Dalam entri lepas, ada disebut nama al-‘Arif biLah Syeikh
Almarhum Prof. Dr. Judah bin Muhammad Abu al-Yazid al-Mahdi menyebut di dalam kitabnya (بحار الولاية المحمدية في مناقب أعلام الصوفية) (hlm. 624) satu karamah yang luar biasa bagi datuknya itu. Kata beliau:
“Memberi Salam Kepada Hadrat Mawlana Al-Mustafa SAW Berserta Huluran Tangan Yang Mulia:
Beberapa orang yang terpercaya dari kalangan murid-murid Syeikh
Peristiwa besar ini telah diceritakan kepadaku oleh guru hafazan al-Quran-ku, Syeikh Hasan Muhammad ‘Uthman al-‘Azizi yang telah meriwayatkannya dari datuknya, yang telah menyaksikan kejadian berkenaan dengan mata kepalanya sendiri.
Karamah yang sebegini juga pernah berlaku kepada Imam Ahmad al-Rifa’i yang digelar dengan ‘Sahib Mad al-Yad’ (penerima huluran tangan) ketika beliau memberi salam ke atas Sayyiduna Nabi al-Mustafa SAW”.
Peristiwa yang dikatakan berlaku kepada Imam Ahmad al-Rifa’i (w. 578H) tersebut didahului oleh beliau dengan alunan dua bait syair berikut:
في حالة البعد روحي كنت أرسلها ... تقبل الأرض عني وهي نائبتي
وهذه نوبة الأشباح قد حضرت ... فامدد يمينك كي تحظى بها شفتي
Terjemahan:
“Dalam masa kejauhan, ku hanya menghantar rohku…
mencium bumi itu untukku dan ia adalah wakilku,
Kini giliran jasad pula telah pun hadir...
maka hulurlah tanganmu agar bibirku dapat merasainya”.
Bagaimanapun, peristiwa yang berlaku pada tahun 555H itu dipersoalkan oleh al-Hafiz Syeikh ‘Abdullah al-Ghumari di dalam kitabnya Awliya’ wa Karamat serta menafikan kesabitannya. Ini kerana ia diriwayatkan melalui sanad yang tidak dapat dipegang secara yakin. Beliau menolak apa yang disebut dalam risalah (الشرف المحتم) yang dinisbahkan kepada Imam al-Suyuti. Wallahu a’lam. Manakala peristiwa yang dialami oleh Syeikh
“Aku pernah mendengar dari beliau suatu rahmat Allah yang sungguh ajaib yang beliau ceritakan semasa pengajiannya di Masjid al-Husain (Kaherah) dalam bulan Ramadhan, katanya: Aku pernah beriktikaf di dalam Masjid Nabawi di sepuluh hari terakhir dalam bulan Ramadhan. Maka terlintas di hatiku tentang apa yang telah dianugerahkan oleh Allah Taala kepada Sayyidi Ahmad al-Rifa’i dalam memberi salam dan berjabat tangan dengan Rasulullah SAW. Maka aku pun mendekati makam baginda serta memberi salam ke atas Rasulullah SAW, dan aku alunkan kepada baginda dua bait syair yang juga pernah dialunkan oleh Sayyidi Ahmad al-Rifa’i. Lalu baginda SAW pun menghulurkan kepadaku tangannya yang mulia, lantas aku pun mengucupnya. Kisah ini tidak pernah aku dengar dari beliau melainkan dalam tahun kewafatannya”.
Peristiwa yang berlaku kepada Syeikh Habibullah al-Syanqiti ini secara tidak langsung menguatkan lagi karamah yang berlaku kepada Sayyidi Imam Ahmad al-Rifa’i kerana beliau mengalunkan bait-bait syair yang sama. Wallahu a’lam.
Tiga peristiwa yang berlaku ini adalah antara karamah yang dianugerahkan oleh Allah Taala kepada wali-wali-Nya kerana pergantungan mereka yang kuat dalam mengikuti sunnah kekasih-Nya SAW. Bukan sekadar sunnah yang zahir semata-mata, bahkan termasuk sunnah yang batin sekali, iaitu dalam merealisasi makam ihsan.
Semoga Allah SWT merahmati dan meredhai Sayyidi Imam Ahmad al-Rifa’i, Sayyidi Syeikh Judah bin Ibrahim al-Naqsyabandi dan Sayyidi Syeikh Habibullah al-Syanqiti serta menghimpunkan mereka bersama Junjungan Nabi SAW, ahli bait dan para sahabatnya, serta menghimpunkan kita bersama mereka semua. Amin.
No comments:
Post a Comment