Pages

Sunday, April 8, 2012

Sasterawan Nora Kembali Ke Rahmatullah..


Nama penuh Sasterawan Nora ialah Haji Ali bin Haji Ahmad.

Mungkin tidak ramai yang meminati atau mengenali Nora dari kalangan lapisan muda kini. Namun ketika 'kebanjiran' majalah-majalah terbitan Darul Arqam suatu masa dulu, saya adalah antara pembaca ciliknya. Di situ nama 'Nora' sering muncul, dengan sangkaan beliau ialah seorang wanita. Rupa-rupanya beliau adalah seorang lelaki tua berserban dengan janggut putih yang agak lebat.

Berita kematiannya tidak begitu heboh kerana namanya bukan suatu nama besar. Tidak juga menyandang titled Sasterawan Negara.

Saya cuba meng'google' untuk mencari kalau-kalau ada berita tentang kematian beliau. Tidak ada yang ditemui kecuali entri pendek dalam blog penulis ini (sila klik) yang merupakan rakan lamanya.

Saya pernah menulis entri mengenai beliau dalam blog ini ketika selesai membaca buku memoirnya (lihat sini). Kehidupan yang dilaluinya sungguh mengesankan bagi jiwa yang tidak mahu mencari populariti tapi ikhlas mahu menyumbang sesuatu demi agama. Jiwa murni sebegini yang agak langka untuk kita temui dalam majoriti masyarakat kelas kebanyakan. Masing-masing dihimpit dan didesak oleh kehidupan materialistik dan survival hari esok.

Beliau telah pergi. Namun, karya 'sakaratul-maut'nya akan terus kekal untuk memberi peringatan kepada jiwa-jiwa yang lalai dan alpa.

Semoga rohnya tenang kembali menemui Penciptanya.. Mudah-mudahan Allah SWT melimpahkan rahmat-Nya ke atas roh beliau. Al-Fatihah...


No comments: