُ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْكُمْ، فَيَأْتُونَكُمْ
فِي ثَمَانِينَ غَايَةً، مَعَ كُلِّ غَايَةٍ عَشْرَةُ آلَافٍ. أخرجه أبو داود
(4/109، رقم 4292)، وابن ماجه (2/1369، رقم 4089)، وأحمد (4/91، رقم 16872)، وابن
حبان (15/102، رقم 6709)، والطبراني (4/235، رقم 4230)، والحاكم (4/467، رقم 8298)
وقال: صحيح الإسناد.
Terjemahan:
Dari Jubair bin Nufair katanya:
Kami pernah pergi untuk menemui Dhi Mikhbar - seorang sahabat Nabi SAW -
hinggalah kami menemuinya. Lalu Jubair pun bertanya tentang perjanjian. Maka
katanya: Aku dengar Rasulullah SAW bersabda: “Kalian akan mengadakan satu
perjanjian perdamaian dengan bangsa Rom. Lalu kalian akan berkerjasama dengan
mereka melawan suatu musuh yang datang dari belakang kalian. Maka kalian akan diberi
kemenangan dan selamat, kemudian kalian akan pulang sehinggalah berhenti pada
suatu padang
rumput yang luas dan berbukit-bukit. Tiba-tiba, ada seorang lelaki daripada
kaum Nasrani (Kristian) mengangkat salibnya seraya berkata; “Salib telah
menang!”. Maka berasa marahlah seorang lelaki dari kalangan kaum muslimin, lalu
ia pun menumbuknya. Disebabkan itu, bangsa Rom pun berkhianat dan berhimpun
untuk peperangan”. Dalam riwayat lain: “Maka seorang lelaki dari kalangan kaum muslimin
pun menuju kepadanya, lalu membunuhnya. Disebabkan itu, bangsa Rom pun
berkhianat sehingga terjadilah peperangan-peperangan, di mana mereka akan
bersatu menghadapi kalian dan datang di bawah 80 panji-panji dan bersama-sama
setiap satu panji terdapat 10,000 tentera”. (HR. Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad dan
lain-lain).
4- Sekatan Ekonomi Dari Pihak Kristian
عَنْ
أَبِي نَضْرَةَ، قَالَ: كُنَّا عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ فَقَالَ: يُوشِكُ
أَهْلُ الْعِرَاقِ أَنْ لَا يُجْبَى إِلَيْهِمْ قَفِيزٌ وَلَا دِرْهَمٌ، قُلْنَا:
مِنْ أَيْنَ ذَاكَ؟ قَالَ: مِنْ قِبَلِ الْعَجَمِ، يَمْنَعُونَ ذَاكَ، ثُمَّ
قَالَ: يُوشِكُ أَهْلُ الشَّأْمِ أَنْ لَا يُجْبَى إِلَيْهِمْ دِينَارٌ وَلَا
مُدْيٌ، قُلْنَا: مِنْ أَيْنَ ذَاكَ؟ قَالَ: مِنْ قِبَلِ الرُّومِ، ثُمَّ سَكَتَ
هُنَيَّةً، ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَكُونُ
فِي آخِرِ أُمَّتِي خَلِيفَةٌ يَحْثِي الْمَالَ حَثْيًا، لَا يَعُدُّهُ عَدَدًا»
قَالَ قُلْتُ لِأَبِي نَضْرَةَ وَأَبِي الْعَلَاءِ: أَتَرَيَانِ أَنَّهُ عُمَرُ
بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ فَقَالَا: لَا. أخرجه مسلم وأحمد (3/317، رقم 14446)،
وابن حبان (15/75، رقم 6682)، والحاكم (4/501، رقم 8400) .
Terjemahan:
Dari Abu Nadhrah berkata: Kami
berada di sisi Jabir bin Abdullah, ia berkata: Hampir sahaja penduduk Iraq
tidak akan dibawa masuk kepada mereka sebarang takar makanan mahu pun sekeping dirham.
Kami bertanya: Dari manakah puncanya? Beliau menjawab: Dari pihak bangsa ‘Ajam,
merekalah yang menahannya. Setelah itu beliau berkata: Hampir sahaja penduduk
Syam tidak akan dibawa masuk kepada mereka sekeping dinar mahu pun sebarang
takar makanan. Kami bertanya: Dari manakah puncanya? Beliau menjawab: Dari
pihak bangsa Rom. Kemudian beliau diam sejenak, lalu berkata: Rasulullah SAW
bersabda: "Akan ada di akhir umatku nanti seorang khalifah yang membahagi
harta tanpa menghitungnya." Aku berkata kepada Abu Nadhrah dan Abu al-‘Ala `: Apakah kalian berpendapat
dia ialah ‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz? Kedua-duanya menjawab: Tidak. (HR Muslim
5189, Ahmad, Ibn Hibban dan al-Hakim)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنَعَتِ الْعِرَاقُ دِرْهَمَهَا وَقَفِيزَهَا،
وَمَنَعَتِ الشَّأْمُ مُدْيَهَا وَدِينَارَهَا، وَمَنَعَتْ مِصْرُ إِرْدَبَّهَا
وَدِينَارَهَا، وَعُدْتُمْ مِنْ حَيْثُ بَدَأْتُمْ، وَعُدْتُمْ مِنْ حَيْثُ
بَدَأْتُمْ، وَعُدْتُمْ مِنْ حَيْثُ بَدَأْتُمْ» شَهِدَ عَلَى ذَلِكَ لَحْمُ
أَبِي هُرَيْرَةَ وَدَمُهُ. أخرجه مسلم (4/2220، رقم 2896)، وأبو داود (3/166، رقم
3035) وأحمد (2/262، رقم 7555)، وغيرهم.
Terjemahan:
Dari Abu Hurairah berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Iraq akan menahan
dirham dan takaran makanannya, Syam juga akan menahan takaran makanan dan
dinarnya, dan Mesir juga akan menahan takaran makanan dan dinarnya. Kamu
sekalian akan kembali sepertimana kalian mula dahulu, kamu sekalian akan
kembali sepertimana kalian mula dahulu, kamu sekalian akan kembali sepertimana
kalian mula dahulu." Abu Hurairah berkata: “Daging dan darah Abu Hurairah
bersaksi atas yang demikian ini”.
