Disiplin pengajian Islam berkembang drpd
disiplin yg bersifat taklim scara terpimpin kepada disiplin yg bersifat
sistematik dan bertakhassus tanpa menghilangkan aspek konsistensi dan autentik padanya.
Kesepaduan ilmu dalam kalangan sarjana Islam yg awal kemudian tercurah kpd
generasi seterusnya dalam bentuk disiplin-disiplin yg mula tersusun.
Namun, dalam proses penyusunan tersebut, pelbagai
pertentangan pendapat berlaku antara para ilmuwan Islam peringkat awal. Antara yg
terbesar ialah pertentangan antara Ahli al-Hadith dan Ahl al-Ra’yi dalam bidang
fiqah, dan seterusnya Ahli al-Hadith dan Ahli Kalam dlm bidang akidah. [Selain
Ahli Kalam mereka juga disebut Ahli al-Nazar أهل النظر]
Bagaimanapun, perselisihan akhirnya dapat
diterima sebagai perbezaan pandangan yg muktabar dari aspek perbezaan metodologi
yg digunakan dengan pensyaratan tidak menyimpang dari landasan usul syarak
yg disepakati. Integrasi antara disiplin ilmu juga kemudian kembali dalam
kalangan para sarjana Islam sehingga melahirkan tenaga pakar yg multi-disiplin.
Penguasaan dalam sesuatu bidang juga menjadi
pilihan bagi sebahagian sarjana sehingga menjadikannya rujukan utama di dalam
bidangnya dan tidak mampu untuk ditandingi oleh para sarjana bidang lain. Kesepaduan
disiplin pengajian Islam pada hari ini hakikatnya telah melalui pelbagai cabaran
dan pengalaman berharga yg patut dijadikan pedoman.
Adapun pergesaran-pergeseran sengit yg masih terus
berlaku hingga ke hari ini dalam disiplin pengajian muktabar, kelazimannya adalah
disebabkan oleh salah satu drpd tiga faktor berikut; iaitu sama ada: [i] KETAKSUBAN,
[ii] KEUJUBAN atau [iii] KEJAHILAN.
Sama ada ketaksuban dalam kalangan ahli ilmu,
keujuban dalam kalangan penuntut ilmu atau kejahilan dalam kalangan awam, kesemuanya
menatijahkan hasil yg sama, iaitu situasi keruh dan keliru dalam masyarakat. Sedangkan
perkara ini tidak sewajarnya berlaku jika kefahaman terhadap perbezaan manhaj
dan penguasaan terhadap disiplin ilmu itu adalah mantap dan bersepadu.
Jelasnya, mereka yg masih gemar menimbulkan situasi
keruh dan keliru dalam masyarakat hakikatnya merupakan sama ada golongan yg taksub, ujub
ataupun jahil. Ini berlaku antaranya disebabkan sengaja memaksakan tafsiran
tunggal dalam keluasan medan syarak, penggunaan istilah yg sama bagi kandungan
makna-makna yg berbeza, pengabaian kanun akal dan balaghah, serta tidak peduli
ttg perubahan situasi dan peredaran masa dalam isu yg diperkatakan.
Golongan seperti ini hakikatnya ibarat ‘rumah
sudah siap, tapi pahat masih berbunyi’. Justeru, tuan rumah adalah berhak
untuk mendiamkan pahat yang sedang berbunyi itu…
No comments:
Post a Comment