Pages

Monday, November 8, 2010

Syeikh Ahmad 'Umar al-Hujaynah al-Mujbiri

Usia 41 tahun barangkali satu tempoh usia yang dianggap muda, bagaimanapun itulah takdir Allah SWT, apabila tiba saatnya pasti ajal datang menjemput. Namun, alangkah bahagianya bila maut menjemput ketika dalam keadaan bersujud kepada Ilahi. Demikian yang berlaku kepada Syeikh Ahmad 'Umar, yang meninggal dunia akibat serangan jantung secara mengejut ketika bersolat di Masjid al-Haram, Makkah al-Mukarramah pada hari Selasa 2hb. November 2010 yang lalu. Syeikh Ahmad 'Umar merupakan pengiring jemaah haji Libya bagi tahun ini.

Beliau adalah salah seorang dari barisan ulama muda Libya pada masa ini, yang merupakan lepasan Institut Syeikh Ahmad Kuftaro, Syria. Beliau dilahirkan pada tahun 1969 di Benghazi, Libya. Syeikh Ahmad 'Umar memegang 2 degree iaitu dalam bidang akauntan (Universiti Qariyunus, 1992) dan bidang pengajian Islam (Universiti Islam Umm Durman, caw. Dimasyq, di Institut Syeikh Ahmad Kuftaro, 1998). Beliau juga memperoleh ijazah master dengan darjat cemerlang dalam bidang fiqh perbandingan di institut berkenaan tahun 2003.

Antara guru-gurunya ialah Syeikh Dr. Ahmad Amin Kuftaro, Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buti, Dr. Wahbah al-Zuhayli, Dr. Muhammad al-Zuhayli, Dr. Mustafa Sa'id al-Khin, Syeikh Usamah 'Abd al-Karim al-Rifa'i, Muhammad al-Murabit al-Mawritani dan lain-lain. Beliau juga menerima ijazah sanad dari al-Muhaddith Habib Allah al-Mazahiri, al-Muhaddith Muhammad 'Aqil, menantu Syeikh Muhammad Zakaria al-Kandihlawi, Syeikh Salman al-Nadwi al-Hasani, Dr. Sayyid Muhammad 'Alawi al-Maliki dan lain-lain.

Beliau juga sempat mengarang beberapa karya antaranya:

«السلسلة الذهبية في مصادر السادة المالكية»،

و«الصيام فوائد وأسرار»،

و«الجمع بين الصلاتين في الفقه الإسلامي»،

و«أهم مشاكل الداعية في العصر الحديث»،

و«سدّ الذرائع في الشريعة الإسلامية»،

و«المسجد بين ما يريده الإسلام وبين واقعه المعاصر»،

و«مصطلحات وألقاب المذهب المالكي».

رحمه الله رحمة واسعة.

Rujukan:

Majma' Syeikh Ahmad Kuftaro.

No comments: