Pages

Monday, January 18, 2010

Wacana Pemikiran dan Pembinaan Ummah 1




16 comments:

Anonymous said...

sepatutnya anta tak terlibat menyebarkan iklan ni.. seminar ni ada tujuan tidak baik .. fikir mengenai perjumpaan di padang mahsyar .. daging alim ulama' adalah beracun..semua yang terlibat tu ada kenal betul ke dgn muhammad ibn abdul wahab.. Syeikh ni tidak pernah sebut nama orang pun dlm buku dia apatah lagi mencela.. apa haknya dia dicela setelah jasanya sehingga hari terbinanya kerajaan saudi menjadi saksi keikhlasannya..

Anonymous said...

selama ini ana pandang mulia anta sebagai seorang yang berpotensi memberi sumbangan dalam ilmu hadith.. teruskan usaha itu .. ana tahu apa yang anta kurang puashati dgn pendekata " bahtera tajdid " .. ana pun sama .. tapi janganlah dikaitkan dengan hamba allah muhammad ibn abdul wahab ni..asri pun kenal betul dia, muhammadi pun sama.. apalah yang diperolehi dengan menyerang manusia rahamahullah yang tidak mampu menjawab.. kalau dia hidup pun dia tak akan melayannya.. kerja2 besar sahaja yang menjadi pengisian hidupnya.

Anonymous said...

*asri pun TIDAK kenal betul dia, muhammadi pun sama - ralat

Anonymous said...

salam..

pemikiran beliau memang ada pro kontranya sehinggakan Muhammad Abu Zuhrah pun merakamkan dlm kitabnya Tarikh al-Mazahib al-Islamiyyah ttg pemikiran beliau..

dijelaskan juga bagaimana sikap saudara kandung beliau dan ayahnya sendiri ke atas pemikiran beliau, jadi ia telah menjadi sejarah sebagai iktibar

kpd yg tak setuju dgn seminar ni, mungkin boleh ajukan pandangan dlm seminar tersebut..just cadangan

Wassalam

Anonymous said...

tambahan..

pemikiran beliau juga pernah diulas oleh Sheikh Muhammad bin Abdullah al-Hanbali, mufti mazhab Hanbali di Mekah yg menulis berjudul al-Suhub al-Wabilah ‘Ala Dara’ih al-Hanabilah. diulas ttg sikap keluarga beliau sendiri trhadap pemikiran beliau

dikatakan juga saudara kandungnya sendiri turut menulis kitab ttg beliau tp saya tak ingat judulnya..

jadi ada pro dan kontranya..mungkin sangat menarik jika ada individu yg mengajukan soalan yg agak pro kontra dlm seminar tersebut

WAllahua'lam

Anonymous said...

assalamu'alaikum,

Persoalan timbul... mengapa ya.. belum lagi menghadiri seminar ini kemudian sudah membuat pelbagai tanggapan ?

Mungkin ada yang hendak diterangkan jika bukan sosok tubuh Muhammad bin Abdul Wahhab - tetapi pengikut-pengikut Muhammad bin Abdul Wahab itu sendiri yang dilihat dari kalangan penyokongnya yang melampau dan tidak memahami apa itu tajdid sehingga tajdid bagi mereka adalah menghukum sesat pada perkara khilafiyyah.

Hadirilah dan tanya sahaja di wacana ilmiyyah tersebut. Barulah best..

p/s : belum pun bermula dah ada yang laporkan polis. Takda pula yang lapor polis masa pelopor bahtera perubahan menghina ulamak, guru pondok etc ye..

Blog al-Faqir Ila Rabbih Ta'ala said...

KEPADA YANG TIDAK BERPUASHATI SAYA MENYEBARKAN IKLAN INI HARAP ANDA BERSABAR...

BERSABARLAH SEHINGGA ANDA MENEMUI AJAL SEKALIPUN... KETAHUILAH BAHAWA KITA SEKARANG DALAM ZON 'FITAN'.

SAYA PUN TIDAK SETUJU 100% JIKA SEMINAR INI BERTUJUAN UNTUK MENGHINA SECARA PERIBADI TOKOH TERSEBUT. CUMA SAYA HARAPKAN SEMINAR INI HANYA MENYENTUH DAN MEMBINCANGKAN PEMIKIRAN-PEMIKIRAN BELIAU YANG DITOLAK DAN JUGA IA BERJALAN SECARA ILMIAH. DAN SAYA BERPENDAPAT TOKOH-TOKOH PEMBENTANG ITU ADALAH MEREKA YANG MAMPU BERBUAT DEMIKIAN. BAGI MENOLAK SESUATU PEMIKIRAN, INILAH ANTARA PERKARA YANG PERLU DIBUAT. SECARA AKADEMIK, ANDA SALAH JIKA BERPENDAPAT KITA HANYA PATUT BERDIAM DIRI DENGAN PANDANGAN YANG KITA YAKINI. DALAM ILMU AL-JARH WA AL-TA'DIL HAL INI DIBENARKAN.

OLEH KERANA SEMINAR INI BELUM BERJALAN MAKA SANGKA BAIK SAYA TERHADAP PARA PEMBENTANG ADALAH WAJAR, MANAKALA TUDUHAN ANDA PULA ADALAH TIDAK WAJAR.

SAYA TELAH MENGKAJI DAN MENGIKUTI PERKEMBANGAN ISU INI LEBIH DARI 10 TAHUN, MAKA SAYA BERPENDAPAT SEMINAR INI ADALAH PERLU BAGI MEMBUKA MATA SEBAHAGIAN ORANG YANG MENYANGKA MEREKA SEDANG MELALUI 'JALAN SELESA'.

