Pages

Tuesday, December 29, 2009

Peringatan Buat Syiah Malaysia

25 maut, 60 cedera ketika hari Asyura

Penyerang bunuh diri letup bom di Pakistan

KARACHI: Sekurang-kurangnya 25 orang terbunuh dan lebih 60 cedera, apabila seorang penyerang bunuh diri meletupkan bom, ketika penduduk Islam Syiah memulakan upacara memperingati hari Asyura di bandar raya terbesar di Pakistan ini semalam.

Menteri Dalam Negeri, Rehman Malik, berkata serangan dilakukan penyerang bunuh diri yang meletupkan bom pada permulaan upacara itu.

- Petikan Berita Harian, selanjutnya...

-------------------------------

Ulasan:

Boleh dikatakan berita seperti ini sering juga kedengaran apabila tibanya hari-hari keramaian puak Syiah. Pertentangan antara fahaman Sunni dan Syiah di Iraq, Pakistan dan Kashmir nampaknya lebih tegang berbanding pertentangan antara Sunni dan Syiah di tempat-tempat lain seperti Iran, Lubnan, Mesir, Yaman dan termasuk Malaysia. Ini kerana berbagai faktor yang dapat dilihat terutama mungkin kerana kebebasan bersuara dan ketiadaan sekatan serius daripada pihak berwajib.

Puak Syiah pada masa ini barangkali sudah tidak perlu lagi kepada taqiyyah, kerana limpahan kitab-kitab ulama mereka serta kewujudan ratusan (mungkin ribuan) laman web Syiah yang dapat dibaca oleh sesiapa sahaja. Fahaman mereka sudah tidak jadi satu misteri lagi kepada golongan Ahlus Sunnah. Namun dalam cara mengembangkan ajaran tersebut, puak Syiah ini masih lagi menggunakan taqiyyah terutama ketika berhujah secara berdepan, atau ketika menarik hati 'mangsa' untuk mengikut fahaman mereka.

Saya merasakan dapat menyelami rasa kemarahan golongan Sunni yang membuat serangan nekad ke atas puak Syiah ini. Siapa muslim sensitif yang tidak naik darah jika ada orang yang menghina dan memaki Saidina Abu Bakar dan Saidina 'Umar (رضي الله عنهما) di hadapan kita?? Mungkin di tempat-tempat yang kurang tegang permusuhannya, puak Syiah pandai menyembunyikan perkara yang dapat menimbulkan kemarahan puak Sunni, atau orang awam Syiah ini memang tidak diajarkan 'titik-titik panas' tersebut. Namun, di tempat-tempat seperti Pakistan, sebahagian puak Syiahnya terang-terangan membuat perkara-perkara yang menjadi kemarahan golongan Sunni seperti ; mencaci dan mencerca Saidina Abu Bakar al-Siddiq dan Saidina 'Umar secara terang-terang, bukan sahaja di kitab-kitab, bahkan di minbar-minbar, menuduh Saidatina 'A'isyah sebagai sundal, pesta nikah muta'ah secara beramai-ramai, perayaan berdarah 'Asyura, mengkafirkan ramai para sahabat Nabi SAW, menganggap puak Sunni sebagai munafik, mendakwa surah al-Quran tambahan dan sebagainya, selain masalah-masalah fiqh yang pelik . Amat banyak bukti dan cerita yang sukar untuk dinafikan. Tentunya faktor-faktor ini mendorong sebilangan orang Sunni yang sensitif yang mendapati jelas kesesatan mereka melakukan serangan-serangan nekad yang dianggap jihad fi sabilillah seumpama ini.

Diharapkan puak Syiah dan pro-Syiah (yang terutama sekali kerana masih ada harapan) di Malaysia ini memikirkan semula pegangan-pegangan mazhab mereka.

No comments: