Pages

Wednesday, July 8, 2009

Tempoh Usia di Kalangan Umat Muhammad

Matan Hadith:

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya : Sabda Rasulullah SAW: "Umur umatku adalah di antara 60 hingga 70 tahun, dan hanya sedikit dari kalangan mereka yang melampaui had tersebut". (Hadith riwayat al-Tirmidhi, katanya: Hadith hasan)

Huraian Hadith:

Memang benar sabdaan Rasulullah SAW tersebut, purata jangka hayat umat baginda adalah antara usia 60-an dan 70-an. Hingga kini amat sedikit kita dengar orang yang dapat hidup hingga usia 80-an, 90-an, apatah lagi 100 tahun.

Sabdaan Baginda SAW: "... hanya sedikit dari kalangan mereka yang melampaui had tersebut", menunjukkan wujudnya orang-orang yang diberi nikmat oleh Allah SWT berumur panjang. Namun berapa panjang rekod yang pernah dicatat?


Di kalangan sahabat Nabi SAW ada beberapa orang yang hidup hingga 120 tahun. al-Hafiz Ibn Mandah (m.511H) telah menghimpunkan nama-nama mereka di dalam sebuah risalah kecil (جزء فيه من عاش مئة وعشرين سنة من الصحابة). (Klik untuk muat turun atau sini). Ada 14 orang kesemuanya, antara mereka ialah; Hakim bin Hizam, 'Asim bin 'Adi, Huwaitib bin 'Abdil 'Uzza, Saad bin Iyas, Makhramah bin Nawfal, Hassan bin Thabit dan lain-lain lagi (radhiyallahu 'anhum).

Syeikhuna al-Azhari mencatatkan beliau pernah bertemu dengan Syeikh 'Atwah bin Musa al-'Ais (foto bawah) di Alfayyum, Mesir yang berusia sekitar 170 tahun! Ada juga yang mengatakan kurang daripada itu, namun tidak ada yang mengatakan kurang dari 150 tahun. (Rujuk selanjutnya)

Syeikhuna Dr. Hamzah al-Kattani menyebut, ulama yang paling berusia ketika ini yang beliau kenali ialah gurunya, Syeikh al-Tihami al-Tijani, mencecah usia hampir 140 tahun sekarang ini. (Rujuk sini)

Syeikh Muhammad bin Abdullah bin Ibrahim al-'Aquri, guru Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim (rahimahumallah) dikatakan meninggal dalam usia 150 tahun pada tahun 1390H/1970M. Beliau berasal daripada Libya dan menetap di Mesir, dan pernah berguru dengan Imam al-Bajuri. Beliau tidak berkahwin sehinggalah usianya 105 tahun!, apabila dipujuk oleh Syeikh Muhammad 'Abduh, dan kemudian mempunyai 5 orang anak. Beliau mahir berbahasa Turki, Greek dan Parsi. (Majalah al-Muslim, Feb. 1998, hlm. 28, lihat juga sini)

Syeikh 'Abdul 'Aziz al-Habsyi (m.1276H) pula dikatakan berusia melebihi 200 tahun. Lihat biodatanya dalam kitab Fihris al-Faharis oleh Syeikh al-Kattani bahagian (ثبت الفيوضات الربانية في إجازة الطريقة السنوسية الأحمدية الإدريسية لأحمد الشريف السنوسي).

Foto di atas, Sayyid 'Abdul Mabud Jailani dari Pakistan berusia 159 tahun. Tapi, saya tak ingat majalah Utusan Qiblat tahun berapa saya kutip foto ni, sekitar 70-an kot..?

Rujuk juga untuk cerita-cerita mereka yang berusia panjang lain di sini dan juga sini. (entri Dr. Yahya al-Ghawthani. Bahasa Arab daa..)

Apa pula dengan kita?? Maut bisa datang bila-bila masa...

No comments: