Thursday, May 5, 2011

Ensiklopedia Istilah-Istilah Hadis... Akan Terbit

Kitab ensiklopedia istilah-istilah hadis ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh tiga orang, iaitu Ustaz Zulhelmi dan Ustaz Ahmad Sanusi dari USIM dan Ustaz Mohd. Hazim Husain dari Markaz Seri Petaling, kini berada di South Africa. Ia adalah salah satu projek yang dirancang oleh Institut Kajian Hadis Selangor (INHAD) yang dikelolakan oleh sahabat saya, al-Fadhil Ustaz Mohd. Farid Ravi Abdullah.

Tugas saya hanya sebagai pembaca pruf sekaligus sebagai pengedit kepada terjemahan tersebut agar tidak ada sebarang kesilapan. Memang ia bukan suatu tugas yang mudah. Sudah berbulan-bulan saya menghadap skrin komputer dan lembaran-lembaran kertas yang berjumlah hampir 1000 halaman tersebut dengan jumlah istilah hadis yang dianggarkan lebih dari 2000 istilah. Akhirnya dapat disiapkan juga... alhamdulillah.

Namun tidak dapat dinafikan masih banyak kelemahan-kelemahan yang ada. Itulah batas kemampuan manusia kerana kesempurnaan itu hanya milik Allah SWT. Pada masa ini, belum dapat dipastikan lagi bilakah kitab terbesar tentang istilah-istilah hadis ini akan dapat diterbitkan dan dipasarkan. Mungkin hujung tahun ini atau awal tahun depan. Wallahu a’lam.

Kamus atau ensiklopedia ini disusun menurut huruf hija’iyah, yakni dari huruf alif sehingga ke huruf ya. Objektif utamanya ialah bagi mengisi kekosongan bahan-bahan rujukan hadis dalam bahasa Melayu yang sememangnya sangat naif di dalam khazanah perpustakaan kita. Mudah-mudahan ianya dapat dimanfaatkan oleh masyarakat Islam yang berbahasa Melayu secara khususnya. Semoga Allah SWT menerima amalan yang kecil ini.

Amin.


No comments: