Oleh krn
mazhab Imam as-Syafii didokong oleh ramai ulama hadis, maka ia menjadi antara
mazhab fiqah muktabar ASWJ yg tersebar luas dan dipegang oleh ramai umat Islam
di dunia. Nusantara merupakan antara wilayah dalam dunia Islam yg dipengaruhi oleh
mazhab Syafii. Sejak sekian abad lamanya, umat Islam
Nusantara beramal dgn mazhab Syafii. Para ulama Nusantara juga secara konsisten
mempraktikkan kaedah dan usul mazhab Syafii ini. Ini termasuklah kefahaman mrk
terhadap konsep bidaah.
Namun, dlm
era mutakhir, kefahaman ulama Syafii terhadap konsep bidaah ini mula ‘dikacau’
dan ‘diganggu gugat’ oleh aliran mazhab lain yg dibawa masuk ke Nusantara. Hal ini
sewajarnya tidak berlaku jika cara yg digunakan adalah dlm batasan adab
berkhilaf pendapat.
Ibaratnya
spt orang luar yg datang masuk ke sebuah kampung, maka tidak sewajarnya dia
terus berbuat sesuka hati, menyuruh itu, mengubah ini dan menegur perbuatan orang
kampung yg menurut kaca matanya salah dan silap. Orang spt ini sudah tentu akan
dicap oleh mrk sbg biadap. Apatah lagi jika dia mmg jahil ttg tata cara, aturan
dan pendekatan yg dipraktikkan oleh penduduk kampung tsb.
Hadis Tentang Bidaah
Hadis al-'Irbadh bin Sariyah RA ttg bidaah bukanlah hadis yg
tersembunyi bagi para ulama Syafii. Mrk juga bukan jahil ttg pengertian dan maksudnya.
Namun, pendekatan mrk dlm memahaminya yg perlu difaham dan dihadam. Kemunculan istilah
‘as-sunnah’ dan ‘al-bidaah’ dlm hadis al-'Irbadh menjadikan hadis ini cukup penting
sehingga Imam an-Nawawi mengkelaskannya dlm kitab al-Arba‘in beliau antara 42 buah
hadis yg disebut sbg (قواعد الدين) “kaedah-kaedah atau dasar-dasar
agama”. Matannya:
عن
العـرباض بن سارية رضي الله عنه، قال: صَلَّى بِنَا
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ، ثُمَّ أَقْبَلَ
عَلَيْنَا فَوَعَظَنَا مَوْعِظَةً بَلِيغَةً ذَرَفَتْ مِنْهَا الْعُيُونُ وَوَجِلَتْ
مِنْهَا الْقُلُوبُ فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ كَأَنَّ هَذِهِ
مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ، فَمَاذَا تَعْهَدُ إِلَيْنَا؟ فَقَالَ: أُوصِيكُمْ
بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا، فَإِنَّهُ
مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ
بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا
بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ، وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ
فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ. وفي رواية:
وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّهَا ضَلَالَةٌ. (رواه أحمد [17144]
وأبو داود [4607] والترمذي [2676] وقال: حديث حسن صحيح، وابن ماجه وابن حبان
والحاكم وقال: حديث صحيح ليس له علة)
Terjemahan:
Daripada al-'Irbadh bin Sariyah RA katanya: Pernah suatu hari Rasulullah
SAW bersolat dengan kami, kemudian baginda menghadap kepada kami, lalu menyampaikan
peringatan yang mendalam kepada kami yang menyebabkan air mata tergenang dan hati-hati
menjadi takut, maka (setelah selesai) seseorang bertanya: 'Ya Rasulullah, seolah-olah
ini adalah peringatan utk mengucap selamat tinggal, maka apakah yang tuan ingin
pesan/wasiat kepada kami?’ Lalu Baginda SAW bersabda: 'Aku berwasiat
kepada kamu sekelian supaya bertaqwa kepada Allah, supaya mendengar dan taat,
walaupun ia seorang hamba abdi Habasyi (yang diangkat menjadi ketua kamu
sekelian). Maka sesungguhnya sesiapa dari kalangan kamu yang hidup sesudahku,
ia akan melihat berlaku perselisihan yang banyak, maka hendaklah kamu sekalian
mengikuti sunnahku dan sunnah para Khulafa' al-Rasyidin yang mendapat hidayat (daripada
Allah), peganglah dan gigitlah ia dengan gigi geraham kamu. Dan hendaklah kamu sekalian
berwaspada/berjaga-jaga daripada (mengadakan) perkara-perkara baru (dalam
urusan agama), maka sesungguhnya setiap yang baru itu adalah bidaah, dan setiap
bidaah itu adalah sesat'. Dalam satu riwayat: ‘Dan hendaklah
kamu sekalian berwaspada daripada perkara-perkara baru, maka sesungguhnya ia
adalah sesat'. (HR Ahmad,
Abu Dawud, al-Tirmidhi, katanya: Hadith hasan sahih, Ibn Majah, Ibn Hibban dan al-Hakim).
Laras bahasa
(siyaq) hadis jelas menunjukkan ianya berkait dgn “kaedah-kaedah atau dasar-dasar agama” sptmn kata Imam
an-Nawawi. Dengan erti kata lain, hadis ini menegaskan bhw umat Islam wajib
mengikuti syariat Nabi SAW supaya mereka tergolong sbg Ahli Sunnah serta memperingatkan
mrk agar tidak menyimpang dari syariat baginda SAW yg pastinya menjadikan mrk
tergolong sbg Ahli Bidaah.
Faham Ulama Syafii
al-Hafiz Ibnu
Hajar dalam kitabnya Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari turut mengkelaskan
hadis ini sbg kaedah syarak yg umum (قاعدة شرعية كلية). Kata
beliau (13/254):
وأما قوله في حديث العرباض: "فإن
كل بدعة ضلالة"، بعد قوله: "وإياكم ومحدثات الأمور"، فإنه يدل على أن
المحدث يسمى بدعة. وقوله: "كل بدعة ضلالة" قاعدة شرعية كلية بمنطوقها
ومفهومها. أما منطوقها فكأن يقال: حكم كذا بدعة وكل بدعة ضلالة، فلا تكون من الشرع
لأن الشرع كله هدى. فان ثبت أن الحكم المذكور بدعة صحت المقدمتان وأنتجتا المطلوب،
والمراد بقوله: "كل بدعة ضلالة" ما أحدث ولا دليل له من الشرع بطريق خاص
ولا عام.
Terjemahan:
“Adapun
sabdanya dlm hadis al-‘Irbadh: “Maka sesungguhnya setiap bidaah itu adalah sesat”
selepas sabdanya: “Dan hendaklah kamu sekalian berwaspada daripada (mengadakan)
perkara-perkara baru”, maka ia menunjukkan bhw perkara baru itu dinamakan
bidaah. Dan sabdanya: “Setiap bidaah itu adalah sesat” adalah satu kaedah
syarak yg umum dari aspek laras bahasanya dan juga konsepnya.
Adapun aspek laras bahasanya, maka seolah-olah dikatakan: Hukum ini adalah
bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat, maka ianya bukan drpd syarak krn
syarak itu kesemuanya adalah petunjuk belaka. Maka, jika sabit hukum berkenaan sbg
bidaah, maka sahlah dua mukadimah tadi dan menghasilkan apa (hukum) yg dikehendaki.
Dan maksud sabdanya: “Setiap bidaah itu adalah sesat”
ialah apa yg diada-adakan, sedangkan tidak ada sebarang dalil baginya drpd
syarak, sama ada melalui dalil khas mahupun am”.
Jelasnya,
hadis tsb adalah termasuk kaedah-kaedah umum dlm syarak (القواعد الشرعية
الكلية), namun ia tidak termasuk dlm kaedah-kaedah
fiqah (القواعد
الفقهية). Justeru itu, Imam Taj ad-Din as-Subki (w.