(HR Muslim 5156)
5-Pertempuran Tentera Kristian dan Tentera Islam
Dinyatakan bahawa al-Malhamah al-Kubra akan terjadi di A'maq atau Dabiq,
nama dua buah tempat berdekatan Halab, Syria dan Antakia, Turki. Ini merupakan
pertempuran terdahsyat antara tentera Islam dengan tentera Kristian, di mana
mereka mengerahkan 80 pasukan tentera yang setiap satu terdiri dari 12,000
tentera. Bermakna mereka
mempunyai kekuatan seramai 960,000 orang perajurit.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، قَالَ: " لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْزِلَ الرُّومُ
بِالْأَعْمَاقِ أَوْ بِدَابِقٍ، فَيَخْرُجُ إِلَيْهِمْ جَيْشٌ مِنَ الْمَدِينَةِ،
مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ، فَإِذَا تَصَافُّوا، قَالَتِ الرُّومُ:
خَلُّوا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الَّذِينَ سَبَوْا مِنَّا نُقَاتِلْهُمْ، فَيَقُولُ
الْمُسْلِمُونَ: لَا، وَاللهِ لَا نُخَلِّي بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ إِخْوَانِنَا،
فَيُقَاتِلُونَهُمْ، فَيَنْهَزِمُ ثُلُثٌ لَا يَتُوبُ اللهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا،
وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ، أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللهِ، وَيَفْتَتِحُ
الثُّلُثُ، لَا يُفْتَنُونَ أَبَدًا فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ،
فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْغَنَائِمَ، قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ
بِالزَّيْتُونِ، إِذْ صَاحَ فِيهِمِ الشَّيْطَانُ: إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ
خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ، فَيَخْرُجُونَ، وَذَلِكَ بَاطِلٌ، فَإِذَا جَاءُوا
الشَّأْمَ خَرَجَ، فَبَيْنَمَا هُمْ يُعِدُّونَ لِلْقِتَالِ، يُسَوُّونَ
الصُّفُوفَ، إِذْ أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ، فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَمَّهُمْ، فَإِذَا رَآهُ عَدُوُّ اللهِ، ذَابَ كَمَا
يَذُوبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ، فَلَوْ تَرَكَهُ لَانْذَابَ حَتَّى يَهْلِكَ،
وَلَكِنْ يَقْتُلُهُ اللهُ بِيَدِهِ، فَيُرِيهِمْ دَمَهُ فِي حَرْبَتِهِ ". أخرجه
مسلم (4/2221، رقم 2897) والحاكم (4/529، رقم 8486) وقال: صحيح على شرط مسلم.
Terjemahan:
Dari Abu Hurairah RA bahawa
Rasulullah SAW bersabda: “Tidak akan terjadi hari kiamat hingga bangsa Rom akan
turun berhimpun di A'maq atau Dabiq, lalu keluar menghadapi mereka sekelompok
askar dari Madinah antara sebaik-baik penduduk bumi ketika itu. Maka tatkala
mereka berhadapan, bangsa Rom berkata: 'Biarkanlah kami memerangi orang-orang
yang mengambil tawanan daripada kami! 'Kaum muslimin menjawab: 'Tidak, demi
Allah, kami tak akan membiarkan kalian memerangi saudara-saudara kami.' Maka
terjadilah peperangan antara mereka. Lalu ada sepertiga yang kalah di mana
Allah tak akan mengampuni dosa mereka untuk selamanya, dan sepertiga lagi
terbunuh sebagai sebaik-baik para syuhada' di sisi Allah, dan sepertiga lagi
akan memperolehi kemenangan. Mereka tak akan ditimpa sebarang fitnah selamanya,
lalu mereka akan menakluki Kostantinopel. Kemudian ketika mereka sedang
membahagi-bahagi harta rampasan perang di mana mereka telah menggantungkan
pedang-pedang mereka pada pohon zaitun, tiba-tiba syaitan meneriak terhadap
mereka: 'Sesungguhnya Al-Masih (Dajjal) telah muncul dalam kalangan keluarga
kalian’, maka mereka pun segera keluar, sedangkan itu hanyalah satu kebohongan.
Apabila mereka mendatangi Syam, ia pun muncul. Maka ketika mereka sedang
mempersiapkan diri untuk peperangan dan merapikan barisan, tibalah waktu solat.
Lalu turunlah Nabi Isa bin Maryam sallallahu 'alaihi wasallam, lalu ia
mengimami mereka. Apabila musuh Allah (Dajjal) melihatnya, nescaya ia akan
mencair sebagaimana garam mencair di dalam air. Seandainya ia membiarkannya
sahaja nescaya ia juga akan mencair sehingga binasa, akan tetapi Allah ingin
membunuhnya dengan tangannya, lalu baginda memperlihatkan kepada mereka
darahnya yang melekat di tombaknya.” [HR. Muslim no.5157]
Peperangan ini akan terjadi pada masa kemunculan Imam al-Mahdi yang berlaku secara sengit sehingga mengambil masa yang
agak panjang dan mengorbankan begitu banyak jiwa.
عن أبي هريرة قال: قال رسول الله
- صلى الله عليه وسلم - : تجيشُ الرُّوم على والٍ من عِترَتي، اسمُهُ
يواطىء اسمِي، فيقبلون بمكانٍ يقالُ له العماق، فيقتتلون، فيقتلُ منَ المسلمين الثُّلُث أو نحو ذلك، ثم
يقتتلون يوماً آخر، فيقتل منَ المسلمين نحو ذلك، ثُم يقتتلُون اليوم الثالِث، فيكُون
على الرُّوم، فلا يزالونَ حتى يفتحوا القُسْطَنطينية، فبينما هُم يقتسمونَ فيها
بالأترسةِ، إذ أتاهُمْ صارخٌ أن الدَّجَّال قد خلفكُم في ذراريكُمْ. (رواه
الخطيب في المتفق والمفترق بسند حسن)
Terjemahan:
Dari Abu Hurairah RA bahawa
Rasulullah SAW bersabda: “Bangsa Rom akan bersiap untuk memerangi seorang
pemerintah dari kalangan keturunanku, yang namanya sama dengan namaku. Lalu
mereka bertembung di suatu tempat yang dinamakan ‘Ammaq. Maka mereka pun
berperang hingga terbunuh dari kalangan kaum muslimin sebanyak sepertiga atau
seumpama jumlah itu. Kemudian mereka berperang lagi pada hari yang lain, hingga
terbunuh dari kalangan kaum muslimin sebanyak jumlah tadi. Kemudian mereka berperang lagi pada hari yang
ketiga hingga dapat mengatasi Rom. Mereka terus berjuang sehingga mereka
berjaya menakluki Kostantinopel. Maka ketika mereka membahagi-bahagikan
rampasan di sana dengan perisai, tiba-tiba datang seseorang yang menyeru: ‘Sesungguhnya
Dajjal telah muncul dalam kalangan keluarga kalian’.”
