Thursday, July 30, 2009

Tembok Zul Qarnain & Ya'juj dan Ma'juj

Matan Hadith:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: فَتَحَ اللَّهُ مِنْ رَدْمِ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مِثْلَ هَذَا وَعَقَدَ بِيَدِهِ تِسْعِينَ. البخاري: 3098

Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW sabdanya: "Allah telah membuka daripada tembok Ya'juj dan Ma'juj sebesar ini", sambil baginda menunjukkan dengan tangannya kiraan 90 (cara hitungan orang Arab dahulu, iaitu isyarat lubang bulat dengan jari telunjuk dan ibu jari).

Syarah Hadith:

Menurut Ibn Hajar, Ya'juj dan Ma'juj adalah dua kabilah dari keturunan Yafith bin Nuh AS, yakni mereka adalah keturunan manusia. Pada zaman Zul Qarnain, mereka amat banyak membuat kerosakan dan pembunuhan sehingga Zul Qarnain terpaksa membina tembok bersaiz mega bagi menghalang Ya'juj dan Ma'juj membuat onar dan kebinasaan.

Tembok ini sangat besar dan kukuh serta dapat tahan sehinggalah ke hari ini, cuma tempatnya tidaklah dapat diketahui secara pasti. Imam al-Bukhari ada menyebut hadith secara mu'allaq (tanpa sanad) di dalam Sahihnya bahawa seorang sahabat Nabi SAW telah berkata kepada baginda: "Aku telah melihat tembok tersebut yang rupanya umpama sebidang kain yang diukir/bercorak (tentunya bersaiz giga)". Balas baginda SAW: "Kamu telah melihatnya". Dalam keterangan Ibn Hajar, riwayat hadith tersebut juga ada menyebut ; umpama sebidang kain yang diukir/bercorak dengan jalur merah dan jalur hitam, yang menunjukkan ianya campuran dari tembaga dan besi.


Di akhir zaman nanti, tembok yang teguh tersebut akan runtuh dan akan keluarlah Ya'juj dan Ma'juj membuat kerosakan sekali lagi sebagai tanda hampirnya hari kiamat. Namun usaha-usaha tetap dilakukan oleh mereka untuk keluar sehinggalah pada masa sekarang. Buktinya pada masa Nabi SAW, ia telah terbuka sebesar lubang kecil sehingga baginda SAW merasa agak terkejut dan mengucap; (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَيْلٌ لِلْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدْ اقْتَرَبَ), "Tiada tuhan melainkan Allah. Binasalah bagi bangsa Arab dari keburukan yang semakin hampir!" (al-Bukhari dan Muslim)

Kedudukan Tembok Zul Qarnain menurut Prof. Abul Kalam Azad.

------------------------------------------------------------

Di bawah menunjukkan kawasan pergunungan di sempadan tiga buah negara; Armenia, Azerbaijan dan Georgia yang didakwa kawasan tembok berkenaan.



No comments: