Ada dua
hadis mawquf (kata2 sahabat) berkaitan dgn kelawar:
1. Hadis ‘Abdullah
bin ‘Amru RA kata beliau:
"لَا
تَقْتُلُوا الضَّفَادِعَ فَإِنَّ نَقِيقَهَا تَسْبِيحٌ، وَلَا
تَقْتُلُوا الْخُفَّاشَ، فَإِنَّهُ لَمَّا خَرِبَ بَيْتُ الْمَقْدِسِ قَالَ: يَا
رَبِّ سَلِّطْنِي عَلَى الْبَحْرِ حَتَّى أُغْرِقَهُمْ"
Maksudnya:
“Janganlah kamu sekalian membunuh katak, krn sesungguhnya bunyi suaranya adalah
tasbih. Dan janganlah kamu sekalian membunuh kelawar, kerana sesungguhnya ketika
Baitul Maqdis diruntuhkan, ia berkata: “Wahai Tuhanku, berikanlah aku kuasa ke atas
lautan sehingga aku mampu menenggelamkan mereka.” (HR al-Baihaqi dlm as-Sunan al-Kubra)
2. Hadis ‘Aisyah RA kata beliau:
كَانَتِ
الْأَوْزَاغُ يَوْمَ أُحْرِقَتْ بَيْتُ الْمَقْدِسِ جَعَلَتْ تَنْفُخُ النَّارَ
بِأَفْوَاهِهَا، وَالْوَطْوَاطُ تُطْفِئُهَا بِأَجْنِحَتِهَا.
Maksudnya: “Pada hari Baitul Maqdis
dibakar, cicak berusaha meniup api (supaya marak) dengan mulutnya, sedangkan
kelawar berusaha memadamkannya dengan sayap-sayapnya.” (HR al-Baihaqi dlm as-Sunan al-Kubra)
Kata al-Baihaqi selepas meriwayatkan
kedua2 hadis di atas: “Kedua-duanya adalah khabar mawquf (kata2 sahabat) mengenai
kelawar, namun sanad kedua2nya sahih”. Imam an-Nawawi turut menukilkan
hadis ‘Abdullah bin ‘Amru
RA dalam kitab al-Majmu‘nya serta menyetujui penilaian al-Baihaqi.
Hukum
Marfu‘
Meskipun,
kedua2nya khabar mawquf (kata2 sahabat), namun zahirnya ia mempunyai hukum marfu‘
(yakni drpd Nabi SAW juga) krn ia berkaitan perkara ghaib yg tidak mungkin
diucapkan melalui ijtihad para sahabat sendiri. Kata al-Hafiz Ibn Hajar mengenai
hadis ‘Aisyah RA dlm kitab al-Talkhis al-Habir: “Hukumnya marfu‘ krn
ia tidak mungkin diucapkan tanpa adanya wahyu dan ‘Aisyah pula bukanlah dari
kalangan mrk yg mengambil drpd Ahli Kitab”.
Namun,
kata al-Hafiz Ibn Hajar mengenai hadis ‘Abdullah bin ‘Amru RA: “Walaupun
sanadnya sahih, tetapi ‘Abdullah bin ‘Amru pernah mengambil drpd riwayat2 isra’iliyyat”.
Maka, kebarangkalian ttg sumber yg mana ‘Abdullah bin ‘Amru RA ambil ucapannya,
sama ada drpd Nabi SAW atau drpd riwayat2 isra’iliyyat, tidaklah dapat
dipastikan. Namun, yg jelasnya ia adalah kata2 atau fatwa beliau ttg haramnya membunuh
katak dan kelawar.
Wallahu a‘lam.
No comments:
Post a Comment