عَنْ يُسَيْرِ بْنِ
جَابِرٍ، قَالَ: هَاجَتْ رِيحٌ حَمْرَاءُ بِالْكُوفَةِ، فَجَاءَ رَجُلٌ لَيْسَ
لَهُ هِجِّيرَى إِلَّا: يَا عَبْدَ اللهِ بْنَ مَسْعُودٍ جَاءَتِ السَّاعَةُ،
قَالَ: فَقَعَدَ وَكَانَ مُتَّكِئًا، فَقَالَ: إِنَّ السَّاعَةَ لَا تَقُومُ،
حَتَّى لَا يُقْسَمَ مِيرَاثٌ، وَلَا يُفْرَحَ بِغَنِيمَةٍ، ثُمَّ قَالَ
بِيَدِهِ هَكَذَا - وَنَحَّاهَا نَحْوَ الشَّأْمِ - فَقَالَ: عَدُوٌّ
يَجْمَعُونَ لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ، وَيَجْمَعُ لَهُمْ أَهْلُ الْإِسْلَامِ، قُلْتُ:
الرُّومَ تَعْنِي؟ قَالَ: نَعَمْ، وَتَكُونُ عِنْدَ ذَاكُمُ الْقِتَالِ رَدَّةٌ
شَدِيدَةٌ، فَيَشْتَرِطُ الْمُسْلِمُونَ شُرْطَةً لِلْمَوْتِ لَا تَرْجِعُ إِلَّا
غَالِبَةً، فَيَقْتَتِلُونَ حَتَّى يَحْجُزَ بَيْنَهُمُ اللَّيْلُ، فَيَفِيءُ
هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ، كُلٌّ غَيْرُ غَالِبٍ، وَتَفْنَى الشُّرْطَةُ، ثُمَّ
يَشْتَرِطُ الْمُسْلِمُونَ شُرْطَةً لِلْمَوْتِ، لَا تَرْجِعُ إِلَّا غَالِبَةً،
فَيَقْتَتِلُونَ حَتَّى يَحْجُزَ بَيْنَهُمُ اللَّيْلُ، فَيَفِيءُ هَؤُلَاءِ
وَهَؤُلَاءِ، كُلٌّ غَيْرُ غَالِبٍ، وَتَفْنَى الشُّرْطَةُ، ثُمَّ يَشْتَرِطُ
الْمُسْلِمُونَ شُرْطَةً لِلْمَوْتِ، لَا تَرْجِعُ إِلَّا غَالِبَةً،
فَيَقْتَتِلُونَ حَتَّى يُمْسُوا، فَيَفِيءُ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ، كُلٌّ غَيْرُ
غَالِبٍ، وَتَفْنَى الشُّرْطَةُ، فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الرَّابِعِ، نَهَدَ
إِلَيْهِمْ بَقِيَّةُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ، فَيَجْعَلُ اللهُ الدَّبْرَةَ
عَلَيْهِمْ، فَيَقْتُلُونَ مَقْتَلَةً - إِمَّا قَالَ: لَا يُرَى مِثْلُهَا،
وَإِمَّا قَالَ: لَمْ يُرَ مِثْلُهَا - حَتَّى إِنَّ الطَّائِرَ لَيَمُرُّ
بِجَنَبَاتِهِمْ، فَمَا يُخَلِّفُهُمْ حَتَّى يَخِرَّ مَيْتًا، فَيَتَعَادُّ بَنُو
الْأَبِ، كَانُوا مِائَةً، فَلَا يَجِدُونَهُ بَقِيَ مِنْهُمْ إِلَّا الرَّجُلُ
الْوَاحِدُ، فَبِأَيِّ غَنِيمَةٍ يُفْرَحُ؟ أَوْ أَيُّ مِيرَاثٍ يُقَاسَمُ،
فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ سَمِعُوا بِبَأْسٍ، هُوَ أَكْبَرُ مِنْ ذَلِكَ،
فَجَاءَهُمُ الصَّرِيخُ، إِنَّ الدَّجَّالَ قَدْ خَلَفَهُمْ فِي ذَرَارِيِّهِمْ،
فَيَرْفُضُونَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ، وَيُقْبِلُونَ، فَيَبْعَثُونَ عَشَرَةَ
فَوَارِسَ طَلِيعَةً، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«إِنِّي لَأَعْرِفُ أَسْمَاءَهُمْ وَأَسْمَاءَ آبَائِهِمْ، وَأَلْوَانَ
خُيُولِهِمْ، هُمْ خَيْرُ فَوَارِسَ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ - أَوْ
مِنْ خَيْرِ فَوَارِسَ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ -». أخرجه مسلم
(4/2223، رقم 2899) وأحمد (1/384، رقم 3643)، وغيرهما.
Terjemahan:
Dari Yusair bin Jabir berkata: Pernah angin merah bertiup begitu
kencang di Kufah, lalu datang seorang lelaki yang tidak memiliki kebiasaan lain
selain berkata: “Wahai ‘Abdullah bin Mas'ud, kiamat telah tiba!” Yusair bercerita:
Ibnu Mas'ud terus segera duduk sedang sebelumnya beliau hanya bersandar, lalu
berkata: “Sesungguhnya kiamat tidak akan terjadi sehingga harta warisan tidak
lagi dibahagi-bahagi dan harta rampasan tidak lagi menggembirakan”. Setelah
itu, beliau berisyarat dengan tangannya seperti demikian, iaitu menunjukkannya
ke arah Syam, lalu berkata: “Ada
satu musuh yang akan berkumpul untuk menghadapi kaum muslimin dan kaum muslimin
juga berkumpul untuk menghadapi mereka”. Aku bertanya: “Rom yang tuan
maksudkan?” Beliau menjawab: “Ya, dan akan terjadi saat peperangan itu serang
balas yang amat sengit sekali. Maka, kaum muslimin pun menyusun sekelompok
pasukan berani mati yang tidak boleh kembali kecuali dalam keadaan menang.
Mereka pun berperang sehinggalah tiba waktu malam menghalang mereka, lalu
masing-masing pun kembali berlindung dan kedua-dua pihak tiada yang menang,
sedang sekelompok pasukan tadi pula habis tewas. Kemudian, kaum muslimin menyusun
lagi sekelompok pasukan berani mati yang tidak boleh kembali kecuali dalam
keadaan menang. Mereka pun berperang lagi sehinggalah waktu malam menghalang
mereka, lalu masing-masing pun kembali lagi berlindung dan kedua-dua pihak
masih lagi tiada yang menang, sedang sekelompok pasukan tadi pula habis tewas.
Kemudian, kaum muslimin menyusun lagi sekelompok pasukan berani mati yang tidak
boleh kembali kecuali dalam keadaan menang. Mereka pun berperang lagi sehingga
tiba waktu malam, lalu masing-masing pun kembali lagi berlindung dan kedua-dua
pihak juga masih tiada yang menang, sedang sekelompok pasukan tadi pula habis tewas.
Maka apabila tiba hari keempat, baki kaum muslimin yang masih ada telah bangkit
menentang mereka, lalu Allah pun menjadikan kekalahan buat mereka. Mereka telah
membunuh musuh dengan jumlah kematian yang tidak akan lagi dapat dilihat
seumpamanya - atau pun perawi berkata: …yang belum pernah lagi dilihat
seumpamanya - hinggakan jika ada burung yang terbang melintasi penjuru-penjuru mayat
mereka sahaja tidak akan melepasi mereka melainkan ia pasti akan jatuh tersungkur
mati. Maka, ada kabilah yang menghitung ahli mereka (yang berperang) yang mulanya
berjumlah seratus orang, namun mereka tidak menemui orang yang masih hidup
daripada mereka kecuali hanya satu orang sahaja. Justeru, dengan harta rampasan
yang mana yang akan membuat rasa gembira atau harta pusaka yang mana yang akan
dapat dibahagi-bahagi? Sementara mereka di saat seperti itu, tiba-tiba mereka mendengar
pula satu ancaman yang lebih besar dari itu. Lalu datang kepada mereka orang
yang menyeru bahawa Dajjal telah pun muncul di kalangan keluarga mereka. Lantas
mereka pun segera membuang apa yang ada di tangan mereka dan terus pulang. Setelah
itu, mereka mengutus sepuluh orang pahlawan berkuda ke baris hadapan”.
Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya aku mengetahui nama-nama mereka,
nama-nama bapa mereka dan warna kuda-kuda mereka. Mereka adalah pahlawan yang terbaik
di atas muka bumi pada masa itu - atau: …antara pahlawan yang terbaik di atas muka
bumi pada masa itu -." (HR Muslim, Ahmad dll)
Dalam hadis di atas dan hadis-hadis
sebelumnya digambarkan beberapa peralatan perang klasik seperti kuda, pedang
dan tombak. Berdasarkan zahir hadis, tidak mustahil ianya memang berbentuk
hakiki dan bukannya majazi. Jika ia secara hakiki, maka tidak mustahil jika
akan terjadi pada masa itu kekurangan berbagai sumber penting, kehabisan tenaga
asas dan kegagalan fungsi berbagai sistem teknologi. Allah SWT yang memberinya
kepada kita, maka Dia juga berkuasa untuk menariknya semula.
عن
نَهِيك بن صُرَيْم قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لتُقاتِلنَّ
المشركينَ حتَّى تُقاتلَ بقيتُكم على نهرِ الأُردن الدَّجَّالَ أنتُم شرقيُّهُ وهُمْ
غربيُّهُ. قال: ولا أعلم أين الأردن يومئذٍ منَ الأرضِ. أخرجه الطبراني كما في
مجمع الزوائد للهيثمي (7/349) وقال: رواه الطبراني والبزار، ورجال البزار ثقات.
وأورده الحافظ فى الإصابة (6/476) وعزاه للطبراني وابن منده. وفي لفظ الطبراني في
الأوسط: لا تزالون تقاتلون الكفار..إلخ.
Terjemahan:
Dari Nahik bin Suraim katanya:
Sabda Rasulullah SAW: “Kamu akan berperang dengan kaum musyrikin sehinggalah
baki kamu yang masih tinggal akan memerangi Dajjal di atas sungai Jordan , kamu di
sisi timurnya dan mereka di sisi baratnya.” Kata Nahik: Dan aku tidak tahu pun
di mana letaknya bumi Jordan
pada waktu itu. (HR at-Tabarani. Kata al-Haythami dalam Majma‘ az-Zawa’id:
Ia riwayat at-Tabarani dan al-Bazzar, dan para perawi al-Bazzar adalah thiqah)
6- Pembukaan Konstantinople
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-
« عُمْرَانُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ خَرَابُ يَثْرِبَ، وَخَرَابُ يَثْرِبَ خُرُوجُ
الْمَلْحَمَةِ، وَخُرُوجُ الْمَلْحَمَةِ فَتْحُ قُسْطَنْطِينِيَّةَ، وَفَتْحُ
الْقُسْطَنْطِينِيَّةِ خُرُوجُ الدَّجَّالِ ». أخرجه أبو داود (4/110، رقم
4294)، وابن أبي شيبة (7/491، رقم 37477)، وأحمد (5/245، رقم 22174)، والطبراني
(20/108، رقم 214).
Terjemahan:
Dari Muaz ibn Jabal r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: "Pemakmuran Baitul
Maqdis merupakan tanda kehancuran Yathrib, kehancuran Yathrib merupakan tanda
permulaan al-malhamah, permulaan al-malhamah merupakan tanda pembebasan
Kostantinopel, pembebasan Kostantinopel merupakan tanda kemunculan Dajjal".
(HR. Abu Dawud dan lain-lain)
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ:
«سَمِعْتُمْ بِمَدِينَةٍ جَانِبٌ مِنْهَا فِي الْبَرِّ وَجَانِبٌ مِنْهَا فِي
الْبَحْرِ؟» قَالُوا: نَعَمْ، يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ: " لَا تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى يَغْزُوَهَا سَبْعُونَ أَلْفًا مِنْ بَنِي إِسْحَاقَ، فَإِذَا
جَاءُوهَا نَزَلُوا، فَلَمْ يُقَاتِلُوا بِسِلَاحٍ وَلَمْ يَرْمُوا بِسَهْمٍ،
قَالُوا: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، فَيَسْقُطُ أَحَدُ
جَانِبَيْهَا - قَالَ ثَوْرٌ: لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ - الَّذِي فِي
الْبَحْرِ، ثُمَّ يَقُولُوا الثَّانِيَةَ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ
أَكْبَرُ، فَيَسْقُطُ جَانِبُهَا الْآخَرُ، ثُمَّ يَقُولُوا الثَّالِثَةَ: لَا
إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، فَيُفَرَّجُ لَهُمْ، فَيَدْخُلُوهَا
فَيَغْنَمُوا، فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْمَغَانِمَ، إِذْ جَاءَهُمُ الصَّرِيخُ،
فَقَالَ: إِنَّ الدَّجَّالَ قَدْ خَرَجَ، فَيَتْرُكُونَ كُلَّ شَيْءٍ
وَيَرْجِعُونَ ". أخرجه مسلم (4/2238، رقم 2920) . والحاكم (4/523، رقم :
8469) وقال: يقال: إن هذه المدينة هي القسطنطينية، قد صحت الرواية أن فتحها مع
قيام الساعة.اهـ
Terjemahan:
Dari Abu Hurairah RA bahawasanya
Nabi SAW bersabda: “Pernahkah kalian mendengar suatu kota yang terletak sebahagiannya di darat dan
sebahagiannya di laut?” Para sahabat menjawab:
“Ya, wahai Rasulullah”. Rasulullah meneruskan: “Tidak akan terjadi hari kiamat
sehingga ia diserang oleh 70,000 orang daripada Bani Ishaq (iaitu kumpulan
bangsa Rom yang Islam). Ketika mereka telah sampai di sana , mereka pun memasukinya. Namun, mereka
tidak bertempur dengan sebarang senjata pun dan tidak juga melepaskan satu anak
panah. Mereka hanya mengucapkan: La ilaha illallah, wallahu akbar.
Lalu, jatuhlah salah satu bahagian kota
itu - berkata Thaur, perawi hadis ini: Saya tidak tahu kecuali sabda baginda: -
iaitu bahagian yang berada di laut. Kemudian mereka berkata lagi kali kedua: La ilaha illallah, wallahu
akbar. Maka, jatuhlah
pula bahagian yang lain (bahagian yang berada di darat). Kemudian mereka berkata lagi kali ketiga: La
ilaha illallah, wallahu akbar. Maka, terbukalah kota itu buat
mereka. Lalu mereka pun memasukinya dan mendapatkan harta rampasan perang.
Ketika mereka sedang membahagi-bahagikan harta rampasan tersebut, tiba-tiba
datanglah kepada mereka seorang yang menyeru berkata, ‘Sesungguhnya Dajjal
telah pun keluar’. Lantas mereka pun meninggalkan segala-galanya dan segera
kembali’.” (HR. Muslim, no: 7517 dan al-Hakim)
Ulama berselisih pandangan tentang pernyataan pasukan
tentera ‘daripada Bani Ishaq’ di atas. Jika riwayat tersebut benar, maka ia
bermaksud kumpulan bangsa Rom yang telah memeluk Islam sebagaimana pandangan
Imam Ibn Kathir. Ini sesuai dengan zahir hadis kerana bangsa Rom adalah
daripada Bani Ishaq. Manakala sebahagian ulama berpandangan, kemungkinan perawi
tersilap kerana lafaz yang sepatutnya ialah Bani Isma‘il yang merujuk kepada
bangsa Arab dan mereka bukan Bani Ishaq. Ini dikuatkan lagi dengan riwayat-riwayat
yang menunjukkan kebangkitan bangsa Arab pada masa itu.[3] Antara kedua-dua pandangan ini tidak dapat
dipastikan mana yang lebih tepat. Wallahu a‘lam.
* Boleh jadi juga mereka adalah ahli kitab yang
memeluk Islam selepas turunnya Nabi ‘Isa
AS seperti yang dinyatakan dalam
al-Quran:
وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا
"Dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli
Kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa sebelum matinya dan pada hari
kiamat kelak Nabi Isa akan menjadi saksi terhadap mereka." (an-Nisa’: 159)
Kemungkinan timbul persoalan,
apakah yang dimaksudkan ialah pembukaan Konstantinopel oleh Sultan Muhammad
al-Fatih yang telah menguburkan Empayar Byzantine pada tahun 1453M (857H)? Berdasarkan
hadis-hadis dalam isu ini menunjukkan pembukaan Konstantinopel merupakan salah
satu tanda hampirnya hari kiamat. Menurut as-Sayyid Muhammad Rasul al-Barzanji
(w. 1103H) dalam kitabnya al-Isya‘ah li Asyrat al-Sa‘ah, Konstantinopel
yang dimaksudkan bukan Konstantinople yang ditakluk itu kerana ia sudah menjadi
negara Islam, tetapi maksudnya ialah Konstantinopel Besar (Qustantiniyyah al-Kubra).
as-Sayyid Muhammad Rasul al-Barzanji memetik daripada pengarang kitab ‘Iqd
al-Durar bahawa Konstantinopel Besar bersambung dengan negara-negara Rumiyyah
(Rome ) dan Andalus (Spain ). Rumiyyah ialah ibu
negara-negara bangsa Rom dan orang yang memerintahnya dipanggil al-Bab
(Pope), iaitu pemerintah tertinggi bagi agama Nasrani (Kristian) sepertimana
kedudukan khalifah bagi kaum muslimin.[4]
Gambaran ini pada masa sekarang boleh jadi merujuk kepada Vatican
City , iaitu pusat utama bagi agama Kristian sedunia dekat Rome , Itali.
Penaklukan Konstantinopel ini termasuk antara penaklukan
yang unik, kerana negeri itu berhasil dikuasai oleh kaum muslimin tanpa senjata,
melainkan dengan tahlil dan takbir sebagaimana dijelaskan dalam hadis. Menurut
Dr. Syaraf al-Qudhah pula, maksud pembukaan Konstantinopel ini ialah pembukaan Konstantinopel
kali yang kedua di mana akan gugurnya sistem sekular di negara tersebut (yakni di
Turki). Maka, sebab itu ia berjaya ditakluk tanpa sebarang senjata, tetapi
dengan tahlil dan takbir kerana penduduknya memang sudah pun Islam.[5]
Kedua-dua pandangan ini mungkin dapat disatukan di mana
akan berlaku kedua-dua pembukaan sekaligus, iaitu pembukaan Konstantinopel kali
kedua (Istanbul ) dan pembukaan Konstantinopel
Besar (Rome ).
Wallahu a‘lam. Buktinya terdapat hadis-hadis yang menggambarkan kedua-dua
pembukaan tersebut iaitu:
عن عَبْد اللَّهِ بْنَ
عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: بَيْنَمَا نَحْنُ حَوْلَ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَكْتُبُ، إِذْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّ الْمَدِينَتَيْنِ تُفْتَحُ أَوَّلًا:
قُسْطَنْطِينِيَّةُ أَوْ رُومِيَّةُ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «مَدِينَةُ هِرَقْلَ تُفْتَحُ أَوَّلًا» يَعْنِي
قُسْطَنْطِينِيَّةَ. أخرجه أحمد (6645) والدارمي (503) والحاكم (8662) وقال: صحيح
على شرط الشيخين، ووافقه الذهبي.
Terjemahan:
Dari ‘Abdullah bin 'Amr r.a. berkata:
'Sewaktu kami berada di sekeliling Rasullullah SAW kami menulis (hadis-hadis) tiba-tiba
Rasulullah SAW ditanya: Manakah antara dua kota
yang pertama sekali akan ditaklukkan, Konstantinopel atau Rumiyyah (Rome )?’ Lalu Nabi SAW
menjawab: “Kota Hiraql (Heraclius) yang akan dibuka terlebih dahulu",
iaitu Konstantinopel. (HR Ahmad, al-Darimi 486 dan al-Hakim)
روي عن عمرو بن عوف مرفوعاً
قال: لاَ تقُومُ السَّاعةُ حتَّى يفتح اللهُ عزَّ وجلَّ على المؤمنينَ القُسْطنطينية
والرُّومية بالتَّسبيحِ والتَّكبيرِ. رواه الديلمي في مسند الفردوس بسند ضعيف.
Terjemahan:
Dari ‘Amru bin ‘Auf secara marfu‘ sabda baginda
SAW: “Kiamat tidak akan terjadi sehinggalah Allah ‘azza wajalla
membukakan ke atas orang mukminin kota
Kostantinopel dan Rumiyyah (Rome )
dengan tasbih dan takbir”. (HR al-Dailami)
Terdapat hadis yang menentukan tempoh antara al-Malhamah al-Kubra, pembebasan
Kostantinopel dan kemunculan Dajjal iaitu;
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-:
« الْمَلْحَمَةُ الْكُبْرَى وَفَتْحُ الْقُسْطَنْطِينِيَّةِ وَخُرُوجُ الدَّجَّالِ
فِى سَبْعَةِ أَشْهُرٍ ». أخرجه أبو داود (4/110، رقم 4295)، والترمذي (4/509،
رقم 2238) وقال: حسن غريب، وابن ماجه (2/1370، رقم 4092)، وأحمد (5/234، رقم
22098)، والحاكم (4/473، رقم 8313)، والطبراني (20/91، رقم 173).
Terjemahan:
Dari Muaz ibn
Jabal r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: "Al-Malhamah al-Kubra, pembebasan
Kostantinopel dan kemunculan Dajjal adalah dalam tempoh 7 bulan". (HR. Abu
Dawud, al-Tirmizi, Ibn Majah, Ahmad dan lain-lain)
Namun, dalam riwayat lain disebut:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُسْرٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-
قَالَ: « بَيْنَ الْمَلْحَمَةِ وَفَتْحِ الْمَدِينَةِ سِتُّ سِنِينَ وَيَخْرُجُ
الْمَسِيحُ الدَّجَّالُ فِى السَّابِعَةِ ». أخرجه أبو داود (4/110، رقم
4296)، وابن ماجه (2/1370، رقم 4093)، وأحمد (4/189، رقم 17727)، والبزار (8/431،
رقم 3505) وغيرهم، وسنده حسن.
Terjemahan:
Dari ‘Abdullah ibn Busr r.a.:
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Antara al-Malhamah dan pembebasan kota itu adalah dalam
tempoh 6 tahun dan al-Masih Dajjal akan muncul pada tahun yang ketujuh". (HR. Abu Dawud, Ibn Majah, Ahmad,
al-Bazzar dan lain-lain)
Kemungkinan akan berlaku banyak al-malhamah, bermula dengan al-malhamah
yang pertama hingga al-malhamah yang terakhir, sebab itu ia juga disebut secara
jamak ‘al-malahim’. Maka, hadis ‘Abdullah ibn Busr r.a. ini dapat ditafsirkan
bahawa jarak antara al-malhamah yang pertama dengan pembebasan Konstantinopel itu
adalah dalam tempoh 6 tahun. Manakala antara al-malhamah yang terakhir yang
merupakan al-Malhamah al-Kubra, pembebasan Kostantinopel dan kemunculan Dajjal
adalah dalam tempoh 7 bulan, iaitu hingga masuk tahun yang ketujuh.[6]
7- Saat Kehancuran Pihak Kristian
عَنْ الْمُسْتَوْرِد
قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ « أَشَدُّ
النَّاسِ عَلَيْكُمُ الرُّومُ وَإِنَّمَا هَلَكَتُهُمْ مَعَ السَّاعَةِ ». أخرجه
أحمد (4/230، رقم 18052). قال الهيثمي (6/212): فيه ابن لهيعة، وفيه ضعف وحديثه
حسن، وبقية رجاله رجال الصحيح.اهـ، وحسَّنه السيوطي في الجامع الصغير.
Terjemahan:
Dari al-Mustaurid r.a: katanya: Aku dengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"Manusia yang paling keras ke atas kamu sekalian ialah bangsa Rom. Akan tetapi kehancuran mereka adalah
bersama hari kiamat". (HR. Ahmad)
عن أَبي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا تَقُومُ السَّاعَةُ
حَتَّى يَنْزِلَ فِيكُمْ ابْنُ مَرْيَمَ حَكَمًا مُقْسِطًا، فَيَكْسِرَ الصَّلِيبَ
وَيَقْتُلَ الْخِنْزِيرَ وَيَضَعَ الْجِزْيَةَ، وَيَفِيضَ الْمَالُ حَتَّى لَا
يَقْبَلَهُ أَحَدٌ. متفق عليه
Dari Abu Hurairah RA dari Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan terjadi
kiamat sehingga turun kepada kamu sekalian Isa bin Maryam sebagai hakim yang
adil. Maka, dia akan menghancurkan salib, membunuh babi, mengenakan jizyah dan
harta akan melimpah ruah sehingga tidak ada seorang pun yang mahu
menerimanya". (HR al-Bukhari dan Muslim)
Keterangan Nabi Isa AS akan menghancurkan salib dan mengenakan jizyah itu memberi
isyarat berakhirnya pengaruh kuasa Kristian pada masa itu. Orang-orang Kristian
yang tidak mahu memeluk Islam akan dikenakan jizyah ke atas mereka setelah
sekian lama kewajipan tersebut tergendala.
8-
Jaminan Kemenangan Untuk Tentera Islam
عَنْ
جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ، عَنْ نَافِعِ بْنِ عُتْبَةَ، قَالَ: كُنَّا مَعَ رَسُولِ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِي غَزْوَةٍ، قَالَ: فَأَتَى النَّبِيَّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ الْمَغْرِبِ، عَلَيْهِمْ
ثِيَابُ الصُّوفِ، فَوَافَقُوهُ عِنْدَ أَكَمَةٍ، فَإِنَّهُمْ لَقِيَامٌ وَرَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَاعِدٌ، قَالَ: فَقَالَتْ لِي نَفْسِي:
ائْتِهِمْ فَقُمْ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَهُ لَا يَغْتَالُونَهُ، قَالَ: ثُمَّ قُلْتُ:
لَعَلَّهُ نَجِيٌّ مَعَهُمْ، فَأَتَيْتُهُمْ فَقُمْتُ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَهُ،
قَالَ: فَحَفِظْتُ مِنْهُ أَرْبَعَ كَلِمَاتٍ، أَعُدُّهُنَّ فِي يَدِي، قَالَ: «تَغْزُونَ
جَزِيرَةَ الْعَرَبِ فَيَفْتَحُهَا اللهُ، ثُمَّ فَارِسَ فَيَفْتَحُهَا اللهُ،
ثُمَّ تَغْزُونَ الرُّومَ فَيَفْتَحُهَا اللهُ، ثُمَّ تَغْزُونَ الدَّجَّالَ
فَيَفْتَحُهُ اللهُ» قَالَ: فَقَالَ نَافِعٌ: يَا جَابِرُ، لَا نَرَى
الدَّجَّالَ يَخْرُجُ، حَتَّى تُفْتَحَ الرُّومُ. أخرجه مسلم (4/2225، رقم 2900) وأحمد
(4/337، رقم 18994)، وغيرهما.
Terjemahan:
Dari Jabir bin Samurah dari
Nafi' bin Utbah berkata: Kami pernah bersama Rasulullah SAW dalam suatu
peperangan. Ia (Nafi') bercerita: Maka ada suatu kaum dari sebelah Maghrib datang
menemui Nabi SAW dan mereka itu memakai baju bulu. Mereka menemui baginda dekat
dengan sebuah bukit. Mereka berdiri sementara Rasulullah SAW duduk. Ia berkata
lagi: Hatiku berkata: Datangilah mereka dan berdirilah di antara mereka dan baginda
SAW agar mereka tidak mengapa-apakan baginda. Lalu aku berkata: Mungkin baginda
berbicara sulit dengan mereka. Maka aku pun mendatangi mereka, lalu aku berdiri
di antara mereka dan baginda. Aku menghafal empat kalimat dari baginda, aku
menghitungnya dengan tanganku. Baginda bersabda: "Kamu sekalian akan
memerangi semenanjung Arab lalu Allah akan menaklukkannya, setelah itu Parsi
lalu Allah akan menaklukkannya, kemudian kamu sekalian akan memerangi Rom lalu
Allah akan menaklukkannya, selanjutnya kalian akan memerangi Dajjal lalu Allah akan
menaklukkannya juga." Kemudian Nafi' berkata: Wahai Jabir, kami tidak
berpendapat Dajjal akan muncul sehinggalah Rom ditakluki. (HR Muslim 5161, Ahmad
dan lain-lain)
[1] Tarikh al-Umam wa al-Muluk – Muhammad bin Jarir al-Tabari, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah,
1407H, 2/448-450.
[2] Perang Salib Dan Kejayaan
Salahuddin Al-Ayubi Mengembalikan Islamicjerusalem Kepada Umat Islam - Mohd Roslan Mohd Nor & Nor Shakila Mohd Noor, Jurnal Al-Tamaddun
Bil. 7 (1) 2012, hlm. 61-74.
[3] Wa’il Ibrahim Mahmud al-‘Asud,
2008, al-Ahadith al-Waridah fi al-Malhamah al-Kubra – ‘Amman: Dar
al-Furqan, h. 297 & 307. Muhammad ‘Abd al-Rahman al-‘Arifi, 2011, Nihayah
al-‘Alam: Asyrat al-Sa‘ah al-Sughra wa al-Kubra, cet. 10, Riyadh: Dar
al-Tadmuriyyah, h. 157.
[4] as-Sayyid Muhammad Rasul al-Barzanji, 1997,
al-Isya‘ah li Asyrat al-Sa‘ah, Jeddah: Dar al-Minhaj, h. 219 & 222.
[5] Dr. Syaraf al-Qudhah, 2009, Kharitah
al-Mustaqbal fi al-Hadith al-Nabawi (Ahadith al-Mubasysyarat wa al-Fitan),
edisi kedua, Amman, Jordan, h. 35-36.
[6] Wa’il Ibrahim Mahmud al-‘Asud,
2008, al-Ahadith al-Waridah fi al-Malhamah al-Kubra – ‘Amman: Dar
al-Furqan, h. 353-355.
2 comments:
PENDAFTARAN BELA NEGARA
KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
Untuk Wali Wali Allah dimana saja kalian berada
Sekarang keluarlah, Hunuslah Pedang dan Asahlah Tajam-Tajam
Api Jihad Fisabilillah Akhir Zaman telah kami kobarkan
Panji-Panji Perang Nabimu sudah kami kibarkan
Arasy KeagunganMu sudah bergetar Hebat Ya Allah,
Wahai Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang
hamba memohon kepadaMu keluarkan para Muqarrabin bersama kami
Allahumma a’izzal islam wal muslim wa adzillas syirka wal musyrikin wa dammir a’da aka a’da addin wa iradaka suui ‘alaihim yaa Robbal ‘alamin.
Wahai ALLAH muliakanlah islam dan Kaum Muslimin, hinakan dan rendahkanlah kesyirikan dan pelaku kemusyrikan dan hancurkanlah musuh-mu dan musuh agama-mu dengan keburukan wahai RABB
semesta alam.
Allahumma ‘adzdzibil kafarotalladzina yashudduna ‘ansabilika, wa yukadzdzibuna min rusulika wa yuqotiluna min awliyaika.
Wahai ALLAH berilah adzab…. wahai ALLAH berilah adzab…. wahai ALLAH berilah adzab…. orang-oramg kafir yang telah menghalang-halangi kami dari jalan-Mu, yang telah mendustakan-Mu dan telah membunuh Para Wali-Mu, Para Kekasih-Mu
Allahumma farriq jam’ahum wa syattit syamlahum wa zilzal aqdamahum wa bilkhusus min yahuud wa syarikatihim innaka ‘ala kulli syaiin qodir.
Wahai ALLAH pecah belahlah, hancur leburkanlah kelompok mereka, porak porandakanlah mereka dan goncangkanlah kedudukan mereka, goncangkanlah hati hati mereka terlebih khusus dari orang-orang yahudi dan sekutu-sekutu mereka. sesungguhnya ENGKAU Maha Berkuasa.
Allahumma shuril islam wal ikhwana wal mujahidina fii kulli makan yaa rabbal ‘alamin.
Wahai ALLAH tolonglah Islam dan saudara kami dan Para Mujahid dimana saja mereka berada wahai RABB Semesta Alam.
Aamiin Yaa Robbal ‘Alamin
Wahai Wali-wali Allah Kemarilah, Datanglah dan Berkujunglah dan bergabunglah bersama kami kami Ahlul Baitmu
Al Qur`an adalah manhaj (petunjuk jalan) bagi para Da`i yang menempuh jalan dien ini sampai hari kiamat, Kami akan bawa anda untuk mengikuti jejak langkah penghulu para rasul Muhammad SAW dan pemimpin semua umat manusia.
Hai kaumku ikutilah aku, aku akan menunjukan kepadamu jalan yang benar (QS. Al-Mu'min :38)
Wahai para Ikwan Akhir Zaman, Khilafah Islam sedang membutuhkan
para Mujahid Tangguh untuk persiapan tempur menjelang Tegaknya Khilafah yang dijanjikan.
Mari Bertempur dan Berjihad dalam Naungan Pemerintah Khilafah Islam, berpalinglah dari Nasionalisme (kemusyrikan)
Masukan Kode yang sesuai dengan Bakat Karunia Allah yang Antum miliki.
301. Pasukan Bendera Hitam
Batalion Pembunuh Thogut / Tokoh-tokoh Politik Musuh Islam
302. Pasukan Bendera Hitam Batalion Serbu
- ahli segala macam pertempuran
- ahli Membunuh secara cepat
- ahli Bela diri jarak dekat
- Ahli Perang Geriliya Kota dan Pegunungan
303. Pasukan Bendera Hitam Batalion Misi Pasukan Rahasia
- Ahli Pelakukan pengintaian Jarak Dekat / Jauh
- Ahli Pembuat BOM / Racun
- Ahli Sandera
- Ahli Sabotase
304. Pasukan Bendera Hitam
Batalion Elit Garda Tentara Khilafah Islam
305. Pasukan Bendera Hitam Batalion Pasukan Rahasia Cyber Death
- ahli linux kernel, bahasa C, Javascript
- Ahli Gelombang Mikro / Spektrum
- Ahli enkripsi cryptographi
- Ahli Satelit / Nuklir
- Ahli Pembuat infra merah / Radar
- Ahli Membuat Virus Death
- Ahli infiltrasi Sistem Pakar
Semua Negara adalah Negara Dajjal, sebab itu
Bunuhlah Tentara , Polisi dan semua pendukung negara dajjal dimana saja berada
Disebarluaskan
MARKAS BESAR ANGKATAN PERANG
PASUKAN KOMANDO BENDERA HITAM
KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
Syuaib Bin Shaleh
singahitam@hmamail.com
PESAN IMAM MAHDI MENYERU UNTUK PARA IKHWAN
BENTUKLAH PASUKAN MILITER PADA SETIAP ZONA ISLAM
SAMBUTLAH UNDANGAN PASUKAN KOMANDO BENDERA HITAM
Negara Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu
Untuk para Rijalus Shaleh dimana saja kalian berada,
bukankah waktu subuh sudah dekat? keluarlah dan hunuslah senjata kalian.
Dengan memohon Ijin Mu Ya Allah Engkaulah Pemilik Asmaul Husna, Ya Dzulzalalil Matien kami memohon dengan namaMu yang Agung
Pemilik Tentara langit dan Bumi perkenankanlah kami menggunakan seluruh Anasir Alam untuk kami gunakan sebagai Tentara Islam untuk Menghancurkan seluruh Kekuatan kekufuran, kemusyrikan dan kemunafiqan yang sudah merajalela di muka bumi ini hingga Dien Islam saja yang berdaulat , tegak perkasa dan hanya engkau saja Ya Allah yang berhak disembah !
Firman Allah: at-Taubah 38, 39
Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu jika dikatakan orang kepadamu: “Berperanglah kamu pada jalan Allah”, lalu kamu berlambat-lambat (duduk) ditanah? Adakah kamu suka dengan kehidupan didunia ini daripada akhirat? Maka tak adalah kesukaan hidup di dunia, diperbandingkan dengan akhirat, melainkan sedikit
sekali. Jika kamu tiada mahu berperang, nescaya Allah menyiksamu dengan azab yang pedih dan Dia akan menukar kamu dengan kaum yang lain, sedang kamu tiada melarat kepada Allah sedikit pun. Allah Maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Berjihad itu adalah satu perintah Allah yang Maha Tinggi, sedangkan mengabaikan Jihad itu adalah satu pengingkaran dan kedurhakaan yang besar terhadap Allah!
Firman Allah: al-Anfal 39
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada fitnah lagi, dan jadilah agama untuk Allah.
Peraturan dan undang-undang ciptaan manusia itu adalah kekufuran, dan setiap kekufuran itu disifatkan Allah sebagai penindasan, kezaliman, ancaman, kejahatan dan kerusakan kepada manusia di bumi.
Ketahuilah !, Semua Negara Didunia ini adalah Negara Boneka Dajjal
Allah Memerintahkan Kami untuk menghancurkan dan memerangi Pemerintahan dan kedaulatan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia karena itu adalah FITNAH
Firman Allah: al-Hajj 39, 40
Telah diizinkan (berperang) kepada orang-orang yang diperangi, disebabkan mereka dizalimi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk menolong mereka itu. Iaitu
orang-orang yang diusir dari negerinya, tanpa kebenaran, melainkan karena mengatakan: Tuhan kami ialah Allah
Firman Allah: an-Nisa 75
Mengapakah kamu tidak berperang di jalan Allah untuk (membantu) orang-orang tertindas. yang terdiri daripada lelaki, perempuan-perempuan dan kanak-kanak .
Dan penindasan itu lebih besar dosanya daripada pembunuhan(al-Baqarah 217)
Firman Allah: at-Taubah 36, 73
Perangilah orang-orang musyrik semuanya sebagai mana mereka memerangi kamu semuanya. Ketahuilah bahawa Allah bersama orang-orang yang taqwa. Wahai Nabi! Berperanglah terhadap orang-orang kafir dan munafik dan bersikap keraslah terhadap mereka.
Firman Allah: at-Taubah 29,
Perangilah orang-orang yang tidak beriman, mereka tiada mengharamkan apa yang diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan tiada pula beragama dengan agama yang benar, (iaitu) diantara ahli-ahli kitab, kecuali jika mereka membayar jizyah dengan tangannya sendiri sedang mereka orang yang tunduk..
Bentuklah secara rahasia Pasukan Jihad Perang setiap Regu minimal dengan 3 Anggota maksimal 12 anggota per desa / kampung.
Bersiaplah menjadi Tentara Islam akhir Zaman sebelum anda dibantai oleh Zionis,Salibis,Munafiq dan Musyrikin
Siapkan Pimpinan intelijen Pasukan Komando Panji Hitam secara matang terencana, lakukan analisis lingkungan terpadu.
Apabila sudah terbentuk kemudian Daftarkan Regu Mujahid
ke Markas Besar Angkatan Perang Pasukan Komando Bendera Hitam
Negara Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu
Mari Bertempur dan Berjihad dalam Naungan Pemerintah Khilafah Islam, berpalinglah dari Nasionalisme (kemusyrikan)
email : seleksidim@yandex.com
Dipublikasikan
Markas Besar Angkatan Perang
Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu
Post a Comment