Teks kisah (daripada fb Dr. Zulkifli
Mohamad Al-Bakri):
Diriwayatkan bahawa seorang
lelaki telah menuju ke Baitullah al-Haram (Kaabah) untuk menunaikan haji.
Setelah tiba di Kota Mekah, lalu dia menyimpan wang sebanyak 10,000 dinar pada
seorang yang jujur dan berakhlak mulia. Kemudian orang kaya itu menuju ke
Arafah untuk berwukuf di sana.
Setelah selesai dari wukuf dan
amalan hajinya yang lain, dia kembali ke Mekah dan mendatangi rumah orang yang
dititipkan wangnya dahulu itu, maka didapatinya orang itu sudah mati. Orang
kaya tersebut lalu bertanya hal itu kepada keluarganya tentang wang yang
disimpan pada orang itu dan keluarganya menjawab: “Kami tidak tahu apa pun
tentang simpanan itu”.
Akhirnya, orang kaya itu bertanya
kepada seorang ulama di Mekah (dalam riwayat Abu al-Laith: para fuqaha’
Mekah) dengan memberitahu tentang keadaannya dan wangnya yang disimpan
kepada orang yang jujur itu. Ulama itu menjawab: “Nanti di tengah malam,
pergilah engkau ke perigi Zamzam, dan lihat ke dalamnya. Kemudian panggillah
nama si fulan itu. Jika dia termasuk dalam penghuni syurga, maka dia akan
menjawab panggilanmu”.
Maka orang kaya itu pergilah
menuju ke perigi Zamzam pada waktu malam, lalu memanggil nama orang itu, sekali
dan dua kali, dan seterusnya, namun tidak ada yang menjawab panggilan itu. Pada
keesokannya, orang kaya itu menemui sekali lagi ulama Mekah itu, serta
menceritakan apa yang telah berlaku pada malam tadi.
Mendengar khabar itu, ulama itu
terus mengucapkan kalimah istirja’ iaitu; innalillahi wainna ilaihi raji'un.
“Aku khuatir bahawa temanmu itu, jangan-jangan dia tidak termasuk penghuni
syurga. Sekarang cuba kamu
pergi ke Yaman, di sana
ada satu perigi Barahut namanya, yang pernah dikatakan orang bahawa perigi itu
adalah mulut neraka Jahannam. Lalu datanglah di malam hari, serta panggillah
nama si fulan itu. Jika dia termasuk penghuni neraka, maka dia akan menjawab
panggilanmu itu, dan tanyakanlah kepadanya tentang wangmu itu, di mana?”
Maka pergilah orang kaya itu
menuju ke Yaman, lalu bertanya kepada orang tentang tempat beradanya perigi Barahut
itu. Akhirnya, dia ditunjukkan orang tempatnya. Pada malamnya, dia datang ke
perigi Barhut itu, lalu memanggil nama orang yang pernah menerima barang
simpanannya itu. Maka dengan serta merta orang itu menjawab. Orang kaya itu
bertanya: “Di manakah engkau simpankan wang emas (dinar) aku itu?”
Orang itu menjawab: “Aku telah
menyimpannya di suatu tempat di rumahku. Dan aku tidak percaya kepada
sesiapapun, sekalipun anakku sendiri. Sekarang pergilah engkau ke tempat ini
dan itu, dan galilah di situ, nescaya engkau akan menemui wang dinarmu itu”.
Kemudian orang kaya itu bertanya:
“Apakah yang menyebabkan engkau berada di sini, sedangkan engkau orang baik,
dan kami semua bersangka baik terhadapmu?” Maka orang itu menjawab: “Aku
mempunyai seorang saudara perempuan yang miskin, dan aku tidak mempedulikannya
dan bertanyakan hal keadaannya serta tidak merasa kasihan kepadanya, maka
kerana itulah Allah telah menyeksaku di sini dan menempatkanku di neraka
jahannam”.
Ulasan:
1. Alhamdulillah, isu kisah
telaga Barahut yang tiba-tiba melonjak ini telah dijelaskan dengan baik oleh
Sahibul Fadhilah Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri dan juga sahabat saya,
al-Fadhil Ustaz Raja Ahmad Mukhlis. Namun, di sini saya ingin mengupas dari
sudut kajian sanad kerana sudut ini tidak dibincangkan, sehingga ada yang
mendakwa ia serupa kisah ‘kartun’ yang direka-reka.
2. Menurut Dr. Zulkifli Mohamad
Al-Bakri, sumber kisah ini diambil daripada kitab al-Kabai'r oleh Imam
al-Zahabi. Imam Ibn Hajar al-Haitami juga telah menyebut cerita yang sama
seperti ini dalam kitabnya yang masyhur al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kaba’ir.
3. Ustaz Raja Ahmad Mukhlis menambah, ia juga dicatat oleh
al-Imam Muhammad al-Safarini dalam kitab Ghiza' al-Albab fi Syarh Manzumah
Al-Adab. Beliau menukilkannya daripada pengarang az-Zawajir dan
lain-lain daripada para imam yang muktabar. Ini menunjukkan kisah ini memang
masyhur, malah ia sebenarnya berlaku lama dahulu dalam kurun kedua hijrah.