JIKA ANDA TIDAK BERPUASHATI, SAYA MENYOKONG ARUS PERDANA. SILAKAN DUDUK BERSAMA PIHAK LAWANNYA. JIKA BUKAN KEDUA-DUANYA, SILA DUDUK KETEPI DAN DIAM. NAMUN, JIKA ANDA BERADA DI 'PIHAK KETIGA' DALAM ZON INI, SILA NYATAKAN HUJAH-HUJAH BERNAS ANDA. DAN KETAHUILAH BAHAWA ANDA SEKARANG BERADA DALAM MEDAN 'PERANG'...

...PERANG HUJAH!!!

SESUDAH ITU MARI KITA BERCAKAP PULA TENTANG KERJASAMA.

واأمتاه....

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
nUr_Of_IsLaM said...

maaf ye...mencelah sekejap...saya xkata sapa salah n sapa betul...nilai sendiri, tapi...si tdk puas hati, anda terlalu kasar rasanya...mengaju persoalan demi persoalan yang mungkin anda sendiri hanya mengambilnya dari buku dan mulut lain yang berbicara, tanpa anda kaji n selidik ianya...wallahu'alam...fikir2 kan lah...memang muhamad bin abdul wahab banyak jasanya dan banyak ulama yang juga menghormatinya dan dinyatakan dlm kitab mereka, tetapi anda juga harus faham...ini tentang aqidah...mungkin dlm sudut ilmiah yang lain sumbangannya tdk di sia2 kan...pe kata dengar dulu, kaji n nilai...boleh? JAKIM pun ada wat kupasan yang berkaitan dgn ini...di UM...surau kolej kediaman ke-4...hari nie 21/01/10...jam 8-10 mlm...

Anonymous said...

makin berpecahlah umat tanpa sebab yang munasabah..puncanya ulama' yang kurang matang dan kehilangan hikmah.umat hilang panduan dan patah sudah tempat bergantung.bani israel pun rosak kerana rosak ulamanya.

Blog al-Faqir Ila Rabbih Ta'ala said...

"makin berpecahlah umat tanpa sebab yang munasabah..puncanya ulama' yang kurang matang dan kehilangan hikmah.umat hilang panduan dan patah sudah tempat bergantung.bani israel pun rosak kerana rosak ulamanya."

KEKHUATIRAN ANDA ADALAH MUNASABAH, NAMUN BACAAN ANDA TERHADAP REALITI SEMASA TIDAK MUNASABAH SAMA SEKALI. SAPA YANG MAHU BERPECAH??? TAPI KITA SEKARANG SUDAH MENGALAMI DAN SEDANG MELALUINYA...

JIKA ANDA BERFIKIR CARA NAK MENANGANINYA IALAH BERDIAM DAN MEMBIARKANNYA BERLALU. INI PADA SAYA TIDAK TEPAT KERANA ARUS PERDANA TELAH BERDIAM DAN CUBA MEMBIARKANNYA BERLALU, NAMUN GOLONGAN 'EKSTREM'(BAGI SAYA ANASIR PEMECAH)INI TIDAK MENJADIKAN KEADAAN MENJADI LEBIH BAIK.

ANDA SEBENARNYA BELUM MATANG DALAM MEMAHAMI TITIK SEBENAR MASALAH KITA. MASALAH PERPECAHAN UMAT. KITA PERLU MENCARI PUNCANYA DAN MERAWATNYA. SAYA TIDAK BERKATA PERANG HUJAH HANYA SATU-SATUNYA CARA, TAPI IA ADALAH SALAH SATU DARIPADANYA.

SAYA HORMAT ANDA JIKA TEGURAN YANG SAMA ANDA TUJUKAN PADA PUAK-PUAK 'EKSTREM' TERSEBUT YANG BAGI SAYA ADALAH PUNCA DAN ANASIRNYA. SELAGI MEREKA MENCERCA ULAMA'-ULAMA' AHLUS SUNNAH (ASYA'IRAH, MATURIDIYYAH DAN SUFIYYAH)BAGAIMANA HARUS KAMI BERDIAM WALI-WALI ALLAH INI DILAYAN SEDEMIKIAN TANPA PEMBELAAN???? MATANGKAH ANDA????


P/S: ulasan tidak puashati akan dipadam selepas ini kerana saya tetap boleh menjawabnya dan saya malas untuk berbuat demikian. Lebih baik anda tumpu pada pembangunan ummah dan ibadah anda sendiri jika bosan dengan ZON ini.

Anonymous said...

kepada si tidak puas hati...
boleh saya tanya apa yang sudah anda lakukan untuk pembangunan ummah???
...saya pun pelik???
...kalau betul Islam itu sudah berpecah dalam fahaman dan ajarannya, kenapa tiada yang ingin bangun membetulkannya...ehmmm...
saya xfaham la...!!!
kalau ada yg bangun kenapa ada yg membangkang sebelum meneliti dari mana sumber rujukannya...!!!
apa kata anda sendiri hadiri seminar ini esok, boleh? dan cuba lah kaji sendiri...boleh?

Anonymous said...

saya sangat puas hati dengan hujah-hujah ustaz yang cukup kemas dan buah fikiran yang sungguh bernas. kematangan ustaz juga menyerlah sungguh. ustaz memang boleh menjawab semua persoalan samada yang telah ditanya atau bakal ditanya.sunggu puas hati saya.

Blog al-Faqir Ila Rabbih Ta'ala said...

:(=

Blog al-Faqir Ila Rabbih Ta'ala said...

ALHAMDULILLAH, SEMUANYA BERJALAN BAIK & LANCAR...

BAGI YANG BERTANYA TTG PERJALANAN SEMINAR, SILA RUJUK BLOG:

muafakatmalaysia.wordpress

Anonymous said...

salam...

Ustaz ada info lanjut yg tidak dilaporkan di blog tersebut?

mungkin pandangan..