Pages

Saturday, May 23, 2009

Ulama-Ulama yang Dilupakan


Ada ulama yang masyhur di zamannya dan terus dikenang orang sepanjang zaman, terutama apabila mereka meninggalkan karya-karya yang terus dipelajari. Ada pula ulama yang masyhur di zamannya, kemudian setelah kematiannya beberapa tempoh lama-kelamaan orang melupakan mereka. Jika dirujuk kepada sumber sejarah, ulama dari golongan kedua ini sebenarnya sangat ramai bilangan mereka.

Di Selangor, nama Syeikh Mahmud al-Bukhari suatu ketika dahulu sangat masyhur dikenal orang, namun kini tidak ramai yang tahu dan pernah mendengar namanya. Padahal beliau telah melahirkan ramai anak-anak murid yang menjadi ulama-ulama terkenal seperti Dato' Hj. Ismail Kamus, Dato' Hj. Hasan Azhari, Ustaz Hambali Abdul Salam, Ustaz Shahar Sulaiman, Ustaz Ahmad Muhid, Ustaz Ghazali Hj. Siraj dan ramai lagi tokoh-tokoh ulama di Selangor.

Pernah suatu ketika, Prof. Hamka berjumpa dengan beliau di suatu majlis di Klang dan berkata secara spontan tentang kehebatan Syeikh Mahmud al-Bukhari demikian; "Belum kelihatan pasirnya, sudah kedengaran ombaknya..".

رحمه الله تعالى رحمة واسعة

No comments: