Sunday, January 24, 2010

Bukan Makam Nabi صلى الله عليه وسلم?


Foto berikut banyak tersebar di internet yang dianggap sebagai kubur Rasulullah SAW. Malah ditulis dibawahnya yang bermaksud: "Ini adalah apa yang tidak dapat disaksikan kecuali 0.1% dari kalangan orang Islam sekitar seluruh dunia. Ini adalah kubur semulia-mulia makhluk Muhammad SAW dari bahagian dalam".

Namun, benarkah demikian? Penyelia am laman forum al-Hiwar al-Islami menyatakan bahawa ia sebenarnya adalah kubur Syeikh Jalaluddin al-Rumi di Turki yang meninggal dunia pada tahun 672H (rujuk sini). Beliau adalah seorang ahli sufi yang masyhur dengan dewan besarnya al-Mathnawi yang terdiri daripada 25,649 bait syair. Foto-foto di bawah adalah sudut pandangan lain bagi kubur tersebut supaya dapat dijadikan perbandingan.



Dikatakan, bentuk bangunan yang berada di sisi makam dalam foto di atas sekali memiliki tiang yang sama dengan tiang-tiang masjid yang lama, sedangkan semenjak abad ke-7 H lagi, iaitu pada masa Khalifah Walid bin 'Abdul Malik, Khalifah Bani Umayyah di sekitar kubur Nabi SAW telah disekat dengan dinding besi dan tidak ada jalan untuk menuju masuk ke dalam. Dalam foto di atas, tidak ada pagar besi tersebut. Juga dikatakan, kuburan Nabi SAW adalah rata dengan tanah, sementara binaan kubur yang terlihat di dalam gambar lebih tinggi dari lantai sekitarnya.


Jika benar kenyataan ini, maka tidak sewajarnya gambar kubur tersebut disebarkan lagi dengan dakwaan bahawa ianya sebagai makam Rasulullah SAW. Malah kenyataan tersebut ada benarnya kerana gambar berkenaan tersebar tanpa diketahui dari mana sumber asalnya. Siapakah yang mengambilnya? Bila ia diambil dan apakah cerita di sebaliknya? Siapakah yang mula-mula mendakwa demikian? Bagaimana ia tersebar? dan lain-lain persoalan. Justeru, persoalan-persoalan yang tidak terjawab ini menjadikan kenyataan di atas tadi ada logik dan signifikannya. Maka tidak harus lagi kita menyebarkannya sebagai makam Rasulullah SAW.

Wallahu a'lam.

3 comments:

Anonymous said...

Salam..asif, lari tajuk posting..

ustaz ada komen atau kritikan atas seminar wacana najdiyyun tu?

Wassalam

Abu Muhammad said...

Salam.

Link ni juga berkaitan:

http://www.themodernreligion.com/misc/hoax/tomb.html

al-'Abd al-Da'if: said...

جزاك الله الخير...