771H) mahupun Imam as-Suyuti (w. 911H) tidak memasukkannya sbg kaedah-kaedah
fiqah di dlm kitab mrk, al-Asybah wa al-Naza’ir. Perkara ini jelas disepakati
oleh semua ulama fiqah, khususnya ulama mazhab Syafii.
Justeru,
perkara baru yg dianggap bidaah ialah perkara baru yg terkeluar daripada
syariat. Adapun perkara baru yg didapati tidak terkeluar daripada syariat, maka
ia tidak dianggap sbg bidaah yg dimaksudkan di dalam hadis tsb. Kerana itu Imam
as-Syafi‘i (w. 204H) membahagikan bidaah kpd dua
bahagian, iaitu bidaah yg dipuji (baik) dan bidaah yg dikeji (buruk). Pembahagian
ini bukan sebab beliau jahil ttg hadis larangan melakukan bidaah, ttp krn keluasan
ilmu, ketajaman akal dan kejituan pengamatan beliau terhadap apa yg dimaksudkan
oleh baginda Nabi SAW.
al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitabnya Fath al-Bari menukilkan (13/253):
قَالَ
الشَّافِعِيُّ: "الْبِدْعَةُ بِدْعَتَانِ مَحْمُودَةٌ وَمَذْمُومَةٌ، فَمَا
وَافَقَ السُّنَّةَ فَهُوَ مَحْمُودٌ، وَمَا خَالَفَهَا فَهُوَ مَذْمُومٌ"،
أَخْرَجَهُ أَبُو نُعَيْمٍ بِمَعْنَاهُ مِنْ طَرِيقِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ
الْجُنَيْدِ عَنِ الشَّافِعِيِّ. وَجَاءَ عَنِ الشَّافِعِيِّ أَيْضًا مَا
أَخْرَجَهُ الْبَيْهَقِيُّ فِي مَنَاقِبِهِ قَالَ: "الْمُحْدَثَاتُ ضَرْبَانِ
مَا أُحْدِثُ يُخَالِفُ كِتَابًا أَوْ سُنَّةً أَوْ أَثَرًا أَوْ إِجْمَاعًا
فَهَذِهِ بِدْعَةُ الضَّلَالِ، وَمَا أُحْدِثُ مِنَ الْخَيْرِ لَا يُخَالِفُ
شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ فَهَذِهِ مُحْدَثَةٌ غَيْرُ مَذْمُومَةٍ". اهـ
Maksudnya:
Kata Imam al-Syafi'i: “Bidaah ada dua bahagian; (bidaah) yg dipuji
dan (bidaah) yg dikeji. Maka, apa yang menepati sunnah, maka ia adalah yg dipuji
dan apa yang menyalahinya, maka ia adalah yg dikeji”. Abu Nu'aim mengeluarkannya
dgn makna yang serupa daripada jalur Ibrahim bin al-Junaid daripada al-Syafi'i.
Juga diriwayatkan daripada al-Syafi'i yang dikeluarkan oleh al-Baihaqi dalam
kitab Manaqibnya, kata beliau: "Perkara2 yang baharu ada dua jenis; (Pertama)
apa yang direka-reka yang menyalahi al-Quran atau sunnah atau athar atau ijmak,
maka ini adalah bidaah yang sesat. (Kedua) apa yang direka-reka daripada
kebaikan yang tidak menyalahi sedikit pun daripada yg tersebut, maka ini adalah
perkara baharu yg tidak dikeji".
Jelasnya, sesuatu kebaikan atau amalan yang tidak menyalahi al-Quran,
sunnah, athar atau ijmak menurut Imam al-Syafi'i adalah harus dilakukan. Perlu diketahui,
Imam al-Syafi‘i adalah antara tokoh besar dari kalangan Atba‘ at-Tabi‘in yg
sempat melihat cara dan kebiasaan hidup secara amali generasi Salaf yg awal. Maka,
sudah tentu beliau memahami bagaimana para ulama Salaf berinteraksi dgn perkara2
baharu dan isu2 bidaah.
Lihat misalnya antara yg dilakukan oleh para sahabat RA:
- Bilal RA memulakan solat sunat wuduk setiap kali beliau
berwuduk, apabila amalan tsb diketahui oleh Nabi SAW kemudiannya, baginda
tidak pula menegurnya agar tidak berbuat begitu lagi.
- Ada seorg sahabat Nabi SAW yg setiap kali beliau mengimami solat,
beliau akan membaca Surah al-Ikhlas pd setiap rakaatnya. Perbuatannya ini
tidak dilarang oleh Nabi SAW.
- Seorg sahabat Nabi SAW pernah mengucapkan ketika beliau bangkit
dari rukuk: (ربنا لك الحمد حمداً كثيراً
طيباً مباركاً فيه).
- Khubaib bin ‘Adi RA tlh bersolat sunat dua rakaat sebelum
beliau dibunuh. Imam al-Bukhari meriwayatkan: (فكان خبيب هو من سن الركعتين لكل امرئ مسلم قتل صبراً) “Maka, Khubaib merupakan org yg memulakan sunat dua
rakaat bagi setiap org muslim yg dibunuh dlm keadaan sabar”.
- Mu‘awiyah bin Mu‘awiyah al-Muzani RA sentiasa melazimi bacaan
Surah al-Ikhlas dlm apa jua keadaan, sama ada berdiri, duduk, berkenderaan
atau berjalan kaki hingga jenazahnya tlh disaksikan oleh 70,000 malaikat.
- Dan pelbagai lagi. (lihat secara luas dlm kitab as-Sunnah wa
al-Bidaah oleh as-Sayyid ‘Abdullah Mahfuz al-Haddad Ba‘alawi)
Kalaulah para ulama memahami hadis bidaah itu sptmn zahirnya, nescaya
ilmu fiqah tidak akan wujud sbgmn yg kita lihat sekarang. Sbb itu, antaranya Imam
an-Nawawi (w. 676H) memahami hadis tsb sbg ‘am makhsus (umum yang dikhususkan).
Kata beliau dlm al-Majmu‘ (4/518):
قوله صلي الله عليه وسلم:
"كل بدعة ضلالة"، هذا من العام المخصوص لان البدعة كل ما عمل علي غير
مثال سبق. قال العلماء: وهى خمسة اقسام واجبة ومندوبة ومحرمة ومكروهة ومباحة. وقد
ذكرت أمثلتها واضحة في تهذيب الاسماء واللغات، ومن البدع الواجبة تعلم أدلة الكلام
للرد علي مبتدع أو ملحد تعرض، وهو فرض كفاية، ومن البدع المندوبات بناء المدارس
والربط وتصنيف العلم ونحو ذلك. اهـ بتصرف يسير
Maksudnya:
“Sabdanya SAW: ‘Setiap yg bidaah itu sesat’. Ini adalah drpd perkara
umum yang dikhususkan krn bidaah ialah setiap perkara yg diamalkan yg tidak
menurut contoh yg terdahulu. Kata para ulama: Ia ada lima bahagian, iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Aku tlh menyebutkan
contoh2nya secara jelas di dlm kitab Tahzib al-Asma’ wa al-Lughat. Antara bidaah
yg wajib ialah mempelajari dalil2 kalam utk menolak ahli bidaah atau ateis yg mencabar,
dan ianya adalah fardhu kifayah… dan antara bidaah yg sunat pula ialah membina
sekolah dan balai, menyusun ilmu dan seumpamanya”.
Oleh krn kata-kata
Imam an-Nawawi dlm kitab Tahzib al-Asma’ wa al-Lughat itu lbh terperinci, maka
saya bawakan perkataan beliau itu sepenuhnya spt berikut, kata beliau (3/22):
“Bidaah dari segi syarak ialah mengadakan sesuatu yg tidak pernah
ada di zaman Rasulullah SAW, dan ianya trbahagi kpd baik dan buruk. Kata Syeikh
Imam yg disepakati keimaman, kehebatan dan penguasaannya dlm pelbagai jenis
ilmu serta kebijaksanaannya Abu Muhammad ‘Abd al-‘Aziz ibn ‘Abd as-Salam (w. 660H)
رحمه الله ورضي عنه di akhir kitab al-Qawa‘id:
Bidaah itu trbahagi kpd wajib, haram, sunat, makruh dan harus.
Katanya lagi: Kaedah dlm hal demikian ialah membentangkan bidaah itu
kepada kaedah-kaedah syariat. Maka, jika ia termasuk dlm kaedah-kaedah wajib,
maka wajiblah ia, atau dlm kaedah-kaedah haram, maka haramlah, atau sunat, maka
sunatlah, atau makruh, maka makruhlah, atau harus, maka haruslah.
- Contoh-contoh bagi bidaah yg wajib, antaranya: (Pertama) menyibukkan
diri dgn ilmu nahu yg dpt difahami melaluinya kalam Allah Taala dan kalam
Rasulullah SAW, dan yg demikian itu adalah wajib, krn memelihara syariat itu
adalah wajib serta tidak dapat dipenuhi pemeliharaannya melainkan dgn cara
yg demikian. Sesuatu yg tidak sempurna perkara yg wajib itu melainkan dgnnya,
maka ia adalah wajib (ما لا يتم
الواجب إلا به، فهو واجب). Kedua, menjaga kalimah
gharib (janggal) al-Quran dan sunnah dari aspek bahasa. Ketiga, membukukan
ilmu usul ad-din dan usul al-fiqh. Keempat, perbincangan ttg al-jarh wa
al-taadil dan membezakan hadis yg sahih drpd hadis yg lemah. Sesungguhnya kaedah2
syariat menunjukkan bhw menjaga syariat itu adalah fardhu kifayah pd
perkara yg merupakan tambahan ke atas perkara yg fardhu ain, dan yg
demikian itu semua tidak dpt dipenuhi melainkan dengan apa yg tlh kami
sebutkan.
- Contoh-contoh bagi bidaah yg haram, antaranya: mazhab2 Qadariyyah,
Jabariyyah, Murji’ah dan Mujassimah. Manakala menolak hujah-hujah mrk pula
adalah trmasuk bidaah yg wajib.
- Contoh-contoh bagi bidaah yg sunat, antaranya: membina balai-balai
dan sekolah-sekolah serta semua perkara kebajikan yg tidak pernah ada di
zaman yg awal. Antaranya lagi: solat tarawih (20 rakaat scara berjemaah
dgn satu imam), perbicaraan ttg perkara2 tasawuf yg halus serta perdebatan
ilmiah. Antaranya lagi: mengadakan forum2 utk menyatakan dalil jika tujuannya
itu adalah demi redha Allah Taala.
- Contoh-contoh bagi bidaah yg makruh, antaranya seperti:
mempercantikkan masjid dan memperhiasi mushaf al-Quran.
- Contoh-contoh bagi bidaah yg harus, antaranya: bersalaman
selepas solat Subuh dan Asar. Antaranya lagi: memperluaskan pd perkara-perkara
yg sedap dari aspek makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal, memakai selendang
dan meluaskan lengan baju.
Boleh jadi terdapat perbezaan pendapat pd sesetengah perkara yg
tersebut, iaitu spt sebahagian ulama menjadikannya trmasuk antara bidaah yg
makruh, manakala sebahagian yg lain pula menjadikannya termasuk antara sunnah
yg diamalkan di zaman Rasulullah SAW dan zaman seterusnya, iaitu sptmn bacaan
isti‘azah dlm solat dan bacaan basmalah. Demikianlah akhir kata-kata beliau (yakni
Imam Ibn ‘Abd as-Salam).
al-Baihaqi tlh meriwayatkan dgn sanadnya dlm kitab ‘Manaqib as-Syafi‘i’
drpd Imam as-Syafi‘i رضي الله عنه kata
beliau: "Perkara2 yang baharu itu ada dua jenis; Pertama, apa yang diada-adakan
yang menyalahi al-Quran atau sunnah atau athar atau ijmak, maka ini adalah bidaah
yang sesat. Kedua, apa yang diada-adakan daripada perkara kebaikan yang tidak ada
khilaf pdnya bagi seorg pun dari kalangan para ulama, maka ini adalah perkara
baharu yg tidak dikeji".
Kata ‘Umar رضي الله عنه mengenai
solat qiyam di bulan Ramadhan (tarawih): (نعمت
البدعة هذه) “Sebaik-baik bidaah yg ini”, yakni ianya
perkara baru yg belum pernah ada, dan apabila berlaku, ianya tidak pun mengandungi
sebarang penolakan terhadap perkara yg telah lalu. Demikian akhir kalam
as-Syafi‘i رضي الله تعالى عنه. (tamat
nukilan Imam an-Nawawi)
Kata-kata Imam Ibn ‘Abd as-Salam itu juga dinukilkan dan diperakukan
oleh al-Hafiz Ibn Hajar di dlm kitabnya Fath al-Bari (13/254). Kata beliau
juga di bahagian lain (4/253):
والبدعة
أصلها ما أحدث على غير مثال سابق، وتطلق في الشرع في مقابل السنة، فتكون مذمومة،
والتحقيق أنها أن كانت مما تندرج تحت مستحسن في الشرع فهي حسنة وأن كانت مما تندرج
تحت مستقبح في الشرع فهي مستقبحة، وإلا فهي من قسم المباح، وقد تنقسم إلى الأحكام
الخمسة.
Maksudnya:
“Bidaah itu asalnya ialah apa yg diada-adakan yg tidak menurut
contoh yg terdahulu. Dan ia diungkapkan dari segi syarak sbg lawan kpd sunnah,
maka ianya adalah dikeji. Secara tahkik, sesungguhnya ia jika termasuk antara
perkara yg tergolong di bawah perkara yg dipandang baik dari segi syarak, maka
ia adalah baik, dan jika ia termasuk antara perkara yg tergolong di bawah
perkara yg dilihat buruk dari segi syarak, maka ia adalah buruk. Jika tidak
pula, maka ia adalah daripada bahagian harus. Ia juga terbahagi kepada
hukum-hakam yg lima”.
Penutup
Ringkasnya, sesuatu
perkara yg baru menurut ulama Syafii adalah tertakluk kpd hukum hakam fiqah yg
lima. Manakala sesuatu kebaikan atau amalan yang tidak menyalahi al-Quran,
sunnah, athar mahupun ijmak ulama menurut mrk adalah dibolehkan dan tidak salah
utk dilaksanakan. Demikianlah kefahaman ulama Syafii trhadap konsep bidaah dan
hadis yg berkaitan dgnnya. Kefahaman ini jelas merupakan kefahaman yg muktabar
yg diterima oleh semua para ulama.
Apa yg lucu, ada seorang Arab yg kononnya mahir dgn bahasa Arab
menyatakan bhw kefahaman trhadap hadis bidaah spt itu adalah salah dan silap, sambil
membebel ttg amalan2 khilafiyyah yg diamalkan oleh orang Melayu. Apakah kefahaman
bahasa Arabnya itu lbh muktabar drpd kefahaman Imam as-Syafi‘i, Imam
al-Baihaqi, Imam Ibn ‘Abd as-Salam, Imam an-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar dan lain-lainnya
رحمهم الله تعالى??? Memang agak lucu, bak
kata pepatah: ‘Bagai anjing menyalak bukit, bukit takkan runtuh’.