Diriwayatkan
bahawa Imam as-Syafi‘i berkata:
"ﻟﻮ ﺃﻥّ ﺭﺟﻼً ﺗﺼﻮّﻑ ﻣِﻦ ﺃﻭّﻝ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭ ﻟﻢْ
ﻳﺄﺕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﻈّﻬﺮ ﺇﻻّ ﻭﺟﺪﺗﻪ ﺃﺣْﻤَﻖ."
“Sekiranya
seorang lelaki bertasawuf daripada awal pagi, tidak akan sampai kepadanya waktu
zohor melainkan kamu akan mendapatinya jadi bodoh.” (Riwayat al-Baihaqi dalam Manaqib as-Syafi‘i)
Ulasan:
1. Pertama
yang perlu difahami, Imam as-Syafi‘i (w. 204H) antara mereka yang hidup dalam 200
tahun hijrah yang pertama, di mana setiap disiplin ilmu Islam pada era tersebut
seperti akidah, fiqh, hadis, usul termasuk tasawuf serta istilah-istilah yang
digunakan pada setiap disiplin masih dalam proses pembentukan dan penyusunan serta
belum lagi mencapai tahap akhir. Ramai salaf dalam era ini lebih mengenali
istilah ‘abid dan zahid, berbanding istilah sufi, yang hakikatnya juga daripada
asas dan prinsip yang sama. Justeru, ucapan Imam as-Syafi‘i di atas perlulah dianalisis
dengan cermat.
2. Berdasarkan
konteks ucapan, ia boleh jadi ditujukan kepada orang yang mendakwa-dakwi
sebagai ahli sufi secara luaran sahaja dan menyangka ia sudah mencapai
peringkat sempurna. Imam al-Baihaqi (w.
458H) kelihatan lebih memahami situasi ucapan ini, jelas beliau: “Sesungguhnya
yang dimaksudkan ialah orang yang masuk dalam kalangan ahli sufi, namun ia
merasa cukup dengan sekadar nama sahaja berbanding makna sebenar, dan dengan
zahir luaran sahaja berbanding hakikat dalaman. Ia juga meninggalkan usaha dan mencampakkan bebannya
kepada kaum muslimin. Ia tidak peduli dengan mereka dan tidak juga menjaga
hak-hak mereka. Ia tidak menyibukkan diri dengan ilmu mahu pun ibadah.” (Manaqib
as-Syafi‘i oleh Imam al-Baihaqi, 2/128, ikhtisar & ta’liq Syeikh
Nuruddin al-Banjari al-Makki)
3. Ucapan
tersebut juga boleh dianggap kiasan yang ditujukan kepada orang yang bertasawuf
tanpa ilmu. Ini kerana tasawuf
merupakan amal dan amal pula berpaksikan kepada ilmu. Jika seseorang beramal
tanpa ilmu, maka sudah pasti kerosakan dan kefasadan yang akan dilakukan lebih besar
lagi. Orang jahil yang terus mula bertasawuf dan bukannya mula berguru menimba ilmu,
akan dan telah membawa banyak fitnah kepada ahli sufi yang hak semenjak dahulu.
Justeru, amal mesti didasari dengan ilmu agar kualiti yang baik dapat dijamin.
4. Malah dari sisi positif, lafaz ‘bodoh’ juga boleh
ditafsirkan sebagai bodoh tentang hal ehwal dunia atau bodoh tentang hal urusan
orang lain. Ini kerana bertasawuf bukanlah bermaksud melakukan ritual bidaah tertentu
umpama orang dungu, sebagaimana sangkaan golongan yang jahil tentang mereka. Tetapi
maksud bertasawuf ialah berterusan dalam keadaan sentiasa berzikir kepada Allah
SWT dan bermuraqabah serta istiqamah beramal ibadah seperti solat, puasa,
membaca al-Quran dan sebagainya daripada amalan-amalan taqarrub kepada Allah
SWT. Maka, tidak masuk akal jika tasawuf ini yang dimaksudkan oleh Imam
as-Syafi‘i hingga menjadikan seseorang itu bodoh sebelum waktu zohor! Kecuali
‘bodoh’ yang dimaksudkan ialah bodoh tentang hal ehwal dunia yang fana atau
bodoh tentang hal urusan dan aib orang lain.
5. Jika Imam as-Syafi‘i mahu menegah orang ramai secara
tegas daripada tasawuf, beliau boleh menggunakan gaya bahasa yang lebih jelas
dan mudah difahami, seperti lafaz ‘لا تصوفوا’ (jangan kamu bertasawuf..) dan
seumpamanya yang menunjukkan tegahan dan larangan, berbanding ucapan samar di
atas yang bermula dengan lafaz ‘لو’
(sekiranya..). Imam as-Syafi‘i juga secara jelas boleh menyebut akibatnya
menjadi sesat, bukannya menjadi bodoh. Atau terus menghukum sesat sejak awal
lagi dan tidak perlu bertangguh menunggu sampai waktu zohor untuk menghukum
sesat pada setiap hari, sebagaimana halnya kumpulan-kumpulan sesat yang ada di
zaman beliau seperti Rafidhah, Khawarij, Muktazilah dll.
6. Antara
yang membuktikan ucapan tersebut bukan sebagaimana yang difahami secara zahir
ialah ucapan tersebut hanya dinukilkan daripada Imam as-Syafi‘i dan tiada
dinukilkan daripada tokoh-tokoh lain yang sezaman dengannya, sama ada ucapan
yang senada dengan maknanya atau ucapan yang membenarkannya atau yang
menyokongnya sebagai testimoni ke atas dakwaan bahawa ramai ahli sufi telah
menjadi bodoh kerana bertasawuf. Oleh kerana tidak ada bukti dan dalil hidup ke
atas dakwaan tersebut, maka ucapan Imam as-Syafi‘i itu perlu difahami menerusi
kaedah yang betul sebagaimana penjelasan Imam al-Baihaqi di atas.
7. Malah
Imam as-Syafi‘i hidup sezaman dengan ramai pemuka besar sufi dan juga
murid-murid mereka, seperti Ibrahim bin Adham (w. 161H), Dawud at-Ta’i (w.
165H), al-Fudhail bin ‘Iyadh (w. 187H), Syaqiq al-Balkhi (w. 194H), Ma‘ruf
al-Karkhi (w. 200H), Idris al-Khawlani (211H), Abu Sulaiman al-Darani (w.
215H), Bisyr al-Hafi (w. 227H), Ibn Abi al-Hawari (w. 230H), Hatim al-Asom (w.
237H) dan lain-lain. Jika mereka golongan sesat, sewajarnya Imam as-Syafi‘i mengkritik
atau menjarhkan mereka secara terang-terangan kerana mereka adalah
pemuka-pemuka ahli sufi yang menerusi merekalah berpengaruh dan berkembangnya
ajaran tasawuf secara lebih luas di zaman-zaman berikutnya. Namun, Imam
as-Syafi‘i jelas tidak memaksudkan mereka.
8. Imam
as-Syafi‘i sendiri pernah memuji seorang qari sufi, seperti yang diriwayatkan
oleh Isma‘il at-Tayyan ar-Razi katanya: Aku tiba di Makkah, lalu aku bertemu
as-Syafi‘i. Lantas beliau bertanya kepadaku: ‘Apakah engkau kenal Musa ar-Razi?
Tidak ada yang datang kepada kami dari arah timur yang lebih mahir tentang
Kitab Allah daripadanya.’ Maka, aku pun berkata kepadanya: ‘Wahai Abu Abdillah,
gambarkanlah ia kepadaku’. Beliau berkata: ‘Seorang yang berumur yang datang
kepada kami dari Ray’. Lalu beliau menggambarkannya kepadaku sehingga aku kenal
sifatnya bahawa dia adalah Abu ‘Imran as-Sufi. Lantas aku berkata: ‘Aku kenal dia, iaitulah Abu
‘Imran as-Sufi.’ Beliau pun membalas: ‘Dialah itu.’ (Adab as-Syafi‘i wa
Manaqibuh oleh Ibn Abi Hatim, h. 164)
9. Diriwayatkan, Imam as-Syafi‘i telah berdamping
dengan ahli sufi selama 10 tahun (Manaqib as-Syafi‘i oleh Imam
al-Baihaqi, 2/128, ikhtisar & ta’liq Syeikh Nuruddin al-Banjari al-Makki). Jika
mereka itu golongan batil, tentu beliau tidak akan mengambil masa yang sangat lama
untuk mengesan kebatilan mereka. Ini kerana beliau adalah seorang alim mujtahid
yang luar biasa bijaksananya sehingga beliau diizinkan berfatwa ketika berusia
15 tahun, dan sudah tentu beliau boleh mengesan kebatilan mereka dalam tempoh
yang sangat singkat. Adalah tidak masuk akal jika beliau melihat dan membiarkan
ahli sufi menjadi bodoh setiap hari sebelum zohor hingga berlangsung selama tempoh
10 tahun!
10. Imam as-Syafi‘i sendiri hidup sebagaimana hidupnya ahli sufi
dengan sifat warak dan zuhudnya. Diriwayatkan bahawa perut beliau tidak pernah
kenyang selama 12 tahun, manakala riwayat lain menyebut 16 tahun, 17 tahun sehingga
20 tahun. Dalam tempoh tersebut, beliau hanya pernah kenyang sekali, namun yang
itu pun dimuntahkannya semula. Beliau juga biasa hidup dalam keadaan fakir
sehingga beliau tidak takut lagi dengan kefakiran. (Manaqib as-Syafi‘i
oleh Imam al-Baihaqi, 2/109-110, ikhtisar & ta’liq Syeikh Nuruddin al-Banjari
al-Makki)
11. Imam
as-Syafi‘i juga punya amal ibadah yang jarang dapat ditandingi oleh ramai ahli
sufi di zamannya. Siapa yang mampu menandingi beliau mengkhatamkan al-Quran
sebanyak 60 kali setiap bulan Ramadhan, selain khatam 30 kali setiap bulan? Berapa
ramai yang mampu berqiamullail sepanjang satu pertiga malam pada setiap hari di
sepanjang hidupnya? (Manaqib as-Syafi‘i oleh Imam al-Baihaqi,
2/105, ikhtisar & ta’liq Syeikh Nuruddin al-Banjari al-Makki). Kelazatan
ibadah sebegini yang ingin dicapai oleh ahli sufi. Inilah buahnya tasawuf. Jika
beliau bukan benar-benar ahli sufi, maka tidak wujudlah ahli sufi yang sebenar jika
begitu. Cuma title ‘mujtahid’ yang diberi pada beliau sudah pun
mencakupi kesemua aspek pencapaian dan martabat tertinggi. Bahkan, beliau juga
diangkat lebih tinggi lagi daripada itu oleh ramai ulama, iaitu sebagai
MUJADDID kurun kedua Hijrah.
رحمه
الله تعالى ورضي عنه