4. Asal kisah ini sebenarnya telah diriwayatkan secara bersanad
oleh Imam Abu al-Laith Nasr bin Muhammad as-Samarqandi (w. 373H) di dalam
kitabnya Tanbih al-Ghafilin (hlm. 137) daripada Yahya bin Sulaim, iaitu pencerita
asal kisah berkenaan sepertimana berikut;
حَدَّثَنِي أَبِي, قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ بْنُ حَمْزَةَ أَبُو
الْحُسَيْنِ الْفَرَّاءُ الْفَقِيهُ، حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ الطُّوسِيُّ،
حَدَّثَنَا حَامِدٌ بْنُ يَحْيَى الْبَلْخِيُّ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ,
قَالَ: "كَانَ عِنْدَنَا بِمَكَّةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ،
وَكَانَ رَجُلًا صَالِحًا، وَكَانَ النَّاسُ يُودِعُونَهُ وَدَائِعَهُمْ، فَجَاءَ
رَجُلٌ فَأَوْدَعَهُ عَشْرَةَ آلَافِ دِينَارٍ، وَخَرَجَ الرَّجُلُ فِي حَاجَتِهِ
فَقَدِمَ الرَّجُلُ مَكَّةَ....إلخ
5. Analisa sanad Imam Abu al-Laith:
- (أَبِي)
– bapa beliau, iaitu Muhammad bin Ahmad bin Ibrahim as-Samarqandi. Secara
zahir, Imam Abu al-Laith menerima dan mempercayai riwayat bapanya.
- (مُحَمَّدٌ بْنُ حَمْزَةَ أَبُو الْحُسَيْنِ الْفَرَّاءُ
الْفَقِيهُ) -
Imam Abu al-Laith atau bapanya menggelar Muhammad bin Hamzah sebagai al-faqih
yang menunjukan tahap keilmuannya yang tinggi. Bahkan, beliau tidak
berseorangan menyampaikannya kerana riwayat beliau telah disokong oleh Ahmad
bin Muhammad an-Naisaburi pengarang kitab al-Hikayat, sepertimana
yang dinukilkan daripadanya oleh al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali dalam Ahwal
al-Qubur (hlm 187) dan Imam al-Suyuti dalam Syarh al-Sudur (hlm
247). Berikut teks sanad dalam kedua-duanya:
-
قال ابن رجب: وفي
كتاب حكايات لأبي عمرو أحمد بن محمد النيسابوري حدثنا بكر بن محمد بن عيسى
الطرطوسي حدثنا حامد بن يحيى بن سليم قال:...إلخ
-
قال السيوطي: وفي
كتاب الحكايات لأبي عمر أحمد بن محمد النيسابوري حدثنا أبو بكر بن محمد بن عيسى
الطرسوسي حدثنا حامد بن يحيى بن سليم قال:...إلخ
Barangkali secara teknikal penyalin tersilap dalam
menyalin sanad ini, terutama pada nama pencerita asal. Ia bukan Hamid bin
Yahya bin Sulaim kerana Imam Abu al-Laith jelas menyebut: Hamid bin
Yahya al-Balkhi yang mengambil daripada Yahya bin Sulaim.
- (أَبُو بَكْرٍ الطُّوسِيُّ) – berdasarkan nukilan al-Hafiz Ibn Rajab dan as-Suyuti di
atas beliau ialah Abu Bakar Muhammad bin ‘Isa at-Tarasusi, bukan at-Tusi
(w. 276H). Kredibiliti beliau diperselisihkan oleh ahli hadis, namun yang
pasti beliau bukanlah seorang pendusta atau dituduh berdusta. al-Hafiz
az-Zahabi mengkategorikannya dalam kalangan al-Huffaz dalam kitabnya Tazkirah
al-Huffaz (no. 625). Antara katanya:
-
الحافظ البارع أبو
بكر محمد بن عيسى بن يزيد التميمي الطرسوسي رحال جوال.
-
قال الحاكم: هو من
المشهورين بالرحلة والفهم والتثبت.
Antara yang disebut pula dalam Lisan al-Mizan
oleh al-Hafiz Ibn Hajar (no. 7290):
-
قال ابن عَدِي: هو
في عداد من يسرق الحديث وعامة ما يرويه لا يتابعونه عليه.
-
وذكره ابنُ
حِبَّان في الثقات فقال: يروي، عَن أبي نعيم، وَأبي اليمان دخل ما وراء النهر
فحدثهم بها, يخطىء كثيرا.
-
وقد روى عن
الطرسوسي أبو عوانة في صحيحه وأبو مسعود الرازي مع تقدمه.
- (حَامِدٌ بْنُ يَحْيَى الْبَلْخِيُّ) – beliau disebut
dalam Taqrib at-Tahzib (no. 1068) sebagai thiqah, hafiz (w.
242H). Kata al-Hafiz az-Zahabi dalam Tazkirah al-Huffaz (no. 492):
-
حامد بن يحيى بن
هانئ الحافظ المكثر الثقة أبو عبد الله البلخي نزيل طرسوس.
- (يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ) – nisbah beliau at-Ta’ifi, termasuk dalam kalangan rijal
al-Bukhari dan Muslim (w. 195H). Ramai yang mengatakannya thiqah, namun
beliau disebut dalam Taqrib at-Tahzib (no. 7563) sebagai benar, namun
buruk hafazan (صدوق
سيء الحفظ). Antara
kata al-Hafiz az-Zahabi dalam Tazkirah al-Huffaz (no. 309):
-
يحيى بن سليم
الحافظ الإمام أبو زكريا القرشي الطائفي الحذاء الخراز نزيل مكة.
-
قال ابن سعد: ثقة
كثير الحديث. وعن الشافعي قال: كان يحيى بن سليم فاضلا كنا نعده من الأبدال.
6. Walaupun ada sedikit kelemahan
pada sanad tersebut, seperti pada Abu Bakar Muhammad bin ‘Isa at-Tarasusi. Namun,
jelas bahawa tiada periwayat yang dapat kita kecam dan tuduh sebagai
pereka-reka cerita. Perlu juga diingat, penilaian terhadap sesuatu hikayat
biasa tidak semestinya seketat penilaian terhadap hadis Nabi SAW, apatah lagi
ia hanya sekadar berbentuk peringatan. Kerana itu imam-imam memandangnya elok
untuk direkodkan dalam kitab-kita mereka. Malah, jika kita andaikan Ibn ‘Adi
agak berlebihan dalam mengkritik Abu Bakar Muhammad bin ‘Isa at-Tarasusi yang
sebenarnya hanya disebabkan kesilapan sebagai manusia biasa, sanad tersebut mungkin
mempunyai sedikit kekuatan berdasarkan penilaian al-Hakim, Ibn Hibban dan Abu
‘Awanah terhadap beliau.
7. Justeru, bagaimana ada yang
mendakwa cerita ini langsung tidak berasas dan 'kartun'. Andaian kita boleh pergi
panggil roh-roh penumpang MH370 dan bertanya di manakah kapal terbang berkenaan
hilang, bukan hujah untuk menolak asal cerita. Bahkan boleh saja kita berbuat
demikian dan tiada siapa pun yang menghalang. Namun, perlu ingat jika ia tidak
dizinkan oleh Allah SWT, maka ia tidak akan berlaku. Manakala, cerita berkenaan
bolehjadi ketika itu memang atas izin Allah Taala jua. Maka, untuk mengatakan
cerita di atas itu palsu dan direka perlulah diteliti semula. Lebih-lebih lagi
ianya hanya berbentuk peringatan dan motivasi.
8. Kemungkinan kejadian serupa
pernah berlaku beberapa kali. Menurut Syeikh Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri,
kisah yang hampir sama telah diceritakan oleh Umar bin Sulaiman, katanya:
“Telah mati seorang lelaki di kalangan Yahudi, sedangkan beliau pernah
menyimpan barangan bagi seorang Islam. Orang Yahudi tersebut mempunyai seorang anak yang beragama Islam, dan dia
tidak mengetahui di mana diletakkan barang simpanan tersebut, lalu bertanya
kepada Syu’aib al-Jubbai, kemudian katanya: “Pergilah kamu ke telaga Barahut,
jika kamu datang pada hari Sabtu maka tujulah kepadanya sehingga sampai
berhampiran mata air telaga di sana. Kemudian serulah nama ayahmu, nescaya ia
akan menjawab panggilanmu. Ketika itu tanyalah daripada apa yang kamu mahu. Dan
lelaki tersebut melakukan suruhan Syeikh Syu’aib itu dengan pergi ke mata air
seterusnya menyeru nama abahnya dua kali atau tiga kali. Selepas itu abahnya
menjawab dan dia bertanya: “Di manakah barang simpanan si fulan itu? Jawab
abahnya: “Di bawah bendul pintu, maka angkatlah.” Cerita ini telah disebut
dalam buku Bi’ru Barahut Rehlah Istiksyafiyah, Geografiyah al-Sunnah
al-Nabawiyyah karya Dr. Anmar bin Yahya al-Jufri.
9. Sesuatu cerita
memang perlu dinilai keselarasannya dengan Al-Quran dan as-Sunnah, namun tidak
semestinya ia wajib meraikan logik akal manusia yang dangkal. Kerana sesuatu
yang dirasakan tidak logik oleh sesuatu pihak (misalnya para pengingkar karamah
wali), boleh jadi ianya logik dan dapat diterima oleh pihak yang satu lagi
(para pemercaya karamah wali). Justeru, pendapat yang mengatakan bahawa perkara
yang tidak logik dan menyanggah akal waras tidak mungkin hendak dikaitkan
dengan Islam adalah satu pendapat yang relatif yang perlu dirujuk kepada para
ulama jua. Begitu juga pendapat bahawa Islam agama yang rasional dan penuh
dengan alasan yang munasabah bagi setiap perkara bukanlah terbuka dalam bentuk
umum begitu sehingga sesiapa sahaja dengan sesuka hati boleh menolak apa sahaja
yang dirasakannya tidak rasional menurut akalnya sendiri.
Wallahu a'lam.